Igazságszolgáltatás 1848–1849
Az
igazságszolgáltatás alapjai
1848 tavaszán hozzákezdtek a régi feudális
jogrendszer lebontásához, nem volt azonban idő ahhoz, hogy a gyökeresen új,
polgári jogegyenlőség alapján álló büntetőtörvénykönyvet és a hozzá kapcsolódó
intézményrendszert minden elemében kidolgozzák, megvitassák és bevezessék.
Ennek következtében a felsőbíróságok, a megyei és városi bíróságok is
megőrizték szerepüket és hagyományos szervezetüket. A peres eljárás, a bírósági
szervezet egyes területein így is jelentős átalakításra került sor. Nagy
mértékben volt köszönhető ez annak, hogy támaszkodhattak a Deák Ferenc
vezetésével 1843-ban megfogalmazott büntetőtörvénykönyv sok elemére. Az
igazságügy miniszter 1848 nyarán egyébként hozzákezdett egy átfogó koncepció
kialakításához, a fegyveres küzdelem korai kirobbanása, a kormány lemondása
azonban már a tervezet országgyűlési vitáját is lehetetlenné tette.
Az áprilisi törvényekben több
helyen, több törvénycikkben találkozunk a jogszolgáltatással kapcsolatos
elemekkel. A III. tc.-ben az igazságszolgáltatás jogfolytonosságának
biztosítása érdekében kimondták, hogy a „törvényes bíróságok és ítélőszékek
törvényes önállásukban, s a törvény további rendeletéig eddigi szerkezetükben
fenntartandók”. A XXIX. tc.-ben a bírói hivatalokat védték: „a törvény
útján kívüli elmozdíthatatlanság egyedül az igazság szolgáltatásával megbízott
bírói hivatalokra szoríttatik”.
A sajtó útján elkövetett vétségek
elbírálására új bírói szervet, esküdtszékeket állítottak fel (XVIII.
tc. II. fejezet). Az esküdtbíróságok megszervezését a törvény a kormányra
bízta. Deák Ferenc igazságügy miniszter április 29-én kelt rendeletében
előírta, hogy minden törvényhatóságban egy három fős testület állítsa össze az
esküdtek lajstromát azon személyekből, akiknek éves jövedelme eléri a 200
forintot.
A jobbágyfelszabadításból
következett, hogy eltörölték az úriszék intézményét. A korábban
joghatóságuk alá tartozó kisebb szóbeli perekben ezután a szolgabírói szék,
nagyobb büntetőperekben a vármegyei törvényszék ítélkezett. A földesurak és
volt jobbágyaik között felmerülő kérdéseket pedig az alispáni bíróságok alá
sorolták (ilyen volt pl. legelő-elkülönítéssel, faizással, makkoltatással és
egyéb, a jobbágyokat eddig megillető jogokkal kapcsolatos viták eldöntése).
Az áprilisi törvények nem
törölték el a botbüntetést (ezt majd Vukovics Sebő, a Szemere-kormány
igazságügy minisztere teszi meg egy 1849. júniusi rendeletében). A peres
eljárásban is megmaradt néhány korábbi elv: így pl. egy nemes továbbra is
többnyire szabadlábon védekezhetett az ellene indított büntetőperben s
korlátlanul fellebbezhetett az első fokú ítéletek ellen. A nemtelen ellenben
letartóztatható, s csak bizonyos esetekben élhet a fellebbezés jogával (pl. ha
halálra, vagy legalább három évi szabadságvesztésre ítélték).
A
vésztörvényszékek felállítása
1849. februárjában került a képviselőház elé
a vésztörvényszékek felállítására és működésére vonatkozó
törvényjavaslat. Ezt Madarász László OHB tag, radikális országgyűlési
képviselő kezdeményezte, aki kifogásolta, hogy a hadbíróságok nem ítélkezhetnek
a politikai bűnöket elkövetők, főleg a honárulók felett. A rögtönítélő törvényszékek
felállítását kétségtelenül befolyásolta az országban kialakult kritikus katonai
helyzet is, a magyar kormányzat ekkor a Tisza vonala mögé szorult vissza, a
nemzetiségi mozgalmak ekkor voltak sikereik csúcsán.
Az elfogadott törvény
felhatalmazta a kormányt (az OHB-t) rögtönítélő hadi és polgári vegyes
bíróságok felállítására. Ez öt tagból állt, elnöke lehetett polgár vagy katona
is, de a közbírák között 2–2 katonának és polgárnak kellett lennie. A közvádlót
minden esetben az OHB nevezte ki. A testület ítélkezési joga kiterjedt a haza
és az alkotmány ellen fegyvert fogókra, izgatókra, az ellenséggel
együttműködőkre, a hadsereg ellátását, mozgását akadályozókra. Nem
ítélkezhettek viszont 18 évnél fiatalabbak, terhes nők és őrültek fölött. A
vádlottat elfogatása után 24 órával bíróság elé kellett állítani, aki kifogást
tehetett a testület bármely tagja ellen. Védhette saját magát, de védőt is
kérhetett. A nyilvános bírósági eljárásáról jegyzőkönyv készült. A vádlott
elmarasztalásához, vagy felmentéséhez egyhangú szavazásra volt szükség, ennek
hiányában át kellett adni őt a rendes bíróságnak. Ha bűnösnek találták csak
halálos ítélet születhetett, ha ártatlannak, azonnal szabadlábra kellett
helyezni. 1849 márciusától összesen 18 vésztörvényszék működött Magyarországon,
ezek 367 ügyet tárgyaltak. 122 halálos, 107 felmentő ítélet született, 138
személyt pedig rendes bíróság elé utaltak.
A minisztertanács június 2-án
döntött a vésztörvényszékek megszüntetéséről, hat nappal később pedig az
„ítélkezési egyformaság tekintetéből” egy központi vésztörvényszék
felállításáról.
Központi
bíróságok felállítása
1849 májusában kezdődött el a bírósági
szervezett radikális átalakítása, idő hiányában azonban csak a legfelső fórumok
átszervezésére került sor. Kossuth kormányzóelnök május 26-án feloszlatta a Kúriát,
hiszen tagjai a válságos időszakban nem követték a kormányzatot Debrecenbe. A hétszemélyes
és királyi tábla helyett júniusban hétszemélyes főtörvényszéket és országos
törvényszéket szerveztek, melynek bírái azon polgári jogászok és liberális
nemesek lettek, akik képviselőként kitartottak a magyar ügy mellett. A közvád
képviseletére álladalmi ügyészi hivatalt hoztak létre.
A peres eljárás érdemben alig
változott, fellebbezni továbbra is közvetlenül az első fokon eljáró bíróság
fölött álló szervhez lehetett. A hétszemélyes főtörvényszék ítéletével szemben
fellebbezésnek nem volt helye, lévén ez volt a legfelső bírói fórum. Az elítélt
a kormányzóelnök vezetése alatt álló kegyelmi székhez fordulhatott, amely
felfüggeszthette az ítélet végrehajtását.
A testületek azonban érdemi
munkát már nem tudtak folytatni, hiszen július elején újra ki kellett üríteni
Pestet. Az országos törvényszék hat tárgyalási napot tartott összesen, a
hétszemélyes főtörvényszék az ünnepélyes megalakulásig jutott el.