Törvényhozás 1849–1867
Az
olmützi alkotmány időszaka
Az olmützi alkotmány előirányzott egy
egységes birodalmi gyűlést, amelynek
alsóházában az állampolgárok közvetlenül választották volna meg képviselőiket,
a felsőházba pedig a tartományi gyűlések delegáltak volna. A szavazati jogot
adócenzushoz kötötte az alkotmány, a szavazás nyilvános és szóbeli volt.
Az alkotmány rendelkezése szerint
először a tartományi statútumokat
kellett kidolgozni, azután kerülhetett sor a tartományi gyűlések, s csak ezt
követően a birodalmi gyűlés összehívására. A törvényhozó testületek
létrejöttéig az alkotmány az uralkodót felhatalmazta a rendeleti kormányzásra.
Az alkotmány kibocsátása után a belügyminisztériumban megkezdődtek a munkálatok
a tartományi statútumok kidolgozására Alexander Bach belügyminiszter
irányítása alatt. 1849 végére jó néhány el is készült, bevezetésüket azonban
elhalasztották arra az időre, amikor a magyar korona országaiban is
stabilizálódik a politikai helyzet. Így aztán teljes egészében elmaradt a
törvényhozó testületek felállítása.
Az
uralkodói abszolutizmus időszaka
A szilveszteri pátens kibocsátása után a
törvényhozó funkciókat az uralkodó önmaga gyakorolta, 1852. október 12-én a
miniszteri konferencia rendelete az uralkodói pátenseket definitív törvénynek minősítette.
Megkezdték a szilveszteri pátens
által előirányzott tanácskozó választmányok, az ún. országképviseleti szervek felállítását: 1854 nyarán a terv az volt,
hogy Magyarországon csak kerületenként jöjjenek létre ilyen testületek, majd
1855 májusában engedélyezi az uralkodó, hogy egy országos országképviseleti
szerv is létrejöjjön pusztán reprezentatív funkcióval, míg a kerületi ún. országtanácsok érdekképviseleti
funkciókat gyakoroltak volna: ellenőrzés az országos alapokból finanszírozott
ügyek felett; véleménynyilvánítás azokban az ügyekben, amelyeket az uralkodó
eléjük utal. A birodalmi vezető politikusok közötti nézetkülönbségek,
mindenekelőtt Kübeck báró ellenkezése folytán azonban a testületek
létrehozását elnapolták, majd 1860 tavaszán újra tervbe vették.
1860. március 5-én a birodalom
politikai belső válságának kezelése igényével uralkodói pátens újjászervezte a
korábban pusztán tanácsadó szervként működő birodalmi
tanácsot, rendkívüli tanácsosokkal egészítette ki azt, s bizonyos
képviseleti jelleget is kívánt adni a testületnek. Az ún. megerősített birodalmi tanács tagjai lettek az uralkodói ház
főhercegei, néhány egyházi méltóság, az uralkodó által kinevezett, a polgári
vagy katonai szolgálatban kitűnt személyek, valamint az újra tervezett
országképviseleti szervek 38 delegáltja, Magyarországról 6, az Erdélyi
Nagyfejedelemségből 3, Horvát–Szlavónországból 2, a Szerb Vajdaság és Temesi
Bánságból 2 fő (az uralkodó jóváhagyásával). A tanács hatásköre is kibővült:
tanácsadói jogkör az állami költségvetés és zárszámadás felügyeletében,
egyetértési jog új adónemek bevezetésében, illetve a meglevő adónemek
összegének felemelésében. Kezdeményezési jogkörrel azonban továbbra sem
rendelkezett a testület, kizárólag az uralkodó által eléje utalt ügyeket
tárgyalhatott. Az országképviseleti szervek létrehozására ez alkalommal sem
került sor, de az uralkodó által kinevezett személyekkel a tanács 1860. május –
szeptember között működött.
Visszatérés
az alkotmányossághoz
Az októberi diploma, majd a februári pátens
nyomán létrejöttek a modern parlamentarizmus intézményei az Osztrák Császárság
nyugati felén. A magyar korona országaiban is megnyílt az út új országgyűlések
összehívása előtt.
