Egyéb állami szervek 1867–1918

 

A közbiztonság szervei

A dualista Magyarországon vegyes rendszerben állami és önkormányzati közbiztonsági szervek párhuzamosan látták el a közbiztonsági szolgálatot. A korszakban a rendőrségi szervezet nagyobbik része önkormányzati hatáskörben, városi, községi rendőrségek keretei között működött. Ezek az önkormányzati rendőrségek – városi rendőrök, hajdúk, pandúrok, hadnagyok, alabárdosok, hegybiztosok, mezőőrök, polgárbiztosok – rendkívül változatos hagyomány, szervezet, költségvetés és személyi állomány alapján és hullámzó szakmai színvonalon látták el a helyi közbiztonsági teendőket. Az állam igyekezett befolyást szerezni az önkormányzati rendőrségeknél elsősorban a helyi rendőrkapitányok kinevezési jogának magához vonásával (1886: XXI. tc.,1886: XXII. tc.) és az önkormányzati szabályrendeleti jog rendőri kihágások területén történő megszorításával (1879 XL. tc.,1880: XXXVII. tc.), de a vidéki rendőrség teljes államosítása – túlnyomórészt az állami költségvetési források elégtelensége okán – a korszak végéig nem valósult meg.

A dualizmus időszakában állami közbiztonsági szervezet működött Budapesten, majd 1889-tól kezdve Újpesten és Rákospalotán is, Fiumében, a Magyar Királyi Határrendőrségnél (1903: VIII. tc.) és a Magyar Királyi Pénzügyőrségnél.

1881-ben jött létre a vidéki állami közbiztonsági szervezet, a Magyar Királyi Csendőrség intézménye. (1881: III. tc.) A csendőrség kettős jogi–igazgatási függelmi rendszerben működött, a csendőrtisztek és csendőr legénység személyi ügyeiben, szolgálati személyes viszonyaikban a honvédelmi minisztérium alá tartoztak, fegyelmi ügyekben az illetékes honvéd bíróságok ítélkeztek. A csendőrség közigazgatási és rendőri jellegű ügyeiben, gazdasági viszonyaiban viszont a mindenkori belügyminiszter hatósága alatt állt.

A csendőrségi szervezet területileg 1881-ben hat csendőrkerületre oszlott, majd 1903-ban (1903: VII. tc.) még három csendőrkerületet szerveztek. A csendőrkerületeken belül alsóbb szinten szárnyparancsnokságok, szakaszparancsnokságok és csendőrőrsök működtek.

Törvényhatósági városokban, rendezett tanácsú városok bel- és külterületén a csendőrség rendes szolgálatot nem teljesíthetett. Abban az esetben viszont, ha az illető városi települések a csendőrség közbiztonsági állandó segítségét igényelték, lehetőség nyílott arra, hogy a csendőrséggel eseti szerződéseket kössenek s megfelelő ellentételezés mellett a dualizmus éveiben csendőrség városi közbiztonsági teendőket is ellátott.

 

Az iparhatóságok

Az ipari tevékenységet, az iparűzési jog részletes szabályozásának ellenőrzését, az iparosok és alkalmazottak közötti viszony felügyeletét kiterjedt állami iparhatósági és iparügyi önkormányzati rendszer végezte. Az iparügyi közigazgatás élén, mint legfelsőbb fokon eljáró hatóság, az illetékes kereskedelemügyi miniszter (és jogelődje) állott. A miniszternek közvetlenül alárendelt, speciális iparügyi szervezetek élén az iparfelügyelők álltak, akiknek hatásköre a gyári és ipartelepi vizsgálatokra a vonatkozó törvények és rendeletek ellenőrzésére terjed ki (1893: XXVIII. tc.).

Másodfokú iparhatóságként jött létre minden törvényhatóságban az ipartanács, melynek tagjai voltak a törvényhatósági közigazgatási bizottság és az illetékes ipar ipari és kereskedelmi kamarák által választott két–két helybéli iparos, mint rendes, és két iparos, mint póttag. Az ipartanács elnöke az alispán vagy a polgármester, jegyzője pedig egy kirendelt törvényhatósági hivatalnok volt. Elsőfokú iparhatóságként minden hatóság mellé iparhatósági megbízottakat választottak, minden iparhatóság mellé húsz, ha azonban az iparhatósági székhelyen száz iparosnál több nem lakott, tíz megbízottat választottak.

Statisztikai adatgyűjtésre, szakmai érdekképviseletre, hatósági bizonyítványok kiadására, áruvédjegyek, minták tárolására, rögzítésére jött létre az iparkamarák rendszere (1868: VI. tc.). A felügyeletet ellátó kereskedelemügyi miniszter a hatáskörüket túllépő kamarákat feloszlathatta.

Az iparhatóságok fontos bázis intézményeként jött létre a magyarországi ipartestületek hálózata, amely elsősorban a segédekre, tanoncokra és tanonciskolákra vonatkozó elsőfokú iparhatóságként működött.

 

A forgalom igazgatása

A gazdaság és a társadalom néhány szektorát az államhatalom a dualizmus időszakában kiemelt figyelemmel kísérte. Ezek között is elsőrendű fontosságúnak tekintette a közforgalom felügyeletét.

