Alkotmányos helyzet 1956–1957

 

Az SZKP 1956. februári XX. kongresszusa után Magyarországon is felgyorsultak azok a politikai, társadalmi folyamatok, amelyek 1956 októberében a Rákosi Mátyás neve fémjelezte kommunista pártállam lebontásához vezettek. Ezek a folyamatok de jure nem érintették a forradalom kitöréséig az állam alkotmányos helyzetét, de facto azonban már a forradalom előtt megjelentek a pártállami struktúrában olyan szervezeti elemek, amelyek tevékenysége a kommunista alkotmányos rendszer kereteibe nem fért bele. Ez a bomlási folyamat a pártállam jogrendjében indult meg, a párt, illetve a fiókszervezeteiben, valamint a tömegszervezetekben alakultak meg az első olyan kommunikációs közösségek, ahol a közéletben részt venni kívánó, párton kívüli emberek kifejthették akár kommunista ellenes nézeteiket is. Az 1956 márciusában megalakult Petőfi Kör, a DISZ irányítása alatt ált, értelmiségi vitáinak hangnemét a pártvezetés is bírálta. A fórum tevékenységének hatására 1956 tavaszán–nyarán több vidéki városban alakult ilyen értelmiségi kör, Kaposvárott a Zrínyi Kör, Szombathelyen a Vasvári Pál Kör stb.

1956 októberében felgyorsultak az események. Október 6-án a Rajk László újratemetése után a budapesti diákság tüntetett a Sztálin-szobornál, a jugoszláv követség és az Andrássy út 60 előtt. Október 16-án a szegedi egyetemisták a budapesti hallgatók törekvéseinek hatására elhatározták egy önálló, a párttól és tömegszervezeteitől független diákszövetség a MEFSZ (de a MEFESZ nevet is használta), a Magyar Egyetemi és Főiskolai Egyesületek Szövetsége megalakítását. A szervezet megalakulása azért jelentős, mert ez volt a Rákosi-féle pártállamban az első független és a párt által nem ellenőrzött, alkotmányosan el nem ismert organizáció. A független MEFESZ gyorsan terjeszkedett, október 23-ig az ország minden felsőoktatási intézményében megkezdte tevékenységét.

A forradalom kitörése Magyarország alkotmányos helyzetén az alkotmányozó szervezetek tevékenységének hiánya miatt jogilag nem változtatott, azonban a társadalom de facto a kommunista alkotmányos rendszert nem ismerte el, s ellene fegyveresen lépett fel, s az írott alkotmányon kívüli, leginkább az 1945–1948 között működő politikai rendszer kezdett el kialakulni, annak ellenére, hogy az államforma továbbra is Magyar Népköztársaság maradt. Ebben a politikai struktúrában még fennmaradtak a kommunista alkotmányos rend bizonyos elemei, de már jelentős számú új, a kommunista alkotmánnyal ellentétes organizáció is létrejött (többpártrendszer, nemzetőrség stb.)

A november 4-én megindított szovjet intervenció teljesen új alkotmányos helyzetet teremtett az országban, amely összefüggésben állt a Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány legitimitásával. Kádárék ugyan az 1949. évi alkotmányt tekintették a törvényes rend alapjának, de jelentős alkotmányossági problémákkal küszködtek. Az alkotmányos válságot egyrészt az a körülmény jelentette, hogy gyakorlatilag 3 napig az állami kormányzati tevékenység megszűnt, a szovjet hadsereg illetékes parancsnokai látták el az ország irányításának feladatát. A másik alkotmányossági probléma Nagy Imre, és kormányának legitimitása volt. A kormányfőt, s kormányának tagjait az Elnöki Tanács az alkotmány rendelkezései alapján törvényesen nevezte ki, s a testület november 4-én hajnalban, amikor Kádár János az ungvári rádióban bejelentette a Magyar Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány megalakulását, még törvényesen hivatalban volt. Nagy Imre és kormányának több tagja ugyan november 4-én reggel a jugoszláv nagykövetségen kapott menedékjogot, ezzel gyakorlatilag megszűnt a kormánya tevékenysége, jogilag Nagy Imre azonban pozíciójáról nem mondott le, s az Elnöki Tanács elnöke, Dobi István sem volt abban a helyzetben, hogy leváltsa őket.

