Törvényhozás 1867–1918

 

A választójog

A dualizmus korában a választójog magyarországi szabályozását az 1874: XXXIII. tc. végezte el. Az 1874-es választójogi novella, a maga idejében korszerűnek és demokratikusnak tekinthető 1848-as választójogi törvény alapvető rendelkezéseit részben módosítva, néhol kiegészítve ismételte meg. A hazai törvényhozás ugyan a későbbiekben is foglalkozott a választójoggal összefüggő kérdésekkel, de az eredeti törvény komolyabb változtatások nélkül egészen 1913-ig érvényben maradt.

A törvény a választójog általános kellékeit a következőkben határozta meg:

a, a férfi nemhez tartozás

b, magyar honosság

c, a 20. életév betöltése

d, önállóság (olyan értelmezésben, hogy e törvény kizárta mindazokat, akik apai,
 gyámi, gondnoki felügyelet alatt álltak, vagy cselédek, ipari, kereskedő tanoncok
 és köz- vagy magán szolgálatban lévő szolgák voltak)

e, egyéb kizáró okok:

A hivatásos katonák, a sorkatonai idejüket töltők (a szabadságon lévőket is beleértve), a pénzügyőrök, a csendőrség és a rendőrség tagjai nem vehettek részt a választásokon, nem gyakorolhatták választójogukat a vizsgálati fogságban lévők, a börtönbüntetésüket töltők, akiknek politikai jogát felfüggesztették és a csőd alatt állók.

A törvény szerint nem szavazhattak az adóhátralékosok sem, de a korszak közepére ezt az intézkedést hatályon kívül helyezték. (1899: XV. tc.)

Az előzetes feltételek megléte esetén három alapesetben lehetett a szavazati jogot megszerezni: régi jogosultsággal, vagyoni–jövedelmi és értelmi–képességi cenzussal.

 

„Régi jog” alapján szavazók közé azok tartoztak, akik az 1848-tól 1872-ig készített választói névjegyzékek valamelyikében szerepeltek. Ezek a választók nemesek és gazdag városi patríciusok voltak, akik választójogukat a 48-as törvény hasonló rendelkezése nyomán még a rendi társadalomból mentették át az új érába. Néhány törvényhatóság a „régi jogosultságot” 1874-ig úgy értelmezte, hogy ez a nemességre rendi értelemben vonatkozik, így a választójog révén politikai súlyuk a polgári forradalom után is változatlan maradt. Az 1874-es törvény határozottan leszögezte, hogy választójog az 1848 előtti kiváltságokra többé nem alapítható és, hogy a korábbi nemesi választók e kivételezett joga csak saját személyükre vonatkozik, leszármazottaikra nem. A régebbi jogosítványok alapján szavazatjoggal rendelkezőknek a száma természetesen az évek múlásával egyre kisebb lett. A század elején már alig harmincezren szavaztak ily módon.

A magyar választási törvény a politikai képességek legfontosabb fokmérőjének a vagyoni cenzust tette meg. A 48-as törvénnyel szemben, amely a választójog megszerzését közvetlenül a ház- vagy földbirtokra, illetőleg a tőkerész utáni jövedelemre alapozta, az 1874-es törvény a cenzusok megállapításakor nagyrészt az adóalapot és a kivetett adókat vette figyelembe, a földtulajdon mellett megfelelő nagyságú föld-, ház- és jövedelemadóval is szavazati joghoz lehetett jutni. A vagyoncenzusok közül a földbirtok volt a legfontosabb.

