Kormányzat 1711–1848
Az
anyaország közigazgatása
A magyar állam legfontosabb hatóságai és
hivatalai a török kiűzése után a Habsburg hatalmi elképzelések szerint
reorganizálódtak, illetve jöttek létre. Ezek a szervek – kisebb–nagyobb
hatásköri változásokkal –, 1848-ig álltak fönn. Működésükben az 1790. év nem
annyira cezúra, mint a politikai közéletben, mert szervezeti fölépítésük,
szakmai és területi illetőségük a károlyi alkotmányos újítások alapján maradt.
A szűkebb értelemben vett
Magyarország közigazgatásában a kormányszerveknek több fajtáját, egy–egy
fajtának pedig több típusát különböztetjük meg 1711–1848 között.
Azon az alapon, hogy a
kormányszerveket ki létesítette és tartotta fenn, kit volt hivatva szolgálni,
uralkodói vagy királyi és rendi szerveket különböztetünk meg. A felső szintű
szervek általában királyiak, a közép szintűek az ország valamely részén
(kerület, megye), az alsó szintűek pedig csupán az ország valamely helységében
(város, falu) voltak illetékesek.
A király törvényeink szerint
Magyarországot csak e kormányszékeken keresztül igazgathatta. Azonban a közös
ügyek intézését 1867 előtt világosan nem szabályozták. A szabályozatlanság
lehetővé tette, hogy az idegen uralkodók „tiszta” magyar ügyeket is közösnek
minősítsenek és nem magyar kormányszerveikkel intézzenek, fölébe helyezve
ezeket, ha nem is de jure, magyar
kormányhatóságaiknak. Utóbbiakat egyébként sem az ország, hanem saját maguk
hatóságainak tekintették, amelyekkel uralkodói hatalmuk alapján úgyszólván
korlátlanul rendelkeznek. Nemcsak Habsburg-sajátosság volt ez a nézet, hanem a
kort általánosan jellemző fölfogás, miszerint a feudális viszonyok között az
államot, a kormányzat számos területén, így a központi igazgatásban és az
igazságszolgáltatásban, az uralkodó jelentette.
A szűkebb Magyarország kormányzatának udvari
hatósága a Magyar Királyi Udvari Kancellária (cancellaria regia Hungarico-aulica) volt. Ismerjük, hogy a Mohács
előtti királyi tanács és királyi kancellária miként élt tovább a 16–17.
században a Habsburgok bécsi udvarában. Történetükben a török kiűzése után
következett be döntő fordulat: az 1690. augusztus 12-i uralkodói rendelet létre
hozta a magyar udvari kancelláriát, amely utóda és örököse lett az udvar magyar expeditió-jának (irodájának) és a magyar
tanácsnak. A kancelláriát az expedíciótól az különböztette meg, hogy a király
állandóan és rendszeresen működő tanácsa volt. Az 1690-i utasítás a kancelláron
kívül 4 tanácsost kötelezett állandó tartózkodásra az udvarban, az expeditió-t
ezzel változtatta át a szó újkori értelmében vett kancelláriává, irodából
kormányhatósággá. Székhelye végig Bécsben volt. Mivel a király személyes hatása
még sokáig fontosabb volt, mint az állami hatóságok részletes működése, e
hatóságok közül első és legtekintélyesebb a kancellária maradt.
Az 1724-i utasítás magyar királyi
udvari tanácsról beszél. Nem kétséges, hogy a magyar kancellária tanácsáról van
szó, mert külön magyar tanácsa az uralkodónak nem volt. Magyar ügyekkel
foglalkozhattak a birodalom központi hatóságai is, de mégis főként azok a
hatóságok adtak vélemény formájában javaslatot az uralkodónak, amelyek törvényes
hatáskörébe tartozott a magyar ügyintézés. A kancellária volt az elsősorban
hivatott, de távolról sem az egyetlen ilyen udvari hatóság.
Minthogy területi alapon működő
udvari hatósága az anyaországon kívül csak Erdélynek volt, a magyar kancellária
illetékessége elvileg – Erdélyt és a Partiumot kivéve – (mely akkoriban
Erdélyhez tartozott), az egész országra kiterjedt. A gyakorlatban azonban mind
az anyaországnak, mind a háromegy királyságnak (Horvátország, Szlavónia,
Dalmácia) csak az országhoz visszacsatolt részei tartoztak a kancellária
illetékessége alá. Ha egy terület valamely más udvari hatóság – elsősorban a
kamara –, illetékessége alól kikerült, a kancellária illetékessége alá jutott.
Pl. a budai kamarai igazgatóság gondjaira bízott dunántúli és alföldi részek
visszacsatolása (reincorporatio)
jelentősen növelte kancelláriai irányítású területeket.
Mivel a törvényhozás, az
igazgatás és az igazságszolgáltatás legmagasabb fokon az uralkodó kezében
összpontosult, kancelláriája is foglalkozott mindhárom hatalmi ággal. De nem
önállóan, mert a kancellária az uralkodó szerve volt és nem az országé, nem
vált az uralkodótól is független rendelkező hatósággá. Bár formai önállósága
minimális volt, hatósági jellegét mégsem lehet kétségbe vonni, mert az uralkodóhoz
címzett beadványokat nemcsak formailag, de érdemben is ő intézte, „megokolt
véleménnyel látta el”, de a döntés joga mindig az uralkodóé maradt. Az eléje
kerülő ügyekben szótöbbséggel alakította ki véleményét, határozatot nem
hozhatott, csak a többségi véleményt terjeszthette az uralkodó elé végső
döntésre.
Törvényhozási ügyekkel akkor
foglalkozott, amikor az országgyűlés ülésezett. De ilyen jellegű munkának kell
tekintenünk állandó tevékenységét, a törvényerejű rendeletek kidolgozását.
Jogszolgáltatási ügyintézése nem
jelentette azt, hogy felsőfokú bíróság lett volna. A legmagasabb szintű
bíróságok ítéletei elleni föllebbezések kerültek az uralkodó elé, aki nem újabb
ítéletet hozott, hanem kegyelmet gyakorolt, vagy elutasította a föllebbezést.
Közigazgatási funkcióját tartjuk
a legfontosabbnak, melyből két hatáskör következett: a servitium regium és a bonum publicum érdekeinek érvényesítése.
