Helyi közigazgatás 1711–1848

 

A vármegyék

A törvényhatósági – municipiális – szervezet az országnak főleg a királyi közigazgatás céljára rendelt területi beosztása volt. Az ősi vármegye királyi tisztviselők hivatali kerülete, akiknek hatósága csak a nem-nemesekre terjedt ki. A nemzeti királyság megszűnésével a vármegye már mint az országos nemesek önkormányzati testülete szerepelt törvényeinkben, gyakorolta a követküldés és utasítás jogát, választott tisztviselőivel a helyhatósági és az elsőfokú polgári és büntetőbírói hatóságot. Amíg minden nemes nemcsak jogosítva de kötelezve volt az országgyűlésen megjelenni, addig a követválasztásnak és utasításnak nem volt értelme. 1608-ban törvény szüntetette meg ezt az állapotot, és 1613-ban már kimondták, hogy a megye a főurak felett is bíráskodhatott.

A török idők alatt lett a megye jelentékenyebb katonai egységgé is, midőn a főurak elszegényedvén, nem tarthattak bandériumokat, s nem vonták el a kisebb nemességet a megye zászlaja alól. Ekkor váltak a megyék önálló tényezőkké, amikor elhagyatva, az országos kormány nélkül önmagukra utalva, nem törvény alapján, hanem a viszonyok kényszerítő hatalmának hatása alatt, maguk végeztek mindent. Az önkormányzati szervvé alakult megyében a helyi hatóságot a nemesség mintegy önmagában, s nem a királytól átruházottképpen bírta, melyben a kiváltságos rend az állami szabadság védelmére is képessé tette magát. A megyék ellenállása, akár aktív, akár passzív formában jelentkezett, nemcsak az uralkodói rendeleteknek, de még az országgyűlésen, tehát a rendiség képviselőinek a részvételével hozott törvényeknek az érvényesülését is meghiusította.

A Habsburg uralom alatt a megye jelentősége megnőtt: nemesi érdekképviseleti jellege mellett a nemzeti függetlenségi mozgalmak bástyája lett. Szervezete 1848-ig állandónak mondható.

Legáltalánosabb és legátfogóbb testületi szerve a közgyűlés (generalis congregatio), korszakunkban egyben a birtokos nemesség legfontosabb politikai fóruma. A szabad királyi és bányavárosok, ha a megye területén birtokaik feküdtek, követeik útján szintén részt vehettek a közgyűlés munkájában. A vármegyei közgyűlés hatásköre már a 16. századra kialakult, s hosszabb időre megszilárdult. Mindazok az ügyek idetartoztak, amelyekben a megye elvi irányítását kellett kifejezésre juttatni. Mivel a megye követei (ablegati) útján részt vett a törvényhozásban, őket is a közgyűlésen választották meg, s ott adtak nekik utasítást (instructio), amelyekhez alkalmazkodniuk kellett, fizetésüket ott állapították meg, s ott számoltak be küldetésükről. A megyei közgyűlésben olvasták föl a kormányhatóságoktól érkező rendeleteket. Ha a rendeletet törvényesnek találták, a közgyűlés intézkedett annak végrehajtásáról, ha nem, végrehajtását fölfüggeszthették az uralkodóhoz intézett egyidejű indokló fölterjesztéssel.

1715-ben megszűnt katonai egység lenni, s tisztán polgári hatósággá alakult. Ezzel párhuzamosan megszűnt az alispán vezéri tisztsége a megyei hadak élén, s a polgári tisztikar fejévé vált.

Mivel a törvények és kormányhatósági rendeletek nem a helyi követelmények figyelembe vételével készültek, s különben is sok életviszonyt szabályozatlanul hagytak, egyre inkább érvényesült a megyék jogszabályalkotási hatásköre (statutumalkotás). A 18. században már az vált általános nézetté, hogy a megye önálló tartomány. Bessenyei György kijelentette: „Egy kis Respublica áll előttem, körülöttem, mely egy várnak megyéje. Amennyi vármegyében fekszik a nemzet, annyi egymástól független tartományt, ítélőszéket formál”.