A szárazföldi közutak közigazgatására vonatkozó törvény (1890: I. tc.) a közutakat hat csoportba sorolva, állami, törvényhatósági, vasúti állomásokhoz vezető, községi közlekedési, tisztán községi közdűlő, és végül magán-, társasági, és szövetkezeti közutakat különböztetett meg. A törvény a szárazföldi közutak közigazgatási besorolásának megfelelően állapította meg az utak fenntartására, karbantartására fordítható adókivetések nagyságát, az út közigazgatásával kapcsolatos útrendőri kihágások mértékét.

A vasút közigazgatásának legfontosabb forrását nem törvényi szabályozás, hanem még az abszolút kormányzás idejéből származó osztrák üzletrendtartás szabályozta (1851:évi üzletrendtartás), amelyet ezt követően számos törvényi szabályozás, módosított és egészített ki (1867: XVI. tc., 1880: XXXI. tc., 1888: IV. tc.). Az állami szabályozás a vasúti közlekedés ellenőrzése érdekében, annak minden fázisába sajátos jogi konstrukciókat épített be. A vasútépítés szándékát (tervmegállapítás), a kivitelezés tervezett módszereit és ütemét (építési terv, óvadék) szoros állami ellenőrzés kísérte. Az építés megkezdését külön engedélyhez kötötték (építési engedély), azt folyamatosan ellenőrizték (vonalbejárások, próbamenetek), végső átvételét szigorú feltételekhez kötötték (műtanrendőri bejárás).

A vasúti vállalatoknak kötelezővé tették az üzletvitel folyamatosságát és a nyilvános fuvarozást. A legfőbb felügyeleti szervként működő kereskedelemügyi minisztérium (és jogelődje) központi ellenőrzési intézménye a vasúti és hajózási főfelügyelőség volt, amely mind az állami, mind a magánvasutakat jogosult volt ellenőrizni.

A miniszter szakközegei közül az országos tarifabizottság, országos személy- és áruszállítási díjszabási kérdésekben rendelkezett tanácsadói joggal, az esetileg megbízott vasúti kormánybiztosok, az államsegélyből épült és állami kamatgaranciát élvező vasúti vállalatok ügyvitelének közvetlen ellenőrzését végezték.

A vasútüzlethez hasonló állami felügyelet alatt működött a posta, amely kereskedelmi vállalatként (1875: XXXVII. tc.), kizárólagos állami jog alapján (posta regálé és posta jövedéki jog), látta el a postai szolgáltatást. A magyar posta működésének kereteit is egy abszolút kori rendelet (az 1850. XII.26-án kelt királyi pátens) alapján létrejövő osztrák postatörvény képezte. A hatályos jogszabályok értelmében postahivatalok felállítása és fenntartása az egész korszakban kizárólagos állami monopóliumot volt.

A forgalmi közigazgatás utolsó nagy területét a mértékügy szabályozása jelentette. A dualizmus kori jogszabályok alapján, a mértékrendszer megállapítása a törvényhozás hatáskörébe tartozott (1874: VIII. tc., 1875: LIII. tc.,.1891: VI. tc. és 1907: V. tc.).

A vonatkozó törvényekben megállapított hossz-, tér-, köb-, súly- és erő mértékeket a közforgalomban kötelező volt használni. A hitelesített mértékeket kétévenként időszakos hitelesítés alá kellett bocsátani. A mértékügynek az egész magyar birodalom területére kiterjedő egységes műszaki vezetésére a budapesti Mértékügyi Központi Intézetet hozták létre.

A dualizmus időszakában a jóléti, szociális és kulturális szférában is az állami felügyeletet ellátó alapintézményeket hoztak létre.

A közegészségügyi törvény szerint (1876: XIV. tc.), mindaz, ami a közegészség fenntartására, javítására és a megromlottak helyreállítására szolgált, hatósági felügyelet és intézkedés, a közegészségügyi kihágások pedig rendőri bíráskodás tárgyát képezték.

 

Az egészségügy igazgatása

Az állami közegészségügyi felügyelet tárgyát képezték a közforgalomba jutó állati termékek: hús, tej, vaj, zsiradék, táplálkozásra szolgáló növények, mesterségesen készített tápszerek és általában mindenféle ital. Az egészségre ártalmasnak minősülő anyagok és készítmények rendőrileg azonnal elkobozhatóak és megsemmisíthetőek voltak. Legszigorúbb előírások járványveszély esetén állottak elő, amikor az illetékes hatóságnak veszteg- és határzár elrendelésére is joguk volt. A legveszélyesebb betegségekre vonatkozó rendszabályokat (himlő, trachoma, kolera, gyermekágyi láz) külön törvényekben szabályozták (1876: XIV. tc., 1887: XXII. tc.,1886: V. tc.).