Városokban (törvényhatósági joggal felruházott és rendezett tanácsú településeken) a 32 K tiszta jövedelem, vidéken (nagy- és kis községekben) az ¼ úrbéri értelemben vett telek után fizetett földadó jelentette a földcenzust. Mivel a választók nagy többsége földje után, közelebbről ¼ úrbéri telek tulajdona alapján gyakorolta választói jogát, az ezzel kapcsolatos rendelkezések voltak a törvény legnagyobb kihatású szakaszai. Az a tény, hogy az 1874: XXXIII. tc. az úrbéri összeírás helyi viszonyokat és szokásokat megállapító felmérést tekintette kiindulópontnak, sok bizonytalanságnak lett forrása. A volt úrbéri telkek értéke és nagysága az ország különböző területein rapszodikusan változott. A századforduló utáni évtizedben a bácskai föld holdja néha 2 ezer koronáért kelt el, más gyengébb minőségű földek alig 100–200 koronáért.

A Dél-Alföldön 56 hold, Liptóban vagy Trencsénben 22 hold termőföld jelentette az egész telket. A választójogi törvény a sokféle egynegyed telek egységes meghatározásához felemás megoldást kínált.

A törvény 4.§-a szerint „egy negyed úrbéri telekkel hasonló kiterjedésű birtoknak azon földbirtok tekintetik, melynek adója legalább annyi, amennyi ugyanazon községben a legkevésbé megrótt eddig úrbéri értelemben vett ¼ telek után fizettetik”.
Tehát nem a hasonló területű vagy a hasonló értékű, hanem a hasonló földadót fizető telek lett az alapvető fogalom. Ennek alapján az a földadóminimum, amely a választójogot megadta, rendkívül eltérő volt, s még ugyanabban a megyében, sőt községben is nagy különbségek adódhattak.

A századfordulón hivatalos adatok szerint a földadóminimum országos értékei 68 fillér és 87 korona 17 fillér között ingadoztak. Az Erdély nélküli 48 vármegyében a 9876 községből, ahol az ¼ telek legkisebb földadója szolgált a választójog alapjául, 8575-ben (87%) 20 K alatti adót fizettek és csupán 1301 községben (13%) adóztak 20 K felett. Erdélyben a földadóminimum a magyarországi átlagnál jóval magasabb, egységesen 21 K 42 fillér volt.

Az ország egyes területein a törvény külön–külön pontosan meghatározta az ¼ telkek nagyságát. A volt határőrvidék megjelölt részein és Krassó–Szörény megyében 10 (1600 négyszögöles) hold, Külső Szolnok, Kraszna, Zaránd megyében, Kővár vidékén, a Jászkun és Hajdú kerületekben 8 (1200 négyszögöles) hold művelés alatti birtok jelentette az ¼ úrbéri telket. Tovább fokozta a meglévő különbségeket, hogy egyes helyi hatóságok is jogot formáltak az ¼ telek becsléséhez, alá vagy fölé értékeléséhez.

A választótörvény szerint ott, ahol úrbériség nem létezett, a legkevésbé megadóztatott úrbéri telket abból a szomszédos községből kellett kijelölni, „melyben a föld értékére befolyással bíró viszonyok a kérdésben forgó község viszonyához leginkább hasonló.” E pontatlan meghatározás nyomán az illető község kiválasztása előbb az összeíró küldöttségek, majd az alispán szabadon értelmezhető jogává vált.

Az 1874-es törvény az értékcenzus helyébe (1848-ban azok választhattak, akiknek tulajdonában háromszáz ezüst forint értékű ház volt) az ország minden városában a három lakrészű és házadó alá eső ház cenzusát helyezte.

Ez pedig a városi lakosság cenzusának jelentős felemelése volt, hiszen 1874 előtt az adózástól független értékcenzus majdnem minden városi ingatlantulajdonosnak választójogot biztosított. Másfelől az adókulcsok és az ingatlan árak országos különbségei a házcenzus igazságtalanságait – a földcenzushoz hasonlóan – hosszú távon kiélezték.

Azok az állampolgárok, akik sem a föld, sem a házcenzus alsó határát nem tudták elérni, választójogot szerezhettek még jövedelemadójuk alapján. Alapvető feltétel a kétszáztíz koronás adóköteles évi jövedelem kimutatása volt, ennek alapján a kereskedők, gyárosok és a városi kézművesek választójogot kaptak. Községekben a kézműveseknek egy segéd után fizetett jövedelmi adót kellett igazolniuk.

