Igazságszolgáltatás 1867–1918

 

A bírósági szervezet

Az államhatalmi értelemben is önálló bírósági hatalmi központ (1869: IV. tc.) a kiegyezést követően a négy fokozatú szervezeti struktúrában működött. Első fokon, a bírósági rendszer legalsó szintjén az ún. járásbíróságok, első folyamodású bíróságként jöttek létre (1880: XXXVII. tc., 1897: XXXIV. tc., 1893: XVIII. tc.).

A járásbíróság személyzete egy, vagy több járásbíróból, aljárásbírókból, fogalmazási és irodai segéd személyzetből, és a járásbírósági fogház személyzetéből állott.

A bírósági rendszer második szintjén a királyi törvényszékek működtek, amelyek mind első, mind másodfokon hozhattak határozatokat (1898: X. tc., 1887: XIX. tc., 1897: XXIV. tc.). A királyi törvényszékek élén az elnök, az ítélő bírák, a törvényszéki bírák, valamint váltó- és kereskedelmi ügyekben választott kereskedelmi ülnökök állottak.

A bírósági rendszer harmadik szintjén a királyi ítélőtáblák, másod és harmad fokon végérvényesen, illetőleg fellebbvitelileg határozó főtörvényszékként működtek. A királyi tábla érdemi határozatait mindenkor három- és öttagú tanácsokban hozta. A királyi ítélő táblai bírók számát a törvény 11 főben maximálta (1907: I. tc.).

A korszakban a járásbíróságok törvényileg meghatározott száma a közigazgatási járásokhoz, a törvényszékeké a vármegyékhez igazodott, ítélőtáblából pedig az ország területén tizenegyet szerveztek.

A dualizmus korában legfelsőbb bíróságként a királyi Kúria működött, amely magán- és büntetőjogi bíráskodást tekintve is az ország legfőbb törvényszéke volt. A Kúria hatásköre tágabb volt, mint az alsóbb fokú bíróságoké, mivel tevékenységének súlypontja a jogegységi döntések meghozatala volt, másrészt ügykörébe szorosan nem tartozó több kérdésben is ítélkezett (ügyvédi, közjegyzői kamarák, központi választmányok határozatai, stb.). A Kúria ítélő bírái az elnökön és a másodelnökön kívül a kúriai tanácselnökök és kúriai bírák voltak.

A dualizmus kori bírósági szervezet fontos részét képezték az önkormányzati jellegű bírói szervek. Ezek közül is a legfontosabb az esküdtszék intézménye volt (1897: XXXIII. tc.)

A jogszabályok szerint, minden olyan királyi törvényszék mellett, amelynek büntető hatásköre volt, esküdtbíróságot szerveztek. Az esküdtbíróságnak az elnökkel együtt három bírói tagja és tizenkét esküdtje volt. Az esküdtbíróság elnökét az illetékes királyi tábla elnöke, a két további bírói tagot pedig a törvényszék elnöke egy évre jelölte ki. Esküdtek csak azok lehettek, akik a szigorú – az országgyűlési cenzusokat is meghaladó –, szellemi és anyagi követelményeket teljesíteni voltak képesek, s így az évente felülvizsgált esküdti lajstromokban szerepeltek. Nagy jelentősége volt, hogy az esküdtszékek hoztak ítéletet az alkotmányos szabadsággal összefüggő ügyekben, így ide tartoztak a sajtószabadsággal kapcsolatos ügyek, a párbajvétségek, a becsületsértések, az összes politikai jellegű ügyek.

Fontos igazságszolgáltatási szereppel rendelkező önkormányzati bíróság volt a községi bíróság (1877: XXII. tc.,1893: XVIII. tc.). Községi bíróságok hoztak ítéletet a kisebb jelentőségű és meghatározott, alacsonyabb értékre elkövetett polgári peres ügyekben. Különösen fontos, a hétköznapi jogbiztonságot megerősítő szerepe eme bíróságnak és kis- és nagyközségekben volt, ahol a községi bíróság a községi bíróból, két esküdtből és a községi jegyzőből állott és ítéleteit saját közegeivel végre is hajthatta.

A büntető igazságszolgáltatás országos szervezetét a királyi ügyészségek alkották. Minden büntető hatáskörrel rendelkező királyi törvényszék mellett egy királyi ügyész, szükség szerint több királyi alügyész tevékenykedett. A királyi táblák mellett királyi főügyészséget szerveztek, a Kúria mellett pedig, legfőbb ügyészi szerepben a koronaügyészi szervezet jött létre.

A Közigazgatási Bíróság létrehozása (1896: XXVI. tc) nagy jelentőségű esemény volt a magyar közigazgatási jogrend általános kiegyensúlyozottságának megteremtése szempontjából. A bíróság működése ugyanis lehetővé tette, hogy bármely közigazgatási hatóság által okozott jogsérelmeket – akár magán- akár hatósági kezdeményezésre – független bíróság peresíthessen és orvosolhasson. A Közigazgatási Bíróság kizárólag már jogvitás eseteket tárgyalt, bíráskodása egy fokozatú és ügydöntő jellegű volt. Elnökét a miniszterelnök javaslatára az uralkodó élethossziglan nevezte ki.