Törvényhozás 1919–1944

 

Nemzetgyűlés, országgyűlés

A magyar törvényhozó testület hivatalos neve 1920 és 1926 között nemzetgyűlés volt és egy kamarával működött. 1927-től 1945-ig viszont kétkamarás országgyűlés végezte a törvényalkotói munkát. Az 1920. február 16-án összeülő nemzetgyűlés az 1920: I. tc.-ben – amely aztán a rendszer alapvető fontosságú törvényévé vált –, a nemzeti szuverenitás kizárólagos képviselőjének nyilvánította magát és leszögezte, hogy a törvényhozói hatalom egyedüli jogos gyakorlója. A testületet megillette mindaz a hatalom és jogkör, amit a dualizmus időszakában a parlament birtokolt. Így a törvényhozói tevékenységen kívül felügyeletet gyakorolt a mindenkori kormányok felett, megtárgyalta és elfogadta az éves állami költségvetést, lehetőséget biztosított az eltérő politikai álláspontok ütköztetésére. A nemzetgyűlésnek, majd az 1927-től helyébe lépő képviselőháznak 1937-ig elvileg módjában állt a kormányzó felelősségre vonása is. A nemzetgyűlésbe, illetve a képviselőházba – a népképviseleti elv érvényesülésével –, választások útján jutottak be a képviselők. Ez alól kivételt képeztek az 1938-tól kezdődő visszacsatolásokkal megszerzett országrészek honatyái. Őket ugyanis a választást mellőzve hívták be a törvényhozói testületbe. Egyébként a területi revízió eredményei következtében a képviselőház tagjainak száma a korábbi 245 főről 375-re emelkedett. A megnövekedett létszámnak körülbelül 30%-át tették ki a törvényhozók közé behívás útján bekerültek. Ők szavazataikkal a kormánypártot támogatták. A választások időpontjának kiírása, az új törvényhozási ciklus megnyitása, a parlament elnapolása, berekesztése és feloszlatása az államfő joga volt. A törvényhozó szerv munkáját tisztségviselők irányították. Közéjük tartozott az elnök, a két alelnök, a háznagy és legalább hat jegyző. Az elnök vezette a plenáris üléseket és felügyelt a házszabályok betartására. Fegyelmezési jogköre kiterjedt volt. Ő adott szót a képviselőknek és a viták végén elrendelte a szavazást. Kinevezte és felügyelte a ház tisztikarának többi tagját. Neki alárendelten működött a parlamenti őrség. A két alelnök feladata az elnök távolléte esetén annak helyettesítése volt. A háznagy felügyelt az Országház épületére, anyagi javaira és hivatalnoki gárdájára. A jegyzők végezték a parlamenti ülések jegyzőkönyveinek vezetését, hitelesítését és a szavazatok összeszámlálását. A nemzetgyűlés, majd a képviselőház szervezetében a tisztikar mellett nagy szerepet kaptak a különféle bizottságok, melyek száma húsz körül mozgott. Ezeknek három fajtáját szokás elkülöníteni. Az elsőbe tartoztak a szakbizottságok, amik a törvényjavaslatokat, vagy más fontos ügyeket készítették elő a plenáris tárgyalásra. A másodikat a törvényhozó testület belső tevékenységét segítő bizottságok alkották. A harmadik típusba pedig az úgynevezett ad hoc bizottságok sorolhatók, amelyek bizonyos egyedi ügyek elintézésére alakultak. A bizottságok elnökei – ugyanúgy, mint a nemzetgyűlés, illetőleg a képviselőház elnöke és alelnökei – a többségben levő kormánypárti honatyák közül kerültek ki. Egészen különleges feladatot látott el az 1931-ben megalakított úgynevezett 33-as bizottság. Létrehozását az indokolta, hogy a Bethlen-kormány engedélyt kért és kapott az országgyűléstől az elkeserítő gazdasági helyzet javítása és az államháztartás egyensúlyának biztosítása érdekében történő rendeleti kormányzásra. A törvényhozás mindkét háza küldött tagokat a 33 főből álló bizottságba, mely utólagosan megvizsgálta a különleges felhatalmazás alapján kiadott rendeleteket. (Megjegyzendő, hogy azokat a bizottságokat, melyekbe mind a képviselőház, mind a felsőház delegált résztvevőket, országos bizottságoknak hívták.) A parlament elé kerülő törvényjavaslatokat először az illetékes szakbizottság tárgyalta meg, s ha általános tárgyalásra alkalmasnak találta, akkor beterjesztette a ház teljes ülésére. Az előbb egészében, majd részleteiben vizsgálta meg a tervezetet és szavazott róla. Különösen fontos volt az éves állami költségvetések vitája. Ha az új költségvetést esetleg nem sikerült a megjelölt határidőre elfogadni, akkor a kormánynak indemnitást – azaz büntetlenséget adó felhatalmazást – kellett kérni a törvényhozástól, hogy a döntés megszületéséig a régi keretein belül intézhesse az esedékes ügyeket. Az állam gazdálkodásának felügyeletében a parlament a Legfőbb Állami Számvevőszékre támaszkodott.

