A politika intézményei 1919–1944
Politikai
irányzatok és pártjaik
A Horthy-korszak politikai pártjairól az
eddigiekben már megtudhattunk néhány fontos tényt. Volt szó a parlamenti
választásokon elért eredményeikről. Ezek tükrözik az egyes politikai csoportok
befolyásának korabeli nagyságát. A következőkben vizsgáljuk meg az 1919 és 1945
közötti időszak politikai irányzatainak jelentősebb pártjait! Az 1919
augusztusában bekövetkezett rendszerváltás eredményeként a konzervativizmus
jutott hatalmi helyzetbe, s ezt a pozícióját a korszak egésze során megőrizte.
Ez az eszmekör különböző ágakra bomlott. Egyik fő politikai képviselője az 1919
októberében megalakult Keresztény Nemzeti Egyesülés Pártja (KNEP) lett. Ennek
vezetői között ott volt Friedrich István, Teleki Pál, Huszár
Károly és Haller István. Az 1919 novemberében létrehozott Országos
Kisgazda- és Földmíves Párt (röviden Kisgazdapárt) meghatározó személyiségei
között agrárius konzervatívok ugyanúgy voltak, mint az agrárdemokratikus törekvések
képviselői. Előbbiek közül Sokorópátkai Szabó Istvánt és Rubinek
Gyulát kell említenünk. Utóbbiak vezéregyénisége Nagyatádi Szabó István
volt. A két fenti pártszerveződés jelentette az egymást gyorsan váltó kormányok
fő bázisát. Idővel mindkét pártból váltak ki befolyásos személyiségek, akiket disszidenseknek
neveztek el. 1922 februárjában a Kisgazdapártból, a KNEP egy részéből és a
disszidensekből alakult meg a Keresztény–Keresztyén Kisgazda-, Földmíves- és
Polgári Párt (Egységes Párt). Az új kormánypárt vezére Bethlen István,
elnöke Nagyatádi Szabó István, ügyvezető alelnöke Gömbös Gyula
lett. Az Egységes Párt stabil kormányzati erővé vált és 1932 októberétől
Nemzeti Egység Pártja (NEP), 1939 februárjától pedig Magyar Élet Pártja (MÉP)
néven a korszak végéig hatalmon maradt. Mindvégig igyekezett a hatalmi elit
három csoportja – az úri nagybirtokosok, a nagytőkések és a keresztény
középrétegek – közötti kényes egyensúlyt fenntartani. Az 1930-as évek folyamán
és az 1940-es évek első felében megerősödött a párt szélsőjobboldallal
rokonszenvező része. Azonban a tagok többsége a fennálló alkotmányos
berendezkedés védelmében lépett fel a megerősödő hazai fasiszta tendenciával
szemben. Utaltunk már arra, hogy az Egységes Pártnak 1931 végéig volt egy koalíciós
partnere. Ez több keresztény politikai irányzatot egyesített magába.
1926-tól Keresztény Gazdasági és Szociális Párt (KGSZP) elnevezéssel működött.
A kormányból történt kiválása után hol mérsékelt ellenzékiségét, hol
kormánytámogató hajlandóságát hangsúlyozta. Parlamenti képviselőinek száma
folyamatosan csökkent. 1937-ben fuzionált néhány kisebb párttal, s ettől kezdve
az Egyesült Kereszténypárt (EKP) nevet használta. A fennálló állami
berendezkedést óvó – úgynevezett alkotmányvédő – álláspontra
helyezkedve határolta el magát a szélsőjobboldali diktatórikus törekvésektől.
A konzervatív eszmei–politikai
irányzathoz tartozott a legitimizmus is. Követői több párt soraiban
megtalálhatók voltak, de legtöbben a KNEP-hez csatlakoztak. Az 1921-es
sikertelen királypuccsok, majd a Habsburgok trónfosztása után a
legitimisták a politikai élet perifériájára szorultak. Az 1930-as évek második
felében az alkotmányvédelem jelszavát hangoztatva megélénkült tevékenységük, de
befolyásuk korlátozott maradt.
