Igazságszolgáltatás 1918–1919

 

A bíróságok a dualizmuskori szervezeti keretek között működtek. 1918 decemberében a népkormány törvényt alkotott a nép esküdtbíráskodásáról, amelynek értelmében esküdt minden választójoggal bíró polgár lehetett. Előírta, hogy – a fontosabb büntetőügyek mellett – sajtóvétségek és politikai ügyek esetében mindig esküdtbíróság ítélkezzék. Felállították a munkaügyi bíróságokat: a járásbíróságok a törvényben maghatározott esetekben munkaügyi bíróságként járhattak el, s a munkaügyi perekben háromtagú – a szakbíróból, valamint a munkavállalók (szakszervezetek) és a munkaadók (szakegyesületek) delegálta ülnökökből álló – tanács ítélkezett. Kettéosztották a Főudvarnagyi Bíróságot: a királyi és kincstári vagyon ügyeiben a Zárlati Bíróság, a diplomáciai menteséggel bíró külföldi állampolgárok eseteiben a Területenkívüliek Bírósága járt el. Az ügyészi szervezet esetében az elnevezés változott: a királyi jelzőt az állam előtag vette át. Így a járásbíróság mellett az államügyész, az ítélőtábla mellett a főállamügyész, a Kúria mellett a legfőbb államügyész tevékenykedett.

A Tanácsköztársaság idején az igazságszolgáltató és törvénykezési szervek működése szünetelt. A Forradalmi Kormányzótanács – elsősorban a politikai ügyekre, bűncselekményekre készülve – 1919. március 25-én elrendelte a forradalmi törvényszékek megszervezését, amelyek három tagból álló tanácsok voltak. Az elnököt, a két tagot, a vádbiztost és a jegyzőkönyvvezetőt a Forradalmi Kormányzótanács nevezte ki. A rögtönbíráskodást a törvényszékek területén a Kormányzótanács, a hadműveleti területeken pedig a hadsereg főparancsnoksága rendelhette el.