Kormányzat 1949–1956

 

A Népköztársaság Elnöki Tanácsa

Az alkotmány 1949-ben megszüntette a köztársasági elnöki tisztséget és helyette kollektív államfői testületet, a Népköztársaság Elnöki Tanácsát hozta létre. Ennek az országgyűlés tagjaiból választott, 21 fős (elnök, két helyettes, titkár és 17 tag) testületnek a hatalom­megosztás során a végrehajtó hatalom (azaz a kormány és a tanácsok) feletti kontroll lehetett volna a feladata. Azzal viszont, hogy az alkotmány értelmében az államfői testület törvényhozói jogokat is kapott, a nyilvános jogszabályokban is sérült a hatalommegosztás elve. Mivel más önálló jogokat nem kapott, az országgyűlést helyettesítő jogköre lett a működésének lényege. A NET-nek semmilyen közjogi előzménye nem volt Magyarországon, azt szovjet mintára vette át hazánk. A NET lényegében a hatalom további koncentrációját biztosította.

Az Elnöki Tanács saját hatáskörébe tartozott az országgyűlés összehívása; a törvények kezdeményezése, hitelesítése és kihirdetése; nemzetközi szerződések kötése és megerősítése; népszavazás elrendelése (erre sohasem került sor); követek küldése és fogadása; egyéni kegyelem adása. A NET megsemmisíthette az alacsonyabb rendű szervek által hozott, alkotmányba ütköző „vagy a dolgozó nép érdekeit sértő” jogszabályokat, illetve feloszlathatta az ilyen jellegű szervezeteket. A NET-nek kinevezési hatásköre is volt (államtitkárok, majd később helyettük miniszterhelyettesek; fontosabb állami hivatalnokok; magasabb rangú tisztek; egyetemi tanárok, bírák stb. kinevezése; hozzájárulás a magasabb egyházi méltóságok kinevezéséhez). Emellett kitüntetéseket is alapíthatott és adományozhatott.

Az Elnöki Tanács eleinte havonta egy–két ülést tartott, később inkább hármat–négyet. Az ülések rövidek és vita nélküliek voltak. A tagok gyakran hiányoztak, így sok ülés elmaradt. Néha körtelefonnal is „fogadtak el” törvényerejű rendeletet.

 

A Minisztertanács

A kormány feladatait az államigazgatás legfelsőbb szervének tekintett Minisztertanács (MT) látta el. A Minisztertanácsot az országgyűlés választotta meg. A kormány megbízatási ideje nem volt előre rögzítve, sőt a választásokhoz sem kötődött. (1953-ban Nagy Imre kinevezése véletlenül esett egybe az új országgyűlés összehívásával.) A kormányon belüli személycserékről a NET hozott döntéseket. A kormány elvileg az országgyűlésnek volt felelős, ám ez valóban csak elv maradt: valójában a párt ellenőrizte a működését. A miniszteri felelősségről az alkotmány értelmében törvényt kellett volna hozni, ám erre 1956-ig nem került sor. A kormány nem volt önálló döntéshozó szerv sem: bár rendeleteket és határozatokat is adott ki, azok lényegében a párt utasításainak végrehajtását szolgálták. A kormány és a pártvezetés tagjai között gyakran személyi átfedések is voltak. A párt főtitkára, Rákosi Mátyás 1952–1953 között a MT elnöke is volt. A kormánytagok körülbelül egyharmada egyidejűleg az MDP PB-nek is tagja volt. A PB tagjainak nagyjából a fele volt kormánytag, s 1953-ig a Titkárság tagjai is nagyrészt azok voltak. 1953 után viszont a Titkárság és a kormány tagjai között többnyire csekély személyi átfedés volt.

A Minisztertanács feladatai a következők voltak: a minisztériumok és az MT alá rendelt egyéb szervek munkáját irányította; biztosította a törvények és rendeletek végrehajtását, a népgazdasági terv megvalósítását stb. A Minisztertanács elnöke vezette a MT üléseit, gondoskodott a rendeletek és határozatok végrehajtásáról, irányította az alá rendelt szerveket. Arról nem szólt ugyan az alkotmány, de a kormányfő legfőbb feladata a párt döntéseinek a végrehajtása volt.

 

A szakminisztériumok

Az alkotmány felsorolta a minisztériumok nevét is. 1949-ben a választások után Dobi István kormányában tizenöt minisztérium volt, ami hárommal több tárcát jelentett, mint korábban: Külügyminisztérium, Belügyminisztérium, Honvédelmi Minisztérium, Pénzügyminisztérium, Igazságügyi Minisztérium, Nehézipari Minisztérium, Könnyűipari Minisztérium, Földműve­lésügyi Minisztérium, Külkereskedelmi Minisztérium, Belkereskedelmi Minisztérium, Építés­ügyi Minisztérium, Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium, Népművelési Minisztérium, Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium, Népjóléti Minisztérium. A dőlt betűvel szedett tárcák 1949-ben alakultak meg először (az Ipari, illetve a Kereskedelemügyi Minisztérium kettéválásával, valamint a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumból kiválva). A tizenöt felsorolt minisztériumból 1956-ig nyolc maradt fenn változatlan névvel, bár ezekből is váltak ki újabb részterületeket ellenőrző tárcák. 1949 és 1956 októbere között összesen negyven különböző nevű minisztérium működött, közülük hat darab kétszer is azonos néven alakult meg. Ezek az átalakulások szinte már áttekinthetetlenül bonyolultak voltak. Az új minisztériumok létrehozásakor módosítani kellett az alkotmányt is.