Servitium regium,
azaz az uralkodói érdekek érvényesítése, a királyi méltóság és tekintély
védelmét, az uralkodói jogok és kiváltságok sértetlen megőrzését jelentette. Az
uralkodói érdekek védelme nemcsak a birtokok, valamint a nagyobb és kisebb
királyi jogok (jus regalia)
adományozásának figyelemmel kísérését jelentette, hanem a törekvést arra, hogy
kinevezéseket, címeket és rangokat csak az arra érdemesek kapjanak.
A bonum publicum a közjó védelmét
írta elő számára. Uralkodói utasítások sorolták föl az országgyűlések gazdasági
és népvédelmi célzatú rendelkezéseit, melyek megvalósulásának figyelemmel
kísérését a kancellária feladatává tették.
Az országgyűlések az ország
kormányzásában döntő, az uralkodói udvarban kizárólagos szerepet szántak neki.
Ezt a szerepet betölteni nem tudta. Az uralkodók, mikor magyar ügyekben
döntöttek, a kancellárián kívül több más udvari kormányszervet is
meghallgattak, s így a magyar udvari hatóság nemhogy kizárólagos, de még
döntőnek minősíthető szerephez sem jutott.
Az államtanács az
abszolutizmus fölvilágosult reformjainak legfőbb ellenzékét a főnemességben
látta, a magyar kancelláriában pedig a főnemesi tanácsosok kezében volt a
hivatali hatalom, az ő állásfoglalásuk határozta meg a kormányszerv működését.
Ezen a helyzeten Mária Terézia nem tudott és nem akart változtatni, annyira
lekötelezettje volt a magyar főnemességnek. Azt még megtette, hogy Pálffy
grófot az államtanács kívánságára leváltotta kancellári tisztségéből, de
helyére egy Esterházy grófot nevezett ki, aki kisebb merevséget tanúsított az
abszolutista célkitűzésekkel szemben, de azok készséges szolgálatára ő sem
vállalkozott. Tévedés azt gondolni, hogy a kancellária a rendiség védelmében
harcosan szembeszállt az uralkodói abszolutizmussal. Alig tett egyebet, mint
azt, hogy a magyar törvényekre hivatkozva aggályoskodott. Mégis több volt már,
mint csak a király irodája, mert rendszeresen működő királyi tanácsként
dolgozott. Nemcsak közigazgatási hatóság, de igazságszolgáltatási is, s
formailag egyenrangú udvari testület, melyet a kortársak a rendi alkotmányosság
védelme egyik fő tényezőjének tartottak.
II. József egyesítette magyar és
az erdélyi kancelláriát, mintegy bizonyítékát adva, hogy Erdély és Magyarország
összetartozik, de Lipót 1790-ben újra elkülönítette.
A helyzet II. József halála után
változott, mikor az abszolutizmus a francia forradalom hatására, már nem
reformokat akart, hanem a régit konzerválni. A magyar főnemesség ekkor lett
híve az abszolutizmusnak, a magyar kancellária ekkor vált készséges eszközévé.
A
magyar királyi helytartótanács
Az országos
kormányhatóság fölállítására a török kiűzése után különböző tervezetek
születtek (Einrichtungswerk, Esterházy Pál tervezete), de
megvalósításukra csak a Rákóczi-szabadságharc után került sor. Más–más
indítékokból ugyan, de mind Bécs, mind a rendek egyetértettek a központi
közigazgatás korszerűsítésében. Bécs nem mondott le modern abszolutisztikus
államigazgatási céljairól, a rendek pedig saját érdekeikről, csak más
módszerekkel igyekeztek megvalósítani.
Az új kormányhatóság
megteremtésére az első lépéseket az 1712–1715-i országgyűlésen tették meg. A
rendek a katonai, közigazgatási és közgazdasági rendszer kidolgozására Csáky Imre kalocsai érsek vezetésével
bizottságot küldtek ki (systematica
comissio). Javaslatuk lényege a királytól függő, senki másnak alá nem
vetett hatóság (Consilium regium
Hungaricum) fölállítására irányult. Mint független hatóság, a királlyal,
más országokkal és hivatalokkal közvetlenül érintkezik, e területen még a
kancellária közvetítését sem akarták elfogadni. A rendek a nádori és a
helytartói méltóságot igyekeztek összekapcsolni, az udvar viszont épp ezt
akarta elkerülni. Bécs félt, hogy a két tisztség összekötése túlságosan
megnöveli a nádor hatáskörét és tekintélyét. Megszervezésére az 1722–23-i
országgyűlésen került sor. Az 1722–23: XCVII.–XCVIII., és a CI.–CII.
articulusok foglalkoztak a tanáccsal, melynek latin neve consilium regium locumtentiale Hungaricum lett. A rendek
ellenállásnak eredményeként a helytartótanács nevébe ugyan nem került bele a
„palatinale” kifejezés, de a királyi helytartótanácsot a törvény a nádorispán
elnöklete alatt állította föl. Uralkodói kormányszerv volt, mely kollegiális
szervezeti alapon működött: az eléje kerülő ügyekben nem a hatóság vezetője, az
elnök döntött, hanem az elnök vezetése alatt álló tanács, mely határozatait
szótöbbséggel hozta.
A királyi tanács
hatásköre széles: az ország közigazgatási, gazdasági és katonai helyzetének
előmozdítása. Területi hatásköre jogilag az anyaországra korlátozódott.
A helytartótanács elnöke mindig
az uralkodó magyarországi helytartója (locumtenens) volt. Amennyiben a
nádori méltóságot betöltötték, hivatalból a nádor egyben helytartó, s így a
helytartótanács elnöke is volt. 1724-től 1732-ig gróf Pálffy Miklós, 1741-től 1751-ig gróf Pálffy János, 1751-től 1765-ig gróf Batthyány Lajos nádorok egyben helytartók és a helytartótanács
elnökei is voltak. Királyaink azonban – miként a múltban –, a 18. században sem
mindig töltötték be a nádori méltóságot. Ilyenkor a helytartót, az országgyűlés
meghallgatása nélkül, maguk nevezték ki. Ez történt 1732-ben, Pálffy Miklós
halála után, amikor III. Károly Mária Terézia későbbi férjét, Lotharingiai Ferencet nevezte ki
magyarországi helytartójává. Batthyány Lajos halála után betöltetlenül hagyták
a nádori méltóságot, a helytartótanács élére Albert szász herceg került (1765–1780), mint helytartó. 1780-tól
1783-ig nem volt elnöke a tanácsnak, 1783-tól 1787-ig pedig gróf Niczky Kristóf tárnokmester, majd
1787-től 1790-ig gróf Zichy Károly
viselte az elnöki tisztet. Az 1790-es országgyűlésen Sándor Lipót főherceget, II. Lipót fiát választották meg az ország
nádorává, és így ő került a helytartótanács élére is. Ezzel eleget tettek a
törvény szavának és az udvar is elérte célját, hisz számára teljesen megbízható
kézbe került a nádori méltóság és a helytartótanács elnöksége. Ettől kezdve
főherceg nádorok (Sándor Lipót 1790–1795,
József főherceg 1795–1847, István 1847–1848) álltak a helytartótanács élén.
