Igazságszolgáltatás 1711–1848
A Habsburgok trónra jutásával a király
személyes ítélkezése megszűnt, a külső és belső háborúkkal terhes 16–17.
században a központi, curiális bíráskodás
jelentősége lehanyatlott, hatásköre összeszűkült, a külföldön élő uralkodó a
közrend védelmével az e korban szokásos mértékig sem törődött, a
jogszolgáltatás így nagyrészt – a jobbágyokra nézve teljesen – a helyi, rendi
hatóságok kezébe került, s ezek fölött a központi hatalom még ellenőrzést sem
gyakorolt.
A török kiűzése után a magyar
jogszolgáltatás megújítása, különösen a felsőbíróságok tarthatatlanul hosszú
ítélkezési szünetei miatt, kiemelkedő helyre került III. Károly államszervezési
programjában. Az 1715-i országgyűlés bizottságot küldött ki, mely a kérdés
egészét fölölelő javaslatokat dolgozott ki az 1722/23-i országgyűlésre. A
bírósági szervezet s, a perrendtartás korszerűsítése érdekében hozott
rendelkezések közül legfontosabbak a királyi curia átszervezését és a protonotáriális (ítélőmesteri)
vándorbíróságok megszüntetését, s helyettük 4 új királyi bíróság, a kerületi
táblák felállítását elrendelő törvénycikkek voltak. 1724-ben tehát a magyar
jogszolgáltatási szervezet lényegesen módosult. A királyi curia (a hétszemélyes
tábla és a királyi tábla) alkalmilag összehívott, különféle hatáskörű
ülésszakot tartó középkori oktáviális (törvényszaki) fórumból rendszeresen
ítélkező s állandósult hatáskörű felsőbírósággá vált, melynek székhelye is az
ország területi központja, Pest volt. Ítélkezése többé nem korlátozódott az
ország nyugati vagy keleti részére, hanem kiterjedt az egész országra és
Horvát–Szlavóniára is. Természetesen a curia az átszervezés után is feudális
jellegű bíróság maradt, az ülésezés rendje a bírák kényelméhez igazodott,
törvényszakokat hagytak ki megszakítva a folyamatosságot. Az 1724 előtti
tűrhetetlen állapotokhoz képest a változások mégis nagy előrehaladást
jelentettek. Ugyanígy kell értékelnünk a protonótáriusok rossz hírűvé vált
vándorbíróságainak helyére lépő (hatáskörüket átvevő) kerületi táblákat is, melyek a királyi fórumok számát a rendiek
rovására növelték.
A jogszolgáltatás radikális
megváltoztatását tűzte ki célul II. József. A rendi jellegű, decentralizált, a
közigazgatással összefonódott bonyolult bírósági szervezet, a központi hatalom
ellenőrzését akadályozó rendi privilégiumok, a nemesi érdekeket szolgáló
magánjog egyre élesebb ellentétbe kerültek az európai fölvilágosodás eszméivel.
A haladás e téren is új rendet kívánt: központosított államapparátust, az
államhatalmi ágazatok szétválasztásán alapuló, világosan áttekinthető
hivatalszervezetet, egységes, racionális jogrendszert. 1785 december 12-én adta
ki rendeletét az új jogrendről (Novus
Ordo Judiciarius). Ez, és az erre épülő további rendeletek szisztematikusan
bontották le a feudális bíróságok bonyolult szervezetét, megszüntették a
legtöbb rendi fórumot, helyükbe új királyi bíróságokat állítottak. A
közigazgatást elkülönítették a jogszolgáltatástól, s az egész szervezetet
szoros egységbe foglalták a hétszemélyes tábla felügyelete alatt. Az utóbbit
ugyanis József – legfelső bíróság jellegét meghagyva – a kancelláriával egyenlő
rangra emelte s az egész magyar jogszolgáltatás központi irányító orgánumává,
felügyeleti hatóságává tette meg.
A rendi fórumok lebontására tett
intézkedései közül a vármegyék és kiváltságos területek ítélkezésének teljes
eltörlése, a földesurak s a városok pallosjogának elvétele (büntetőbíráskodásuk
betiltása) a tárnokszék, személynöki szék s a nádori bíróság megszüntetése volt
a legfontosabb. Az új rend a jobbágyok számára is lehetővé tette a
föllebbezést, sőt polgári ügyekben az utat a curiáig nyitotta meg. Legnagyobb
változásnak azonban azt tekinthetjük, hogy bűnperekben rendi állásra tekintet
nélkül ítélkeztek, vagyis e tekintetben megvalósult a törvény előtti
egyenlőség.