Gyógyintézetek, kórházak, üdülőházak létesítésére az engedélyt az illetékes törvényhatóság meghallgatása mellett a belügyminiszter adta meg. Jellegűk szerint a gyógyító intézmények közkórházak, vagy magánkórházak. A közkórházakban minden jelentkező beteget – még ha külföldi állampolgár vagy ha személyazonossága bizonytalan is – felvenni kötelesek voltak, míg a magánkórházakra és magán gyógyintézetekre ez a kötelezettség csak az azonnali életveszély esetén volt érvényes.

A közegészségügy központi állami szerve a belügyminisztérium volt, amely az országos közegészségügyet vezette, a megfelelő egészségügyi rendeleteket kibocsátotta, valamint egészségügyi ügyekben fellebbviteli fórumként intézkedett. A helyi egészségügyi felügyeletet az állam részéről az országos közegészségügyi felügyelők látták el (1893: IV. tc.)

Az egészségügyi kérdések tudományos tárgyalására, véleményezésére, indítványozására országos közegészségügyi tanácsot hoztak létre, amelynek legfontosabb feladatai közé tartozott az állami gyógyintézeteknél alkalmazott orvosok véleményezése, a gyógyszerkönyv és az árszabás elkészítése, orvosi műhibák feletti véleményezés. A szervezetben a belügyminisztérium egészségügyi előadói és eseti meghívottak vettek részt. 1892-ben hozták létre az országos járványbizottságot, amelyben az érdekelt szakminisztériumok a főváros, Pest megye, a fővárosi államrendőrség, az országos közegészségügyi tanács, és az országos mentőegyesület szakemberei munkálkodtak.

 

A közoktatás felügyelete

A népiskolai törvény (1868: XXXVIII. tc.) alapján, Magyarországon a kiegyezést követően minden szülő, gyám, tanonc- vagy cselédtartó köteles volt gyermekét, gyámoltját, tanoncát vagy cselédjét nyilvános iskolába járatni életük hatodik évének betöltésétől tizenöt éves korukig.

A népiskolák felügyeletére a jogalkotó iskolaszékeket, királyi tanfelügyelőségeket, a törvényhatósági bizottságok szakmai testületét és ún. népnevelési bizottságokat hozott létre. Az iskolák legközvetlenebb hatóságát saját iskolaszékük gyakorolta. Az iskolaszékeknek legalább öt tagból kellett állniuk.

A felekezeti iskolaszékeknek hivatalból tagja volt az illetékes helyi lelkész, a községi iskolaszékeknek pedig a választott tagokon kívül teljes jogú tagja volt minden helybeli felekezet rendes lelkésze és a községi népiskolai tanító. Az iskolaszékek legfontosabb teendői közé tartoztak a tanító és segédtanítók megválasztása, a tandíj nagyságának megállapítása, a tankötelezettség teljesítésének ellenőrzése, a szülők és tanítók között felmerülő panaszok kivizsgálása és az iskolai statisztika összeállítása (1876: XXVIII. tc.).

A tanfelügyelőségek a miniszter legfontosabb ellenőrző szerveiként működtek. Tanfelügyelőséget minden vármegyében létrehoztak, Budapest külön tanfelügyelőségi kerületet képezett. A tanfelügyelőség vezetője hivatalból a törvényhatósági közigazgatási bizottságnak tagja és szakelőadója volt és annak havi jelentéseket állított össze. A tanfelügyelőség ellenőrizte a hatályos törvények és miniszteri rendeletek pontos, minden irányú betartását, valamint széleskörű közvetlen utasítási joga volt a népiskolai gondnokságokkal és a községi iskolaszékekkel szemben.

A közoktatás állami felügyeletében fontos szerepet játszottak az állami dominanciájú törvényhatósági, közigazgatási bizottságok. A közigazgatási bizottságok intézkedtek, hogy a községek a tankötelesek összeírására vonatkozó kötelességeiket teljesítsék, a bizottság nevezte ki az iskolaszéket, megerősítette a községi iskolaszékek tanítóválasztásait, szükség esetén elrendelte az iskolai pótadó bevezetését, valamint elkoboztathatta az betiltott, vagy jogszabályellenes taneszközöket és tankönyveket, valamint intézkedett a tanítói fizetések és nyugdíjak ügyében is (1868: XXXVIII. tc., 1875: XXXII. tc., 1891: LIII. tc., 1893: XXIV. tc.).

Középiskolák esetében az állami felügyelet azokra az intézményekre terjedt ki, amelyek a vonatkozó jogszabályok szerint a miniszter közvetlen rendelkezése alatt állottak. Ezeknek a középiskoláknak az állami felügyeletére ún. tankerületi főigazgatóságokat hoztak létre.

Az országban tizenkét tankerületi főigazgatóságot szerveztek, a budapesti tanárképző intézet gyakorló gimnáziuma és a Ferenc József intézet a tankerületeken kívül, közvetlen a miniszter alá tartozott, a fiumei állami gimnázium pedig a fiumei kormányzó közvetítésével került közvetlenül a vallás és közoktatásügyi miniszter felügyelete alá. A tankerületi főigazgatóságok a minisztérium informatív szervei voltak, annak utasításai szerint jártak el, de a miniszter által rájuk ruházott hatáskörben, mint hatósági fórum is eljártak.