A közgyűlés választotta a főispán kivételével a vármegye tisztviselőit. Kiemelkedett közülük az alispán, aki már Mohács előtt is a vármegyei önkormányzat első tisztviselője volt. Az 1723: LVI. tc. szerint személyét a főispán négy jelöltje közül a közgyűlés választotta. Mellette a szolgabírák, az esküdtek és a megyei jegyző alkották a tisztikar régóta fönnálló állományát. A 17. századtól kezdve a különböző szakigazgatási ágak kiépítésével újabb megyei hivatalokat is szerveztek. Új hivatalt töltöttek be a megyei adószedők (perceptores), akik az adó kivetését és beszedését irányították. Megjelent a tiszti ügyész (fiscalis) hivatala, aki a megye jogi képviseletét látta el, s egyben a bűnügyekben a vádhatóságot képviselte. Fontos szerepet töltöttek be a táblabírák. Igaz, törvény szerinti feladatuk a megyei törvényszéken (sedrián) való részvétel volt, de számos nem bíráskodási feladatot is kaptak. Pl. az 1830-as években ők vizsgálták felül a megyei iskolák helyzetét, s részt vettek a gyámügyi küldöttségben.

A 18. században már találkozunk a megyeri aljegyzőkkel (vicenotarius) és írnokokkal, akiknek száma mindjobban nőtt. A megyei főjegyző vezette az adminisztrációs tevékenységet.

A közgyűlés állapította meg a megye háztartását, s kivetette a fedezésére szükséges házi adót (domestica), melyet a vármegye pénztára (házi pénztár) kezelt. A megye intézte az állami adókirovást, intézte a katonaság bekvártélyozását.

A megyék az ország kormányzatában elsősorban az igazgatásban, de nem kis mértékben a bíráskodásban is fontos szerepet játszottak. Az, hogy az uralkodói abszolutizmus kitűzött céljait miként tudja megvalósítani, nem annyira az országos hatóságokon, sokkal inkább a megyéken múlott. Emiatt döntő fontosságú kérdéssé vált, hogy a király a megyékre mekkora befolyást tud gyakorolni, a megyék kormányzati apparátusát miként tudja szolgálatába állítani. Erre a célra egyetlen eszközként a főispánok szolgáltak. Az a kapocs, amely a nemesi vármegyéket az uralkodóhoz fűzte, amely részben királyi jellegüket megadta a főispáni tisztség volt. A nemesi vármegyék élén álló főispánokat a király nevezte ki, az uralkodót képviselték a rendi dualizmus idején. A 18. századi Magyarország 43 megyéjének főispánja szinte kizárólag egyházi vagy világi főnemesek közül került ki. Köznemest csak 2 megye élén (Esztergom, és Pest–Pilis–Solt) találunk, akik azonban nem rendes főispánok, hanem adminisztrátorok (főispáni helyettesek) voltak. Ez a tény azt jelentette, hogy az uralkodó megyei képviselői a rendiség vezetői közül kerültek ki, akiktől nehezen lehetett elvárni társadalmi helyzetük alapján, hogy az abszolutizmus és a rendi érdekek ütközésekor ne az utóbbi oldalára álljanak.

A megyei kormányzat tehát teljes egészében a rendiség kezében volt, s ennek hátrányait Bécsben is jól látták. El kellet érni, hogy a király minél jobban megnyerje a főispánokat az uralkodói célkitűzéseknek és annak szolgálatába állítsa. Erre volt kísérlet az 1752-i főispáni utasítás. Mária Terézia hangozatott célja: az adózó nép megmaradása, az igazság megőrzése volt. Ha a megyéket jól kormányozzák, ha az adózó népet minden sérelemtől megóvják, e célok elérhetők. Utasítása a megyei kormányzat egyöntetűségét és egységét a katolikus vallás ápolásában, a főispánok aktív helyi közéleti szereplésében és a megyei tisztújítás szigorú felügyeletében látta. Utóbbi a választás alá eső megyei tisztségek betöltésének befolyására irányult, hogy ti. a főispán akadályozza meg az alispántól lefele ívelő rangsorban a földesúri alkalmazottak megválasztását. Az utasítás kitűzött célját nem érte el, a megye a rendiség szilárd bástyája maradt korszakunk végéig.