A kormányok jobboldali
ellenzékét képező csoportosulások közül időbeli sorrendben először a Magyar
Nemzeti Függetlenségi (Fajvédő) Pártot kell megemlíteni, amit egyszerűen csak
Fajvédő Pártként szoktak emlegetni. Hivatalosan 1924 novemberében alakította
meg az a 7 képviselő, akik még 1923 augusztusában léptek ki a kormánypártból Gömbös
Gyula vezetésével. A bethleni konszolidációs politikával szembeforduló
csoport szélsőjobboldali, antiszemita álláspontra helyezkedett. Pártjuk az
1926-os parlamenti választásokon kudarcot vallva csak 2 képviselői helyet
szerzett, 1928-ban pedig feloszlott.
Az 1930-as évek folyamán a
nemzetközi események hatására sorra alakultak hazánkban az újfajta szélsőjobboldali,
fasiszta pártok. Közülük az első közismertebb az 1931-ben Böszörmény
Zoltán vezetésével létrejött Nemzeti Szocialista Magyar Munkáspárt (másként
Kaszáskeresztes Párt) volt. Ennél jóval nagyobb befolyáshoz jutott a Szálasi
Ferenc vezetésével működő nemzetiszocialista irányzat. Szálasi
1935-ben alapította meg a Nemzeti Akarat Pártját (NAP), amely más fasiszta
csoportokkal való egyesülés után 1939 márciusától Nyilaskeresztes Párt néven
folytatta tevékenységét. Az 1939-es országgyűlési képviselő-választások
eredményeinek ismertetésénél már láttuk, hogy akkor a jelentősen előretörő
nemzetiszocialista pártok közül a nyilasok érték el a legnagyobb sikert.
Azonban a későbbiekben Szálasi mozgalma a saját erejéből és törvényes
eszközökkel nem volt képes elérni a kormányra kerülést. 1944 októberében csak
puccs révén és a németek támogatásával tudtak hatalomra jutni a nyilasok. A
szélsőjobboldali radikalizmust követő pártok közül meg kell említeni még az Imrédy
Béla irányítása alatt álló Magyar Megújulás Pártját (MMP), amely 1940
októberétől volt jelen a közéletben.
A baloldali ellenzék
meghatározó ereje volt az 1919 augusztusában újjáalakult Magyarországi
Szociáldemokrata Párt (MSZDP). Ez 1939-től Szociáldemokrata Párt (SZDP) néven
tevékenykedett. Az ellenforradalmi rendszer kezdetén rendkívül nehéz helyzetben
volt, hiszen a hatalmi elit bizonyos körei még működésének jogosságát is
megkérdőjelezték. Ezért a párt vezetése számára – melybe beletartozott Peyer
Károly, Garami Ernő, Farkas István és Peidl Gyula –
legfontosabb cél a legalitás biztosítása volt. Ezért kötötték meg a párt létét
politikai realitásként elfogadó Bethlen-kormánnyal 1921. december 21-én az
úgynevezett Bethlen–Peyer-megegyezést. Ennek köszönhetően a
szociáldemokraták, marxista munkáspárt jellegüket megőrizve, az ország német
megszállásáig törvényes parlamenti pártként működtek. Igaz, hogy az 1930-as
évek során és az 1940-es évek első felében a fokozódó jobbratolódás
következtében egyre inkább csökkent a párt mozgástere, ami képviselőházi
mandátumai lemorzsolódásában is megnyilvánult.
A demokratikus ellenzék másik
irányzatát a polgári liberálisok adták. Horthy-korszakbeli helyzetük
alakulása sok szempontból hasonlított a szociáldemokratákéra. 1926-ban
bekövetkezett haláláig a Nemzeti Demokrata Párt (NDP) élén álló Vázsonyi
Vilmos számított legtekintélyesebb vezetőjüknek. Később Rassay Károly
volt legismertebb közülük. Rassay pártja többször változtatta
elnevezését. Viselte többek között a Nemzeti Szabadelvű Párt (NSZP), majd a
Polgári Szabadságpárt (PSZP) nevet. A polgári liberális pártok az
ellenforradalmi rendszer politikai életének szélére szorítottan, de legálisan
tevékenykedhettek hazánk német megszállásáig.
Az 1930-ban megalakult Független
Kisgazda-, Földműves és Polgári Agrárpárt (FKGP) gyorsan növelte népszerűségét.
1935-re már a baloldali ellenzék legerősebb frakcióját képezte a parlamentben.