A képviselők azonban nem csak az egyes törvényjavaslatok, vagy a költségvetés vitája során hallathatták hangjukat. Módjuk volt napirend előtti felszólalásokra, illetve interpellációk keretében kérhettek tájékoztatást egyes kérdéseket illetően a kormány tagjaitól. Önálló és a törvénytervezetekhez kapcsolódó módosító indítványokat terjeszthettek be. A különféle bizottságok jelentéseihez kisebbségi vagy különvéleményeket csatolhattak. Személyes megtámadtatás címén röviden bármikor szót kérhettek. A honatyákra vonatkozó mentelmi jog és az összeférhetetlenség szempontjai a Horthy-korszakban nem változtak meg, hanem az 1918-ig alkalmazott szabályozásuk élt tovább. Az 1920-ban összeülő nemzetgyűlés házszabályai – amiket még a dualizmus idejéből vettek át –, kezdetben elég széles mozgásteret adtak a képviselők számára, mert a viták során a hozzászólásaik idejét és számát nem korlátozták. Bethlen István miniszterelnöksége alatt azonban a házszabályokat kétszer szigorították. Ugyanis Bethlen az egységes és a törvényhozásban többségben levő kormánypárt megteremtése után a parlamenti ellenzék oppozíciós lehetőségeinek visszaszorításával kívánt magának minél nagyobb cselekvési szabadságot biztosítani politikai elképzelései megvalósításában. Az 1924-es házszabály-revízió a törvénytervezetek tárgyalásának nyolcadik napja után lehetővé tette annak kimondását, hogy az általános vitát legfeljebb három napon belül le kell zárni. Ilyen esetben a szónokok az általános résznél legfeljebb egy–egy órát, a részletes tárgyaláskor pedig negyed órát beszélhettek. Ezáltal lehetetlenné vált az obstrukció. Ezzel párhuzamosan jelentősen csökkentették a honatyák interpellációs lehetőségeit, a házelnök fegyelmi jogkörét pedig megnövelték. Az 1928-ban megvalósított házszabályreform már a bizottságok tárgyalási idejét, illetve tagjaik beszédeinek hosszúságát is korlátozta. Emellett a törvényhozó testület teljes ülésén még lejjebb szorította a képviselők hozzászólásainak időtartamát. Módosító indítványokat ettől kezdve már csak a törvényjavaslatok általános vitájának megkezdése előtt lehetett beterjeszteni. Az interpellációkra adandó miniszteri válaszoknál pedig megszüntették a korábbi harmincnapos határidőt. Bár az ellenzék mozgásterét a fenti szigorítások erősen csökkentették, a parlament még így is az egyik legjelentősebb közéleti fórum maradt számára. Hiszen az állami vezetést bíráló ellenzéki felszólalásokról, vagy a kormányt támadó törvényhozási akciókról a kor sajtótermékei széles körben beszámoltak. A szociáldemokrata és a liberális képviselők egy alkalommal még azzal is megpróbálkoztak, hogy a nemzetgyűlés bojkottjával gyakoroljanak nyomást a Bethlen-kormányra. 1924 decemberétől fél éven át nem vettek részt a törvényhozás munkájában, akciójuk azonban kudarcot vallott. Hasonló próbálkozást tett 1939 szeptemberében a Nyilaskeresztes Párt, amikor tagjai a képviselőházból kivonulva akarták kikényszeríteni Szálasi Ferenc szabadon engedését. Mivel céljukat nem érték el, még ugyanazon év decemberében felhagytak a parlament bojkottálásával.