II. József rövid időre azonban a megyét is eltávolította a hatalom útjából. Reformjainak végrehajtása a megyék kezében volt, melyek magisztrátusa viszont a rendektől függött. Így annyi akadállyal találkozott, még akkor is ha csupán emberséges és közhasznú célt akart elérni, hogy egész természetes Józsefnek az a törekvése, mely ezzel a „hamis szervezettel” gyökeresen végezni akart. Minden visszaélésnek és elmaradottságnak okát a megyében látta. 1785 tavaszán leváltotta a főispánokat, a szűkebb országot 10 kerületre osztotta és élükre királyi biztost állított, mint „működő” főispánokat. Ők nevezték ki a megyék tisztviselőit, míg az alispánt a király. Így lett függő hivatalnok a régi autonóm tisztviselő.

Halála után visszaálltak a megyei nemesi önkormányzatok, sőt a megyék új erőre kaptak. A polgárosodás gondolatától áthatott rendek azonban gyakran szembesültek azzal, hogy a reform törvénnyé válása nem biztos. Ezért a legbuzgóbb megyék a maguk hatáskörében megkezdték a legszükségesebbnek tartott javítások életbe léptetését. Nyitra megye pl. a titkos szavazásról, Somogy a közmunka megváltásról hozott végzést. Ugyanakkor a megyei közélet épp ekkor vált a bocskoros nemesség bevonása miatt zavarossá: visszaélések, szabálytalan korteskedés jellemezték. Fokozatosan az országgyűlés általános nézete lett, hogy a megyék helyzetét rendezni kell. A kormány ennek lényegét a király megyékre gyakorolt nagyobb befolyásában látta. A törvény lehetővé tette, hogy a megyéjétől távollévő főispánok helyébe adminisztrátort, helyettest állítsanak. 1844-ben 30-megyébe neveztek ki adminisztrátorokat, akik nem főrendek voltak, hanem tisztviselők, és a megyék helyett a kormány nevében akarták a reformot vezetni. Politikai céljuk: kormánytöbbséget szerezni az országgyűlésben. Ennek eléréséhez megszerezték a megyei törvényszéki elnökséget, a megyei levelezések aláírási és pecsételési jogát, a megyegyűlési elnöki székből megakadályozták az egybegyűlt választók szabad akaratának érvényesülését. A rendszert az 1848-as forradalom szüntette meg.

 

A szabad királyi városok

A szűkebb Magyarország városai nem a területi, a regionális, hanem a helyi önkormányzatnak voltak szervei. Közülük mégis csak a mezővárosokat tartjuk helyi igazgatási szervnek, amelyek a megyéknek alá voltak rendelve. A szabad királyi és bányavárosok fejlődésben a török kiűzése utáni évtizedek fontos periódust jelentettek, különösen a töröktől visszafoglalt területeken, ahol e városok köre több új helységgel bővült.

Területi alapon e városok 6 csoportját különböztethetjük meg. Az első csoportba az északnyugati felvidék szabad királyi városai tartoztak, pl. Pozsony megyében Pozsony, Nagyszombat, Bazin, Modor és Szentgyörgy, Nyitra megyében Szakolca, Trencsén megyében 7 város.

A második csoportba az északnyugati felvidék bányavárosai tartoztak, Zólyom megyében Besztercebánya, Ó-Zólyom, Breznóbánya, Libetbánya és Korpona, Bars megyében Körmöcbánya és Újbánya, Hont megyében Bakabánya és Selmecbánya, összesen 9 város. Mindkét csoport valamennyi városa még a török kiűzése előtt nyerte el kiváltságait.

A harmadik csoportot a Dunántúl nyugati határán fekvő szabad királyi városok alkották, Sopron megyében Sopron, Kismarton és Ruszt, Vasvár megyében Kőszeg, összesen 4 város. Kiváltságaik még a török kiűzése előtti időkből származtak.

A negyedik csoport városai a Dunántúl északi részén és a Duna–Tisza közén feküdtek, Győr megyében Győr, Komárom megyében Komárom , Esztergom megyében Esztergom, Fejér megyében Székesfehérvár, Pest megyében Buda és Pest, Csongrád megyében Szeged, Bács megyében Szabadka, Zombor és Újvidék, összesen 10 város. Közülük csak Buda és Székesfehérvár volt már a török előtt is város. Pest 1703-ban, Esztergom 1708-ban, Szeged 1715-ben, Győr 1743-ban, Komárom 1744-ben, Szabadka és Újvidék 1748-ban, Zombor 1749-ben nyerte el a városi kiváltságot.