Vezetői között találhatjuk meg Szijj Bálintot, Gaál Gasztont, Eckhardt
Tibort, Tildy Zoltánt és Nagy Ferencet. A kis- és
középbirtokos parasztság helyzetének javítását, valamint a közélet
demokratizálását követelő politikai irányzatot – a többi haladó ellenzéki
párttal együtt – 1944-ben a Sztójay-kormány betiltotta.
A szélsőbaloldali radikalizmust
képviselő kommunisták – előbb Kommunisták Magyarországi Pártja (KMP),
később Békepárt névvel – a korszakban végig illegalitásba szorultak. A rendszer
megdöntését elérni kívánó bolsevik típusú irányzattal szemben az állami
hatóságok kérlelhetetlen szigorúsággal jártak el. A titokban szervezkedő
párttagok igyekeztek beépülni az MSZDP soraiba. Sőt, a baloldali
szociáldemokratákkal együtt fedőszervül 1925-ben megalakították a Magyarországi
Szocialista Munkáspártot (MSZMP). Ez azonban csak rövid ideig működhetett.
Vezetőit – köztük a szociáldemokrata Vági Istvánt és a kommunista Rákosi
Mátyást – letartóztatták és elítélték.
Klubpártok,
tömegpártok
Az eddigiekben a Horthy-korszak pártjait
politikai hovatartozásuk alapján kategorizáltuk. Ha működésük módja szerint
különítjük el őket, akkor két csoportot kapunk: a klubpártokat és a tömegpártokat.
A klubpártokat a laza szervezeti élet és a parlamenti aktivitás
túlsúlya jellemezte. Ezek tevékenysége a mindennapokban főként a
képviselőházi vitákban történő látványos részvételre és ennek a pártsajtó útján
való közismertté tételére összpontosult. Ennek megfelelően az ilyen politikai
szerveződésekben kiemelten fontos helyet kapott a parlamenti frakciójuk, ha
bejutottak a törvényhozásba. A palamenten kívül rendszeres szervezeti élet csak
korlátozottan zajlott bennük. Ennek sajátos formáját jelentették a
pártvacsorák. A klubpártok társadalmi jelenléte a képviselő-választások alkalmaival
élénkült meg. Ilyenkor választási, valamint képviselői beszámoló gyűléseken és
természetesen az újságok segítségével próbálták növelni tömegbefolyásukat és
mozgósítani híveiket. A választási kampányok során valamennyi politikai erő
igyekezett a lehetőségeihez képest legtöbb szavazót elérni. Ehhez felhasználták
az akkoriban létező összes propagandamódot. A napilapok, röplapok és plakátok
mellett személyes ráhatással is igyekezték elnyerni a lakosság bizalmát. Ebben
a képviselőjelölteken kívül a pártok teljes apparátusa részt vett.
Korteskedésre mozgósították szimpatizánsaikat is. A jelentősebb politikai
csoportok saját sajtótermékekkel rendelkeztek, amik szintén mindent megtettek a
közhangulat befolyásolásáért. A kor új tömegtájékoztatási eszközei, a rádió és
a filmhíradó sem maradhattak ki a választók kegyeiért folytatott versengésből.
Ezek azonban állami fennhatóságúak lévén a kormánypárt előnyét növelték tovább.
A korszak magyarországi politikai
szerveződéseinek döntő többsége klubpárti jelleggel működött. Ez
volt a helyzet a Bethlen István miniszterelnöksége idején létrehozott
egységes kormánypárttal is. Eredetileg volt olyan terv, hogy az Egységes
Pártot tömegpárttá szervezik át, de ez akkor nem valósult meg. Gömbös Gyula
kormányfősége alatt viszont hozzákezdtek, hogy a vezető kormányzati erőt olyan modern
jobboldali tömegpárttá formálják át, amellyel megvalósítható lesz az
egypártrendszerű berendezkedés. Ennek gyakorlati kivitelezéséhez – teljesen
szokatlan módon – fizetett, főállású pártszervezőket, párttitkárokat
alkalmaztak. Őket gyakran élharcosként emlegették. Hazánk egész
területén megindult a szervezőmunka és formailag látványos eredményt hozott.
Alig volt az országnak olyan települése, ahol ne alakult volna meg a Nemzeti
Egység Pártjának alapszervezete. Az erőteljes ráhatás következtében a
választásra jogosultak nagy része csatlakozott a párthoz. Azonban a társadalom
széles köreinek, valamint a hatalmi elit hajlíthatatlanul konzervatív részének
ellenállása miatt a szervezési kampányt le kellett állítani. Ők, nem
alaptalanul, a szélsőjobboldali tekintélyelvű módszerek utánzásával vádolták Gömböst.