1848 után a kézművesek választójogához az egész országban – tehát városokban, községekben egyaránt – elegendő volt, ha „folytonosan legalább egy segéddel dolgoznak”.

A 1874-es törvény kötötte a városi kisiparosok választójogát meghatározott nagyságú jövedelemadóhoz, mely 1874 után az iparos választóknak közel 2/5-ét ütötte el a választásokon való részvételtől. A jövedelemadózás törvényes szabályozását 1868-ban végezték el. A három fokozatú adózási rendszerben a nyugdíjakat, járadékokat, a földbirtokból származó – földadó szabályozáson kívül eső – bevételeket, a haszonvételeket a haszonbérlők, részvénytársaságok, szellemi-foglalkozásúak és a köztisztviselők jövedelmeit adóztatták meg. Tehát a földdel, tőkével, vagy rendszeres kereseti lehetőséggel nem rendelkezőkről az adózási rendszerben intézkedés nem történt. Mivel pedig a jövedelem után választójogot ez a törvény biztosította, egyes rétegek eleve be sem kerülhettek a választók közé, őket tehát a választási törvény intézményesen megfosztotta a választójogosultságnak még a lehetőségétől is.

Ebbe a csoportba tartozott az ipari munkásság majdnem egésze, a gazdasági, házi cselédség, a napidíjasok és az önálló kisiparosok egy része.

A diszkriminatív rendelkezéseket tovább élezte, hogy 1875-ben az adózási rendszert átformálták, s a kereseti adó bevezetésével (1875: XXIX. tc.) a fenti csoportok is adókötelesek lettek. Ez azt jelentette, hogy a választójogosultsághoz szükséges minimális föld- vagy jövedelemadó többszörösét adózók is választójog nélkül maradhattak.

A megfelelő ún. szellemi cenzussal rendelkezőktől sem vagyont, sem jövedelmet, sem adófizetést nem kívánt meg a törvény. Ide tartoztak az Akadémia tagjai, a kinevezett tanárok, tanítók, a kisdedóvók, orvosok, gyógyszerészek, okleveles gazdák, mérnökök, jegyzők, a hivatalosan alkalmazott lelkészek és segédlelkészek Ebből a kategóriából került ki a választók 7–8%-a.

 

A képviselőház

A képviselőház tagjait egyéni választókerületekben választották meg. Az 1848-as választójogi szabályozás egyik fontos intézkedése a területileg elhatárolt egy képviselőt választó választókerületek kialakításának intenciója volt.

A területi alapra helyezett választókerületek kialakítása szakaszosan és több lépcsőben valósult meg. A kiegyezés után a választókerületi beosztást elsőként a Magyarország és Erdély egyesülését újra kimondó és részletesen szabályozó 1868: XLIII tc. változtatta meg, amely nyomán az Erdélyben megválasztott képviselők száma 73-ról 75-re emelkedett. A horvátországi képviselők száma az 1868-as 29-ről, 1873-ban 34-re, majd 1881-ben, 40-re növekedett (1881: XV. tc.)

A magyarországi választókerületek számát az 1877. évi szabályozás reformálta meg (1877: VII. tc.) Ezt követően a választókerületi beosztásban csak kisebb jelentőségű változtatások történtek, így a korszak végén a Magyarország – Fiumét is ideértve –, 413 országgyűlési képviselőt választott, s a társországok a budapesti birodalmi parlamentbe 40 képviselőt küldtek. A képviselőház elnökét és két alelnökét titkos szavazással, általános szótöbbséggel, míg hat jegyzőjét viszonylagos szótöbbséggel választotta meg a Tisztelt Ház. Az elnök választása az egész országgyűlési ciklusra, míg a többi tisztviselő választása egy–egy parlamenti ülésszakra szólt (1848: IV. tc.).