A tanácsosok számát a törvény
22-ben állapította meg, kimondva, hogy az ország minden részét képviseljék, továbbá,
hogy főpapok, főurak és köznemesek egyaránt legyenek köztük. Az első 22
tanácsos közül 4 volt főpap, 10 főúr és 8 köznemes. 1765-re számuk 25-re
emelkedett, közülük 2 volt főpap, 13 főúr, és 10 köznemes. A főnemesek tehát
túlsúlyba kerültek a tanácsban, mert ez az összetétel akkor kedvezőbbnek
bizonyult az udvari érdekek szolgálatára. A köznemesség egyrészt még mindig
erősen ragaszkodott a függetlenség eszméjéhez, másrészt műveltsége alacsony
színvonalon állt, így kevés akadt közöttük, aki a kormányzati feladatok
ellátására alkalmas lett volna. Az udvar szempontjából gyakran a magas egyházi
méltóságokat betöltő főpapok és a nagybirtokos arisztokraták sem feleltek meg
mindig. Előbbieket az egyházi tisztséggel járó feladatok, utóbbiakat a
birtokaikkal kapcsolatos gondok gyakran el-elszólították a tanács székhelyéről,
ezért az állandóan ülésező kormányhatóság elvárásainak nem tudtak eleget tenni.
A tanács munkájának oroszlánrészét már kezdetben is a köznemesi tanácsosoknak
kellett elvégezni. Többen közülük nem a tekintélyes birtokkal rendelkezők
soraiból kerültek ki, hanem az állami szolgálat terén megélhetést keresőkből.
Ennek a hivatalnok nemesi rétegnek a száma a 18. század folyamán egyre
növekedett. Hasonló változás következett be a főúri tanácsosoknál is. A 18.
század végére minimálisra csökkent a régi arisztokrata családok tagjainak
száma, s helyükbe a hivatali, vagy katonai pályán érdemeikért bárósított vagy
grófi rangra emelt személyek kerültek (Brunszvik,
Győry, Hadik, Majláth, Révay stb.) E hivatalnok-nemesség felelt aztán meg
legjobban az uralkodó támasztotta követelményeknek. Anyagi függetlenséget
biztosító nagyobb vagyonnal nem rendelkeztek, így gondtalan megélhetésük az
uralkodótól függött. Ezért mindig készséges, de nem föltétlen engedelmes eszközei
voltak az abszolutisztikus kormánytörekvéseknek, sosem süllyedtek az örökös
tartományi kormányszervek mechanikus parancsvégrehajtói szintjére. Ha az
uralkodó törekvései az alapvető rendi érdekeket veszélyeztették, a
helytartótanács élt törvény adta jogával, s ellenőrizte az országgyűlési
határozatok végrehajtását.
Székhelyének Pozsonyt jelölték
meg, azzal a megjegyzéssel: amint lehetséges az ország központjába fog
átköltőzni. Erre csak II. József idején került sor 1783-ban, amikor Budára
költözött.
A helytartótanácsnak az
uralkodóhoz és a többi tartomány kormányszékeihez való viszonyát az 1722–23:
CI. tc. szabályozta. Világosan leszögezte, hogy a tanács nem függ semmilyen
udvari kormányszéktől, hanem mint királyi tanács csupán az uralkodónak van alárendelve.
Jelentéseit az uralkodó elé levél (litterae)
formájában terjeszti, a király saját határozatát (resolutio) pedig az ügyek jelentőségéhez képest leirat (rescriptum), vagy rendelet (decretum) alakjában közli a tanáccsal.
Mivel a birodalom más országaiban és tartományaiban működő kormányszervek (gubernia et regimina) egymással
levelezni nem szoktak, hanem az uralkodón keresztül érintkeztek, a
helytartótanácsnak is ehhez kellett magát tartania. A valóságban mégis
másodfokú, a kancelláriának alárendelt hatóság lett a helytartótanács.
Fölterjesztései rajta keresztül, véleményének kíséretében kerültek az uralkodó
elé, akinek válaszait ugyancsak a kancellária fogalmazta meg és juttatatta el a
helytartótanácshoz. A bécsi magyar udvari hatóság nem a „király szája és
kalamusa”, azaz nem expediáló hivatala volt, ahogy a királyi biztosok mondták a
rendeknek az országgyűlésen, hanem olyan központi hatóság, ahol érdemileg
bírálták fölül a királynak közvetített jelentéseket. A tanács de facto kancellária alá kerülése
sértette ugyan önállóságát, ellentétben állott a törvény betűjével, nemzeti
szempontból azonban nem volt sérelmes, mert a kancellária magyar udvari hatóság
volt és az országgyűlések a 18. században arra törekedtek, hogy magyar ügyek
intézésére befolyást szerezzenek számára. Nemzeti szempontból sokkal nagyobb
veszedelem rejlett abban, hogy a kancellária nem az utolsó fórum volt az
uralkodó előtt, hanem fontosabb ügyek még az udvari tanácsadó testületeken is
átmentek. Sőt az is előfordult, hogy valaki a bizalmas tanácsadók közül
sugalmazta a legfelső döntést. Később, a reformkorban már nem egyértelmű, hogy
a kancellária fölülvizsgáló szerepe sértett-e nemzeti érdeket.