Darányi Kálmán miniszterelnöksége idején sok szempontból visszatértek
a hagyományos klubpárti formákhoz. Később is inkább ezek jellemezték a
kormánypárt működését.
Az ellenforradalmi rendszer
időszakának politikai szerveződései közül a baloldali munkáspártok és
a nemzetiszocialista csoportok követték a tömegpárti szervezkedés módszereit.
Ennek megfelelően nagy súlyt fektettek a minél magasabb taglétszám
elérésére valamint a szilárd és hatékony szervezeti élet megteremtésére.
Azonban ezeket az elveket a gyakorlatban nem mindegyik irányzat tudta egyformán
megvalósítani. A korszak klasszikus tömegpártja a Magyarországi
Szociáldemokrata Párt volt. Ennek jól működő szervezete sokrétű intézményi
hálózattal egészült ki. A szociáldemokrata szakszervezetek mellett a pártnak
saját sajtótermékei, kulturális és sportegyesületei, könyvtárai voltak. Ezekkel
eredményesen tudta magához kapcsolni a munkásság nagy részét.
Választások
1920–1921-ben a nemzetgyűlési
választásokat három szakaszban tartották meg. 1920. január
25–26-án az idegen haderő által meg nem szállt területeken szavaztak. Ekkor
az Országos Kisgazda- és Földmíves Párt lett a legerősebb. Második volt a Keresztény
Nemzeti Egyesülés Pártja. A liberális irányzathoz tartozó Nemzeti Demokrata
Párt mögöttük messze lemaradva jutott be a nemzetgyűlésbe. A maradék helyeken
egyéb pártocskák és pártonkívüliek osztoztak meg. (A Horthy-korszak
nemzetgyűlési és országgyűlési képviselő-választásainak pontos eredményeit lásd
külön táblázatokban!)
1920 nyarán, a román csapatok kivonulása után a
Tiszántúlon járultak az urnákhoz a szavazók. Az ekkor megszületett eredmények
hatására, valamint azért, mert időközben több képviselő kivált eredeti
pártjából és másikba lépett át, a törvényhozás összetétele módosult. A
kisgazdák – akiknek neve Keresztény Kisgazda- és Földmíves Pártra változott –
tovább növelték előnyüket. A Keresztény Nemzeti Egyesülés Pártjához tartozó
honatyák létszáma is növekedett. A liberális Nemzeti Demokrata Párt
mandátumainak száma változatlan maradt. Az egyéb pártokhoz tartozók és a
pártonkívüliek csoportjai gyarapodtak. (A választási eredményeket tartalmazó
táblázatban a pártok képviselőinek az 1920. nyári voksolás következtében
módosult összlétszáma található.)
Végül 1921 őszén, a
délszláv haderő távozását követően Baranyában szavaztak. Ezzel mindössze néhány
mandátum sorsa dőlt el, s ez érdemben nem változtatta meg a nemzetgyűlés pártok
szerinti összetételét. Ne feledkezzünk el arról, hogy a nemzetgyűlési
választásokon a Magyarországi Szociáldemokrata Párt az őt ért atrocitások
elleni tiltakozásul nem vett részt! Ez a tény jelzi, hogy az érvényben levő
választójog szép elvei és a mindennapi gyakorlat között éles ellentét feszült.
A választójogi korlátozások
következtében 1922-ben már csak hazánk összlakosságának mintegy 29%-a, a
felnőtteknek 58%-a szavazhatott a nemzetgyűlési választásokon. Ez igen jelentős
visszaesést jelentett az 1920-as kb. 40, illetve 75%-os arányhoz képest.
Körülbelül 750 000 fő vesztette el szavazati jogát. Döntő többségük olyan
szegény és iskolázatlan személy volt, akit a jogalkotók a fennálló
társadalmi–politikai rendszer szempontjából megbízhatatlannak tartottak. A
választásra jogosultak majdnem 80%-ának pedig nyíltan kellett szavaznia. Ez a
korabeli Európa parlamentáris berendezkedésű államaiban példa nélkül állt. A
nyíltan szavazók befolyásolására – főleg a közigazgatási apparátus révén, de
más módokon is – a hivatalban levő kormánynak számos lehetősége adódott. Ezért
aztán nem meglepő, hogy az 1922 májusának végén és júniusának elején megtartott
nemzetgyűlési választásokon a kormánypárt megszerezte a képviselői
helyek abszolút többségét. A második legnépesebb a különböző kereszténypárti
frakciók csoportja volt. Ezek közül a Keresztény Nemzeti Egyesülés Pártja
kormánytámogató álláspontra helyezkedve koalícióra lépett az Egységes Párttal.