A honatyák általánosságban nem igazán jeleskedtek a parlamenti ülések látogatásában. Az 1920-as évek második felében meglehetősen monotonná váló törvényhozási munka az 1930-as évek megváltozott kül- és belpolitikai körülményeinek hatására megélénkült. Ekkor azonban már a baloldali ellenzéket egyre inkább háttérbe szorítva az újonnan megjelenő és előretörő szélsőjobb pártok jelentettek gondot a kormányok számára. A hivatalos politikai vonalvezetés is jobbra tolódott és ennek következtében a törvényhozás korporatív jellegű átalakításának gondolata is felmerült. Először Gömbös Gyula hangoztatta miniszterelnökségének évei alatt ilyen irányú elképzeléseit. Ám a hatalmi elit konzervatív csoportjának és a gazdasági élet meghatározó tényezőinek ellenállása miatt le kellett mondania ezek gyakorlati megvalósításáról. Teleki Pál második kormányfősége idején merült fel ismét komoly formában a törvényhozás mindkét házának hivatásrendi szellemben történő átszervezése. Az 1940-ben elkészült alkotmányreform-tervezet azonban kudarcot vallott. Viszont Telekinek még 1939-ben sikerült elfogadtatnia a képviselőház házszabályainak szigorítását. Ez főleg az 1939-es országgyűlési választásokon jelentősen előretörő fasiszta pártok ellen irányult. Az új szabályozás a hozzászólások ismételt korlátozásával tovább csökkentette az ellenzék mozgásterét a törvényjavaslatok vitája során. A miniszterek háborús veszély esetén vagy tényleges háborús helyzetben kérhették az általuk beterjesztett törvénytervezetek sürgősséggel történő tárgyalását. A sürgősség kimondása után mindössze két napig lehetett vitázni egy tervezetről. Szigorították a képviselők önálló és módosító indítványainak beterjesztési lehetőségeit is. Interpellációkat már csak közérdekű ügyekben lehetett benyújtani, s megszüntették a képviselők reagálási jogát a miniszteri válaszokra. Ezek a szigorítások a kormány cselekvési szabadságának növelését kívánták elősegíteni. Egyidejűleg korlátozták a parlament minisztériumok feletti ellenőrző hatáskörének gyakorlati megvalósulását. Ez még fokozottabbá vált a hamarosan kitörő második világháború idején. Ekkor ugyanis életbe léptek a honvédelemről szóló 1939: II. tc. azon részei, amelyek háborús viszonyok között kivételes hatalmat adtak a kormánynak. A minisztériumok rendeleti úton szabályozhatták a honvédelmi szempontból fontos ügyeket. Ezeket a rendeleteket azonban utólagos jóváhagyásra be kellett terjeszteni egy parlamenti bizottság elé, amelyet külön erre a célra hoztak létre. Ebbe a bizottságba a törvényhozás mindkét kamarája delegált tagokat. Az egyre vészterhesebb helyzetben a minisztertanács azzal is igyekezett növelni saját mozgásterét, hogy 1943-ban a kormányzónál kieszközölte a törvényhozás üléseinek féléves időtartamra történő elnapolását. Egyébként a képviselőház évente egy tavaszi és egy őszi ülésszakot tartott, melyek során a parlamenti tevékenység nyilvánosan zajlott. Hazánk 1944-es német megszállását követően az országgyűlés mindkét háza működött, azonban az események menetére nem tudott érdemi hatást gyakorolni.

 

Nemzetgyűlési és országgyűlési választójog

Vizsgált időszakunkban a nemzetgyűlési képviselők megválasztásának jogi kereteit meghatározó első jogszabályt még Friedrich István miniszterelnöksége alatt adták ki. Az 5985/1919. M. E. számú kormányrendelet általános, egyenlő, titkos és kötelező választójogot biztosított a lakosságnak. Kimondta, hogy választásra jogosult minden férfi és nő, aki betöltötte 24. életévét, legalább 6 éve magyar állampolgár és fél éve állandó lakhelye van. A nőktől emellett még megkövetelte az írni–olvasni tudást. A férfiaknál viszont eltekintett a fenti korhatártól, ha legalább háromhavi frontszolgálatot teljesítettek. Képviselővé azt választhatták, akinek választójoga volt és elmúlt 30 éves. A voksolás egyéni választókerületi rendszerben történt, titkosan. További rendeletek értelmében a képviselőjelöltséghez a kerület választói 5%-ának, de legfeljebb 500 főnek az ajánlása kellett. A mandátum megszerzéséhez az első fordulóban abszolút többségre – ha ezt senki nem kapta meg, akkor a következőben egyszerű többségre – volt szükség. Ez a választójog az antanthatalmak elvárásának megfelelően a dualizmus időszakának gyakorlatához képest igen komoly jogkiterjesztést eredményezett és nemzetközi összehasonlításban is demokratikusnak minősült. A rendelet következtében az összlakosságnak mintegy 40%-a, a felnőtteknek majdnem 75%-a szavazhatott.

