A politika intézményei 1867–1918

 

Az egyesülési jog

A dualista Magyarország politikai szabadságjogai közül kiemelkedő jelentősége volt az egyesületalkotási és egyesülési szabadságra vonatkozó szabályozásnak. A korabeli hatályos jogszabályok alapján, az egyesületek létrehozásának legfontosabb feltétele az egyesületi alapszabályok elkészítése, majd az illetékes törvényhatóság útján a belügyminisztériumhoz történő felterjesztése volt. Amennyiben a belügyminisztérium 40 nap alatt nem nyilatkozott az alapszabályról az egyesületi működés megkezdhető volt. A kormányzati jóváhagyás – a korabeli jogfelfogás és belügyminisztériumi gyakorlat által is megerősítetten –, nem szigorúan vett engedélyezést, sokkal inkább tudomásul vételt jelentett. Ha az egyesület céljai a hatályos joggal, közerkölccsel nem ellenkeztek s az alapszabály rendelkezései egyértelműek, a rendszeres működést megalapozóak voltak, az egyesület bejegyzése nem volt megtagadható.

Az egyesületek külön csoportját képezték a politikai egyletek. Politikai egyletnek tekintettek minden olyan egyesületet, amely alapszabályai szerint, az államügyek intézésére, a törvényhozási, kormányzati munkára befolyást igyekezett gyakorolni.

Nemzetiségi egyesület közvetlen politikai céllal nem volt alakítható, az ilyen szervezetek csak mint irodalmi és közművelődési szervezetek nyerhettek bejegyzést.

Politikai és munkásegyletek fiókegyleteket nem hozhattak létre, ifjúsági egyesületek alakulását pedig a vallás- és közoktatásügyi miniszter engedélyezhette, kizárólag önművelési, segélyezési, testedzési és szórakozási alapszabályi célok megfogalmazására.

Az egyesületek működésében a „nemzeti” cím, valamint idegen állami címerek, színek, jelvények használatát a jogszabályok tiltották.

Az egyesületi alapszabályok kötelező eleme volt, hogy amennyiben az illető egylet hatáskörét túllépi, vagy működésével az állam, vagy tagjai biztonságát veszélyezteti, azonnal felfüggeszthető, illetve – a lefolytatott vizsgálat eredményétől függően – feloszlatható volt.

Az egyesületek feletti közvetlen állami felügyeletet az illetékes törvényhatóságok gyakorolták. A felügyelet semmilyen irányban nem korlátozhatta az egyleti autonómiát, tehát konkrét ügyekben a felügyelő hatóság nem rendelkezett beavatkozási lehetőséggel, viszont jogszabálysértés esetén az egyesületi határozatok utólag általa megsemmisíthetőek voltak.

 

Gyülekezési jog

A tágan értelmezett egyesülési jog magában foglalta a gyűlések, felvonulások megtartására vonatkozó jogosultságokat is. Gyűlések bejelentését a rendezvény előtt legalább 24 órával az elsőfokú rendőrhatóságnál kellett kezdeményezni. A hatóság álláspontja nem tartalmi mérlegelésen alapuló engedélyezést foglalt magában, csupán a szükséges közbiztonsági, közegészségügyi feltételek meglétét vizsgálhatták. Más kérdés, hogy formai elemekre hivatkozva, a dualizmus időszakában számos esetben tartalmi döntéseket is hoztak az engedélyező hatóságok.

Szigorúan szabályozták az egyházi rendezvények és a népgyűlések szétválasztását. Olyan rendezvényt amelyben vallási szertartások is szerepeltek a gyűlés tárgysorozatában, nem engedélyeztek. Népgyűlés istentiszteletek helyszínén egyáltalán nem volt megtartható, egyházi jelvények bármilyen szerepeltetése nem egyházi rendezvényen, a gyűlés azonnali feloszlatását vonta maga után.

 

Politikai szervezetek

A dualizmus időszakában az egyesülési jogra és az egyesületalapításra vonatkozó egységes törvényi szabályozás nem jött létre, a jogszabályokat belügyminiszteri rendeleti formában alkották meg. Még kevésbé volt formalizált a direkt politikai szervezetek szabályozása. Politikai párt alakításához tulajdonképpen semmilyen jogi előfeltétel nem volt szükséges, hiszen a pártok működésének színterei önmagukban a megfelelő jogi–szervezeti kereteket eleve biztosították.

A dualizmuskori Magyarországon – főképp annak első felében –, a párt, pártkör, képviselői csoport, képviselői klub, parlamenti frakció, csak részben és gyakran következetlenül biztosították a koherens működés feltételeit, illetve sok tekintetben széttartó politikai elképzeléseket jelenítettek meg.