1790 május 1-én megszűnt az „új
rend” bíráskodási gyakorlata, s régi állapotába tért vissza a magyar
jogszolgáltatás. Eredményei közül megmaradt a bűnperek föllebbezhetősége,
melyet most már országos törvény (1790:
XLIII. tc.) mondott ki. Igaz jobbágyok számára csak korlátozott módon:
halálbüntetés esetén.
A reformkorban a jogszolgáltatás
ügye egyre inkább a közérdeklődés előterébe került. Visszáságai, elmaradottsága
újabb és újabb kezdeményezésekre serkentettek, de félbemaradtak a jog
kodifikációjának munkálatai, sikertelen maradt a magyar büntetőtörvénykönyv
megalkotásának kísérlete.
Tárgyunk szempontjából
büntetőjogi téren a statáriális bíráskodás széleskörű alkalmazása, a polgári
bíráskodás területén pedig az 1840-i váltótörvény (1840: XV. tc.) bevezetése volt fontos. A váltótörvény széles rést
nyitott a nemesi kiváltságokat oltalmazó feudális magánjog avult szövevényén, s
a bírósági szervezetben is jelentős változást okozott. A törvény ugyanis a
váltóügyeket első fokon a teljesen új váltótörvényszékekre ruházta, másodfokon
pedig a hétszemélyes tábla ekkor elkülönült váltóosztályára.
A jogszolgáltatási szervek közül
alsó szinten a falvak és mezővárosok bíróságai foglaltak helyet. A falu (possessio)
volt a jobbágyság legmagasabb társadalmi szervezete, amelynek keretében
bizonyos önkormányzatot élvezett. Ez elsősorban a faluközösség tagjai fölötti
ítélkezés jogában nyilvánult meg, melyet a földesúri hatalom teljesen soha nem
vont el a jobbágyoktól. A 18. században az ítélkezés a falu bírájának házában
történt. Az ügyeit intéző, s egyben a bíráskodást is végző elöljáróság a
földesúr, illetőleg a vármegye beavatkozásával választott bíróból, és
esküdtekből (4–12) állt. Az elöljáróság a 18. századtól kiegészült a falu
jegyzőjével („a falu pennájával”), aki a község írásmunkáit végezte, s vezette
a falukönyvet. Az ítélkezés természetesen csak a falusiak kisebb polgári
ügyeire, személyes vitáira, kihágásaira terjedt ki. A falusi bíróság ítéletével
elégedetlen fél ügyét a szolgabíró, vagy nagybirtokon az úriszék elé vihette.
A földesúri mezőváros
jogi helyzete a faluéhoz volt hasonló. Nagyobb gazdasági erejével azonban a
földesúrtól függését lazítani tudta, s urától vagy az uralkodótól kiváltságokat
szerzett. Ehhez képest bíróságának hatásköre is tágult. Egyes mezővárosok
lakosságuk mindenféle polgári ügyében eljárhattak, sok helyen saját szokásjog
alakult ki., sőt némely város a büntető hatáskört is megszerezte. A városi
bíróság ítélete – kiváltságaitól függően – kerülhetett az úriszék elé, vagy a
megyei törvényszékhez.
A 16–17. században az úriszéktől
más fórumhoz semmilyen ügyben nem lehetett föllebbezni, az úriszék ítélete
végleges, így pl. az általa kiszabott halálbüntetés végrehajtható volt. Az
elmarasztalt jobbágy csak urától kérhetett kegyelmet, mert a földesurak a
kegyelmezés királyt illető jogát – törvénytelenül – magukhoz ragadták. Később
megszűnt a földesúr abszolút bírói hatalma: a 18. század közepétől polgári
ügyben az úriszék ítélete föllebbezhetővé vált a megyéhez. II. József
rendelkezései értelmében a jobbágy perei az úriszéktől a királyi curiáig
felmehettek, az úriszék büntető hatásköre pedig megszűnt. 1790-ben az úriszék
visszakapta régi hatáskörét, de ítéletei ezután is mind polgári, mind pedig a súlyosabb
büntető ügyekben a királyi táblára, s onnan a hétszemélyes táblára voltak
föllebbezhetők.
A vármegyei szervezet, s a megyei
autonómia Mohács után tovább erősödött. Ez megmutatkozott mind a közigazgatás,
mind a vele egybeszövődött jogszolgáltatás terén. A jogszolgáltatás ellátására
a megyei törvényszékből (sedes
judiciaria, röviden: sedria) kivált a külön büntető sedria, s mint alsóbb
fokú megyei bíróságok, kialakultak az alispáni és szolgabírói ítélőszékek. E
fórumok bíráskodtak a megyei nemesség, s az úriszéket tartó nagybirtok hatalma
alatt nem álló jobbágyság mindenféle peres ügyeiben. Az ítélkezést ugyanaz a
megyei tisztikar végezte, mely a megye közigazgatási funkcióit is ellátta.