Az 1920-ban összeülő nemzetgyűlés megbízatási ideje két évre szólt. 1922-re előrehaladt a korábbi zavaros és bizonytalan politikai helyzet letisztázódási folyamata. Ebben nagy szerepet játszott az 1921 áprilisában kormányt alakító Bethlen István. Az ellenforradalmi rendszer konszolidációja elválaszthatatlanul összeforrott az ő nevével. Bethlen jól látta, hogy konzervatív reformpolitikája megvalósításához szüksége van egy szilárd parlamenti többséggel rendelkező, egységes kormánypártra, amit erősen a kezében tart. Ügyes taktikázással elérte, hogy a két nagy kormányzati erő – a Keresztény Nemzeti Egyesülés Pártja (KNEP) és a teljes hivatalos nevét többször megváltoztató Kisgazdapárt – bázisán 1922 februárjában létrejöjjön a Keresztény–Keresztyén Kisgazda-, Földmíves- és Polgári Párt, közkeletű nevén az Egységes Párt. A KNEP tagjainak jelentős része azonban kívül maradt az új párton, ezért a fenti elnevezéssel továbbra is működött egy politikai szerveződés. Bethlen számára azonban világos volt, hogy az érvényben levő demokratikus választójog nagyban megnehezíti az egységes kormánypárt stabil többségének hosszú távú biztosítását a törvényhozó testületben. Ezért 1922 márciusában – a nemzetgyűlési választások küszöbén – rendeletileg újraszabályozta azok jogi feltételeit. A 2200/1922. M. E. számú kormányrendelet jelentős korlátozásokat vezetett be a választójog területén. Ezek keretében szigorodott a cenzus. Változatlanul azok a férfiak voltak választójogosultak, akik betöltötték 24. életévüket. Azonban most már legalább 10 éve kellett magyar állampolgároknak lenniük és minimum 2 éve állandó lakhellyel rendelkezniük. Új dolog volt, hogy megkívánták tőlük az elemi iskola 4. osztályának elvégzését. A választásra jogosult nők esetében az állampolgársági és az állandó lakhelyre vonatkozó előírások megegyeztek a férfiakéval. Viszont a nőknél a 30. életév betöltését és legalább az elemi iskola 6. osztályának elvégzését követelte meg a rendelet ahhoz, hogy szavazhassanak. Ha azonban három vagy több gyermekük volt, illetve ezek hiányában önálló jövedelemmel rendelkeztek, akkor az elemi 4. osztályának elvégzése is elegendőnek minősült számukra. Az egyetemi vagy főiskolai végzettséggel rendelkező nők pedig már 30. évük előtt választásra jogosultak voltak. A Bethlen-féle választójogi rendeletnek a cenzus szigorítása mellett a másik nagy negatívuma az volt, hogy a szavazás titkosságát az ország legnagyobb részén megszüntette. Ekkortól már csak a Budapesten, annak közvetlen környékén és a törvényhatósági jogú városokban élők adhatták le titkosan a voksaikat. Képviselő továbbra is az lehetett, akinek választójoga volt és elmúlt 30 éves. Az egyéni választókerületekben történő szavazást a pártlistás rendszerrel kombinálták. A képviselőjelöltséghez szükséges ajánlások számát felemelték a kerület választópolgárainak 10%-ára, de legfeljebb 1000 főre.

A biztos parlamenti többségre támaszkodva Bethlen a következő években rendületlenül haladt előre konszolidációs politikája megvalósításában. Ennek során 1925 nyarán törvényi formában szabályozták az akkor már országgyűlésinek nevezett választójogot. Az 1925: XXVI. tc. csak igen kicsi eltérést mutatott az 1922-es választójogi rendelethez képest. Változás mindössze az alábbiakban történt: A korábbiakhoz képest három vidéki törvényhatósági jogú várossal csökkentették a titkosan szavazó körzetek számát. Ugyanakkor valamelyest bővítették a listásan szavazó kerületek körét. Végül a választási panaszok elbírálását a Közigazgatási Bíróság hatáskörébe utalták, míg korábban egy parlamenti bizottságra tartoztak.

