A politika intézményei 1849–1867
A neoabszolutizmus szigorúan tiltotta a
politikai szervezkedés minden formáját. A politikai eszmecserék és
véleménynyilvánítások a magán-összejövetelek intim szférájába és a kulturális
rendezvények társasági világába szorultak vissza.
1850. november 25-én színházi rendszabályt vezettek be,
amelynek értelmében minden új darab bemutatásához az adott tartomány vezetőjének
engedélye kellett. A helyi rendőri hatóságok felügyelték az előadásokat.
1852. májusában egységes sajtórendtartást hirdettek ki a
birodalom területén, mely bevezette a köteles példány rendszert, kaucióhoz és
hatósági engedélyhez kötötte a lapindítást. A sajtótermékek előzetes
revíziójával a rendőrigazgatóságok voltak megbízva. Bevezették az ún. megintési
rendszert, két megintés után akár három hónapra is visszavonhatták a hatóságok
a lap kiadási engedélyét.
1852. november 26-án megjelent az
egyesületek működését szabályozó
pátens, mely tiltotta politikai jellegű egyesületek működését. Az egyesületek
megalakulását az alapszabály és a szervezet jogi képviselői névsorának
benyújtását követően a tartomány helytartója engedélyezte. A korábban létező
egyesületeknek is felül kellett vizsgálniuk alapszabályukat, s hatósági
jóváhagyásra előterjeszteniük.
Az egyházpolitika tekintetében a korszak alapvető változásokat hozott
magával mind a katolikus, mind a protestáns egyházak vonatkozásában. Szakított
az uralkodó a jozefinista egyházpolitika tradícióival, s lényegesen lazította a
katolikus egyház állami felügyeletét. A Szentszékkel 1855. augusztus 18-án
kötött konkordátum értelmében Ferenc
József lemond a királyi tetszvényjogról, biztosítja az egyházi javak autonóm
igazgatását, az egyháziakat kiveszi a világi bíróságok hatásköre alól, s az
egyház állami kárpótlásban részesül a jobbágyfelszabadítás során elvesztett
javaiért. A protestáns egyházak esetében viszont a kormányzat fő célja az
egyházi autonómia gyengítése, az állami ellenőrzés alapintézményeinek
megteremtése volt. Haynau 1850. február 10-én kiadott rendelete szabályozta az
ostromállapot fennállásáig érvényes viszonyokat: felfüggesztette az egyetemes
és a kerületi világi felügyelők, gondnokok tevékenységét. A megüresedett
szuperintendensi helyekre adminisztrátorokat neveztek ki. Egyházi gyűlést csak
előzetes engedéllyel, a kerületi hadparancsnokság képviselőjének jelenlétében
lehetett tartani. Az 1859. szeptember 1-jén kiadott Protestáns Pátens a
közigazgatási kerületekhez igazította az egyházkerületi beosztást, hatévente
engedélyezett zsinatot, korlátozta a világiak befolyását az egyházszervezetben.
A tiltakozási hullám eredményeképpen azonban az uralkodó 1860. május 15-i irata
hatályon kívül helyezte a pátens rendelkezéseit.
Az októberi diploma kibocsátása
után megnyílt a tér a legitim politizálás, a pártszerveződés előtt. Három fő politikai irányzat kristályosodott
ki az 1861. évi országgyűlés vitáiban: az ún. ókonzervatívok irányvonala, akik közjogi tekintetben az 1848.
április 11-e előtti állapotok visszaállításának programját vallották; az ún. felirati és határozati párt ezzel szemben az 1848. áprilisi törvények
jogfolytonosságának elvéből kiindulva azok maradéktalan helyreállítását
követelték. Magyarország és a birodalom „másik” felének törvényes közjogi
viszonyát a Pragmatica Sanctio-ra hivatkozva a perszonálunióban látták.
A határozati párt azonban közel állt a külföldi magyar emigráció programjához,
mely egy jövőbeli újabb nemzetközi háborútól várta a Habsburg ellenes
függetlenségi harc újraindítását s a Habsburg Birodalomtól való teljes elszakadás
megvalósítását. Élesen eltért a két csoportosulás véleménye az országgyűlési
politikai taktika tekintetében. A Deák Ferenc körül csoportosuló feliratiak
országgyűlési felirat formájában kívántak követeléseiknek hangot adni, míg a
határozatiak ünnepélyes manifesztum vagy határozat szükségességét vallották.
Az 1865–1868. évi országgyűlésen
a közjogi kiegyezés kérdése három pártcsoportosulás körvonalait rajzolta ki: a
dualista kiegyezés programját hirdető Deák-pártét;
a dualista programot igen, de annak intézményes kereteit, mindenekelőtt a
delegációk intézményét el nem elfogadó balközépét;
valamint a perszonálunió programjára helyezkedő ún. szélbalét.