Az ötödik csoportba Tiszántúl szabad királyi és bányavárosait sorolták, Bihar megyében Debrecen, Szatmár megyében Felsőbánya, Nagybánya, és Szatmárnémeti, összesen 4 város. Szatmárnémeti 1715-ben lett város, a többi még a török kiűzése előtt.

Végül a hatodik csoport városai az északkeletei felvidéken találhatók. Szepes megyében Lőcse és Késmárk, Sáros megyében Eperjes, Bártfa, és Szeben, Abaújvár megyében Kassa, összesen 6 város. Valamennyi az volt már török kiűzése előtt is.

Erdély és a kapcsolt részek településeit is ideszámítva a 18. század végén 61 szabad királyi várost tartottak nyilván Magyarországon, de a pozsonyi (magyar), illetve a szepesi kamarának csak 48 volt alárendelve. Pozsega 1766-ban, Pécs 1770-ben, Temesvár 1791-ben nyerte el városi kiváltságát. A történeti–földrajzi osztályozás nem feledtetheti a tényt, hogy a szabad királyi városok a valóságban rendkívül eltérő fejlettségű települések voltak (pl. Pozsony – Ruszt).

A bécsi udvar várospolitikája elsősorban távlati pénzügyi megfontolásokon nyugodott. A városok pénzügyi erejének növelése, a tőlük várható nagyobb állami bevételek az abszolutizmus számára olyan anyagi bázist jelentettek, melyre a politikai törekvéseiben támaszkodhatott. Szabad királyi városaink helyzetét a nekik adott királyi kiváltságlevelek, valamint országos törvények és a szokásjog határozták meg. Legnagyobb kiváltságuk az volt, hogy a tanácstagok és a polgárok összességét „igazi és valóságos nemeseknek”, amivel a földesurat megillető tulajdon, valamint a királyi kisebb haszonvételi jogok gyakorlása járt együtt.

A szabad királyi városokban a király, mint e városok földesura, gyakorolt igazgatási felügyeletet. A tisztújításokra biztosokat küldött ki, megerősítette a választott személyeket hivatalukban, a kamarán keresztül ellenőrizte gazdálkodásukat.

A városok azonban nemcsak királyi jószágok, hanem ugyanúgy, mint a megyék, középfokú igazgatási szervek is voltak. Az 1733-i uralkodói rendelet szerint közigazgatási, katonaállítási, ellátási ügyekben a helytartótanácson, gazdasági és földesúri ügyekben a kamarán keresztül kapják meg a városok a hozzájuk intézett leiratokat, rendeleteket. Ezzel megdőlt a kamara kizárólagos uralma a városok fölött.

A bécsi udvart a szabad királyi városok számának növelésében a kincstári érdekek mellett gazdasági és politikai elgondolások vezették. Államérdeknek tartotta, hogy az országban többségben legyenek a városok. Ez azért hasznos és szükséges, mert a polgári kézműipar, mely különben nemesi birtokokon és falvakban telepedne le, a városokban talál menedéket, ahol adót is fizet.

A városi kormányzat általános jellemzője az időszakunkat megelőző századokban, hogy a polgárság egésze még személyesen vett részt benne, elsősorban a közgyűléseken. A 18. század folyamán ez a helyzet fokozatosan megváltozott, a közgyűlések elvesztették korábbi jelentőségüket és, s a kormányzat a város gazdag polgárainak kezébe került, oligarchikus jellegűvé vált. A hatalmat a szűkebb és a tágabb, a belső és a külső tanács gyakorolta, életfogytiglan, önmagát kiegészítve. Néhány család adta a vezető oszlopos tisztségek betöltőit: a bírót, a polgármestert, a városkapitányt, akiket a tanács tagjai közül választottak

Az abszolút uralkodói hatalomnak a városokban nem volt olyan állandó képviselője, mint a megyékben a főispán. Az a körülmény, hogy a városok földesura a király volt, az uralkodói abszolutizmusnak megadta a lehetőséget arra, hogy biztosokat küldjön oda, és azok révén avatkozzék be az önkormányzatba, valósítsa meg célkitűzéseit. Városaink 1848 előtti fejlődése azt mutatja, hogy a királyi biztosok eredményesebben képviselték az uralkodói abszolutizmust a városokban, mint a főispánok a megyében. Ezt bizonyítja az eladósodott városok gazdálkodásának megjavulása, pénzügyi helyzetének megszilárdulása.