Az országgyűlési képviselő-választások érvényben levő szabályozásával szemben egyre növekedett a társadalmi elégedetlenség. Ennek hatására már az 1937: VIII. tc.-ben történt némi változtatás, de ez csak a képviselőjelöltség feltételeit érintette. A komoly választójogi reformra a következő évben került sor. Az 1938 júniusában megszületett 1938: XIX. tc. hazánk egész területén titkossá, egyben kötelezővé tette a képviselőház tagjaira történő szavazást. Azonban a jogalkotók gondoskodtak arról is, hogy ennek a nagy horderejű változásnak a fennálló hatalmi berendezkedésre esetlegesen káros következményeit minimalizálják. A törvény az addigi 245-ről 260-ra emelte az országgyűlési képviselők számát. Közülük 135 egyéni, 125 pedig listás választókerületekből jutott a parlamentbe. Listákra – korabeli szóhasználattal lajstromokra – az ország egész területén szavaztak. Egyéni jelöltekre viszont csak a vármegyékben és a kisebb törvényhatósági jogú városokban voksoltak. Így Budapest és a nagyobb törvényhatósági jogú városok lakosai fejenként egy, míg az államhatalom szempontjából megbízhatóbbnak tartott vidékiek egyénenként kettő szavazatot adhattak le. A választókerületi beosztásról külön belügyminiszteri rendeletek intézkedtek.

A szavazásra való jogosultságot külön szabályozták a listás és az egyéni választókerületekben. Lajstromos kerületekben azoknak a férfiaknak volt választójoga, akik betöltötték 26. életévüket, 10 év óta magyar állampolgárok voltak és 6 éve állandó lakhellyel rendelkeztek. Szükséges volt, hogy az elemi iskola 6. osztályát elvégezzék, de egyes speciális esetekben ehelyett elfogadták az elemi 4. osztályának befejezését vagy az írni–olvasni tudást is. A fenti kívánalmak a nőkre szintén érvényesek voltak, a következő szigorításokkal: Ők 30. életévüktől gyakorolhatták szavazati jogukat. Önálló jövedelemmel, illetve kereső férjjel kellett rendelkezniük vagy legalább 3 gyermeküknek kellett lenni. Az egyéni választókerületekben a férfiak választójogosultságát meghatározó elvárások annyival voltak nagyobbak a listás körzetekben előírtaknál, hogy csak 30. életévük betöltése után szavazhattak, állandó foglalkozással kellett rendelkezniük és családfenntartónak kellett lenniük. A nőkre vonatkozó kritériumok viszont az egyéni kerületekben is ugyanazok voltak, mint a listásakban. A magas szintű iskolai végzettség mindkét nem esetében előnyöket jelentett az egyéni és a lajstromos körzetekben egyaránt. Ha az új választójogi cenzus fenti elemeit összehasonlítjuk az 1925: XXVI. tc. megfelelő előírásaival, akkor azt tapasztaljuk, hogy az 1938-as szabályozás az életkor, az állandó lakhely és az iskolázottság terén egyformán tartalmazott szigorításokat.

Az 1938: XIX. tc. értelmében továbbra is azt lehetett képviselővé választani, aki választójogosultsággal rendelkezett és betöltötte 30. életévét. Most azonban már az illetőnek állandó foglalkozással kellett rendelkeznie, vagy az országgyűlés, esetleg valamely vezető önkormányzati testület tagjai közé kellett tartoznia. A képviselő-választáson történő induláshoz kauciót kellett letenni, melynek legalacsonyabb összegét 2000 pengőben szabták meg. A képviselőjelöltséghez egyéni kerületben 500, listásban 1500 ajánlásra volt szükség. Kedveztek viszont azoknak a pártoknak, amelyek korábban legalább 4 képviselőjükkel jelen voltak a parlamentben. Ezek jelöltjei esetében jóval kevesebb ajánlás elegendőnek bizonyult. Az egyéni kerületekben a megválasztáshoz már nem volt szükség a szavazatok abszolút többségére, elegendőnek bizonyult azok 40%-a.

