Egyéb állami szervek 1919–1944

 

Rendvédelem

A korszak többi állami szerve közül nagy fontosságú volt a rendvédelem. Az ellenforradalmi rendszer rendvédelmi szervezete a dualizmus időszakához hasonlóan több részre tagolódott. Ezek közül a rendőrség és a csendőrség jelentősége emelkedett ki. Előbbi a városokban, utóbbi a községekben működött. A rendőri szervezet 1918-ig a helyi önkormányzatok irányítása alatt állt. Ez alól kivételt képeztek Budapest és Fiume rendőrei, mert ők már akkor állami fennhatóság alatt dolgoztak. 1919-ben aztán a Friedrich-kormány rendeletileg kimondta a teljes rendőrség államosítását, amit később törvényben is megerősítettek. A belügyminiszter felügyelete alatt a területi visszacsatolásokig mintegy 12 000 rendőr állt, majd létszámuk 14 000 fölé emelkedett. Az egyes városok rendőrségeit főkapitányságokba szervezték. Számuk a budapestivel együtt 7 volt. Ezek kezdetben az országos rendőr-főkapitány irányításával működtek. Ám ezt a tisztséget az 1920-as évek második felétől nem töltötték be. A fővárosi főkapitányság kerületi kapitányságokra tagolódott.

A községek és tanyák rendjét hagyományosan a csendőrség tartotta fenn. Ez már a dualizmus idejétől állami testületként működött. A csendőrség – a rendőrségtől eltérően, melynek állománya a köztisztviselők közé tartozott – katonai jellegű szervezet volt. A belügyminiszter mellett a honvédelmi miniszter is gyakorolt felette bizonyos felügyeletet. Létszáma a rendőrségéhez hasonlóan alakult: hosszú ideig 12 000 főt tett ki, majd a területi revízió éveiben 14 000-re emelkedett. A trianoni Magyarországot 7 csendőrkerületre osztották. Ezek központi hatáskörű vezetője az országos csendőrségi felügyelő volt. A csendőrkerületek vármegyénként osztályparancsnokságokra, ezek járásonként szakaszparancsnokságokra tagolódtak. A legkisebb szervezeti egységet őrsnek hívták.

1921-ben hozták létre a vámőrséget, melynek körülbelül 4000 tagja volt. Ezt a testületet az 1930-as évek elején átszervezték határőrséggé, s ekkortól csaknem 6000 főre emelkedett a személyi állománya. A pénzügyőrség létszáma pedig a vámhivatalokban dolgozókkal együtt 3600 körül mozgott. Nem szabad elfeledkeznünk arról a tényről, hogy a trianoni békediktátum szigorú korlátozásokat tartalmazott mind a magyar hadsereg, mind a rendvédelmi szervek létszámát illetően. Ezeket a kormányok igyekeztek kijátszani. A korszak büntetés-végrehajtási intézményrendszere a területi elcsatolások után megmaradt országrészben 6 fegyintézetből, 23 törvényszéki és 113 járásbírósági fogházból, valamint 5 állami javítóintézetből állt. Ezekben 3000–4000 alkalmazott végezte teendőit. Munkájukat az igazságügyi minisztérium felügyelte.

 

Az állam és a vallásfelekezetek

Az egyházi közösségekkel – akkori hivatalos elnevezés szerint a vallásfelekezetekkel – történő állami kapcsolattartás legfőbb lebonyolítója a vallás- és közoktatásügyi minisztérium volt. Ennek I. ügyosztálya a katolikus egyházat érintő kérdésekkel foglalkozott. II. ügyosztálya pedig a protestánsok és más felekezetek dolgait intézte. A vallási irányzatok jogi helyzetét a Horthy-korszakban is érvényben levő 1895: XLIII. tc. határozta meg. Ennek alapján a hívők közösségeit három csoportba sorolták. Az elsőt az úgynevezett bevett felekezetek alkották. Ide tartoztak a katolikusok, a reformátusok, az evangélikusok, az unitáriusok, a görögkeletiek (más néven ortodoxok) és az izraeliták (azaz zsidók). Ők szabadon gyakorolhatták vallásukat és az államtól anyagi, valamint politikai támogatást kaptak. A második kategória elismert felekezetek néven a baptistákat és a mohamedánokat foglalta magába. Ők szintén vallásszabadságot élveztek, de már nem járt nekik automatikus állami támogatás. A harmadik csoport az el nem ismert felekezeteké volt. Ezek a köznyelvben szektáknak titulált közösségek már a szabad működésükben is korlátozva voltak, hiszen rendőri vagy csendőri felügyelet alatt tarthatták csak meg rendezvényeiket. Ez a sors jutott például a metodistáknak és az adventistáknak. A fentiekben ismertetett szisztémát szokás a felekezetek háromfázisú koordinált rendszerének nevezni. Vizsgált időszakunkban a fentiekhez képest annyi változás történt, hogy az izraelitákat egy 1942-ben hozott törvénnyel visszaminősítették bevett felekezetből elismertté.

 

Állami szakigazgatási szervek

Az állami szakigazgatási szervek fontos szerepet töltöttek be az ellenforradalmi rendszer közigazgatási apparátusában, sőt hálózatuk a korszakban továbbfejlődött. Ez a folyamat a korábban az önkormányzatok által működtetett szakirányú intézmények államosítása révén haladt előre. Ennek keretében például már 1919 őszén állami irányítás alá került az egész rendőrség. Az állami szakigazgatási szervek a nekik megfelelő jellegű minisztérium felügyelete alá tartoztak és többnyire a járások és a megyei városok szintjéig lemenően épültek ki. Az alacsonyabb rangú közigazgatási egységekben feladatkörüket a helyi önkormányzatok látták el. A már hagyományosnak számító állami szakigazgatási szervek közül a következőket kell megemlítenünk: a honvédelmi igazgatást, a rendvédelem csendőrségi ágát, a pénzügyigazgatást, a kereskedelmi és iparügyi, a tanügyi, valamint az igazságügyi igazgatást. Természetesen ezek működésében végre kellett hajtani az Osztrák–Magyar Monarchia felbomlása miatt szükséges változtatásokat, de egyéb vonatkozásban döntően a korábbi gyakorlatnak megfelelően végezték munkájukat.