Az 1722–23: CII. tc. a
helytartótanács hatáskörét szabályozta nagy általánosságban. Kimondta, hogy
törvényellenes határozatot nem hozhat, ügyel az országgyűlési végzések
megtartására és arra, hogy amit a tanács szótöbbséggel elfogadott, azt egyes
tagjai meg ne változtassák. A szűkszavúság oka a rendek és a király közötti
ellentétekben keresendő. A rendek a tanács fölállítását illetően nem tettek
nagyobb engedményt eredeti elgondolásaikhoz képest, de lakonikus rövidséggel
megadták a lehetőséget arra, hogy az uralkodó a központosítás érdekeinek
megfelelően magyarázhassa a törvényt. A gyakorlat azt mutatta, hogy a tanács
nem annyira a királyt helyettesítette, mint inkább a nádort, mert annak
személyes befolyása helyébe a kollegiális tárgyalás lépett.
A hatásköréről szóló
részletes hivatali utasítást 1724. január 20-án adta ki III. Károly. Ez
kidomborította, hogy a tanács a királyt az országból távollétében helyettesíti,
működése tehát az uralkodó jelenlétében természetszerűleg megszűnik. Feladata,
hogy az országot a király rendelkezéseinek megfelelően kormányozza. Ebben az
utasítást kell követnie, amelyet azonban a király bármikor tetszése szerint
megváltoztathat. Általános rendeltetését az ország „politico- oeconomico-
militaris statusának”, azaz közigazgatási, gazdasági és katonai helyzetének
figyelésében és intézésében határozta meg. A katonai ügyek a katonaság
elszállásolásával, élelmezésével és vonulásával összefüggő biztossági ügyeket
jelentették, a katonai igazgatás és bíráskodás kérdéseiben a polgári
szerveknek, amilyen pl. a helytartótanács is, nem volt beleszólásuk.
Működésében első helyen emelte ki a királyi érdekek szolgálatát, másodikként az
egész ország közös érdekét, harmadikként pedig az ország mindenegyes lakosának,
mindenegyes adózónak az érdekvédelmét említette. Tehát nemcsak az adó alól
mentes uralkodó osztályok, hanem az adózó nép sorsának gondozását is a
helytartótanácsra bízta a király. Gazdasági és népvédelmi tevékenysége
különösen kidomborodott a 18. században. Munkájából rekonstruálhatjuk
Magyarország korszakos problémáit: a kereskedés, közlekedés, iparpolitika,
jobbágyvédelem, egészségügy megoldására tett erőfeszítéséket.
Általános feladatként kapta, hogy
gondoskodjék a törvények és királyi rendeletek megvalósulásáról. Ennek során a
megyék és városok működését kísérje elsősorban figyelemmel.
A feladatok konkrétabb
fölsorolásában első helyen az adó igazságos szétosztását és pontos behajtását
nevezte meg az utasítás. Majd fölsorolta az 1722–23-i országgyűlés
közigazgatási, gazdasági és népvédelmi rendelkezéseit, mint amelyek
megvalósításáról a helytartótanácsnak kell gondoskodni.
Nem szólt az utasítás a magyar
kamarához fűződő viszonyról, a két országos hatóság hatáskörének
elhatárolódásáról. Az a kitétel, hogy tanács az egész igazgatásért felel,
kivéve a királyi jogon alapuló jövedelmek kezelését, mutatja kompetenciájának
szakmai határát: a fiskális ügyek nem tartoztak hatáskörébe. De az állami
adókezelés (contributio) a kamarától
átkerült hozzá, míg a szabad királyi városok ügyeit mindkét hatóság intézte.
Az uralkodó a vallásügy
tárgyalását kivette az országgyűlés hatásköréből, a vallási kérdések
szabályozását és a sérelmek orvoslását magának tartotta fönn (jus supremi patronatus). A
helytartótanácstól csak a rendleletek végrehajtását várta e területen.
Nem szólt az utasítás
az új hatóság területi illetékességéről. Ez általában megegyezett a kancellária
illetékességével, egy nagy különbséggel. A helytartótanács hatásköre nemcsak a
még vissza nem csatolt területekre nem terjedt ki, hanem a kapcsolt részekre,
azaz, Horvátországra, Szlavóniára és Dalmáciára sem. Bár ezt a tényt sem a törvények,
sem az uralkodói utasítás nyíltan nem mondták ki, csupán abban jutott
kifejezésre, hogy sem a törvények, sem az utasítás nem említette a kapcsolt
részeket, a háromegy királyságot.
II. József, midőn látta, hogy a
tanácsban ülők nagyrészt alkalmatlanok terveinek megvalósítására, gróf Niczky
Kristófot, régi személyes hívét nevezte ki elnökké, s szabad kezet adott neki
munkatársai kiválasztásában. E rendelet következtében a tanács összetétele
hamarosan megváltozott, s a felvilágosult abszolutizmus hívei kerültek a régi
tanácsosok helyére. Az így alakult tanács már engedelmesen hajtotta végre a
rendi kiváltságok alapjait veszélyeztető császári rendeleteket is. Az ország
igazgatásának ésszerűbbé és olcsóbbá tétele érdekében 1785-ben József
rendelettel egyesítette a magyar kamarát a helytartótanáccsal. Tekintettel a
kancelláriák egyesítésére is, elmondhatjuk, hogy reformjainak eredményeképp az
összes magyar belügy egységes igazgatás alá jutott. II. Lipót 1791-ben azonban
visszaállította a magyar kamarát, és a ezzel két hatóságot szétválasztotta.
II. József halála után a
tanácsban ismét nagyobb hangsúlyt kapott rendi érdekek védelme. A tanácsosok és
titkárok közül többen nyíltan vagy titokban támogatták a köznemesi mozgalmat,
egyeseknek pedig a köztársasági szervezkedés vezetőivel is kapcsolata volt.
1795 után egészen 1848-ig ismét az uralkodótól való függés jellemezte
elsősorban a tanács működését. A reformkorszak évtizedeiben, az 1790-es évektől
eltérően, a tanácsosok és titkárok soraiból még képviselője sem akadt a polgári
átalakulás eszméinek.
