Az országgyűlés
A korszakban az országgyűlés jelentősége igen
kicsi volt. Évente 2–3 alkalommal ült össze néhány napra (korszakunkban
átlagosan évente 8,5 napot ülésezett), s az elfogadott törvények száma igen
minimális volt. Az országgyűlés működésének célja a pártirányítás legitimálása
volt. A javaslatokat többnyire ellenszavazat nélkül fogadták el, önálló
képviselői indítványok nem születtek. Az üléseken nem voltak valódi
felszólalások, hanem jó előre megírt és ellenőrzött szövegek felolvasására
került sor. Az országgyűlés élén az elnök (házelnök) állt. Mellette két
helyettest és hat jegyzőt választottak meg. A tisztségviselőket, valamint a Népköztársaság
Elnöki Tanácsa (röviden: Elnöki Tanács vagy NET) 21 tagját mindig az új
országgyűlés alakuló ülésén választották meg.
Az országgyűlés
kizárólagos jogkörébe tartozott az alkotmány és a törvények (köztük a
költségvetés és a népgazdasági terv) megalkotása és módosítása, a
kormányprogram megvitatása és elfogadása. A költségvetés parlamenti
ellenőrzése viszont megszűnt (az Állami Számvevőszékkel együtt). Szintén
az országgyűlés feladata volt a házszabály megalkotása. Az 1950-ben
meghozott új házszabály jelentősen lerövidült az előző korszakhoz képest. Ez a
jogszabály titkos maradt, nem hozták nyilvánosságra. Nem rendezte az interpelláció
intézményét sem, így a képviselői munka e fontos része a korszakban ismeretlen
maradt. (Az alkotmány pedig azt is tartalmazta, hogy a képviselők „kérdéseket
intézhetnek” a Minisztertanács tagjaihoz az országgyűlésben, ahol azok
„kötelesek felvilágosítást adni”. Ez a szabály tehát szintén papíron maradt.)
Az alkotmány értelmében a kormány kinevezése, a minisztériumok létesítése és
megszüntetése, a hadüzenet és békekötés, illetve a közkegyelem is az
országgyűlés jogkörébe tartozott. A képviselők mentelmi joga fennmaradt:
az országgyűlés hozzájárulása nélkül képviselőt letartóztatni, ellene eljárást
indítani nem volt szabad. Ennek megfelelően a sztálinista országgyűlésben is
működött mentelmi bizottság. Ez azonban csak elvileg működött, a megvádolt
országgyűlési képviselőket a politikai rendőrség minden akadály nélkül letartóztatta.
A mentelmi jogot egyébként úgy kerülték meg, hogy a képviselőkkel
megválasztásuk idején előre aláírattak egy dátum nélküli lemondó nyilatkozatot…
Az alkotmány rendelkezett a képviselői összeférhetetlenségről
is. A megfogalmazás szerint a „dolgozók érdekeivel ellentétes” politikai,
gazdasági vagy egyéb tevékenység és magatartás volt összeférhetetlen a
képviselőséggel. Természetesen ez is csak formálisan létező szabály volt. Az
országgyűlés akkor volt határozatképes, ha a képviselők legalább 50%-a jelen
volt az ülésen. A határozatokat szótöbbséggel hozták meg, kivéve az alkotmány
módosítását, ahol az összes képviselő kétharmadának szavazata szükséges volt.
Az országgyűlésnek állandó és ad
hoc bizottságai is voltak. Az állandó bizottságok száma azonban
1956-ig mindössze négy volt. 1956 elején az állandó bizottságok számát kilencre
növelték (jogi, igazgatási és igazságügyi; külügyi; honvédelmi; terv- és
költségvetési; mezőgazdasági; ipari; kereskedelmi; kulturális; szociális és
egészségügyi bizottság). Nem sorolták az állandó bizottságok közé a mentelmi és
összeférhetetlenségi bizottságot. 1956 elején az országgyűlés határozatot
fogadott el arról, hogy munkamódszereinek javítása céljából az eddiginél
gyakrabban kell azt összehívni; minden alapvető kérdést törvényben kell rendezni;
biztosítani kell az interpelláció jogát a képviselőknek; a NET, a MT, a
Legfelsőbb Bíróság elnöke és a legfőbb ügyész számára pedig előírta, hogy
munkájáról rendszeresen számoljon be az országgyűlésnek. (1/1956. Ogy. hat.).
A határozat végrehajtását azonban az 1956-os forradalom után levették a
napirendről.