Az 1938-as választójogi törvény komoly előrelépést jelentett a szavazás titkosságának általánossá tételével. Azonban a cenzus szigorítása következtében mintegy 300 000-rel csökkent a képviselő-választásra jogosultak köre. További körülbelül 100 000 főt pedig az 1939: IV. tc. – a második zsidótörvény – fosztott meg szavazati jogától. A magyar történelem furcsa ellentmondásai közé tartozik a tény, hogy az a konzervatív kormányzat vette el nagyszámú izraelita állampolgár választójogát, amely a fenti cenzusemeléssel az erősödő hazai fasiszta irányzatot igyekezett gyengíteni.

 

A felsőház

Az 1920 és 1926 között működő nemzetgyűlés egykamarás törvényhozói gyakorlatát a korabeli hatalmi elit mértékadó körei átmenetinek szánták. Sokan szerették volna visszaállítani a régi főrendiházat, mások annak megreformált és modernizált változataként felsőházat kívántak létrehozni. Végül az utóbbiak álláspontja győzött. Ebben döntő szerepet játszott Bethlen István miniszterelnök véleménye. Ő egyfelől tekintettel volt arra, hogy sem az antanthatalmak, sem a hazai szabad királyválasztók nem nézték volna jó szemmel a többségében legitimista tagokból álló második törvényhozási kamara visszaállítását. Másfelől a közvélemény jelentős részéhez hasonlóan elavult, arisztokratikus intézménynek tartotta a főrendiházat. Ezért a kormányfő azokat támogatta, akik egy korszerűsített, demokratikusabb összetételű felsőházzal óhajtották kiegészíteni a törvényhozó testületet. Bethlen a jogalkotás menetébe biztonsági fékként illesztette be a felsőházat. Ugyanis azt tartotta legfontosabb feladatának, hogy a radikalizálódás lehetőségének elvileg kitett képviselőházzal szemben mindenkor biztosítsa a konzervatív szellemiségű törvényalkotás folyamatosságát. Ilyen megfontolások hatására született meg 1926 novemberében a felsőházról szóló törvény. Az 1926: XXII. tc. meghatározta a felsőház jogkörét, belső szervezetét és tagjainak bekerülési módját. Míg a nemzetgyűlésbe, illetve a képviselőházba a népképviseleti elvet érvényesítő választások útján jutottak be a honatyák, addig a felsőházi tagságot négyféleképpen lehetett elnyerni.

1) Örökös jogon kerültek be a testületbe a Habsburg–Lotharingiai-ház 24 éven felüli férfitagjai közül azok, akik állandóan Magyarországon laktak. Ez a felsőház 1927. januári megalakulásakor 3 főt jelentett.

2) A méltóság vagy hivatal alapján bejutók csoportjában a törvény 19 világi és 33 egyházi tisztséget sorolt fel. Ezek birtokosai addig voltak felsőházi tagok, amíg posztjukon álltak. A világiak között szerepeltek az ország zászlósurai, a koronaőrök, a legfőbb bíróságok vezetői, a koronaügyész, a honvédség főparancsnoka és a Magyar Nemzeti Bank elnöke. Egyházi részről a bevett felekezetek elöljáróiból a következők kaptak helyet a felsőházban: A katolikusok 3 érseke, 8 megyés püspöke, 5 szerzetesrendi vezetője és 3 székesfőkáptalani nagyprépostja. A reformátusok 3 püspöke és 3 főgondnoka. Az evangélikusok 2 püspöke, az egyetemes felügyelője és 1 egyházkerületi felügyelője. Az unitáriusok egyik egyházi elnöke. A budai szerb görögkeleti püspök. Végül a zsidó felekezet 2 főrabbija.

3) Kormányzói kinevezéssel 40 személy lehetett élethossziglan felsőházi tag.

4) Választás útján összesen 153 fő került be a második törvényhozói kamarába. Ebből 38-at a főnemesi családok 24. évüket betöltött férfi tagjai delegáltak maguk közül. További 76 választott tagot Budapest, a törvényhatósági jogú városok és a vármegyék küldtek a felsőházba. Végül 39 választott személy különböző szakmai és társadalmi szervezeteket, valamint oktatási és tudományos intézményeket képviselt a magas fórumon. Ilyen módon juttathattak be tagokat a felsőházba bizonyos foglalkozások érdekképviseleti testületei, az egyetemek és a főiskolák, a Magyar Tudományos Akadémia, a Vitézi Rend, stb. A felsorolásból látható, hogy a felsőházi választások egészen más elv alapján történtek, mint a képviselőháziak. A felsőházi tagok választásában nem vehetett részt mindenki, akinek a képviselőházi választásokon szavazati joga volt. Csak a társadalom kivételezett csoportjai befolyásolhatták voksaikkal a második kamara összetételét. A felsőházi választások mindig titkosan történtek. S amíg a képviselők közé már harmincéves koruktól bekerülhettek a jelöltek, addig felsőházi taggá csak a harmincötödik évüket betöltötteket lehetett választani. Ráadásul a felsőházi tagokat elvileg tíz évre – tehát az ötéves képviselőházi ciklusok időtartamának kétszeresére – választották. Bonyolította azonban a helyzetet, hogy a felsőházi tagok sorsolással kijelölt egyik felét ötévente rotációs rendszerben újra kellett választani. A kormányzó a képviselőházat feloszlathatta, ezt azonban a felsőházzal nem tehette meg.