A
comissariatus provincialis
A helytartótanács
megszervezésével párhuzamosan került sor az országos, vagy tartományi
biztosságnak a felállítására. Az 1722–23: C. tc. csak mint biztosságot
említette, amelynek igazgatóját a helytartótanács főúri tanácsosai közül, 4
biztosát pedig az ország 4 kerületéből a köznemesek közül nevezi ki az
uralkodó. A helytartótanács főhatósága alá rendelt országos biztosságnak fő
feladata volt, hogy az országban elszállásolt katonaság és a polgári lakosság
között felmerülő ügyekben a civil lakosság érdekeit képviselje. A másik fél
érdekeinek képviseletére egy másik szerv, a hadbiztosság volt hivatott. Ez a
szerv a tartományi biztossággal párhuzamosan működött, de szervezetének a bécsi
főhadbiztosság olykor maga az udvari haditanács volt főhatósága. Azokat az
ügyeket, amelyek az országban elszállásolt katonaságot és a polgári lakosságot
egyaránt érintették, amelyeknek intézése a két biztosi szervezet feladata volt,
biztossági ügyeknek nevezték. Ezek az ügyek az állandó hadsereg 1715-ös
fölállítása után polgári területen jelentősen szaporodtak.
A biztossági ügyek az országban
állomásozó katonaság vonulásával, elszállásolásával és élelmezésével
kapcsolódtak össze. A polgári lakosság volt köteles mindezt biztosítani,
illetve mindehhez hozzájárulni, természetbeni szolgáltatásokkal. Minthogy
ezeket a szolgáltatásokat, illetve pénzbeli értéküket, a hadiadóba
beszámították, a biztossági ügyek az adóüggyel a legszorosabban összefüggtek. A
tartományi biztosság első igazgatójának az uralkodó gróf Károlyi Sándor,
egykori kuruc tábornokot nevezte ki. Személyében valóban kora legalkalmasabb
embere került az új hivatal élére, amelyet 20 éven keresztül vezetett.
A
magyar kamara
Mielőtt a magyar
királyi helytartóságot megszervezték volna, a szűkebb Magyarországnak egyetlen
központi közigazgatási kormányhatósága az I. Ferdinánd által 1526-ban
fölállított magyar királyi kamara volt Röviden csak magyar, vagy pozsonyi
kamarának nevezték, mert megalakulása után Budáról Pozsonyba helyezték át, és
1848-ig állandóan ott működött. Fő feladata sem változott 1848-ig: a királyi
jövedelmek kezelése. A jövedelmek hovafordítása kizárólagos uralkodói jog volt.
Ezt a rendi szemlélet is tiszteletben tartotta, csak a bevételek „elköltésébe”
beleszóló udvari hatóságokat akarta kizárni belőle. Ebből a felfogásból nőtt ki
a reformkorban az ország pénzügyi önállósága megteremtésének igénye.
A középkori szemlélet szerint az
állami pénzügyek a fejedelem magánügyei voltak, az állami rendes jövedelmek
úgyszólván azonosak az uralkodó magánjellegű, földesúri természetű
jövedelmeivel. Később ehhez járultak a felségjogon élvezett bevételek is.
Amikor a középkor végén csökkent a királyi magánvagyon és vele együtt a királyi
hatalom, az uralkodók erős központi, csak nekik alárendelt kormányzat
kiépítésére törekedtek. A kormányzás előbb bíráskodási és igazgatási főágakra,
majd az utóbbin belül pénzügyi, hadi politikai ágakra vált szét. E központi
kormányzat kialakításánál az uralkodó elsősorban a királyi földesúri és a felségjogokon alapuló jövedelem kezelésére
volt tekintettel. Ezek igazgatására, biztosítására, növelésére fejlesztettek ki
nálunk a Habsburg királyok is aránylag korán központi kormányszervet. A
feudális állami pénzügyigazgatás legfontosabb jellemzője, hogy az állami
bevételeknek nem volt egységes jellegük. A politikai hatalom gyakorlásának
kettősége (uralkodó és rendek) éreztette hatását az állami jövedelmek
jellegénél is. Emiatt az állami jövedelmeket két nagy csoportra oszthatjuk: kamarai (királyi) jövedelmekre és a
jobbágyságtól, városi polgárságtól szedett hadiadó
(contributio) jövedelmeire. A kamarai jövedelmek a királyi javakból és a
felségjogokból származtak. Királyi javakon a különféle kincstári uradalmakat (koronabirtokot, fiskális – háramlott és
elkobzott – birtokok), a felségjogon élvezett királyi haszonvételeket (só- és
nemesfémbányászat, harmincadigazgatás, és pénzverés stb.) értjük. A királyi
hatalom ezen kívül földesúri jogokat gyakorolt a szabad királyi városok fölött,
s legfőbb kegyúri joga révén rendelkezett a be nem töltött egyházi javadalmak
bevételeivel is.
A kamarai jövedelmek kezelése a
király jogkörébe tartozott, a rendeknek ebbe beleszólásuk nem volt. A hadiadó
ezzel szemben rendi eredetű állami jövedelem. Az adót, amelyet többnyire csak
nem nemesek fizettek, a rendek szavazták meg az országgyűlésen, behajtásáról a
helytartótanács irányításával a törvényhatóságok (vármegyék és szabad királyi
városok) gondoskodtak. Az így beszedett adót a rendek a királyi hatalom, mégpedig
a királyi hadügyi szervezet rendelkezésére bocsátották. A hadiadót csak a
katonaság fönntartására lehetett fordítani.
A kamarai igazgatás, s annak
központi szerve, a magyar kamara is, csak a királyi javak és jövedelmek
kezelését látta el, a hadiadó ügyeivel nem foglalkozott. A kamara így uralkodói
parancsra működő királyi hatóság volt. Az országnak a Habsburg – birodalomban
elfoglalt különleges helyzetéből fakadt az, hogy a magyar kamara (főleg
1740-ig) az akkori – Erdély nélküli – Magyarország kamarai pénzügyigazgatásában
sem rendelkezett kizárólagos hatáskörrel. Mellette több más, igen jelentős
kamarai szerv (pl. a szepesi kamara, budai kamarai adminisztráció) is működött.
Ezek tevékenységére a magyar kamara egyáltalán nem, vagy csak kis mértékben gyakorolt
befolyást.
A 18–19. században magyar
kamarának megnőtt a területi illetékessége, az államigazgatás
kiterebélyesedett, feladatai szaporodtak. A királyi hatalom egyik szerveként
fontos szerepet játszott az abszolutizmus magyarországi államigazgatásában,
pénzügyi és gazdasági politikájában. A magyar függetlenségi törekvések és a
Habsburg-udvar összbirodalmi irányzatának összecsapása ugyanis az állami
pénzügy terén, az állami jövedelmek fölötti rendelkezés dolgában volt a
legélesebb.
