A törvényhozás 1848–1849
1848/49-ben mozgalmas és változatos
körülmények között működött Magyarországon a törvényhozó hatalom. A polgári
átalakulás alaptörvényeit megfogalmazó utolsó rendi országgyűlést április 11-én
zárta be az uralkodó. Az első népképviseleti országgyűlés július 5-én Pesten
kezdte meg a munkáját. Október 3-i manifesztumával V. Ferdinánd
berekesztette azt, a képviselők azonban hivatkozva a bezárás törvénytelen
voltára folytatták munkájukat. 1849 január elején a törvényhozó hatalom a
fővárost fenyegető császári haderő elől Debrecenbe költözött, ahonnan Pest–Buda
visszafoglalása után júniusban tértek vissza. Júliusban újra költözniük
kellett, először Szegeden, majd a szabadságharc utolsó napjaiban Aradon
tartották üléseiket.
A
népképviseleti országgyűlés és a választójog
Az utolsó rendi országgyűlésen hozott
törvények kijelölték az új törvényhozó hatalom kereteit. Az 1848: IV. tc. Pozsonyból Pestre helyezte
át az országgyűlést, s kötelezte a királyt annak évenkénti összehívására,
lehetőség szerint a téli hónapokra. A törvényhozó hatalom továbbra is két
táblára, alsó, vagy képviselőtáblára és felsőtáblára tagozódott.
A felsőtáblát lényegében
érintetlenül hagyták, pusztán a neve változott meg, 1848. július 6-ától
felsőháznak nevezték magukat. Tagjai a hivatalban lévő katolikus és görög
ortodox egyházak főpapjai, a világi főrendek – a született és honfiúsított
mágnások, vármegyék főispánjai, a kerületek főkapitányai – voltak. Változást
jelentett viszont, hogy immár nemcsak a szűkebb értelemben vett Magyarország és
Horvátország, hanem az Erdélyi Nagyfejedelemség előjogot szerzett főnemesei és
az ún. királyi hivatalosok is meghívást kaptak ide. Elnökét és másodelnökét
tagjai sorából az uralkodó nevezhette ki, de jegyzőit titkos szavazással maga
választotta. 1848/49-ben a felsőház politikai súlya meg sem közelítette a
képviselőházét. Aktív tagjainak száma szeptember–októberre 60 főre csökkent, s
1849 márciusában Debrecenben már csak kb. 30–35 főrend jelent meg. Érdemi
vitákat ritkán tartottak, többnyire jóváhagyták a képviselőház által elfogadott
indítványokat.
A alsótábla átalakítása 1848
tavaszának igazi vívmánya, ugyanis a hagyományos rendi képviseletet
népképviselettel váltották fel. Választójogi törvény született, amely
lényegesen kiterjesztette a választójogot. Az aktív választójogot (szavazati
jog) megadta minden olyan 20. életévét betöltött büntetlen előéletű férfinak,
aki Magyarországon született, vagy honosított volt, nem állt gyámi vagy gazdai
hatalom alatt, valamely törvényesen bevett vallásfelekezethez tartozott, s bírt
meghatározott vagyonnal. A cenzust természetesen vagylagosan állapították meg:
szabad királyi városban, vagy rendezett tanáccsal bíró községben 300 Ft értékű
ház vagy föld, más községekben ¼ volt úrbéres telek, önálló kézműves,
kereskedő, vagy gyáros esetében műhely, telep, s egy állandóan foglalkoztatott
segéd volt a megkövetelt vagyon. Ha egyiknek sem tudtak megfelelni, elegendő
volt az is, ha saját földből, vagy tőkéből éves 100 Ft biztos jövedelmet tudtak
kimutatni. Az értelmiség – tudósok, sebészek, ügyvédek, mérnökök, tanárok,
gyógyszerészek, lelkészek, akadémiai művészek – jövedelemre való tekintet
nélkül kapták meg a választójogot. A törvénynek ugyanakkor volt egy érdekes
kitétele: „mindazok, kik a megyékben és szabad kerületekben az országgyűlési
követek választásában eddig szavazattal bírtak, e jog gyakorlatában ezennel
meghagyatnak”, mivel „politikai jogélvezetet azoktól, kik annak eddig
gyakorlatában voltak, elvenni a jelen országgyűlés hivatásának nem érezhetvén”.