Nagy Imre kormányának legitimitása a Szovjetuniót kellemetlenül érintette, s jugoszláv közvetítéssel próbálta meg Nagy Imre félreállítását, vagy annak lemondását elérni. A kormányfő azonban november 4-i rádiós beszédével, amelyben „a kormány helyén van” szlogennel kinyilvánította, hogy nem hajlandó lemondani, véget vetett a Kádárékat legitimálni akaró szovjet politikai játszmának. Kádár János jelentős legitimációs deficittel rendelkezett, s a legitimációja érdekében még november 8-án is hajlandó volt futni hagyni Nagy Imrét annak antedatált lemondása fejében. A volt kormányfő ugyan megírta a lemondó nyilatkozatot, de a követségen vele együtt levő politikus társai kérésére, végül elutasította a lemondására előterjesztett kérést. Kádár legitimációs kísérlete tehát nem sikerült, másként, számára sem elégséges módon kellett eljárnia. November 7-én a csonka Elnöki Tanács november 4-re antedatálva felmentette a Nagy Imre-kormány tagjait, és kinevezte a Forradalmi Munkás–Paraszt kormányzat tagjaivá Kádár János elnököt, Münnich Ferenc elnökhelyettest és további hat minisztert. (28/1956. sz. NET hat.). Az új kormány még aznap letette az esküt. A kinevezés azonban nem oldotta meg a kádári kormányzat legitimációs deficitjét, erre utal Kádár másnapi kísérlete Nagy Imre lemondásának szorgalmazására. A harmadik, s egyben a legkomolyabb alkotmányossági problémát azonban az a kellemetlen tény jelentette a Kádári kormányzat számára, hogy az alaptörvényben nem szerepel a Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány elnevezés, ott a végrehajtó hatalom letéteményeseként a Minisztertanács volt. Emiatt a november 9-én az Elnöki Tanács – noha erre nem volt jogosultsága – a 26/1956. NET hat.-tal módosította az alkotmányt, az államigazgatás legfőbb szerveként a Népköztársaság Elnöki Tanácsa által választott magyar Forradalmi Munkás–Paraszt kormányt jelölte meg, amelynek élén az elnök áll. A határozat feljogosította a kormányt arra, hogy maga jelölje ki, hogy tagjai közül az államigazgatás egyes ágazatait ki vezeti.

A legitimációs problémák „rendezésén” kívül alkotmányozási kérdést vetett fel a kegyúri jog érvényesítése. Az alkotmány 54. § megerősítette az állam és az egyház szétválasztását. Ennek értelmében a kegyúri jog alkalmazására nem lett volna szükség, a kádári politikai hatalom szigorította a kegyúri jog alapján az egyházak működési feltételeit, s kimondta, hogy azoknak az egyházi pozícióknak a betöltéséhez, amelyek a pápaság illetékességébe tartoznak, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának engedélye szükséges, s ezt az előzetes engedélyt kiterjesztette a leváltásokra és az áthelyezésekre is. A hatalom ezt az előzetes engedélyeztetést a református, az evangélikus és az izraelita egyházak felsővezetői funkcióinak betöltésénél is alkalmazta. A kisebb egyházi pozíciók esetében az előzetes engedélyezési jogot a művelődési miniszter gyakorolta. (1957: 22. sz. tvr.)