A kamarai birtokgazdálkodás
18. század eleji jellegzetességei közé tartozott, hogy a töröktől visszafoglalt
területek gazdátlan birtoktestei nem kerültek fennhatósága alá, hanem a bécsi
udvari kamara tette rá kezét. A neoacquistica területek kivonásának a magyar
kamara illetékessége alól elsősorban pénzügyi oka volt: e területek mindenféle
kincstári bevételét az uralkodó nem az országban, hanem bécsi udvarában kívánta
fölhasználni. Ezt egyszerűbben és könnyebben tehette meg az új kamarai
szervekkel, mint a magyar kamarával, melynek jövedelmeit általában az országban
használták föl. A birtokértékesítésekből azonban igen kevés pénz folyt be, mert
az udvar a birtokot fizetési eszköznek tekintette, amellyel – pénz hiányában –
adósságot törlesztett, szolgálatokat jutalmazott. Terjedelmét a régi
tulajdonosok váltságjoga is csökkentette, mígnem az országgyűlés az 1740-es
évekre elérte az új szerzeményi területek nagy részének visszacsatolását. A
töröktől visszafoglalt neoacquistica területek közül egyedül a Bánságra nem
terjedt ki a magyar kamara területi illetékessége. A Bánság, miként Erdély, a
Partium, a Határőrvidék és a Lengyelországnak elzálogosított szepesi területek,
nemcsak a magyar kamara, de a helytartótanács és a magyar kancellária, tehát
minden magyarországi központi kormányszerv területi illetékessége alól ki volt
véve. A magyar kamara territoriális hatásköre, miként a magyar kancelláriáé,
szélesebb volt a helytartótanácsénál, mert a horvát–szlavón–dalmát királyságra
is kiterjedt, kivéve a tengerpartot (littorale), amelyet Fiumével együtt
1752-ben az osztrák tengerparthoz csatoltak.
A magyar kamara tárgyi hatásköre
(camerale) lényegesen nem módosult 1711–1848 között. Legjelentősebb volt
e tekintetben a hadiadó ügyének (contributionale) az elválása a cameraletől.
Ez azonban csak részben jelentette azt, hogy az országnak, vagyis a rendi
kormányzatnak a befolyása az adóigazgatásra a királyi kormányzat rovására
megnőtt. Az adók kivetését és behajtását ugyan a rendi kormányzat szervei: a
megyék, a városok, és a kerületek vették át a kamaráktól, de a befolyt adó
fölhasználásáról továbbra is a királyi kormányszervek döntöttek, a pénztári
kezelést pedig katonai hivatalok vették át a kamaraiaktól.
A kamarai hatáskör ezáltal
kétségtelenül egyöntetűbb, egységesebb lett. A kamarai igazgatás minden
területének, a kamarák által kezelt minden jószágnak és jövedelemnek az alapja
a királyi felségjog, a jus regale
lett. Az ország minden földjének, a földben rejlő minden kincsnek a
tulajdonjoga a királyt illette meg. Ezt az alapelvet úgy is megfogalmazták,
hogy a tulajdonjog lényegében a Szent Koronáé, és a király mint a korona
hordozója élvezi és gyakorolja azt. A király a tulajdonjogot eladományozhatta,
ha azonban az adományosnak magva szakadt, vagy a koronás királyhoz hűtlennek
bizonyult, a tulajdonjog visszaháramlott a koronára, illetve annak hordozójára,
a királyra.
A király ezen kívül földesura
volt még a szabad királyi és a bányavárosoknak. Földesúri jogát e városok
fölött ugyanúgy kamarái révén gyakorolta, mint a kincstári uradalmakban tette.
A városok a földesuruknak járó szolgáltatásokat az uralkodó által meghatározott
évi összegben fizették a kincstárnak. E földesúri adó neve cenzus volt,
kivetése és behajtása a városok hatáskörébe tartozott. Ugyancsak a városok vetették
ki és hajtották be a másik városi adót, a taxát, amelyet az ország védelmére
rendek szavaztak meg az uralkodó részére. A magyar kamarának, mint a városok
fölött a király földesúri jogát gyakorló hatóságnak, legfontosabb feladata volt
arról gondoskodni, hogy a kétféle adót: a cenzust és a taxát meg tudják
fizetni.
A kamarai gazdálkodás igen fontos
ága volt a bányászat, amely a nemesfémek és a só bányászatának királyi
monopóliuma révén tartozott a kincstári gazdálkodás körébe A felségjog alapján
származó kincstári jövedelmek között mindig az elsők között szerepelt a
külkereskedelmi áruforgalom vámja, amelyet a szűkebb Magyarországon évszázadok
óta harmincadnak neveztek. Jóllehet vám gyanánt általában nem harmincadot,
hanem huszadot, vagyis az árú értékének 5%-át szedték már régóta. A harmincadot
a külkereskedelmi vámhivatalokban, az ún. harmincadhelyeken fizették meg.
Számuk a török kiűzése után nagy mértékben megszaporodott. Olyan kiterjedt, az
ország egész területét behálózó hivatalszervezettel, amilyen a harmincadhelyeké
volt, egyetlen központi hatóság sem rendelkezett.
Mária Terézia uralkodása alatt
jelentősen bővült a kamara hatásköre, teljessé mégsem vált. A kincstári
jövedelmek jelentős részét továbbra sem a kamara kezelte. Ilyenek voltak elsősorban
a bányászatból származó jövedelmek.
E bevételeknek két nagy
csoportját különböztethetjük meg: egyrészt a sóbányászatból és
sókereskedelemből származókat, másrészt a nemesércek és a réz bányászatával,
értékesítésével összefüggőeket. A sójövedelmek kezelése alakult kedvezőbben,
amikor az 1741-i országgyűlésen hozott törvénynek megfelelően a sóügyek
igazgatása a Magyar Kamara hatáskörébe került. Ettől kezdve a sóbányászat és a
sóárusítás monopóliumából származó jövedelem lett kincstár legnagyobb bevétele,
egymagában nagyobb az összes többi jövedelemnél, s közel háromszor annyi, mint
a második legnagyobb bevétel, amely a harmincadból származott.
Ellentétben a sóbányászattal, a
magyarországi nemesércbányászat jövedelmének a kezelését az uralkodó nem bízta
a Magyar Kamarára, azt továbbra is az Udvari Kamara ellenőrizte közvetlenül.