A szolgabírói ítélőszék a
legalsóbb megyei bíróság volt. Itt a szolgabíró (judlium) a mellérendelt
esküdttel ítélkezett rendészeti, kihágási s kisebb perértékű polgári ügyekben.
Mind a szolgabírói szék, mind a többi megyei fórum, csak a megye területén bírt
illetékességgel. Nem járhatott el a megye azonban semmiféle olyan perben, mely
az ősiséggel kapcsolatos jogot érintett, mert az már első fokon is a királyi
tábla hatáskörébe tartozott.
Az alispáni ítélőszéket az
alispán tartotta egy szolgabíróval és egy esküdttel. Kizárólag csak polgári
perekben bíráskodtak: kisebb hatalmaskodási és becsületsértési, továbbá
adóssági és örökösödési és egyéb birtokperek tartoztak hatáskörébe. Az
intézmény a 18. században jött létre, ahonnan a sedria-hoz vezetett a
fellebbviteli út.
A vármegye legmagasabb fóruma a
megyei törvényszék (sedria) volt. Ezen az alispán, a 18. század óta
létező büntető sedria-n a másodalispán elnökölt. Bírótársaik a megye
szolgabírái, esküdtjei és táblabírái közül kerültek ki. Számukat, egymás
közötti arányukat nem szabták meg, általában egy szolgabírónak a maga esküdtjével,
és 5–6 táblabírónak kellett jelen lenni. Rajtuk kívül megjelent az ülésen a
vármegye tiszti ügyésze, a megyei nótárius, később a főjegyző és egy
jegyzőkönyvet vezető aljegyző. A polgári sedria ítélkezett másodfokon az alsóbb
megyei fórumoktól, s az úriszék alá nem tartozó mezővárosoktól föllebbezett
perekben. Ezekhez járultak a 18. században az úriszéktől föllebbezett polgári
perek is, melyeket korábban a földesúr bírói határköréből nem vihettek tovább.
A polgári sedriá-tól
a peres út a királyi táblához vitt tovább. Ez a 16–27. században a jobbágyok
számára – ugyanúgy, mint az úriszék és a megye viszonylatában –, itt le is
zárult: a curiára akkor csak nemes föllebbezhetett. A 18. század végén ez a
különbség is megszűnt: aki a költségeket fedezni tudta, ha jobbágy is volt, a
vármegyétől a pert a curiáig vihette föl. A büntető sedriától II. József
reformjáig elvileg sem nemes, sem jobbágy nem föllebbezhetett, ám a
gyakorlatban a nemesek ezt áttörték. A Novus Ordo a bűnperek föllebbezését
minden társadalmi osztály számára megnyitotta és rendszeresítette. A
József-féle reformok ugyanis a régi vármegye szervezetet megszüntették, az
átalakított megyei hatóságoknak csak közigazgatási hatáskört engedtek.
Az ország 4 vidékének –
Dunáninnen, Dunántúl, Tiszáninnen, Tiszántúl –, megfelelően Magyarországon 4
kerületi tábla létesült, mind a 4 1724-ben kezdte meg munkáját. A dunáninneni
kerületi tábla székhelye Nagyszombat, a dunántúlié Kőszeg, a tiszáninnenié
Eperjes, s a tiszántúlié Nagyvárad volt. Utóbbiban csak fölállították a királyi
bíróságot a törvény rendelése szerint, de már 1725-ben átköltözött Debrecenbe.
A kerületi táblák 1849-ig működtek, az osztrák rendszer ekkor megszüntette
őket.
Városi bírósági szervezet a
szabadkirályi, illetve a bányavárosokban alakult ki még Mohács előtt. E
településeken az igazgatás és jogszolgáltatás feladatait a tanács látta el,
idővel legföljebb a hivatali apparátus s az ügyvitel vált fejlettebbé. A 17–18.
században sok város vezetősége új tisztségviselővel – a polgármesterrel –
egészült ki, aki a továbbiakban, a vezetésben az első helyet – a főbíró helyét
– foglalta el. Ugyancsak a 17–18. században vált állandó állássá a
városkapitányi hivatal, s a város jogi képviselőjeként megjelent a tiszti
ügyész (fiskális prokurátor). A városi
jegyző – a 18. századtól főjegyző – mellett aljegyzőket foglalkoztatnak, a
tanács többi tagját, a városi esküdteket (12 fő) ezután már szenátornak,
tanácsnoknak nevezték, s életfogytig választották. A hivatalos bürokrácia
kiépülésével viszont a plebejus elem egyre kevésbé szólhatott bele a város
vezetésébe, s azt egy szűk patrícius réteg sajátította ki, tág lehetőséget
nyerve a visszaélésekre, hatalmaskodásokra.
