Igazságszolgáltatás 1919–1944

 

Bíróságok

A modern polgári államokban a hatalommegosztás elvét érvényesítve a végrehajtó és a törvényhozói hatalmi ágak mellett elkülönülve működik az igazságszolgáltatás szervezete. A Horthy-korszak Magyarországán is ennek formai megvalósulását láthatjuk. Az 1919 és 1945 közötti években a bíróságok és az ügyészségek működése néhány apró változástól eltekintve a dualizmus idején kialakult gyakorlatot követte. Ennek megfelelően a bírósági hierarchia két részre oszlott: a rendes és a különös bíróságokra. A rendes bíróságok az igazságszolgáltatási funkciót általános hatáskörrel gyakorolták. Közülük a legalsó szintet a járásbíróságok képezték. Ezek élén a járásbírók álltak, akiket munkájukban az aljárásbírók segítettek. A következő bíráskodási fokozatot a törvényszékek jelentették. Ezek közül egy működött Budapesten, a többi pedig általában a megyeszékhelyeken. De előfordulhatott, hogy egy vármegyében több is volt belőlük. A kisebb megyék pedig területükön kívül eső törvényszékekhez tartoztak. Minden törvényszéket elnök vezetett, mellette alelnökök álltak. Az egyes ügyeket háromtagú tanácsokban tárgyalták. A bírósági rangsor harmadik fokán álltak az ítélőtáblák, a negyediken pedig a Kúria. Ezek elnökei és alelnökei alá beosztva öttagú tanácsok tevékenykedtek. Egy–egy ítélőtábla fennhatósága több törvényszékre terjedt ki. A Kúria pedig legfelsőbb bírói fórumként állt az ítélőtáblák felett. Természetesen valamennyi fent említett bíróság az igazságügy-miniszter felügyeletével működött.

Különös bíróságoknak azokat hívták, amelyek csak meghatározott tárgyú ügyekben vagy speciális személyi körben láttak el igazságszolgáltatási feladatokat. Közülük jelentőségével kiemelkedett a Közigazgatási Bíróság. Ennek pénzügyi osztálya az adó- és illetékügyekben felmerült panaszokkal foglalkozott. Általános közigazgatási osztálya pedig a községi, törvényhatósági és miniszteri határozatok elleni kifogásokról döntött. Az 1925: XXVI. tc. a Közigazgatási Bíróság hatáskörébe utalta az országgyűlési képviselő-választásokkal kapcsolatos sérelmek megvizsgálását is. A katonai vagy hadbíróságok a hadsereg tagjai által elkövetett bűncselekményekről ítélkeztek. 1941-ben létrehozták a Honvéd Vezérkar Főnökének Bíróságát, mely a honvédelem érdekeit veszélyeztető esetekkel foglalkozott. Szintén az általunk vizsgált időszakban szervezték meg az Országos Földbirtokrendező Bíróságot, amely az 1920-as földreformtörvény végrehajtását felügyelte. A Horthy-korszak elején érvényben levő gyorsított bűnvádi eljárások lefolytatására szintén különbíróságokat hoztak létre. (Ne feledjük, hogy az ellenforradalmi rendszer története során bizonyos időszakokban rögtönítélő bíráskodás, azaz statárium bevezetésére is sor került!) Az 1931-ben felállított Kartellbíróság pedig a gazdasági verseny szabályosságát felügyelte. Működtek még egyéb különös bíróságok is. Például a Főudvarnagyi Bíróság, a Hatásköri Bíróság, a Tőzsdebíróság és a Szabadalmi Bíróság. Ezeket az ellenforradalmi rendszer igazságszolgáltatása a dualizmus idejéből örökölte meg. Nem vették át viszont az esküdtbíráskodás korábbi gyakorlatát.

 

Ügyészségi szervezet

A Horthy-korszak ügyészségi szervezetének egyes szintjei párhuzamban álltak a bírósági rendszer lépcsőfokaival, s azokhoz hasonlóan az Osztrák–Magyar Monarchiában kialakult alapokon nyugodtak. Ennek megfelelően a járásbíróságok mellett tevékenykedtek az esetenként eljáró ügyészi megbízottak. A törvényszékek mellett működtek az ügyészek és az alügyészek, az ítélőtáblák mellett a főügyészek és főügyészhelyettesek, míg a Kúria mellett a koronaügyész és annak helyettesei. A vádhatósági szerepkört betöltő ügyészi szervezet az igazságügy-miniszter felügyelete alatt állt.