A passzív választójogot (vagyis a választhatóság jogát) az aktív választójog
feltételrendszerén túl a 24. életév betöltéséhez és a magyar nyelv tudásához
kötötték. Az 1848 nyarán elvégzett összeírások adataiból az derül ki, hogy a
törvény értelmében az új feltételek alapján az ország lakosságának kb. 8%-a
bírt választójoggal. (Meg kell jegyeznünk, hogy június elején az erdélyi diéta
is hozott választójogi törvényt, s abban a cenzust egyes esetekben magasabban
állapították meg.) Az 1848. július 5-én összeült első népképviseleti
országgyűlés képviselőházában 377 képviselő kezdhette meg a munkáját, ehhez Erdélyből
96 csatlakozhatott volna.
A képviselőház elnökét az
országgyűlés időtartamára, többi tisztségviselőjét titkos szavazással a naptári
év végéig választotta meg.
A törvény értelmében a két ház
teljesen egyenrangú volt, a gyakorlatban azonban a súlypont a képviselőházhoz
került.
Az
országgyűlés működési rendje
A képviselőház azon tagjait, akik
megbízóleveleiket benyújtották, kilenc osztályba sorsolták. Ezen osztályok
vizsgálták ezt követően a megbízóleveleket, s javaslataik alapján a ház
igazolta a képviselők mandátumát. A kilenc osztály azonban nemcsak az
igazolásokat végezte, hanem a későbbiekben ezekben folytak le a különböző ügyek
előkészítő tárgyalásai is. A kilenc osztály választott előadóiból alakult az
ún. központi bizottmány, amely összegezte a véleményeket, s a háznak jelentést
készített. Az országgyűléshez beérkezett kérvényekről egy kérvényi bizottmány
számolt be a háznak, kezdetben hetente, később esetenként tettek jelentést.
1848 júliusában a költségvetés előkészítésére külön bizottságot hoztak létre.
Általában elmondható, hogy konkrét ügyek előkészítésére 1849 júliusáig
rendszeresen állítottak fel bizottságokat.
Mindkét ház ülései nyilvánosak
voltak, de a házszabályok, melyeket mindkét ház saját maga számára dolgozott
ki, lehetővé tették zárt ülések tartását is. Ezeket többnyire a kormány
kívánságára rendelték el, s általában akkor, amikor a hadi helyzetet vitatták
meg. Itt nem hoztak döntést és nem vezettek jegyzőkönyvet sem. Zárt üléseken
általában a bizalmas tájékoztatók hangzottak el, valamint a nyílt ülések
határozatainak előkészítésére is itt került sor.
Sorsdöntő kérdések megvitatására
a két ház együttes („elegyes”) ülést tartott, erre összesen négy alkalommal
került sor a népképviseleti országgyűlés időszakában.
Törvénykezdeményezési joga volt
minden képviselőnek, a felsőház és a kormány tagjainak, valamint az uralkodónak
is. Magyarország függetlenségének s a Habsburg-ház trónfosztásának kimondása
után ez az uralkodói jog értelemszerűen megszűnt, a gyakorlatban a
kormányzóelnök Kossuth Lajos élhetett és élt is vele.
Egy napirendi ponthoz a
képviselők csak egyszer szólhattak hozzá, az indítványtevő azonban a
tanácskozás lezárása előtt még egyszer felszólalhatott. A házszabály nem
engedte meg, hogy a beszédeket a képviselők felolvassák. Az elnöknek jogában
állt a felszólalót rendre utasítani.
Szavazást a ház elnöke
rendelhetett el. Tanácskozáshoz és határozathozatalhoz egyaránt az igazolt
képviselők egyszerű többségének jelenlétére volt szükség. Érvényes határozat
akkor született, ha a jelen voltak többsége megszavazta. Névszerinti szavazást
akkor rendeltek el, ha azt legalább húsz képviselő kérte. A felsőház szabályai
a tanácskozáshoz nem írtak elő létszámot, csak határozathozatalnál kívánták meg
50 tag jelenlétét. 1848 őszén ezt a létszámot folyamatosan csökkentették,
októberben már 20 taggal is megelégedtek.
A házszabályok nem rendelkeztek
külön interpellációs jogról, ez egyébiránt korábban ismeretlen volt a rendi
országgyűlések történetében. Az új országgyűlésen azonban gyakorlattá vált,
hogy a képviselők, vagy a felsőház tagjai kérdést intézhettek a kormányhoz,
vagy annak egyes tagjaihoz, akik kötelesek voltak arra válaszolni. Ezt nem
kötötték időhöz, azonban ha a miniszter jelen volt azonnal, ha nem, a következő
ülésen megadta a kívánt felvilágosítást.
Az országgyűlés döntéseit
törvény, határozat, vagy kiáltvány formájában bocsátották ki. A
törvényszöveghez mindkét ház beleegyezésére szükség volt, annak meglétében
terjesztették fel szentesítésre az uralkodóhoz. A népképviseleti országgyűlés
mindössze három törvényt terjesztett fel 1848 nyarán, ezek szentesítésére
azonban nem került sor.