A városi jogszolgáltatás
legfontosabb szerve a tanács (senatus), mely bírói hatalmát külön
judiciális üléseken, mint törvényszék gyakorolta
A rendészeti és kihágási ügyeken
kívül (melyek a vásárbíró, később a városkapitányi szék alá tartoztak, minden
ügy a város törvényszékén indult. A büntető perek a 18. század végéig nem is
föllebbezhetők, de az 1791: XLIII. tc.
elfogadása utána curiáig mehettek.
Polgári perekben régi módon
történt a föllebbezés, s ez a város kiváltsága szerint a tárnokszéknél, vagy a
személynöki széknél kötött ki. Emiatt a szabad királyi városok többségét
tárnoki, a bányavárosokét személynöki városoknak nevezték. A tárnokszék
Pozsonyban ülésezett, de a 18. században visszaköltözött Budára, Mohács előtti
székhelyére. A tárnokszéken a tárnokmester ítélkezett a maga protonótáriusával,
s a tárnoki városok delegáltjaival, az e városoktól föllebbezett polgári
perekben. A 17. század óta a tárnoki városok száma egyre nőtt, az eredetileg 7
város a 19. század közepére elérte a 28-at.
Mivel a tárnoki szék
bíráskodására erős hatást gyakorolt Buda város joga, azok a városok, melyek
eltérő jogszokásokkal éltek, s magukat nem kívánták a tárnoki széknek alávetni,
föllebbezett ügyeiket igyekeztek a személynök elé juttatni. A személynöki
városok száma így szintén növekedésnek indult : a 16. század eleji 7-ről a 19.
század elejére 40-re gyarapodott. A személynöki széken a személynök a királyi
tábla tagjaiból alakított 5 fős tanácsban ítélkezett, 1724 óta Pesten, s csak
polgári ügyekben.
A 16–17. század folyamán a nádor,
illetve a királyi helytartó ítélőszékéből (melyet a 17. század végén már hétszemélyes
táblának neveztek), valamint a királyi táblából alakult ki a királyi curia új
szervezete. A „királyi curia” kifejezés ekkor két, egymáshoz kapcsolódott
bíróság – a két tábla – közös elnevezésére szolgált, illetőleg e két bíróság
közös szervezeti egységét jelentette. Itt az ország rendes nagybírái: a nádor,
vagy a tisztség betöltetlensége esetén a királyi helytartó, továbbá az
országbíró és a királyi személynök szolgáltattak igazságot. A nádori, vagy
helytartói ítélőszéken, illetőleg a hétszemélyes táblán a nádor (palatinus
regni), vagy helytartó (locumtenens regius) 3 főpappal és 3 főúrral együtt
bíráskodott, az utóbbiak egyike az országbíró volt.
A királyi tábla elnöke a
személynök (personalis) volt, bírótársait egy főpap, egy főúr, a
nagybírák 4 ítélőmestere, 4 nemes ülnök adta. A 18. századig a hétszemélyes
tábla tisztán föllebbviteli bíróság volt: a királyi táblától tovább vitt perek
revíziós fóruma. Ezzel szemben a királyi tábla vegyesfokú bíróságként működött:
fölülvizsgálta a megyéktől, a protonótáriusoktól, a báni táblától,
tárnokszéktől hozzá föllebbezett ügyeket, de első fokon is ítélkezett a királyi
fiscus s a nemesség különféle magánjogi pereiben. Ez a gyakorlat azonban
hatásköri zavarokat okozott, amit az 1724-i reform szüntetett meg. Ennek
köszönhetően a Pestre helyezett curia elérte az egykorú dicasteriumok
szervezettségi fokát. A magyar jogszolgáltatás a gazdasági–társadalmi
fejlődéssel azonban ezután sem tudott lépést tartani, viszont bírói szervezete
sokat ledolgozott középkori elmaradottságából.
Legfontosabb változás a
létszámgyarapodás volt (hétszemélyes tábla valójában már 21 főből állt: nádor,
5 főpap, 6 főúr, 9 nemesi ülnök), melyet az ügyforgalom növekedésén kívül a
curia hatáskörének nagyarányú bővülése okozott. Míg a 16–17. században csak a
kiváltságos osztályok (papság, nemesség) magánjogi ügyeivel foglalkozott, a
18–19. század során egyetemes hatáskörű országos felsőbírósággá alakult át.
1848-ig a föllebbezett perek az ország valamennyi alsóbb bíróságától a királyi
curiára érkeztek.