Az ellenzék legerősebb pártja a Magyarországi Szociáldemokrata Párt lett. A
liberális pártok mandátumainak száma a korábbihoz képest növekedett. Az egyéb
pártokhoz tartozók létszáma egy kicsit csökkent, míg a pártonkívülieké
jelentősen nőtt.
Az 1925-ös választójogi törvény
előírásai 1938-ig voltak érvényben. Ez alatt az idő alatt három alkalommal tartottak
országgyűlési választásokat. Az 1926 decemberében lezajlott országgyűlési
képviselő-választások eredményeként az Egységes Párt még inkább
megerősödött. A kormánypárt rendkívül sikeres szereplése nem csak a
választójogi szabályozásban számára rejlő jelentős előnyökkel magyarázható. A
szavazókat minden bizonnyal az is a párt támogatására ösztönözte, hogy ekkorra
már érvényesültek a bethleni politika eredményei. Az Egységes Párt erejét
növelték a vele koalícióban levő Keresztény Gazdasági és Szociális Párt által
megszerzett képviselői státuszok. Az ellenzék táborában még mindig a
Magyarországi Szociáldemokrata Párt volt a legerősebb, bár a korábbinál jóval
kevesebb képviselője ült a parlamentben. A liberális irányzat mandátumainak
száma csökkent, s 90%-ukat a Nemzeti Demokrata Párt birtokolta. Elvérzett a
szavazáson a Bethlen szélsőjobboldali ellenzékét jelentő Magyar Nemzeti
Függetlenségi (Fajvédő) Párt, hiszen épphogy bejutott a képviselőházba.
Változatlan maradt az egyéb pártok mandátumainak száma, a pártonkívülieké pedig
jelentősen visszaesett.
Az 1931 júniusának végén
tartott országgyűlési képviselő-választások légkörére és eredményeire a
gazdasági világválság magyarországi következményei nyomták rá bélyegüket. Az
Egységes Párt vesztett korábbi mandátumaiból. Ez mutatta a Bethlen-kormány
politikája iránti elégedetlenség növekedését. Az Egységes Párttal koalícióban
levő Keresztény Gazdasági és Szociális Párt is a régebbinél kevesebb honatyát
tudott bejuttatni a képviselőházba. A megerősödött ellenzéki oldalon még mindig
a Magyarországi Szociáldemokrata Párt változatlan számú képviselője alkotta a
legnagyobb csoportot. Szép eredményt ért el a néhány hónapja alakult Független
Kisgazda-, Földműves és Polgári Agrárpárt. A liberálisok mandátumainak száma kissé
csökkent. Az egyéb pártok képviselőinek létszáma megduplázódott. Ebből a
csoportból meg kell említeni Bajcsy-Zsilinszky Endre Nemzeti Radikális
Pártját, bár mindössze egy helyet kapott a parlamentben. A pártonkívüliek
növelték jelenlétüket a képviselőházban.
A következő országgyűlési
választásokat már Gömbös Gyula miniszterelnöksége idején tartották
meg. Az 1935 márciusának és áprilisának fordulóján lezajlott
voksoláson a kormánypárt már Nemzeti Egység Pártja néven szerepelt és a
korábbihoz képest több mandátumot szerzett. A Keresztény Gazdasági és Szociális
Párt immár ellenzéki oldalon, régebbi eredményeihez képest nagy kudarcot
vallott. Az ellenzék legerősebb pártjává vált a dinamikusan előretörő Független
Kisgazda-, Földműves és Polgári Agrárpárt. A Magyarországi Szociáldemokrata
Párt honatyáinak száma visszaesett. A liberálisok megőrizték korábbi
mandátumaikat. A belpolitikai élet jobbratolódását jelezte, hogy bejutott a
képviselőházba a Magyar Nemzeti Szocialista Párt. Az egyéb kicsi pártok jelenléte
csökkent a törvényhozásban. Hasonló változás történt a pártonkívülieknél is.