A felsőház létrehozását kimondó törvény alapján a testületnek összesen 248 tagja lehetett. Ám 1938-ig ez a szám néhány fővel emelkedett, majd a területi visszacsatolások hatására jelentősen kibővült. Így azután 1942 végén már 364 személy foglalt helyet a törvényhozás második házában. Igaz, hogy 1940-ben létszámcsökkentésre is sor került, amennyiben az 1940: XXVII. tc. megszüntette a zsidó felekezet addigi kétfős képviseletét a felsőházban. Az 1926-os felsőházi törvény olyan módon szabályozta a testületbe való bejutás lehetőségeit, hogy annak személyi összetételében a főrendiházhoz képest komoly változások történtek. Az arisztokraták felsőházi aránya igen nagy mértékben csökkent. Az egyházi méltóságok viselői is jóval kevesebben voltak a felsőházban. Növekedett viszont a keresztény középosztály számaránya. Egyidejűleg biztos képviselethez jutottak az ipari és a pénzügyi körök. Kétségtelen tény, hogy ezek a változások korszerűbbé és demokratikusabb megoszlásúvá tették az országgyűlés második kamaráját a korábbi főrendiháznál. Ugyanakkor egyes neves jogászok, tudósok és gazdasági szakemberek jelenléte növelte a felsőházi törvényalkotás szakszerűségét. A tagok döntő többsége konzervatív beállítottságú volt, azonban egyesek gondolkodására a liberális eszmék hatottak. A szélsőséges politikai irányzatok nem tudták befolyásolni a felsőház tagságát. Ezért a testület képes volt arra, hogy betöltse a neki szánt rendszervédő és stabilizáló feladatot. Hozzájárult ehhez az is, hogy a képviselőházzal ellentétben a felsőházban nem működtek szervezett frakciók, hiszen a tagok ide nem egyes pártok képviselőiként jutottak be. Persze azért különböző csoportosulások léteztek a testületben, amelyek főleg az eltérő gazdasági érdekek hatására alakultak ki. Például elkülönült egy merkantil és egy agrárius csoport.

Az, hogy a felsőház el tudja-e látni a neki szánt politikai és törvényhozási fék szerepét, az összetétele mellett nagyban függött a jogkörétől is. Erre vonatkozóan az 1926: XXII. tc. kimondta, hogy a felsőháznak ugyanúgy lehetősége van törvények kezdeményezésére, mint a képviselőháznak. Az állami költségvetést azonban az utóbbi állapította meg, s annak részletein a felsőház nem módosíthatott. A képviselőházban elfogadott törvényjavaslatokat beterjesztették tárgyalásra a törvényhozás második házához. Ha az megszavazta őket, akkor kerülhettek a kormányzó elé, aki egyetértése esetén elrendelte a kihirdetésüket. Amennyiben a felsőház valamilyen kifogást emelt egy hozzá benyújtott törvénytervezet ellen, akkor azt kétszer visszaküldhette újratárgyalásra a képviselőházhoz. Ám ha ezek után sem született meg olyan szöveg, amely elnyerte a felsőházi honatyák támogatását, akkor tovább már nem akadályozhatták annak felterjesztését az államfőhöz. Mindebből látszik, hogy a felsőháznak nem volt abszolút vétójoga a képviselőházzal szemben. De lehetősége volt a hatalmi elit számára esetleg hátrányos törvények életbelépésének elodázására.