A nehézipari tárca számtalan részterületre töredezett. Előbb kettévált Bánya- és Energiaügyi, illetve Kohó- és Gépipari Minisztériummá (1950 december), majd 1952 elején létrejött a „Középgépipari” (valójában: hadiipari), az év végén pedig az önálló Kohászati és Általános Gépipari Minisztérium, illetve a vegyipari tárca. 1952 elején a könnyűipari tárcából vált ki a Helyi Ipar Minisztériuma, az építésügyiből pedig az Építőanyagipari Minisztérium. 1953. júliusában a nyolc ipari tárcából hármat hagytak meg (Könnyűipari, Nehézipari, Kohó- és Gépipari). 1954 októberében a nehézipari tárca ismét kettévált (szénbányászati, illetve vegyipari és energiaügyi tárcákra), majd 1956 augusztusában Bánya- és Energiaügyi Minisztérium néven egyesült, egyidejűleg ismét kivált belőle a Vegyipari Minisztérium.

1950 végén a könnyűipari és a belkereskedelmi tárca fennmaradása mellett ezek egy részét összevonva létrejött az Élelmezési Minisztérium, amely 1952-ben élelmiszeripari és begyűjtési tárcára bomlott. Ekkor vált ki a földművelési tárcából az Állami Mező- és Erdőgazdaságok Minisztériuma, amely másfél évig állt fenn. 1952–1953. során külön működött a közlekedési tárca a postaügyitől, majd ismét egyesültek. 1953 közepén, amikor sok kisebb tárca megszűnt az új szakasz kezdetén, Bel- és Külkereskedelmi Minisztériumként egyesült két tárca. 1954 júniusában ismét különváltak. 1954 elején az építésügyi tárcából vált ki a Város- és Községgazdálkodási Minisztérium. 1955 augusztusában miniszteriális szintre emelték az Állami Ellenőrző Központot is (Állami Ellenőrzés Minisztériuma).

A népjóléti tárcát 1950 végén Egészségügyi Minisztériummá nevezték át. 1951 májusában a vallás- és közoktatásügyi tárca megszűnt. Létrejött a Közoktatásügyi Minisztérium és országos hatásköri szervként az Állami Egyházügyi Hivatal. 1952 végén vált külön a Felsőoktatási Minisztérium, majd 1953 júliusától ismét egységes Oktatásügyi Minisztérium alakult.

A minisztériumok számának szaporodása egyrészt mutatta a bürokratizálódás folyamatát, másrészt lehetővé tette, hogy az állami szerveket irányító személyek csak részterületek ellenőrzését láthassák el. A stratégiai döntések és az irányítás így mindvégig a párt, az MDP kezében lehetett. Egyidejűleg a legtöbb minisztérium 1952 decemberétől 1953 júliusáig állt fenn (jellemzően a párt főtitkára, Rákosi Mátyás kormányfősége idején): ekkor 26 tárca működött egyidejűleg, s a miniszterelnök mellett a Minisztertanácsnak öt elnökhelyettese is volt. A kormánynak tehát ekkor 32 tagja volt. A Rákosit váltó Nagy Imre 1953 júliusában kilenc tárcát szüntetett meg (17-et tartott meg) és két főre csökkentette az elnökhelyettesek számát is. Ezzel is kifejeződött, hogy a kormány munkájának felértékelődését szeretné megkezdeni. Rákosi befolyásának megerősödésével párhuzamosan később ismét nőtt a tárcák száma, Nagy Imre miniszterelnöksége végén, majd Hegedüs András kormányában is.

Az Állami Ellenőrző Központ (ÁEK) 1949-ben jött létre (1949: 17. tvr.), lényegében az akkor megszüntetett Legfőbb Állami Számvevőszéket váltva fel. Feladata azonban – elődjéével szemben – nem, vagy nem csak az állami szervek működésének ellenőrzése, felügyelete volt, hanem „hozzájárulás az állami fegyelem megszilárdulásához”, a társadalmi tulajdon fokozottabb védelmének elősegítése. Vagyis: a kiépülő diktatúra és a pártállami rendszer védelmének feladatát is ellátta. Emellett elvileg a bürokratikus módszerek kiküszöbölése, az állami szervek és vállalatok gazdálkodásának, pénzügyeinek ellenőrzése is feladata volt. Ellenőrizte azonban a „társadalmi” szervezeteket is, ezzel is kifejezésre juttatva azoknak az államtól való függését. Az ÁEK kötelessége volt a MT rendszeres tájékoztatása. Szakvéleményt adott az éves költségvetés végrehajtására vonatkozóan is. Nem vizsgálta azonban a tömegszervezetek, a diplomáciai szervezet működését, a Néphadsereg, a rendőrség, az ÁVH, a bíróságok esetében pedig csak e szervek gazdasági és pénzügyi tevékenységét ellenőrizte. 1955 augusztusában az ÁEK megszűnt, pontosabban minisztériummá szervezték át. Az Állami Ellenőrzés Minisztériuma 1956 végéig állt fenn. Tevékenységi köre az ÁEK-re hasonlított, de hatáskörét részletesebben határozták meg. Az ÁEM vizsgálatokat tarthatott terv szerint és soron kívül is, hiányosságok esetén pedig fegyelmi büntetést (figyelmeztetés, megrovás, elbocsátás), sőt a társadalmi tulajdonban bekövetkezett kár megtérítését is kiszabhatott.