Az 1938: XIX. tc. szabályozását felhasználva mindössze egy országos
választásra került sor. Az 1939 májusának végén lezajlott országgyűlési
képviselő-választások eredményei igazolták a hatalmi elit azon aggodalmát,
hogy a titkos szavazás haszonélvezője az adott helyzetben a fasiszta irányzat
lesz. A befolyását megnövelő szélsőjobboldal nem tudta megingatni a kormányt
támogatók parlamenti túlsúlyát, de komoly pozíciókat szerzett a törvényhozásban
a demokratikus ellenzék rovására. A nemrégiben Magyar Élet Pártja névre
átkeresztelt kormánypárt a korábbihoz képest növelte mandátumainak számát. A
képviselőházban a második legnépesebb csoport a nemzetiszocialistáké lett.
Közülük a Nyilaskeresztes Párt emelkedett ki. A baloldali ellenzékből igen
komoly veszteséget szenvedett el a Független Kisgazda-, Földműves és Polgári
Agrárpárt valamint a Szociáldemokrata Párt, mely régebbi nevének
„Magyarországi” jelzőjét elhagyta. Kevésbé esett vissza a liberális irányzat
mandátumainak száma. Gyakorlatilag a Polgári Szabadságpárt honatyái tartoztak
ide. A felsoroltak mellett még az Egyesült Kereszténypárt néhány képviselője és
igen kevés pártonkívüli jutott be a képviselőházba.
A Horthy-korszak folyamán a
háborús körülmények miatt nem tartottak többször országgyűlési
képviselő-választásokat. A területi revízió következtében visszakapott országrészekről
pedig, ahogy erről már volt szó, behívással kerültek képviselők a
parlamentbe.
A szabadságjogok
A szabadságjogok érvényesülésének mértéke a Horthy-korszak idején változó képet
mutatott. A kezdeti zűrzavaros belpolitikai helyzetben a szabadságjogok
erőteljes korlátozása érvényesült. A bethleni konszolidáció folyamán ezeket a
megszorító intézkedéseket fokozatosan megszüntették, vagy enyhítették. Azután
az 1930-as évek második felétől ismét olyan kormányzati lépésekre került sor,
melyek a szabadságjogok súlyos megsértését eredményezték. Az ország német
megszállását követően pedig ezen a téren is tovább romlott a helyzet. Az
ellenforradalmi rendszer kezdetén a kormányok az 1912: LXIII. törvénycikkre
hivatkozva korlátozták a szabadságjogokat. Ez a törvény ugyanis háborús veszély
és háború esetére felhatalmazta a minisztertanácsot, hogy rendkívüli intézkedéseket
tegyen. Erre a törvényre alapozva gyakorolták 1919 augusztusától a kormányok a kivételes
hatalmat egészen 1922 nyaráig. Ennek alapján módjukban állt olyan
rendelkezéseket életbe léptetni, amelyek szűkítették akár a személyes, akár a
kollektív joggyakorlás lehetőségeit. A honvédelemről szóló 1939: II. tc. ismételten feljogosította a minisztertanácsot, hogy
háborús körülmények közepette kivételes hatalmat birtokoljon. Ennek
alkalmazására 1939 szeptemberében sor is került, s így ismét korlátozták a
szabadságjogokat. De vizsgáljuk meg részletesebben az egyes szabadságjogok
korabeli helyzetét!
Az ellenforradalom hatalomra
jutását követően bevezették az internálás rendszerét. Gyorsított
bűnvádi eljárás volt érvényben és a katonai bíróságok a civil személyek
felett is ítélkeztek. Az 1918 októbere után alakult egyesületeket
kötelezték, hogy működésükhöz szerezzenek belügyminiszteri engedélyt és
előzetes sajtócenzúrát alkalmaztak. Ezek az intézkedések a baloldali
politikai irányzatok háttérbe szorítását célozták. Nem feledkezhetünk el a
tiszti különítmények véres kegyetlenkedéseiről sem, amelyek a polgári demokratikus
forradalom és a Tanácsköztársaság támogatói mellett a zsidóságot sújtották.
