Kormányzat 1867–1918

 

A király

A dualizmus kori kormányzat legfontosabb központja a király, illetve a király által szimbolizált és vezetett hatalmi központ volt. A hivatalos közjogi felfogás szerint, a magyar király a magyar nemzetállam személyes megtestesülése, ennek megfelelően a magyar államban az uralkodó továbbra is szent, sérthetetlen és felelőtlen volt, azaz a hatályos törvényi szabályozás alapján az uralkodó semmilyen cselekményéért nem volt felelősségre vonható és büntethető.

Az alkotmány 1867-es visszaállítását követően, a király politikai tevékenységéért teljes egészében miniszterei feleltek. Ennek megfelelően a király bármely rendelete, kinevezése abban az esetben volt érvényes, ha a Budapesten székelő és a magyar országgyűlésnek felelős miniszterek egyike – a szakmailag illetékes minisztériumi vezető – is aláírta. Ezt a miniszteri aláírást – amely a törvényeken a királyi aláírást követően foglalt helyet –, nevezték ellenjegyzésnek.

A trónörökléshez szükséges személyi feltételek megléte esetén, a magyar királyt a koronázás aktusa avatta a végrehajtó hatalom legfontosabb tényezőjévé. A koronázás – sok tekintetben – szimbolikus szertartása a dualista államban tényleges és erős alkotmányjogi funkcióval rendelkezett. A Szent. István koronájával történő koronázás nem csak a szorosan vett koronázási ceremóniát, hanem még két közjogi elemet is magában foglalt: a királyi hitlevél kiadását és a koronázási eskü felolvasását.

A király által egybehívott – koronázó – országgyűlés első feladata minden esetben a királyi hitlevél és eskü formula megszerkesztése és elfogadása volt. Az országgyűlés által elfogadott hitlevelet a király elé terjesztették, aki azt aláírásával és állampecsétjével ellátva az országgyűlésnek átadta. A hitlevelet a miniszterelnök ellenjegyezte, majd ezután azt az országgyűlés alkotmányos erejű és jelentőségű alaptörvényként elfogadta.

A koronázásnak – ennek szellemében –, szigorúan szabályozott alkotmányos értelmű forgatókönyve volt. A koronázási menetben a nádor, illetőleg az országgyűlés által megbízott nádor helyettes vitte a Szent Koronát, az országbíró a királyi pálcát, a horvát bán az aranyalmát, a főpohárnok szent. István kardját, egy római katolikus főpap a kettős-, egy tárnokmester a kisebb keresztet. A koronázási templomban a király letette az esküt az egyház védelmére, annak jogai és szolgái tiszteletben tartására, ezután szentelt olajjal királlyá kenték, majd szent István palástjának, saruinak felöltését követően szent. István kardjával a nép (a koronázási menet) felé fordulva három keresztvágást tett, annak jeléül, hogy az egyházat és Magyarországot bárhonnan jövő ellenségtől megvédelmezni kész.

Az uralkodó az államélet különféle szektoraiban erős és kiterjedt jogosítványokkal rendelkezett. Királyi jog volt az országgyűlést összehívni, megnyitni, az országgyűlési üléseket elnapolni és az országgyűlést feloszlatni. Két uralkodói privilégium a magyar törvényhozásra kiemelkedő befolyást gyakorolt. Az uralkodó hozzájárulása nélkül a magyar minisztertanács és annak miniszterei az országgyűlés elé törvényjavaslatot nem terjeszthettek. Ez az ún. előszentesítési jog volt, amelyet a magyar minisztertanács 1867. március 17-én fogadott el, s amely ezt követően az egész korszakban lehetővé tette az uralkodónak, hogy az összes minisztertanács napirendjén levő törvényjavaslatot előzetesen megvizsgálhassa, azok ellen kifogást emelhessen, s azt követően kizárólag az ő engedélyével kerülhettek nyilvános országgyűlési előterjesztésre és tárgyalásra a vonatkozó javaslatok.

A király kizárólagos jogát képezte a kiegyezést követően az országgyűlés feloszlatása is. Az 1867-et követő rendelkezések szerint – az 1848-as szabályozást módosítva – az uralkodó kizárólag abban az esetben oszlathatta fel az országgyűlést, ha a következő évi költségvetés és az előző évi zárszámadás letárgyalását az újonnan összehívott országgyűlés még megvalósíthatta (1867: X. tc.).

A törvénykezdeményezés, a törvényszentesítés és a törvények kihirdetése tehát az alapvető királyi jogok közé tartozott. Az alkotmányosság visszaállítását követően a királyi rendeletek kiadása – hiányzó törvényi vagy szokásjogi viszonyok pótlására, vagy a minisztereket ily rendeletek kibocsátására felhatalmazó céllal –, továbbra is az alkotmányos uralkodói jogosítványok közé tartozott. A király állami hivatalokat rendszeresíthetett, betölthetett és megszüntethetett.

Az egyik legfontosabb királyi jog a főhadúri jog volt. A főhadúri jog a hatályos törvények szerint, a vezérlet, vezénylet és belszervezet együttes jogát foglalta magában. A vezérlet joga a gyakorlatban azt jelentette, hogy a király békés és háborús időben egyaránt személyesen vezethette a haderőt, s jogosult volt a hadsereg vezető tisztjeit kinevezni és alkalmazni. A vezénylet jogával a király gyakorolta a legfőbb parancsadási jogokat és biztosította a megfelelő katonai fegyelmi büntető hatalmat. A belszervezeti jog a birodalmi fegyveres erők fegyvernemekre, katonai hatóságokra és intézetekre való tagolásának szabad meghatározását tette lehetővé.