A kamara kiadásai bevételeihez
igazodtak. Kiadásai között időszakunk elején legnagyobb tételt a királyi
kormányzat tisztviselőinek fizetése jelentette. Másik csoportja katonai jellegű
volt, és a katonaság élelmezésére irányult, végül jelentős összegeket
fordítottak a kincstár által fölvett kölcsönök visszafizetésére. Hiába nőttek
meg a kamara bevételei a sójövedelemből, e bevételi többletet mégsem költhette
el az országban, még kincstári fejlesztésre sem használhatta föl, mert 1747-ben
újra bevezették az udvari kvóta rendszerét. A kvóta olyan nagy összegre rúgott
(évi 1,5 millió Ft), hogy teljes egészében elvitte a sóbevétel többletét. Mivel
a királyi udvar Bécsben rendezkedett be, a kincstári jövedelmekből fedezett
költségei közvetve Bécsnek, az osztrák örökös tartományoknak a gazdasági
fejlődését gyorsították meg. Ami az egyéb kincstári bevételekből maradt – az
egész kétötöde –, azt szinte teljes egészében fölemésztette a királyi kormányzat
tisztviselőinek fizetése, valamint a kölcsönök kamatainak és tőkeösszegének
törlesztése. Így az ország gazdasági életének fejlesztésére a kincstár
jövedelmeiből (lényegében a magyar állami jövedelmekből), a 18. században nem
fordítottak semmit.
Az 1780-as évekig az
udvar is igyekezett a magyar kamara függetlenségének látszatát megőrizni. II.
József azonban 1782-ben a magyar kamarai ügyek ellenőrzését a magyar
kancelláriára bízta, hangsúlyozván: a bécsi udvari kamarának, mint a birodalmi
pénzügyigazgatási szervnek, ezentúl csak a jövedelmek alakulásáról kell szükség
szerint tájékozódnia. József a kamarának a kancellária alá való rendelésével
tulajdonképp a magyarság évszázados sérelmét orvosolta. A bécsi udvari
kamarának ily nagyfokú kikapcsolása a magyar kamarai pénzügyigazgatás
ellenőrzéséből bármikor megelégedéssel töltötte volna el a magyar rendeket.
Kétségtelen ugyanakkor, hogy a császár ezzel a lépésével nem a százados magyar
követeléseket akarta kielégíteni, hanem államigazgatási reformot valósított meg
a központosítás és az ésszerűsítés elérése céljából. A magyarországi
államigazgatásban a magyar kamara (camerale) és a helytartótanács (politicum)
egybeolvasztása jelentette ezt a lépést 1785-ben.
Az 1790-ben visszaállított kamara
területi hatásköre nem változott. A funkciókat és feladatokat magába foglaló
működési hatáskörben történt bizonyos változás. Több ideiglenes jellegű
feladatkört kellett ellátnia, mint pl. 1794–1813 között az ínség sújtotta
területek élelmezését kincstári gabonával, majd a hadsereg
terményszükségletének biztosítását és a rendkívüli hadisegély (subsidium) pénztári kezelését 1820-ig.
Állandó jellegű feladatkörként
vette át a bányászat közigazgatási és jogi (publico-politica)
vonatkozású ügyeinek intézését, de a kincstári bányászat szakmai és gazdasági
felügyelete, irányítása továbbra is a bécsi bányakamara kezében maradt. Bár a
magyar kamra önálló intézkedési hatáskörét 1848-ig többször kiszélesítették, ez
alapvetően az ügyvitel racionalizálását szolgálta, s alig érintette a magyar és
a bécsi hatóság közötti alárendelt viszonyt.
A kamarai jövedelmek fő forrása
1790 után is a sóigazgatás, a harmincadvám és a birtokgazdálkodás maradt, a
bevételek több mint 2/3-a származott innen. A kamarai bevételek túlnyomó
többségét az 1840-es években a bécsi általános kamarai pénztárnak kellett
átadni. A birodalmi központi államháztartás ezt a hozzájárulást a hadsereg
fönntartására, és a bécsi udvartartás céljára, valamint az adóságok
törlesztésére használta föl.
A magyar állami jövedelmekhez az
akkori pénzügyi rendszer szerint a kamarai jövedelmeken kívül a hadiadó és
tartozékai (deperdita = a természetbeni szolgáltatás piaci és hatósági
ára közötti különbség), s a bányajövedelmek tartoztak. Az 1848 előtti magyar
államháztartás tiszta bevételének legalább 4/5-ét a közös birodalmi pénztárak
vették át, s ebből következett, hogy az állami jövedelmek fölhasználását
illetően önálló magyar pénzügyigazgatásról nem beszélhetünk.
Az országnak nem volt
pénzügye a királyin kívül. Fölmerült ugyan már 1715-ben az országos pénztár
létesítése hasznos közcélok megvalósítására, de mivel az, az ország
megterhelése nélkül nem volt kivihető, elvetették a rendek. Az 1811–12-i
országgyűlésen is elhangzott: a kamarai jövedelmekkel az ország rendelkezzék,
de az ország pénzügyi önállóságának ezen túlmenő biztosítása már az egész
feudális rendszert érintette volna, ezért maradtak a kamarával kapcsolatos
rendi sérelmek. A 18. század közjoga föloldotta a kiváltságos osztályokat az
állam iránt tartozó legfőbb kötelességek teljesítése alól (az állandó seregben
már jobbágyok katonáskodtak). Elfordultak az államtól, s a közérdek elbukott. A
fönnálló közjog szerint nem az egész nemzet fejlődése követelte az áldozatot az
egyesektől, hanem a nemzet fejlődése esett áldozatul az egyesek érdekeinek.
Csak a reformkorban ismerték föl, kivált Széchenyi hatására: az országos
pénzügy hiánya lehetetlenné teszi a haladást, a nemzeti fejlődés eszközeinek
megszerzését. A gazdasági-kulturális fejlődés előmozdítására – láttuk – a
király, csak korlátozottan tudott áldozni a „magáéból”, s erre nem is kötelezte
őt törvény. Az ország viszont nem áldozott magáért semmit, de a polgári és
nemzeti meggyőződés 1848-ra ezen is változtatott.