1920–1921 folyamán ezeknek a jogkorlátozásoknak jelentős részét lépésről
lépésre felszámolták. A felelősségre vonások törvényes útra terelődtek
és a katonai hatóságok már nem ítélkeztek polgári személyek felett. 1921
decemberében eltörölték az előzetes sajtócenzúrát, de a belügyminiszter
megvonhatta a lapok utcai árusítási jogát, sőt hosszabb–rövidebb időre
betilthatta őket. Az internálás lehetőségét nem szüntették meg, de sokakat
kiengedtek a táborokból, amelyeket 1924-ben fel is számoltak.
A bethleni konszolidáció
előrehaladásával a fenti megszűkítésekkel ugyan, de helyreállt a szabadságjogok
gyakorlásának lehetősége. Ezen a téren a helyzet 1938-tól kezdett ismét
romlani. Azonban az ekkor bevezetett korlátozásokkal a kormányok
már nem elsősorban a baloldalt, hanem inkább a fennálló hatalmi rendszerre
nagyobb veszélyt jelentő szélsőjobboldalt igyekezték visszaszorítani.
Ennek keretében a 3400/1938. M. E. számú kormányrendelet az állami és
köztisztviselőknek megtiltotta, hogy akár a szociáldemokrata, akár a
nemzetiszocialista pártok tagjai legyenek. Az 1938: XVI. tc. szigorította a felforgató tevékenységet folytatókkal
szembeni eljárásokat. Az 1938: XVII. tc.
betiltotta a belügyminiszteri engedéllyel nem rendelkező egyesületek működését.
Az 1938: XVIII. tc. pedig előírta,
hogy az újságok és időszaki lapok megjelenéséhez a belügyminiszter engedélye
szükséges. Erre hivatkozva aztán igen sok sajtóterméket betiltottak. A
fentiekben már említettük, hogy a magyar kormány a második világháború
kitörésekor kivételes hatalmat léptetett életbe. Ennek eredményeként ismét
bevezették az előzetes sajtócenzúrát. Emellett gyűléstilalmat is elrendeltek.
Erre egyébként az 1930-as évek elején szintén volt példa. 1940-ben német
nyomásra érvénytelenítették a 3400/1938. M. E. számú kormányrendeletet. Ezután
burkoltabb módon igyekeztek az állami és köztisztviselőket távol tartani a
szélsőségesnek ítélt pártoktól.
A zsidóságot sújtó
jogszabályok
A szabadságjogok korlátozása körébe tartoztak
bele a zsidóságot diszkrimináló intézkedések is. Ezek
közül rögtön a korszak elején született meg az úgynevezett numerus clausus,
azaz zárt szám néven hírhedtté lett 1920:
XXV. tc. Ez előírta, hogy az egyetemekre és a jogakadémiákra csak azokat
lehet felvenni, akik nemzethűségi és erkölcsi szempontból megbízhatók. Másrészt
az egyes nemzetiségekhez és népfajokhoz tartozók országos arányszámuknak
megfelelően kerülhetnek be a fenti intézményekbe. Ez utóbbi kitétel a zsidók
továbbtanulási lehetőségét korlátozta, mert ők a lakosságból való
részesedésüknél jóval nagyobb számban voltak jelen a felsőoktatásban. Bethlen
István miniszterelnöksége idején azonban enyhítettek a fenti
szabályozáson. Az ezt tartalmazó 1928:
XIV. tc. már nem a jelentkezők származásának, hanem szüleik foglalkozásának
figyelembevételét írta elő az illetékesek számára. Az 1930-as évek végén ismét
megerősödő szélsőjobboldali antiszemitizmus nyomására születtek meg a zsidótörvények.
Közülük az első 1938: XV. számmal került a törvénytárba. Ez kimondta,
hogy a színművészeti, filmművészeti, ügyvédi, mérnöki, orvosi és sajtókamarák
tagjai közül 20%-ban lehetnek zsidók. Ugyanekkora arányban határozta meg
számukra a munkavállalási lehetőséget az iparban, kereskedelemben és a
pénzintézeteknél is. A törvény vallási alapon állva azt tekintette zsidónak,
aki az izraelita felekezet tagja. A második zsidótörvény az 1939: IV.