A dualizmuskori politikai pártszerkezet legjobban azonosítható és legmagasabb szintje a mindenkori országgyűlési választások eredményeképpen a képviselőházban jelent meg. A választásokat követően a képviselők világnézetüknek, politikai kapcsolataiknak megfelelően, országgyűlési frakciókba tömörültek. A frakcióhoz, illetve a párthoz tartozás – a korabeli liberális felfogás alapján –, döntően a képviselők egyéni kompetenciáját képezte. A parlamenti pártok, frakciók, csoportok között ennek megfelelően, az egész korszakban jelentős volt a fluktuáció. A parlamenti ciklus közepén meg- és újjáalakuló frakciók, képviselői csoportok, párt disszidensek végig kisérték a dualizmuskori politikatörténetet.

Az országgyűlési pártok állandó szervezeti hátterét a képviselői klubok biztosították. A képviselői klubokban formálódott és alakult a korabeli Magyarországra olyannyira jellemző, társasági, presztízs és politikai szempontokat elegyítő patriarchális politikai iskola és politikusi garnitúra.

A parlamenten kívüli pártélet országos megszervezésére, állandó, két választás között is működő országos pártszervezet fenntartására jellemzően csupán a korszak második felében történtek kísérletek. (Katolikus Néppárt, Ugron Párt, Magyarországi Szociáldemokrata Párt).

A következő intézményi szint, ahol a politikai szervezetek tevékenységüket kifejtették a vármegyei politizálás világa volt. A vármegyei törvényhatósági bizottságok részben a képviselőházi politikai helyzetnek megfelelően, részben az aktuális megyei erőviszonyok alapján szerveződtek. Gyakran előfordult (elsősorban a magyar többségű alföldi megyékben), hogy a központi kormányzathoz képest, ellenzéki többségű közgyűlések alakultak és működtek akár évtizedeken keresztül.

A vármegyei politikai szervezetek szorosan kapcsolódtak a megyén belül működő választókerületi politikai formációkhoz. A vármegyei és főképp a választókerületi szervezetek elsősorban a választási időszakban, a képviselő jelölésekkel és a kortes időszakban fejtettek ki aktív tevékenységet.

A politikai szervezkedés legalsó szintjén a politikai szerepet (is) vállaló városi, községi egyesületek működtek. Ide tartoztak a különböző olvasókörök, önképzőkörök, kaszinók, közművelődési egyesületek, dalárdák, legényegyletek. A választási időszakokban a helyi pártszervezetekből, megyei politikai csoportokból gyakran ad hoc intéző bizottságok alakultak, amelyek tulajdonképpen a választások teljes anyagi, személyi, technikai lebonyolítását irányították.

 

Választások

A dualista Magyarországon a politika csinálás fő színtere – ott, ahol az országos, megyei és helyi szervezetek és politikai erővonalak a legintenzívebben találkoztak, illetve találkozhattak – a választókerületek szintjén alakult ki. A magyar országgyűlés kizárólag az egyes vármegyei és városi törvényhatóságokra jutó kerületek számát és az önálló képviselőküldési joggal (saját választókerülettel) rendelkező településeket jelölte ki, magát a részletes beosztást a megyei és városi közgyűlésekre bízta. Emiatt is igen jelentős volt a szélsőséges nagyságú választókerületek száma. A mindenkori kormányzati politika számára azok a választókerületek voltak az előnyösek, amelyekben a választási joggal rendelkezők egy helyben összpontosultak és valamilyen módon kapcsolatban állottak az állami, vármegyei, vagy települési közigazgatással. Ezeken a helyeken a választási folyamat ellenőrzésére, a választások befolyásolására is nagyobb tér nyílott. Egyes kerületekben néhány tucat, másutt több ezer választópolgár választhatott képviselőt. Megyénként legkevesebb két választókerületet alakítottak ki (Árva, Fogaras, Brassó, Esztergom stb.), de a nagyobb törvényhatóságokban 11–12 kerületben választottak képviselőt (Bihar, Pest–Pilis–Solt–Kiskun, Bács–Bodrog).

A legtöbb városi választókerület Budapesten létezett (1877-ig hét, majd azt követően kilenc), Debrecenben három, Szegeden, Kecskeméten, Kolozsváron, Marosvásárhelyen, Pozsonyban, Szabadkán, Brassóban kettő, a többi önálló képviselőküldési joggal rendelkező településen egy választókerületet alakítottak ki.