Október 3-án V. Ferdinánd
rendeletével feloszlatta az országgyűlést, ezt követően az országos
határozatokat hozott. (Az uralkodó lépése törvénytelen volt, ezért az
országgyűlés természetes módon folytatta munkáját.) Ezek módjáról törvény nem
rendelkezett, de a kialakult szokásjog alapján ugyanúgy a két ház megegyezésére
volt szükség, s a képviselőház elnökének és jegyzőjének aláírásával jelentették
meg. A képviselőház az országos határozatok mellett olykor külön határozatokat
is hozott, melyeket értelemszerűen nem küldtek át a felsőházhoz.
A függetlenségi nyilatkozatot
követően ismét hoztak törvényeket, melyeket mindkét ház elnökének aláírásával a
kormányzóelnökhöz küldtek át kihirdetés végett. Kossuth – az illetékes
miniszter ellenjegyzése mellett –, a minisztérium útján hirdette ki azokat. A
törvényeket a kormány hivatalos lapjában a Közlönyben, és falragaszokon tette
közzé. A határozatokat ugyanebben a lapban jelentette meg.
Az
országgyűlés hatásköre
A népképviseleti országgyűlés feladata az új
alkotmányos rend kereteinek kijelölése, az új államszervezet kiépítése volt. A
kritikus politikai és katonai helyzetben azonban nem rendezte a kormányforma
kérdését, és nem alkotott új alkotmányt, hatáskörét azonban folyamatosan
bővítette. Ez szükségszerű is volt, hiszen az uralkodó október 3-i manifesztuma
után megszűnt minden együttműködés Pest–Buda és Bécs között, az uralkodói
jogosítványokról intézkedni kellett.
Magához vonta a kormány
kinevezésének jogát. Erre az szolgáltatott alapot, hogy az uralkodó Batthyány
miniszterelnök másodszori lemondása után miniszteri ellenjegyzés nélkül nevezte
ki utódját. A függetlenség kimondása után az országgyűlés választotta meg a
kormányzóelnököt, s ugyancsak hatáskörébe került a hadüzenet és a békekötés
kérdése, saját üléseinek elnapolása, a berekesztés és feloszlatás joga.
Hatáskörébe vonta a hadügyhöz tartozó legfontosabb kérdéseket, pl. a hadsereg
országhatáron kívüli alkalmazása, fővezéri kinevezések, főbb katonai
kitüntetések adományozása. Már az 1848:
IV. tc. az országgyűlés hatáskörébe adta a költségvetési jogot, azon
hozzáadással, hogy annak letárgyalása előtt az uralkodó fel sem oszlathatja
azt. (Ezért tekintette törvénytelennek az országgyűlés V. Ferdinánd október 3-i
manifesztumát, amelyben Őfelsége feloszlatta az országgyűlést.) Ki kell
emelnünk még, hogy szokásjog alapján, hatáskörbe tartozónak ismerték el még az
uralkodó lemondásának elfogadását is.
A
képviselők jogállása
A képviselők formálisan függetlenek voltak,
választóik legfeljebb a következő választás alkalmával ítélhették (volna) meg
tevékenységüket. Jogállásukat törvényben csak részlegesen szabályozták. Nem
rendezték a mentelmi jogot, vagyis a képviselők azon jogát, miszerint képviselői
minőségükben elkövetett cselekedeteikért csak az országgyűlés vonhatja őket
felelősségre, ha pedig bűncselekményt követnek el, csak a ház előzetes
engedélyével lehet eljárást folytatni ellenük. A mentelmi jogról 1849 tavaszán
Debrecenben rendelkeztek közvetve. Ekkor határozat született, hogy azon
felsőházi tagok és képviselők, akik rendes katonai szolgálatot teljesítenek,
katonai vétségekért szolgálati idejük alatt a haditörvényszék szigora alá
esnek, és a törvényhozás tagjait megillető jogokkal nem rendelkeznek.
Nem rendezték törvényben a
képviselők összeférhetetlenségét sem, a gyakorlatban azonban kialakult
két formája, a tisztviselői és a távolléti. 1849 nyarán felvetették, hogy
szűnjék meg azok mandátuma, akiket hivatalokra alkalmaznak, határozat azonban
nem született róla. Ennél lényegesebb volt a távolléti összeférhetetlenség
kimondása, vagyis törölték azon képviselők mandátumát, akik igazolatlanul
hosszú ideig nem vettek részt az országgyűlés munkájában. A debreceni
ülésszakon erre hivatkozva 81 képviselő mandátumát szüntették meg.