Alkotmányos helyzet 1949–1956
Nemzetközi körülmények
A magyar állam területe, határai
korszakunkban nem változtak meg. A szomszédos országok köre nem változott meg
az előző, 1944–1949-es periódushoz képest. Magyarország geopolitikai helyzetét
a kétpólusú világban elfoglalt helye határozta meg: 1944–1945 óta a szovjet
érdekszférába tartozott, majd 1948–1949-től kezdve a kialakuló „vasfüggöny”
mentén helyezkedett el. A vasfüggöny elválasztó szerepe korszakunkban sokkal
jelentősebb volt a déli, jugoszláv határvonal mentén. 1948-ban ugyanis
szovjet–jugoszláv konfliktus kezdődött meg, amely éveken át háborúval is
fenyegetett. A déli határ mentén állandó harckészültség, átfogó kitelepítési
tervek, katonai bunkerek felépítése volt jellemző. A határvonaltól számított
húsz km-es körzetbe is csak külön engedéllyel lehetett belépni 1950-től. Ezt a
szabályt az osztrák határ mentén csak két évvel később vezették be. A szovjet
katonai megszállás tartós maradt azt követően is, hogy 1947. február 10-én
aláírták a párizsi békét. Ez ugyanis lehetővé tette, hogy az Ausztria keleti
részét is megszálló szovjet hadsereg „az utánpótlási vonalak fenntartása”
érdekében tovább állomásozhasson magyar területen is. 1955. május 15-én
aláírták az osztrák államszerződést, Ausztria katonailag semleges
országgá vált. A szovjet csapatokat kivonták onnan, s így ennek értelmében
Magyarországról is távozniuk kellett volna. 1955. május 14-én azonban
megalakult a Varsói Szerződés, a kommunista országok katonai blokkja,
amelynek keretében a szovjet csapatok továbbra sem vonultak ki az országból. A
katonai megszállás és a szovjet politikai kontroll alapvetően korlátozta a
magyar állam szuverenitását. A szovjetek „tanácsadóik” révén is mindenütt jelen
voltak, sok esetben közvetlen parancsokkal irányították a magyar állam
működését is. Az állami szervek működése átvette a szovjet szokásokat, szinte
minden téren az orosz–szovjet hagyományokat kezdte követni. Ez az irányváltás
nem csak a szovjet ellenőrzésből adódott. A magyar állam irányítását
diktatórikusan saját kezébe vevő Magyar Dolgozók Pártja (MDP) saját
elhatározásából is a szovjet példa másolását tartotta szükségesnek. A pártállami
diktatúra kiépítése 1949-re befejeződött. Az egypártrendszer keretein belül
pedig nem volt lehetőség arra, hogy ettől eltérő politikai véleményeket
fogalmazzon meg bármilyen társadalmi csoport.
A sztálini
alkotmány
1949. alkotmánytörténeti szempontból is
fordulópont: az „íratlan” történeti alkotmányt (amely persze írott volt, csak
nem egy egységes jogszabály foglalta össze azt) félredobták, s helyére egy
szovjet eredetű, a magyar hagyományoktól gyökeresen eltérő új, chartális
alkotmány került (1949: XX. tv.). Az alkotmány lényegében a szovjet
1936-os alaptörvény fordítása volt, ezért sztálini alkotmánynak is nevezzük. Az
alkotmány az államformát „népköztársaság” formájában határozta meg,
amely az 1918-ban kikiáltott népköztársasággal szemben nem köztársasági, hanem
diktatórikus, totalitárius államforma volt. Ezért kikiáltását a II. Magyar
Köztársaság (1946–1949.) végének tekintjük. Az alkotmány szembefordult a magyar
alkotmányfejlődés korábbi vonulatával és az európai alkotmányos értékekkel.
Mivel a szovjet jog az államhatalom egységének elvét vallotta, a hatalmi ágak
(törvényhozás, végrehajtás, igazságszolgáltatás) még az alkotmány szerint sem
váltak el egymástól (gyakorlatilag pedig teljesen összefonódtak). Az alkotmány
számos olyan intézményről intézkedett, amelyek még nem is léteztek (pl. a tanácsok),
valamint a proletárdiktatúrát valamiféle idealizált jövőképpel próbálta
legitimálni („minden hatalom a dolgozó népé”; „mindenki képességei szerint,
mindenkinek munkája szerint” stb.) Az alkotmány tehát politikai programot is
adott, amely azonban mindvégig fiktív maradt.
Az állam szimbolikus keretei
Az új alkotmány a történelmi címert is újjal
váltotta fel: a szovjet tagköztársaságok címerére emlékeztető új „címer” még a
heraldika legelemibb szabályainak sem felelt meg. Nem tartalmazott pl.
címerpajzsot sem, szimbólumai között pedig gyakorlatilag semmilyen nemzeti
jellegzetesség nem volt (kivéve a magyar zászló színeire utaló szalagot.) A
címert az alkotmány így jellemezte: „A Magyar Népköztársaság címere: kétoldalt
búzakoszorúval egybefogott, kerek világoskék mezőben kalapács és búzakalász; a
mező felső részén a mezőre sugarakat bocsátó ötágú vörös csillag, alján
redőzött piros–fehér–zöld színű szalag.” Az alkotmány értelmében a címer az
állami lobogó közepére is felkerült. (Az alkotmány további fontos pontjait a
későbbiek során fogjuk elemezni.)
Az állampolgárságról
korszakunkban nem rendelkezett törvény. Továbbra is érvényben maradt az 1948:
LX. tv., amely leszármazás, házasságkötés és honosítás jogcímén
tette lehetővé az állampolgárság megszerzését. Az állampolgárság elvesztését a
törvény szerint házasságkötés; törvényesítés, atyai elismerés vagy atyaság
bírói megállapítása; elbocsátás; megfosztás következtében lehetett kimondani.
Kérelem alapján lehetővé tette a törvény a visszahonosítást is. A
törvény nemi diszkriminációt is tartalmazott, mivel a házasságkötés által csak
a nők szerezhettek és veszthették el a magyar állampolgárságot; a férfiak
honosítási kérelme pedig automatikusan vonatkozott a velük egy háztartásban élő
feleségükre is.
Az új állami berendezkedés
eltörölte a korábbi, hagyományos egyházi és állami ünnepeket is. Március 15-ét,
húsvét- és pünkösdhétfőt, illetve karácsonyt is munkanappá nyilvánították. Az
egyházi ünnepek helyett csak állami ünnepek léteztek. Ilyen volt április 4-e (a
„felszabadulás” ünnepe), május 1-e (a „munka ünnepe”), augusztus 20-a (Szent
István helyett immár az „alkotmány és az új kenyér ünnepe”) és természetesen
november 7-e, a bolsevikok 1917-es a pétervári hatalomátvételének (a „nagy
októberi szocialista forradalom”) ünnepe.
Címek és rangok hivatalosan
továbbra sem léteztek. A valóságban annál inkább: kötelező érvényű lett az elvtárs(nő)
megszólítás. A párt- és az állami vezetők pedig pozíciójuknál fogva kivételes
rangot és presztízst élvezhettek. Így a „párttitkár elvtárs”, „tanácselnök
elvtárs”, „miniszter elvtárs” stb. kifejezések lényegében ilyen nem hivatalos
rangokként is értelmezhetők.