 

A házszabályok

A dualizmus kori magyar országgyűlés tanácskozásainak előkészítése parlamenti osztályokban és bizottságokban történt. A képviselőházi osztályokat a ház megalakulását követően sorshúzással alakították meg. A kilenc osztály előadóiból a házelnök, vagy az általa megbízott alelnök elnöklete alatt központi bizottságot alakítottak ki. Az osztályokat minden ülésszak elején újra sorshúzással megújították. A parlamenti bizottságok közül az országgyűlési ciklus egész tartamára csak az összeférhetetlenségi bizottságot választották, a többi parlamenti bizottságot ülésszakonként újraválasztották. A legfontosabb parlamenti bizottságok a korszakban: igazságügyi, pénzügyi, mentelmi, közoktatásügyi, zárszámadási, közgazdasági, számvizsgáló.

A parlamenti tanácskozás a hatályos házszabályok alapján három szakaszból állt: a napirendre tűzött javaslatok általános vitájával kezdődött, majd a törvényjavaslatok részletes, szakaszonként, illetve paragrafusonkénti tárgyalása, végül egy következő ülésnapon a javaslat harmadszori olvasása következett.

A parlamenti házszabályok szerint, az első megszólalási lehetőség a mindenkori bizottsági előadót, vagy a javaslat indítványozóját illette meg. Ezt követően a kisebbségi vélemény előadója szólalhatott fel. Az általános vitában és a részletes tárgyaláskor is az egyes pontoknál minden képviselő csak egyszer szólalhatott fel. A miniszterek bármikor felszólalásra jelentkezhettek, és szót kaphattak a parlamenti képviselők is viszonylag tág határok között bármikor a következő esetekben: ha személyes megtámadásra válaszoltak, ha házszabályokhoz kívántak hozzászólni, ha félremagyarázott szavaikat kívánták helyreigazítani, vagy ha indítványukat, módosításukat kívánták visszavonni. Ha szólásra már senki sem jelentkezett, vagy a házszabály szerint már nem jelentkezhetett, a napirenden lévő kérdést kötelezően szavazásra kellett bocsátani. Ha húsz parlamenti képviselő írásban kívánta, a parlament elnöke köteles volt másnapra halasztani a szavazást. Húsz jelenlevő országgyűlési képviselő kívánságára, név szerinti szavazás volt elrendelhető.

Bármely országgyűlési határozat meghozatalához legalább száz megválasztott képviselő jelenléte volt szükséges.

A törvényhozói folyamatban kiemelkedő szerepe volt a képviselőház elnökének. Az érvényes házszabályok szerint a házelnök vonta felelősségre az országgyűlési tagokat, amennyiben a tárgyalások nyugodt menetében bármilyen zavart okoztak. Ha a parlamentben felszólaló képviselő másodszori figyelmeztetés ellenére eltért a napirenden levő tárgytól, az elnök a szót tőle megvonhatta. Sőt, amennyiben a felszólaló a ház valamely tagja ellen durva sértést követett el, az elnöki rendreutasítást követően, az elnök a szót tőle már az első alkalommal is megvonhatta.

 

A főrendiház

A főrendiház a dualizmus időszakában a magyar országgyűlés – rendi alapokon szervezett, ám részben modernizált –, második kamarájaként működött. A főrendiház örökös jogú tagjai voltak a királyi család magyar jog szerinti teljes korú – azaz 24 éves –, atyai vagy gyámi hatalom alatt nem álló azon férfitagjai, akiket főhercegi rang és minőség illetett meg. Rajtuk kívül örökös jogon főrendi házi tagsággal rendelkeztek azok a magyarországi hercegi, grófi vagy bárói címet nyert családoknak a 24. életévüket betöltött, nagykorú férfitagjai, akik 1885-ös főrendiházi reformot (1885: VII. tc.) követően legalább 6 000 korona adót fizettek.