A választások legfontosabb közigazgatási szerve a törvényhatóságonként megszervezett központi választmány volt. A központi választmányok döntöttek a választói névjegyzékek összeállításának, kiigazításának, a választások megszervezésének, lebonyolításának, a választást követően benyújtott választási panaszok minden lényeges kérdésében.

A központi választmány elnöke az érintett törvényhatóság első tisztviselője volt (megyékben az alispán, városokban a polgármester), tagjait a közgyűlés egyszerű többséggel választotta, úgy hogy minden kerületből legalább két tag kerüljön a választmányba.

A dualizmus időszakának országgyűlési választásainak eredményeképpen általában biztos kormánypárti többség alakult ki. A kiegyezést követően az első parlamenti ciklusokban a kormányzó Deák párt rendre a mandátumok közel hatvan százalékát szerezte meg, az ellenzék vezető ereje a Balközép a mandátumok harmadát, negyedét, míg a radikális függetlenségi ellenzék a kiegyezést követően megduplázta országgyűlési képviselőinek számát.

1875-ben a Deák párt és a Balközép fúziójából létrejött az új nagy kormányzó párt, a Szabadelvű Párt, amely az 1875-ös választáson elsöprő győzelmet aratott. Ekkor történt meg a korszakban először és utoljára, hogy az alföldi magyar többségű, függetlenségi érzelmű választókerületek egy részében is a kormánypárt diadalmaskodott. Ettől kezdve viszont az alföldi mezővárosi kerületek a mindenkori ellenzék biztos politikai bázisai lettek, olyannyira, hogy a későbbiekben a kormánypárt ezekben a kerületekben gyakran még saját jelölt indítását is feleslegesnek találta.

Az 1875-ös nagy választási győzelmet követően a Szabadelvű Párt visszakerült a korábbi hatvan százalék körüli parlamenti mandátumszámra. A függetlenségi ellenzék – személyi és politikai differenciák miatt –, több pártra vált szét, a konzervatív ellenzék őrizte pozícióit, majd 1878-tól kezdve, Egyesült Ellenzék, majd Mérsékelt Ellenzék néven komoly sikereket ért el. Nemzetiségi képviselők, kifejezetten nemzetiségi politikai programmal egyre kisebb számban jutottak be a parlamentbe, nemzetiségi származású politikusok viszont (főképpen a szászok) általában a kormánypártot erősítették.

Újonnan alakult és a választáson elinduló pártként, 1884-ben az Országos Antiszemita Párt 4%-os, a Nemzeti Párt 1892-ben 15%-os, míg a Katolikus Néppárt 1896-ban 4%-os képviselettel rendelkezett a parlamentben.

1896-ban a dualizmus korának egyik legerőszakosabb választásán a kormánypárt újra hetven százalék fölé vitte mandátumainak számát. A függetlenségi ellenzék két nagy pártban a Kossuth Ferenc és az Ugron Gábor nevével fémjelzett pártban tömörült s újra megjelentek a parlamenti politika színpadán a nemzetiségi pártok.

1905-ben váratlanul, a korszakban először, vereséget szenvedett a kormányzó Szabadelvű Párt, majd egy évvel később, egy komoly politikai, alkotmányos válságot követően, miután a Szabadelvű Párt önmaga feloszlatásáról döntött, az egyesült Függetlenségi Pártból, a Katolikus Néppártból, az Új Pártból, a Demokrata Pártból és az Alkotmánypártból álló ellenzéki koalíció abszolút többséget szerzett az országgyűlésben. A Függetlenségi Párt egymaga a mandátumok több, mint hatvan százalékával rendelkezett. A képviselőházba először jutottak be parasztpárti és szociáldemokrata programmal képviselők.

1910-ben a korszak utolsó országgyűlési választásán a koalíciós pártok vereséget szenvedtek, az újjáalakuló hajdani kormányzópárt, Nemzeti Munkapárt néven, pedig meggyőző győzelmet aratott.

 

Sajtószabadság

A dualizmus időszakában a magyar sajtó működését három jogi axióma szabályozta. Az első az egyetemes sajtószabadság elve volt, amelyet még az 1848-as törvényhozás rögzített (1848: XVIII. tc.). Eszerint gondolatait sajtó útján mindenki szabadon közölhette és azt szabadon terjeszthette.

A második fő elv szerint a sajtóvétségek nem eleve büntetendő cselekmények voltak, a sajtóvétségek feletti büntető bíráskodás kizárólag a közlemények objektív tartalmának vizsgálatára szorítkozhatott, az olvasó által levont következtetéseket, a cikk esetleges következményeit, a sajtóorgánum egészét, annak tendenciáját a bíróság nem mérlegelhette.