A
rendi méltóság viselők
A hatóságok Magyarország önállóságának voltak
kifejezői, az ország szabadságát is e kormányszékek törvényekben biztosított
függetlensége fejezte ki formálisan. De igazi jelentőségük nem felelt meg annak
helyzetnek, amit a törvények írtak elő. A szűkebb Magyarország igazgatásának
hatóságai és hivatali az uralkodó kormányszervei voltak, működésüket alapvetően
az uralkodói abszolutizmus célkitűzése határozta meg. Alapvetően, de nem
kizárólagosan. Működésükben, he nem is mindegyiküknél, és nem is egyforma
mértékben, a rendi szempontok is érvényesültek. Ha másért nem, egyszerűen
azért, mert a tisztviselők, elsősorban a vezető tisztségek viselői, a
rendiségnek, az uralkodó osztályoknak tagjai, egyházi, világi fő- és köznemesek
voltak.
A királyhoz fűződő viszonyukat
meghatározta: mind az egyháznagyok, mind az országbárók tőle függtek, hiszen
méltóságukat tőle nyerték. Az országbárók eredetileg a király udvartatásának,
az udvari birtokigazgatásnak a tisztviselői, magánjogi alkalmazottai voltak. A
magánjogi viszony idővel közjogi jelleget nyert, az országbárók tisztségeiből
országos kormányzati hatóságok is hivatalok alakultak ki. Az európai politikát
folytató Habsburgok Magyarországon is az abszolutizmus megerősítésére
törekedtek, ami rendiség meggyengüléséhez vezetett, ez pedig értelemszerűen a
rendi méltóságviselők kormányzati jelentősségének csökkenését eredményezte.
Mégis, e csökkenés ellenére a rendi méltóságviselők befolyása módosult
formában, de a feudális viszonyok felszámolásáig fennmaradt.
Az officium palatinale (nádor) az ország központi jellegű rendi
hivatalai közül az első volt. A Mohács előtti nádodrok három területen kaptak
részt a királyi hatalomból: mint királyi helytartók a kormányzatban, a király
után ő volt az első bíró, s hadügyet az ország főkapitányaként irányította.
Mohács után új helyzet állt elő, mert a Habsburgok szűkíteni akarták a nádor
széles hatáskörét. Először a nádor főkapitányi rangja vált üres címmé, ugyanis
az osztrák hadvezérek nem ismerték el fővezérnek. I. Ferdinánd Bécsben olyan
központi hivatalokat létesített, amelyek a török elleni védekezés keretében
Magyarországon is intézkedési joggal rendelkeztek (haditanács, udvari kamara).
Így a hadügy területén megszűnt a régi nádori hatáskör, pénzügyi–gazdasági
téren pedig a Magyar Kamara függő helyzetbe jutott.
A 17. században alakult ki az
újkori nádorság tényleges hatásköre. Mivel a rendek szembe szálltak a
központosítással a nádorok hivatali kötelessége lett az országgal azonosított
rendek jogait védeni. Ezért Bécs a központosítás jegyében el akarta törölni a
nádori méltóságot. Ez nem sikerült, ugyanakkor egy kompromisszum keretében Bécs
megtartotta a nádorságot, de megszüntette önállóságát, még az elkülöníthető
tisztán magyar ügyekben is. Az udvar a hivatalszervezés bonyolult finom
eszközeivel az ország rendi hivatalait ráfűzte a saját államgépezetére. A nádor
pl. minden héten királyi parancsot kapott, mely mögött azonban nemcsak a király
állt, hanem bécsi államhivatalok is. Tehát a nádor 1526 utáni általános
szerepét meghatározta az a bécsi fölfogás, hogy Mohács után az ország had-,
kül- és pénzügye nem önálló magyar ügy, bárhogy szóljanak is a magyar
törvények.
Törvény és szokás szerint
Magyarország nádora egyúttal a magyar király helytartója is volt bizonyos
királyi jogok gyakorlásával az uralkodó akadályoztatása esetén. Még Mátyás
alatt mondta ki a törvény, hogy a helytartó a nádor állandó jelleggel. De
Mohács után nem midig töltötték be a nádori széket, s ebből fakadt az új
gyakorlat, hogy főpap helytartókat neveztek ki, általában az esztergomi
érseket. A főpap helytartó jogkörét szűkebbre vonták a nádorénál, jószerivel
csak az igazságszolgáltatásra korlátozódott. Ezzel szemben a rendek nádort
kívántak, aki egyben helytartó is, s így vált nyilvánvalóvá, hogy az uralkodó
és a nemzet nem azonos módon értelmezte a helytartóság lényegét. A kiterjedt
nádori jogkör sértette az uralkodót, útjában állt a központosításnak. A rendek
szerint viszont a nádor helytartósága a királyi hatalom fényét is átviszi a
nádorságra. Hangoztatták igényüket a vicerexre
(alkirályra), noha az alkirályi címet az alkotmány nem ismerte. De így fejezték
ki óhajukat, hogy a teljes jogkörét gyakorló nádor alkalomadtán a Mohács előtt
szerzett jogokkal felruházott helyettese legyen a királynak
A török kiűzése után is Bécsben
maradt a Habsburgok székhelye, így a király távolléte nem az országból távozást
jelentette már, hanem azt, hogy bécsi székhelyüket és az örökös tartományokat
hosszabb időre elhagyja. Ez következett be 1689–90-ben és 1795-ben. Mindkét
esetben Bécsben azonnal színre léptek azok a körök, akiket az uralkodó
távolléte idejére a nádor-helytartó fölé helyezett. 1724-ben új feladattal
bővült hatásköre: elnöke lett a helytartótanácsnak. Ugyanezt a posztot töltötte
be a legfelső királyi bíróságon, a hétszemélyes táblán is helytartói jogán. Ő
elnökölt az országgyűlés felső tábláján, de ez a funkciója nem uralkodói
(helytartói), hanem rendi jellegű volt. Uralkodói megbízásból viszont a jászok
és kunok ispánja és bírája, valamint az egyesített Pest, Pilis, és Solt megyék
főispánja volt.
Az országbíró (judex curiae regiae) a királyi
helytartótanácsnak volt főnemesi tanácsnoka, nemkülönben a hétszemélyes tábla
egyik ülnöke és bírája.
A horvát–szlavón–dalmát bán
sokféle katonai tisztségén kívül, mint a báni tábla elnöke került az uralkodói
kormányzat hálózatába.
A tárnokmester a tárnoki széknek,
a szabad királyi városok egyik részének ügyeiben felső fokon ítélkező királyi
bíróság elnöke volt.