A forradalom időszakában az állam általános működési keretei nem változtak meg, azonban a szimbolikus struktúráiban de facto történt változás, ugyanis a társadalom a pártállam jelképrendszereit nem fogadta el. Legkomolyabb változás a címerhasználatban volt. A népköztársasági címer népszerűtlensége már a forradalom kezdetén megmutatkozott. Már a Szegeden megalakult MEFESZ október 19-én elfogadott programjában is szerepelt a Kossuth-címer visszaállítása, s ez a követelés később szinte valamennyi forradalmi szervezet programjába beépült. A népköztársasági címer népszerűtlenségét jelezte, hogy a forradalmi tüntetéseken a címert sokszor kivágták a zászlókból. A követelés teljesítése a hatalomátvétel után vált aktuálissá, október 28-án a Minisztertanács határozatot hozott arról, hogy javaslatot terjeszt az országgyűlés elé a Kossuth-címer visszaállításáról, és március 15-e nemzeti ünneppé nyilvánításáról, s ezt a kormányfő a rádióban be is jelentette. Mivel az országgyűlés összehívására nem került sor, jogszabály nem készült a címerről. Ennek ellenére a kormányközlés azt eredményezte, hogy a társadalmi életben, az emberek közötti kapcsolatokban elterjedt a Kossuth-címer használata, gyakran ábrázolták az újságok impresszumain (Magyar Honvéd, Magyar Függetlenség, Szabad Dunántúl). A kommunista állami ünnepek megváltoztatása, s a régi egyházi és állami ünnepek visszaállítása az aktualitás s az idő hiánya miatt nem történt meg. Október 23-a nemzeti ünnepként való aposztrofálásának követelése több forradalmi szervezet programjában szerepelt.

November 4. után a Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány kénytelen volt ezeket a forradalmi követeléseket tolerálni. A kádári politikai hatalom nem volt finnyás, s mivel az országgyűlés összehívására (pedig csak politikai akadálya volt) egy jó ideig gondolni sem mert, túllépett az alkotmány adta kereteken, s az Elnöki Tanács a már említett 26/1956. sz. határozatával módosította az alkotmányt, s a Kossuth-címert tette meg a Népköztársaság hivatalos jelképévé. A lépés csak legitimálta a valós helyzetet, a magyar társadalom a forradalom kezdete óta a Kossuth-címert tekintette állami szimbólumnak. Természetesen a pártállam restaurációja után ezt a rendelkezést a hosszú idő után először összeülő országgyűlés eltörölte, s új népköztársasági címert vezetett be.

A forradalom időszakában az állami szuverenitásnak a korlátai nem csökkentek jelentősen, sőt az október 23–28. közötti napokban súlyosbodtak. A Varsói Szerződés alapján hazánkban tartózkodó szovjet csapatok hadműveleti terveiben magyarországi katonai támadási és politikai feladatok is szerepeltek, s ezeket a terveket (amelyeknek a Hullám fedőnevet adták) a poznańi események hatására aktualizálták. A hadműveleti terv alapján került sor október 24-én az első szovjet beavatkozásra, s a szovjet haderő önállóan lépett fel a magyar lakosság ellen, és a vele érkező belbiztonsági csoportokkal, amelyet I. A Szerov altábornagy, a KGB főnöke vezetett letartóztatásokat hajthattak végre, kihallgatásokat foganatosíthattak magyar állampolgárok ellen a magyar hatóságok engedélye és részvétele nélkül. Október 23-án este Hruscsov és Gerő Ernő telefonbeszélgetése után a szovjet csapatok megkezdték bevonulásukat a fővárosba. A beavatkozás legitimitását erősen megkérdőjelezte, hogy bár a szovjet vezetés azzal a kikötéssel engedélyezte fegyveres ereje alkalmazását, ha a magyar Minisztertanács ezt írásban kéri, a minisztertanácsi kérelmet Hegedüs András antedatálva csak október 28-án írta alá. Ugyancsak erős volt a Szovjetunió politikai ellenőrzése is, az állandó szovjet tanácsadókon, J. Andropov nagyköveten, s a követség tagjain kívül az SZKP KB Elnökségének több tagja (A. Mikojan, M. A. Szuszlov) is Magyarországon tartózkodott a forradalom egyes napjain (október 26–31.), s részt vett az MDP vezető testületeinek ülésein, s tárgyalt a kormány és a párt vezetőivel.