A)
Összbirodalmi szervek
Az októberi diploma a birodalom egésze
számára meghatározza az ún. közös ügyek
körét: pénz- és hitelügyek, állami költségvetés meghatározása, a zárszámadás
elfogadása, vám- és kereskedelmi ügyek, posta, távírda, vasúti ügyek. Ezen
ügyek intézését egy birodalmi tanácsra bízza, melynek tagjait az egyes
tartományi, illetve országgyűlések választják meg. A diplomához csatolt
kabineti iratában az uralkodó az országgyűlések által delegált birodalmi
tanácsosok számát százra emelte fel, de a diploma a birodalmi tanács pontos
szervezetét nem rögzíti. A közös ügyek és az uralkodó számára fenntartott
ügyeken kívüli területek az egyes tartományok hatáskörébe kerültek, amelyek
intézésére tartományi, illetve országgyűléseket hoztak létre. A diploma
ugyanakkor előirányozza, hogy a birodalmi tanácsra nem tartozó ügyekben a
magyar koronához nem tartozó országokra vonatkozóan egy, az érintett
tartományok birodalmi tanácsosaiból álló, ún. szűkebb birodalmi tanács határozzon. Ezzel a diplomában a birodalom
két nagy részre tagolásának dualista körvonalai is benne rejlenek. Az októberi
diplomához csatolt uralkodói kabineti irat egyike elrendelte tartományi
statútumok kidolgozását.
A februári pátens a diplomában
még bizonytalan körvonalú birodalmi tanácsot kétkamarás egységes birodalmi parlamentté tette. Az urak házában helyet foglaltak az
uralkodói ház nagykorú főhercegei, az „örökös birodalmi tanácsosi méltóságot”
nyert jelentős földbirtokos családok fejei, a hercegi rangú egyházi méltóságok
és olyan kitűnő férfiak, akiket az uralkodó az állam, egyház, tudomány vagy művészet
körében végzett kimagasló tevékenységük eredményeként kinevez oda. A követek házába az egyes
koronatartományok országgyűlései delegáltak, meghatározott kulcs szerint. A
pátens külön kontingenst írt elő Horvát–Szlavónország (9 fő) és az Erdélyi
Nagyfejedelemség (26 fő) részére, a szűkebb értelemben vett Magyarország 85
fővel képviseltette volna magát az összesen 343 főt számláló testületben.
Az 1861: XX. tc.-hez kapcsolt mellékletek tartalmazták a tartományi
választási törvényeket, a választópolgárokat négy kúriára (nagybirtokosok,
kereskedelmi és iparkamarák, városok, községek) osztva. E törvénycikk érvénye
azonban nem terjedt ki Magyarországra.
A birodalmi tanácsot teljes
létszámmal bizonyos tartománygyűlések
– mindenekelőtt a magyar országgyűlés – heves ellenállása következtében nem
sikerült felállítani. A korszakban mindvégig csak csonka formában működött.
1865. július 27-én az uralkodó berekesztette a birodalmi tanács üléseit, s
annak összehívására újra majd csak a kiegyezési megállapodások magyarországi
törvénybe iktatása után, 1867 őszén került sor.
B)
Magyarországi szervek
Az uralkodó 1861. április 2-ra összehívta a magyar országgyűlést. 1860. december
17–18-án az esztergomi érsek hercegprímás elnökletével az uralkodó által
meghívott prominens politikusok részvételével tanácskozás zajlott le abban a
kérdésben, milyen választójogi szabályok szerint bonyolítsák le a
választásokat. A tanácskozás résztvevői az 1848:
V. tc. rendelkezéseinek alkalmazását javasolták, amit az uralkodó
jóváhagyott, de anélkül, hogy a választhatóságot a magyar nyelvismerethez
kötötte volna.
1861. április 2.–1861. augusztus
22. között ülésezett a magyar országgyűlés, amelyet azonban az uralkodó
feloszlatott, mivel az elutasította az októberi diploma és februári pátens
törvénybe iktatását és képviselők küldését a bécsi birodalmi tanácsba. Ezt
követően csak 1865. december 14-én ülhetett össze az újabb magyarországi
országgyűlés, amely kidolgozta az 1867. évi kiegyezési törvénycikket, s egészen
1868. december 10-ig folytatta munkáját.
1863. július 15.–október 15.
között Nagyszebenben erdélyi országgyűlés
tanácskozott, mely a magyar nemzetiségű képviselők távolmaradása mellett
elfogadta az októberi diplomát és a februári pátenst, s megválasztotta
képviselőit a birodalmi tanácsba.