Az 1953-ban újraválasztott
országgyűlésnek nem szántak fontosabb szerepet, mint elődjének. Ez a parlament
azonban két okból is fontosabbá vált. Egyrészt első ülésének második napján,
1953. július 4-én jelentették be, hogy Nagy Imre alakít kormányt s az új
miniszterelnök expozéjában kifejtette: az országgyűlésnek vissza kell kapnia
korábbi szerepkörét. Másrészt, ebben a parlamenti ciklusban tört ki az 1956-os
forradalom, s ennek következtében ez az országgyűlés nem csak négy évig
működött, hanem 5,5 esztendőn át. Nagy Imre az „új szakasz” idején még
csak csekély mértékben tudta növelni az országgyűlés szerepét. 1953. második
félévében mindössze egyetlen egy törvényt fogadott el a tisztelt ház. 1954-ben
viszont már 11 törvény született, ami 1949 óta (és később egészen 1987-ig) a
legmagasabb számot jelenti. Az újításokhoz tartozott, hogy a költségvetési
törvény 1954-ben már részletezte, hogy mire fordítják a kiadásokat. 1954 végén Rákosi
Mátyás ismét felülkerekedett Nagy Imrén, és előbb háttérbe szorította, majd
1955 áprilisában leválttatta posztjáról. E változásokra nem az országgyűlés
adott felhatalmazást, hanem a párt. Ezzel az országgyűlés szerepe ismét az
ötvenes évek első éveiben tapasztalt jelentéktelenségbe zuhant vissza.
A Népköztársaság
Elnöki Tanácsa törvényalkotó hatásköre
A törvényhozás szerepét valójában az
országgyűlés tagjai közül választott szűkebb testülete, a NET sajátította ki.
(Ezzel lényegében az 1944. és 1947. közötti parlamenti ciklusokban működő Nemzetgyűlés
Politikai Bizottsága, illetve az 1947–1949. közötti Országgyűlés
Politikai Bizottsága örökösévé, utódává vált). A NET törvényhozói hatalmát
az alkotmány úgy szabályozta, hogy az országgyűlés ülésszakai között az Elnöki
Tanács jogosult törvényerejű rendeleteket (tvr.) alkotni. Ezek, mint
nevük is mutatja, jogilag törvényi erővel bírtak, tehát a kormány, illetve az
egyes tárcák ezzel ellentétes szabályokat, rendeleteket nem hozhattak, a
törvényerejű rendeleteket ezek a szervek nem módosíthatták. A törvényerejű
rendeletek száma minden évben jelentősen meghaladta a törvények számát. Ezeket
azonban utólag be kellett mutatni az országgyűlésnek (amely vita nélkül
jóváhagyta azokat). Törvényerejű rendelettel törvényt is lehetett módosítani. A
NET ez irányú ténykedését csak egyetlen ponton akadályozták: az alkotmányt
tvr.-rel nem lehetett módosítani.
Választójog
A választójog alapelveit az alkotmány is
szabályozta. Eszerint általános, egyenlő, közvetlen választójog alapján titkos
szavazásra került sor. Szovjet hatásra került az alkotmányba az a kitétel, hogy
„a dolgozó nép ellenségeit” kizárják a választójogból. A választójogot
korszakunk mindkét választása előtt kisebb mértékben módosították. Az 1949:
IX. tv.-ben a legfontosabb változás az volt, hogy a pártok nem indulhattak
önállóan a választásokon, hanem az 1949. február 1-én megalakult Magyar
Függetlenségi Népfront (MFNF) közös listáján állíthattak jelölteket.
Továbbra is listás választási rendszer volt, melyben 16 választókerület és
országos lista is létezett. Szavazni csak a területi listára lehetett. Mivel
minden választókerületben csak egy lista indult, a választópolgárok előtt az a
választás állt csak, hogy támogatják azt a listát, vagy nem. Utóbbi esetben azt
át kellett húzni. A képviselők számának csökkentése érdekében az egy mandátum
megszerzéséhez szükséges szavazatok száma 14 ezerről 16 ezerre nőtt 1947-hez
képest. A választójogból kizártak köre elvileg nem változott meg 1947. óta,
gyakorlatilag azonban a kizáró okokat a legtöbb esetben nem alkalmazták.
1953-ban ismét módosult a
választójog. Az 1953: II. tv. úgy rendelkezett, hogy képviselőket a
tömegszervezetek, üzemek javasolhatnak és ezek köréből az újra felélesztett
Népfront választotta ki a jelölteket. A törvény megszüntette az országos
listát, a régi 16 választókerület helyett pedig a 19 megye és a főváros alkotta
az új kerületeket. A választás tehát területi listás volt, továbbra is csak
egyetlen lista „közül” lehetett választani. Választójogot kaptak a 18 és 20 év
közötti fiatalok is (1949-ig 20 év volt a korhatár, 1953-tól viszont 18 év). A
választójogból kizárták a közügyektől eltiltott, a bűntett miatt
szabadságvesztését töltő személyeket, az előzetes letartóztatásban levőket, az
internáltakat, a rendőri felügyelet alatt állókat és az elmebetegeket. Jelentős
változás volt, hogy az országgyűlés létszámát ezúttal előre meghatározták,
hiszen az nem függött a leadott szavazatok számától, mint korábban. Ehelyett
minden 32.000 lakosra jutott egy mandátum.