számot viselte. Ez egyéb korlátozások mellett a fent említett kamarákban 6%-ban
korlátozta a zsidók jelenlétét. Az ipari, kereskedelmi és pénzügyi életben
pedig 12%-ra szorította le arányukat. Ez a törvénycikk már faji alapon
határozta meg, hogy ki minősül zsidónak. Közéjük sorolta ugyanis az izraelita
felekezet tagjain kívül azokat a keresztényeket is, akiknek egyik szülője, vagy
két nagyszülője zsidó volt. Az 1941: XV. számmal elfogadott harmadik
zsidótörvény a keresztények és a zsidók házasságát tiltotta meg. De még a
házasságon kívüli nemi kapcsolatukat is büntetni rendelte. Ugyancsak 1941-ben
egy miniszterelnöki rendelet intézkedett arról, hogy a zsidók a honvédelmi
kötelezettségüknek kisegítő munkaszolgálat keretében kötelesek eleget tenni. Az
ország német megszállása után a szuverenitását gyakorlatilag elvesztett
Sztójay-kormány rendeletek sorával vitte tovább a hazai zsidóság jogfosztását,
melynek szörnyűséges végeredménye a magyar Holocaust lett.
A vallásszabadság
A Horthy-korszakot tanulmányozva
megállapítható, hogy abban a szabadságjogok közül a vallásszabadság
érvényesülése volt a legegyenletesebb. Hiszen mindvégig az 1895: XLIII. tc. alapján kialakult
szabályozás határozta meg az állampolgárok számára hitük gyakorlásának
törvényes kereteit és az egyes felekezetek jogállását. Ezen a téren mindössze
egy változtatás történt azzal, hogy 1942-ben az izraelita felekezetet
visszaminősítették bevettből elismertté és kimondták a zsidó vallásra történő
áttérés tilalmát.
A nemzetiségek helyzete
A nemzetiségek helyzetét a Bethlen-kormány 4800/1923. M. E.
számú rendelete határozta meg tartósan. Ez a nemzetközi előírásokat
figyelembe véve teljes egyenlőséget biztosított a nem magyar származású
állampolgároknak. Szabályozta iskoláztatásukat, nyelvhasználatukat. Lehetővé
tette számukra, hogy gazdasági és kulturális egyesületeket tartsanak fenn.
Persze azért ezen a téren is adódtak problémák, s nem csak a nemzeti
kisebbségek számára! Hiszen a korszak második felében a náci Németország
nyomására a magyar kormányok kénytelenek voltak megengedni, hogy a hazai
németek egyre kivételezettebb helyzetbe kerüljenek.
Az állami
berendezkedés jellege
Úgy véljük, hogy a fejezetben eddig leírtak
megerősítik azt a szakirodalomban elfogadott álláspontot, mely szerint a
Horthy-korszak állami berendezkedése autoriter elemekkel korlátozott
polgári parlamentarizmus volt. Ebben működtek a parlamentarizmus
alapintézményei: a többpártrendszer, a törvényhozó testület és a neki felelős
kormány, a független bíróságok. Törvényben garantáltan érvényesültek a
szabadságjogok és a közéletet a pluralizmus jellemezte. Ezek az elemek a parlamentáris
demokráciákkal rokonították hazánkat. Azonban számos autoriter jelenség is
érvényesült a korabeli Magyarországon. Közéjük tartozott az antidemokratikus
választójog, a központi végrehajtó hatalom túlságosan nagy befolyása, a
sajtószabadság korlátozása, a zsidóságot sújtó diszkrimináció. Ezek korlátozták
az alapvetően parlamentáris berendezkedést, s lehetetlenné tették, hogy a
politikai hatalomért folytatott vetélkedésben minden párt vagy társadalmi
csoport egyenlő esélyekkel vegyen részt. A korszak közéletét a
tekintélytisztelet hatotta át. Az alkotmányos monarchia „király nélküli
királysága” pedig sokszor váltotta ki a külföldiek értetlenkedését. Az
ellenforradalmi rendszer történetében nem volt végig változatlan arányú a
parlamentáris és az autoriter elemek aránya. Kezdetben még az alkotmányosság
alapvető tényezői is hiányoztak. Ezeket 1919–1920-ban lépésről lépésre kellett
megteremteni. A kibontakozó bethleni konszolidáció nyugalmi időszakában
közelítette meg leginkább hazánk politikai berendezkedése a klasszikus polgári
parlamentarizmust. A gazdasági világválság, majd az 1930-as évek nemzetközi
folyamatainak hatására azonban egyre jobban szűkültek a konzervatív
szellemiségű parlamentáris rendszer keretei. Ez a tendencia folytatódott a
második világháború éveiben. Az ország német megszállásával bekövetkezett
változás pedig a nyilas diktatúrába torkollott.