A fenti jogkört birtokló felsőház a bethleni politikai vonalvezetés támogatója volt. Ennek megfelelően az 1930-as évek, majd a következő évtized első felének kormányai addig számíthattak feltétlen lojalitására, amíg nem engedtek az erősödő szélsőjobboldali nyomásnak. Nyíltan egyik miniszterelnökkel sem szakított a törvényhozás második háza. Tagjai azonban Gömböstől kezdve mindig éreztették rosszallásukat, ha a kormányok a konzervatív iránytól eltérő lépéseket tettek. Ezért a felsőház politikai jelentősége megnövekedett, s egyre inkább a hagyományos alkotmányosság védelmezője lett a szélsőjobboldal diktatórikus törekvéseivel szemben. Hogy ezt a feladatát minél hatékonyabban tudja ellátni a testület, 1937-ben megtörtént jogkörének kibővítése. Ennek bekövetkezésére az is ösztönzőleg hatott, hogy napirendre került az általános titkos szavazati jog bevezetése a képviselőházi választásokon. Márpedig a teljes körűen titkos választójog azt a veszélyt hordozta magában, hogy az országgyűlés első házában megnőhet a szélsőséges erők befolyása. Ennek ellensúlyozására növelték meg a felsőház és a kormányzó jogosítványait. Hamarosan kiderült, hogy a hatalmi elit fenti aggodalma megalapozott volt. Ugyanis az 1939-es képviselő-választásokon a nyilasok és elvbarátaik jelentősen előretörtek.

A felsőház jogkörét kiterjesztő 1937: XXVII. tc. megerősítette a második kamara fék szerepét. Megmaradt az a lehetősége, hogy az általa kifogásolt törvényjavaslatokat kétszer visszaküldje a képviselőháznak. Ezen döntései meghozatalára mindkétszer hat–hat hónap állt rendelkezésére. Azonban ha a felsőházi honatyák a másodszori újratárgyalás után sem értettek egyet a törvénytervezettel, akkor kezdeményezhették az országgyűlés két kamarájának együttes ülését. Ezen vita nélküli titkos szavazással határoztak a kérdéses törvényjavaslat sorsáról. Ez a megoldás azért kedvezett a felsőháznak, mert számíthatott arra, hogy a képviselők közül is lesznek olyanok, akik a felsőházi álláspontot támogatják. Az 1937 utáni évek eseményeit ismerve megállapítható, hogy a megnövelt jogkörű felsőház tett ugyan próbálkozásokat a fennálló korlátozott parlamentarizmus védelmére, de az ország sorsának tragikus alakulását megakadályozni nem volt képes. Azt is tudjuk, hogy a felsőházi törvényhozók csupán néhány esetben éltek törvény-visszaküldési jogukkal.

A felsőház szervezeti felépítése és belső működése sok tekintetben hasonlított a képviselőházéhoz. A testület élén álló tisztikarba az elnök, a két alelnök, a háznagy és nyolc jegyző tartozott. A felsőház elnökének szerepe nagyobb volt, mint a képviselőház munkáját irányító társáé. Kifelé ő képviselte a törvényhozás második kamaráját. Tárgyalhatott a testület nevében az állami és más szervekkel. Fontos szerepet kaptak a felsőház tevékenységében az egyes bizottságok. Ezek száma kisebb volt, mint a képviselőházban működőké. Kezdetben egy tucat, később tizenhat felsőházi bizottság működött. Az országgyűlés két háza különleges feladatok ellátására közös bizottságokat is alakíthatott. A felsőházi tagok – a képviselőktől eltérően –, törvényhozásbeli részvételükért fizetést nem kaptak. A felsőház megalakulásakor a főrendiház liberális házszabályait vette át. Ennek értelmében a törvényhozó testület második kamarájának ülései nyilvánosak voltak, de elrendelhettek zárt tanácskozást is. Sem a felszólalások számát és időtartamát, sem az interpellációs lehetőségeket nem korlátozták különösebben. A tagok azonban sohasem éltek vissza ezzel. A viták higgadtabb és méltóságteljesebb hangvételben zajlottak, mint a képviselőházban. 1936-ban új házszabályokat léptettek életbe a felsőházban. Ezek azonban komolyabb változást csak abban hoztak, hogy megnövelték a második törvényhozói kamara bizottságainak számát és ésszerűbben osztották el feladataikat. 1939-ben ismét módosították a felsőház működési rendjét. A képviselőházhoz hasonlóan itt is bevezették a törvényjavaslatok sürgősségi tárgyalásának lehetőségét. Ha az ülésen jelen levő tagok kétharmada hozzájárult, akkor két nap alatt dönteni kellett a sürgősséggel felruházott törvénytervezetek sorsáról.