A Magyarországon élő örökös jogú főúri családok névsorát az 1886: VIII. tc. tartalmazta. Az illetékes törvényhatóságok a főrendi háznak területükön állandó lakással rendelkező tagjait nyilvántartották. Abban az esetben, ha az örökös főrendi házi tagsággal rendelkező családok a főrendi házról szóló törvényben megállapított vagyoni cenzussal nem rendelkeztek, abban az esetben a főrendiházi tagság számukra szünetelt, ám feléledt újra abban az esetben, ha a meghatározott cenzus feltételeit teljesítették.

A főrendiház tagjai voltak még az ország régi rendi méltóságai, zászlósai, a pozsonyi gróf, a koronaőrök, a fiumei kormányzó. Az ország zászlósai közé tartoztak a dualizmus kori főrendiházban többek között, az országbíró, a horvát bán, a főtárnokmester és a királyi udvar méltóságai: a főlovászmester, a főudvarmester, a főajtónálló, a főpohárnok, a magyar nemes testőrség kapitánya.

Hivataluk alapján szereztek főrendiházi tagságot a magyar királyi kúria elnöke és másodelnökei, a közigazgatási bíróság elnöke és másodelnökei (1896: XXVI. tc.) és a budapesti királyi tábla elnöke.

Egyházi méltóságuk alapján főrendiházi tagok voltak a római katolikus egyháznagyok közül az esztergomi hercegprímás és az érsekek, a megyés püspökök, a pannonhalmi főapát, a görögkeleti egyháznagyok közül a szerb patriarcha, a román metropolita és a megyés püspökök.

A református és az evangélikus egyház részéről a három–három legidősebb püspök, a református egyház legidősebb három fő gondnoka, az evangélikus egyház főfelügyelője és két legidősebb felügyelője, valamint az unitárius egyház hivatalban levő egyik elnöke egyházi méltósága alapján főrend volt.

A magyar minisztertanács felterjesztésére, az uralkodó legfeljebb 50 olyan magyar állampolgárt nevezhet ki főrendiházi tagnak, aki – az uralkodó megítélése szerint –, közéleti pályafutásával erre érdemeket szerzett.

Végül a horvát országgyűlés saját képviselői közül 3 képviselőt választott a főrendiházba (1868: XXX. tc., 1885: VII. tc.).

A főrendiházban a határozathozatalra és a szükséges választások lebonyolítására minimálisan 50 főrendiházi tag jelenléte volt szükséges. A magyar országgyűlés két kamarája az üzenetváltásokon kívül némely meghatározott esetben közös ülést is tartott. Az országgyűlés megnyitása és feloszlatása esetén mindkét ház tagjainak jelenléte szükséges volt.

A parlamenti ciklust megnyitó és bezáró trónbeszédet mindegyik házban külön–külön olvasták fel, viszont együttes ülésen történt meg a koronaőrök megválasztása és eskütétele, a királyi hitlevél és eskü becikkelyezése és a koronázási ülés is.

A főrendiház tagjai tevékenységükért semmiféle díjazásban nem részesültek, az alsóházi képviselők meghatározott napidíj átalányt és lakbért kaptak.

 

A képviselői összeférhetetlenség

A dualizmus időszakában képviselői státuszával összeférhetetlen viszonyba került és mandátumáról lemondani kényszerült az a megválasztott képviselő, akinek politikai jogai felfüggesztését hatályos bírósági ítélet mondta ki, akit bűntény, vagy nyereségvágyból eredő vétség miatt jogerősen elítéltek, akit gondnokság alá helyeztek, aki gazdai vagy gyámi hatalom alá került és aki ellen érvényesen csődeljárás indult meg.

Összeférhetetlen helyzetben jutott az a képviselő is, aki a hadsereg tényleges állományába került. Országgyűlési képviselő nem viselhetett olyan hivatalt, amely általánosságban a korona vagy a kormány kijelölésétől és kinevezésétől függött és fizetéssel, vagy meghatározott díjjal járt. Ennek a szabálynak a hatálya alól az összeférhetetlenséget szabályozó törvény (1875: I. tc.) kivette a minisztereket, az államtitkárokat, a budapesti országos intézetek igazgatóit, a fővárosi közmunkatanács elnökét, alelnökét és kinevezett tagjait, az országos közoktatási és közegészségügyi tanács tagjait, a budapesti tudományegyetem és műegyetem tanárait és az ideiglenesen kinevezett kormánybiztosokat.