A felvilágosult uralkodói abszolutizmusnak nagy tervei voltak a városokkal az ország gazdasági helyzetének javításában, a fejlődést gátló nemesi kiváltságok rendszerének fölszámolásában. Azonban e tervek nem valósultak meg. A francia forradalom hatására az uralkodói abszolutizmus egész politikája megváltozott, a városokkal kapcsolatos elgondolásait is gyökeresen revideálta. Egyebek mellett ez is közrejátszott abban, hogy Magyarországon a polgári átalakulásban a városok viszonylag alárendelt szerepet játszottak.

A városok belső szerkezetének reformja végig kíséri a városi ügyek vitáit a reformországgyűléseken. Fő vitakérdései akörül forogtak, vajon az igazgatásban a tanács enged-e beleszólást a választott községnek, vagy még inkább a szélesebb körű polgárságnak. Ez elől a városi tanácsok még a 19. század első évtizedeiben elzárkóztak. A negyvenes években megindult a változás, s a követválasztásokba már kezdték bevonni a városi polgárságot is, de törvény nem lett belőle.

 

A kiváltságos kerületek

A megyékkel és a szabad királyi városokkal azonos szintű, regionális vagy területi szervei voltak a szűkebb Magyarország kormányzatának a kiváltságos kerületek. Kiváltságos vagy autonóm jellegüket az adta meg, hogy a szabad királyi városokhoz hasonlóan ki voltak véve a megyék hatósága alól, közvetlenül az uralkodó, illetve a királyi kormányszervek alá tartoztak.

Időszakunkban 5 ilyen kerülete volt a szűkebb Magyarországnak: a 3 jász-kun, a hajdú és a szepesi 16 városé.

A jászokat és kunokat még a 13. század második felében telepítették le Árpád-házi királyaink a Duna–Tisza közén és a Tisza középső folyása mentén. Az újhazát adó uralkodói hatalom mindvégig döntő szerepet játszott sorsuk alakulásában, földjüket mindvégig királyi, vagy koronabirtoknak, őket pedig királyi népeknek tekintették. Kiváltságaikat, melyek jelentős mértékű önkormányzatot biztosítottak számukra királyi oklevelek rögzítették és erősítették meg ismételten. Legfőbb uruk, az uralkodó, főhatóságát eleinte személyesen, idővel azonban különböző szervei révén gyakorolta fölöttük. Közigazgatási és igazságszolgáltatási téren már Mohács előtt a nádorok lettek a jász-kunok főhatóságai. A jász-kun főispánságot és bíróságot az 1485: XI. tc. a nádori méltósághoz kötötte. Gazdasági tekintetben Mohács előtt a budai királyi tiszttartó volt a jász-kunok főhatósága, az uralkodónak járó szolgáltatásokat ő hajtotta be.

Mohács után, amikor nádori méltóságot az uralkodó gyakran nem töltötte be, a pozsonyi magyar, vagy a szepesi kamara gyakorolta az uralkodó főhatósági jogát a jász-kunok fölött úgy a gazdaság, mint a közigazgatás és igazságszolgáltatás területén. Amikor pedig a nádori méltóságot betöltötték a nádor nemcsak főispánja és bírája lett a jászkunoknak, hanem ő élvezte az uralkodónak járó gazdasági szolgáltatásokat is.

A főhatóság helyi tisztviselői közül kiemelkedett az uralkodó vagy a nádor által kinevezett főkapitány. Mellette lényeges szerepet játszott a kerületek kormányzatában az önkormányzat központi szerve, a jász-kunok egyeteme (universitas), amely a megyei közgyűlésnek felelet meg.

A jász-kun kerület három részre: a jász, a nagykun és a kiskun területekre oszlott. A Jászsághoz a török hódoltság után 11 helység tartozott (központjuk Berény), míg a Nagykunságnak csak 6 helysége maradt (Karcag központtal), a Kiskunság pedig 8 települést számlált (központjuk Félegyháza).