Az uralkodó 1867-et követően is élt ún. főkegyúri jogával, vagyis a magyarországi egyházak és felekezetek bevetté nyilvánítására és elismerésére vonatkozó kizárólagos jogával, a legfőbb egyházi felügyeletre vonatkozó jogával és az egyház védelmi jogával.

A megkoronázott király kizárólagos joga volt magyar nemességnek, bármely nemesi, főnemesi, bárói, hercegi, grófi címek adományozása. Ugyanígy a hivatali állások címének, rangjának az adományozása, megváltoztatása, valamint a belső titkos tanácsosi, és a császári és királyi kamarási cím adományozása is a felségjogok körébe tartozott.

A királyt a „felség” megszólítás és Magyarországon az „apostoli cím” is megillette. A király hivatalos megnevezése a dualizmus időszakában, így „ausztriai császár és magyarországi király”, röviden, „őfelsége a császár és apostoli király”.

 

A minisztertanács

A magyar minisztertanács dualizmuskori működése szintén az 1848-as törvénykezés jogszabályaira (1848: III. tc.) épült. A dualizmus korszakában a miniszteri feladat- és hatásköri beosztásban viszonylag kisebb módosulások történtek.

1867-ben a miniszterelnökség mellett nyolc önálló minisztérium létezett:

1) a király személye körüli,

2) a belügyi,

3) a pénzügyi,

4) a vallás és közoktatásügyi,

5) az igazságügyi,

6) a honvédelmi,

7) a közmunka- és közlekedésügyi,

8) földművelés-, ipar- és kereskedelemügyi minisztérium.

 

1868-ban, a magyar–horvát kiegyezéssel egy újabb minisztériumot, az önálló horvát–szlavón–dalmát tárca nélküli minisztériumot hoztak létre, majd 1889-ben – részleges tevékenységi kör átcsoportosítással egybekötve –, a közmunka és közlekedésügyi minisztériumot kereskedelemügyi minisztériummá, a földművelés-, ipar- és kereskedelemügyi minisztériumot földmívelésügyi minisztériummá alakították át. A korszak végén, 1917-ben a háborús viszonyokra tekintettel alakult meg négy újabb tárca nélküli minisztérium: a választójogi, a közélelmezési, az átmeneti gazdálkodási és a népjóléti–szociális (1917: XI. tc.).

A minisztertanács kollegiális testületként működött, vagyis a mindenkori belső szavazati többsége alapján hozta meg döntéseit, azután ezeket a döntéseket kifelé a grémium egyöntetűen képviselte.

Néhány ügyet a törvényhozás az évek során, egyedi jogszabályokban a minisztertanács kollektív döntési hatáskörébe utalt, így például a közigazgatási bíróság és a közigazgatási hatóságok között felmerülő hatásköri konfliktusok eldöntését (1869: IV. tc.), a főispánok kivételes hatalommal történő felruházását (1886: XXI. tc.), a helyi érdekű vasutak engedélyezését (1880: XXXI. tc.).

A magyar minisztertanács első emberét – a magyar királyi miniszterelnököt –, az uralkodó közvetlenül, előterjesztés nélkül, ám ellenjegyzés mellett nevezte ki. Az ellenjegyzést alkotmányosan akár egy Budapesten székelő miniszter, akár a kinevezett miniszterelnök maga, akár elődje is teljesíthette. A többi minisztert a miniszterelnök előterjesztésére és annak ellenjegyzése mellett nevezte ki a király (1867: VIII. tc.).

A közös miniszterek kinevezésének előterjesztésével és ellenjegyzésével kapcsolatban külön törvényi rendelkezés nem volt. Az általános gyakorlat szerint, a közös miniszter elődjének, saját magának, vagy bármely közös minisztertársának ellenjegyzése mellett kinevezhető volt.

Miniszterei kiválasztásában a király kezét általános előfeltételek nem kötötték meg, de a hatályos törvények szerint a miniszterek csak magyar állampolgárok lehettek, emellett gondnokság vagy csőd alatt nem állhattak, bűntett vagy vétség miatt vád alatt, szabadságvesztés büntetés hatálya alatt nem lehettek, és hivatalvesztésre szóló ítélet rájuk nem vonatkozhatott (1883: I. tc). Emellett a magyar minisztereknek magyarul (1868: XLIV. tc), a horvát minisztereknek horvátul tudniuk kellett (1868: XXX. tc.). A minisztériumi tisztviselők sorában első számú adminisztratív állást töltenek be az államtitkárok, a helyettes államtitkárok. Az államtitkároknak törvényileg meghatározott limitált száma nem volt.

A magyarországi minisztériumok többségében a dualizmus időszakában működött elnöki osztály, elnökség, melyhez általában a bizalmasabb jellegű, valamint a személyzeti ügyek tartoztak, a minisztériumi struktúrában azonban egységes szervezeti rend nem alakult ki, főosztályok, ügycsoportok, osztályok, alosztályok egymással nem kompatibilis szervezetben intézték a különböző minisztériumok szakigazgatási ügyeit.

1867-et követően az ország kormányzatának minden ágazatában a hivatalos nyelv a magyar volt (1868: XLIV. tc.). Ezzel együtt – a nemzetiségi törvény rendelkezéseinek megfelelően –, az ország minden polgára a kormányzathoz intézett beadványait saját anyanyelvén adhatta be, s az ilyen jellegű beadványokra hozott kormányzati végzéseket az eredeti magyar szöveg mellett a kormány részéről a beadvány nyelvére lefordított hiteles másolatokkal is kötelesek voltak ellátni.