A harmadik fő elv a fokozatos felelősség elvét vezette be, mely szerint sajtóvétség esetén elsősorban a szerzőt, ha a szerző nem felelősségre vonható, a kiadót, majd a nyomda tulajdonost ítélték el a hatóságok.

Bármely politikai tartalommal rendelkező és havonta legalább kétszer megjelenő időszaki lap megjelentetése előtt a törvényhatóság első képviselőjéhez lapalapítási nyilatkozatot volt szükséges benyújtani, amely tartalmazta a tulajdonos, kiadó, vagy felelős szerkesztő nevét, valamint a lapot nyomtató nyomdavállalat nevét

Ezzel egyidejűleg napilap megjelenése esetén húszezer, ritkábban megjelenő lap esetében tízezer korona biztosítékot volt kötelező elhelyezni, melyből az esetleges későbbi sajtóvétség büntetéseit egyenlítették ki.

Egyes lapszámok lefoglalására, terjesztésének megakadályozására csak a bíróság rendelkezett felhatalmazással, mindazonáltal egyedi rendeletek lehetővé tették a rendőri lefoglalást és a postaszállítási jog megvonását is. Belügyminiszteri rendeletek szabályozták a sajtótermékek utcai árusítását is, mely szerint az ilyen jellegű engedélyeket a törvényhatóságok első tisztviselője adhatta ki három hónapot meg nem haladó időtartamra.

 

Vallásszabadság

Az állam és az egyházak kapcsolatát szabályozó jogszabályok alapvetően kétféle felekezeti jogállást, a bevett és az elismert vallásfelekezetekhez való tartozást különböztették meg. A bevett vallásfelekezetekhez tartozó egyházak szélesebb körű állami elismertséggel, tágabb jogosítványokkal rendelkeztek. Korábbi jogszabályok alapján (1791: XXVI. tc., 1844: III. tc., 1867: XVII. tc., 1868: IX. tc.) idetartozott a katolikus (latin, görög, örmény szertartású része egyaránt), a református, az evangélikus, görög-keleti ortodox (szerb és román egyaránt) és az unitárius felekezet, majd 1895-től (1895: XLII. tc.) az izraelita felekezet.

A bevett vallásfelekezethez tartozó egyházaknak önálló jogi személyiségük, önkormányzatuk, vagyonszerzési képességük, iskolaalapítási és fenntartási joguk volt, valamint egyházi adókat vethettek ki híveikre. A bevett vallásfelekezetek fegyelmi, felügyeleti és adóbeszedési ügyeikben állami közreműködést és segítséget vehettek igénybe. A bevett vallásfelekezetek iskoláit anyagilag támogatták, hitoktatóikat állami keretből képezték.

A bevett hitfelekezetek kizárólagos jogát képezte új egyházi gyülekezetek megalakítása, leányegyházak és anyaegyházak alakítása. Az elismert vallásfelekezetek egyházai (baptisták, mohamedánok) amellett, hogy a bevett felekezetekhez hasonlóan vallási és egyházi ügyekben önkormányzattal, a nyilvános, közös istentisztelet jogával, alapítványalakítási önállósággal rendelkeztek, viszont több területen a bevett felekezetekhez képest szűkebb jogosítványokkal bírtak. Így például egyházi adót és egyéb szolgáltatásokat csak állami közreműködéssel vethettek ki és hajthattak be, iskoláik községi segélyben nem részesülhettek, ingatlan szerzési képességüket korlátozták, amennyiben a tulajdon megszerzését kizárólag a törvényhatóság első tisztviselőjének záradékával szerezhettek.

Elismert egyházfelekezetek egyházközségeinek alakítását – az egyházközség helyi és szervezeti szabályainak bemutatása mellett – szintén az illetékes törvényhatóság felügyelte és engedélyezte.

A dualizmus kori Magyarországon az el nem ismert vallásfelekezetek (nazarénusok, Jehova tanúi, adventisták) állottak a legszigorúbb állami felügyelet alatt. Istentiszteleteiket előzetesen bejelenteni tartoztak, folyamatos rendőri ellenőrzés alatt álltak, rendezvényeiket 18 év alattiak nem látogathatták. Bármely felekezetből minden 18-ik évét betöltött hívő szabadon kiléphetett, amennyiben két maga által választott tanúval ilyen irányú nyilatkozatot tett saját lelkésze előtt s ezt a nyilatkozatát két hét múlva, de egy hónapnál nem később megismételte. A kilépett köteles volt esetlegesen fennálló egyházi tartozásait megfizetni és amíg másik felekezet soraiba nem lépett, az összes egyházi járulékát az ötödik naptári év végéig annak az egyháznak fizetni, amelyből kilépett.