A 18. század elején erős volt az uralkodótól függésük, ennek következménye, hogy a kincstár az egész Jász-kunságot elzálogosította a német lovagrendnek. Bécs fegyverjogon szerzett területnek tekintette a kerületet, elzálogosítása 500 000 Ft-ot hozott a kincstárnak, a szabad jászkunok pedig földesúri hatalom alákerültek. E tényen nem változtatott az sem, hogy 1731-től a Német Lovagrend uralmát a Pesti Invalidus Ház váltotta fel. A lakosság nagy anyagi áldozat vállalásával csak 1745-ben tudta visszaváltani földjét és szabadságait. A nádor főhatósága ekkor állt helyre. A redempció (megváltakozás) után a Jászkun Kerület az ország önálló törvényhatóságává vált. A kerület falvai és mezővárosai kiváltságolt települések lettek, lakóik valamennyien személyes szabadságot kaptak Az egész kerület a történelmi jogcímre hivatkozva kollektív nemességet nyert, ami módot adott arra, hogy a jászkun szabadság betagolódjon az országos jogok közé. Megszűnt a földesúri alávetettség, a Jászkun Kerület földje a földváltó redemptusok tulajdonába került.

A jász-kun területekhez hasonlóan ugyancsak uralkodói alapításnak vagy telepítésnek köszönhette kormányzati autonómiáját, kiváltságos jogállását a hajdú kerület. A nemzetiségüket tekintve túlnyomóan magyar hajdúk a török–tatár dúlások következtében pusztuló tiszántúli falvak lakosai voltak, akiket Bocskai István, e vidék jelentős birtokosa, majd Erdély és Magyarország fejedelme, előbb katonai szervezetbe fogott össze, majd a nemesi jogokhoz hasonló kiváltságokkal ruházva fel őket, birtokhoz juttatott, városokban és falvakban telepített le. A telepítés körülményei meghatározták a telepek további sorsát is.

Bocskai örökébe, mint a hajdúk főhatósága, már a 17. században a magyar királyok, illetve az uralkodói kamarák léptek. Ez volt a helyzet időszakunkban is. Az előbb katonai, majd kincstári főhatóság alatt a nagyobb hajdútelepek királyi városok lettek, a kisebbek pedig beleolvadtak a megyei községek sorába. A hajdú városok mentesek maradtak a megyei hatóság alól, önálló igazgatási egységet, kiváltságos kerületet alkottak. A következő 6 város tartozott a kerülethez: Böszörmény, Dorog, Hadház, Nánás, Szoboszló és Vámospércs. A hajdúk eredetileg nemesi jellegű kiváltságai idővel városi jelleget nyertek, a katonai vonásokat mutató önkormányzati szervezetet polgári váltotta föl. Kialakult a hajdúvárosok egyeteme, a megyei közgyűléshez hasonló autonóm testület, amelynek élére a főispánokhoz hasonlóan, a főkapitányt az uralkodó nevezte ki. A városok egyetemének közös ülésein az egyes városokat külön követek képviselték. III. Károly 1725-ben megerősítette a hajdúvárosok szabadságait, de azzal a feltétellel, hogy adózási kötelezettségeiknek továbbra is eleget tesznek. Az adómentesség elvesztésével elestek a harmincad- és különböző más vámmentességtől. Egészében véve, tehát egy erősen csorbult hajdúszabadságot vihettek magukkal, mert III. Károly rendelkezése 1848-ig érvényben maradt, s a többi rendi előjoggal elenyészett.

A szűkebb Magyarország ötödik kiváltságos kerülete, a szepesi városoké. Szepes megyében a megyén és a szabad királyi városokon kívül már Mohács előtt külön kormányzati egységet alkotott a szászok földjén alakult, szétszórtan fekvő 24 város. Közülük Zsigmond király 1412-ben 13-at a lubló–podolini uradalommal együtt elzálogosított Lengyelországnak. A megmaradt 11 város a 17. században elvesztette kormányzati önállóságát és megyei hatóság alá került. Az elzálogosított városok 1772-ben kerültek vissza Magyarországhoz. Belőlük és a lubló–podolini uradalom területén alakult 3 további városból, újra önálló kormányzati egység lett, a 16 szepesi város kiváltságos kerülete.