Nem lehetett országgyűlési képviselő, illetve köteles volt mandátumáról lemondani, aki a kormánnyal szerződéses viszonyban levő vállalkozást vezetett, aki a kormánnyal szerződés alapján állandó vagy tartós üzleti viszonyban álló pénzintézet vezetője volt, s aki az állam által segélyezett vasút vagy csatorna engedélyese, vezető tisztviselője volt. A képviselői mandátummal össze nem férő állást jelentettek a törvényhatósági tisztviselői, a községi elöljárói állás és a szerzetesrendi tagság is.

A főrendiház összeférhetetlenségi viszonyai jóval megengedőbbek voltak, mint a képviselőházé. A főrendiházi tagság összefért minden kinevezéstől vagy választástól függő egyházi, polgári vagy katonai méltósággal, kivéve az állam főszámszék elnökét és annak egyéb tisztviselőit. Ugyanakkor, főrendiházi tagsági viszony megszűnt abban az esetben, ha a főrendeket a képviselőház tagjává választották. Elveszett a főrendiházi tagság abban az esetben is, ha megszűnt az illető állampolgársági köteléke, ha a főrend elvesztette azt az egyházi, vagy világi méltósági tisztséget, amelynek alapján a tagság őket megillette, ha leköszöntek tagságukról, akiknek a megbízatása lejárt (a választott horvát főrendek), vagy akik politikai jogok felfüggesztésére szóló ítélet hatálya alatt álltak, vagy akiket rendes bíróság elítélt.

 

A képviselői mentelmi jog

Az országgyűlési mentelmi jog az országgyűlési képviselők számára két irányban mutatott különleges jogállást. Egyrészt, az országgyűlési képviselők törvényhozói hivatásuk körében elkövetett cselekményeikért nem a közönséges büntetőjog szerint, nem rendes büntető hatóságok által feleltek, hanem az országgyűlés fenyítő hatósága alatt állottak. Másrészt, az országgyűlési tagok abban az esetben, ha nem törvényhozói funkciójuk körében követtek el büntetendő cselekményeket, kizárólag a törvényhozás hozzájárulásával voltak bűnvádi felelősségre vonhatók, a tettenérés esetét kivéve.

A dualizmuskori országgyűlési gyakorlat szerint, a mentelmi jog a képviselőket a megválasztás időpontjától, a főrendiházi tagokat az országgyűlés összehívásának meghirdetésétől fogva illette meg. A mentelmi jog az országgyűlés tagjait az egész magyar állam területén megillették, vagyis a társországok hatóságai sem vonhatták felelősségre a magyar országgyűlés tagjait törvényhozói funkciójukban tett nyilatkozataikért, nem helyezhették büntetőeljárás alá és tettenérés esetén kívül, nem tartóztathatták le az országgyűlés illetékes házának engedélye nélkül.

A dualizmuskori magyar országgyűlés némely esetben bíráskodási hatáskörrel is rendelkezett, így a képviselőház bíráskodott – saját autonóm bizottságai által –, a képviselőválasztások érvényessége felett, amely országgyűlési jogosítványt azonban az 1899: XV. tc. részlegesen megosztott a Kúriával.

Az országgyűlés bíráskodott az összes mentelmi jogi kérdésekben, a főrendek felsőházi tagságának elbírálásában, az összeférhetetlenségi kérdésekben és az országgyűlés alkalmazottainak fegyelmi ügyeiben.

Az országgyűlés főrendiháza közvetetten részt vett a kúrai bírái, a korona ügyész és helyettese feletti fegyelmi bíráskodásban (1871: VIII. tc.), valamint a közigazgatási bíróság ítélő bírái felett bíráskodásban is (1896: XVI. tc.).