A teljes állami szuverenitásáról katonai erő hiányában a hatalom átvétele után a forradalmi kormányzat egy ideig gondolni sem mert, csupán azt érte el, hogy a szovjet csapatok Budapestről kivonuljanak. A konszolidáció, s szuverenitás helyreállításának érdekében a kormány kabinetje további lépéseket is tett, október 31-én arról döntött, hogy tárgyalásokat kezdenek a Varsói Szerződésből való kilépésről és a szovjet csapatok kivonásáról. Október 31-én azonban a szovjet pártvezetés véleménye is megváltozott, s a magyar forradalom fegyveres leverését határozta el, s parancsot adott az. ún. Forgószél hadművelet fedőnevű intervenció előkészítésére. November 1-től megváltozott a szovjet csapatok mozgása, egyre több új hadosztály érkezett az országba. A katonai változásról Nagy Imre már aznap értesült, magához kérette Andropov nagykövetet, akinél tiltakozott a szovjet csapatok beözönlése ellen. November 1-én tartott kormány kabinetje is határozatot fogadott el a tiltakozásról, majd délután újabb ülést tartott, amelyen Andropov szovjet nagykövet is részt vett. Mivel a diplomata nem szolgált kielégítő magyarázattal, a kormánykabinet a szovjet beavatkozás legalitásának megszüntetése érdekében a Varsói Szerződést felmondta, kinyilvánította az ország semlegességét, s az ország semlegességének védelmére az ENSZ-hez fordult, és a négy nagyhatalom segítségét kérte. Ezzel a lépéssel Nagy Imre egy de jure független Magyarországot deklarált, amelynek azonban a szovjet haderő jelenléte miatt továbbra is voltak korlátai. Ezzel a lépéssel egyben a készülődő szovjet támadást nemzetközi szempontból törvénytelenné tette. A négy nagyhatalomhoz fordulás osztrák típusú semlegességi igényt sugallt, ezzel az igénnyel azonban a világpolitika nem tudott mit kezdeni. November 2-án arról döntött a kabinet, hogy a lengyel fővárosban tárgyaljanak a Varsói Szerződés felmondásának végrehajtásáról, a küldöttség élére Losonczy Géza államminisztert, tagjaiként id. Antall József volt kisgazdapárti minisztert, Márton András ezredest, Farkas Ferenc kisgazda politikust nevezték ki, összeállították az ENSZ közgyűlésére utazó magyar küldöttséget: Nagy Imre, Tildy Zoltán, Kéthly Anna, Kovács Béla lettek a tagjai. Kijelölték a szovjet csapatokkal folytatandó tárgyalások tagjait, Maléter Pál miniszterhelyettes, Kovács István vezérkari főnök, és Szűcs Miklós hadműveleti csoportfőnök személyében. A tárgyalások november 3-án éjjel a hivatalosan kijelölt szovjet katonai parancsnokokkal, azonban az intervencióra készülő szovjet hadvezetés a tárgyalásokat saját katonai hasznára fordította, s I. A. Szerov a KGB elnöke éjféltájban letartóztatta a magyar küldötteket, s ezzel a legfontosabb katonai vezetőktől megfosztotta a magyar haderőt.

A november 4-én meginduló újabb szovjet intervenció szinte egy időre teljesen megszüntette az ország szuverenitását. A dolog pikantériája, hogy ez az erőteljes szovjet kontroll egyben a Kádár kormány mozgásterét jelentősen korlátozta. A Vörös Hadsereg I. Sz. Konyev marsall 2. sz. hadparancsa alapján már az intervenció kezdetén az ország területét katonai körzetekre osztotta. E hálózati rendszer segítségével a szovjet apparátus gyakorlatilag helyettesítette, illetve ellenőrzése alá vonta az állam közigazgatási, politikai és biztonsági szerveit. A helyzet a kádári kormányzat aktiválódása után sem változott jelentősen, sőt decemberben az SZKP KB Elnöksége arról határozott, hogy 40–50 pártfunkcionáriust a katonai parancsnokok gazdasági és politikai helyetteseként Magyarországra vezényeltet, hogy segítséget nyújtsanak a helyi hatalmi szerveknek.

A szovjet hatósági kontroll második fajtája a szovjet belbiztonsági kontroll, amelyet I. A. Szerov a Szovjet Állambiztonsági Bizottság (KGB) elnöke, aki már az október 24. óta Magyarországon tartózkodott. A szovjet belbiztonsági vezető a lakosság megfélemlítése céljából a látszatra sem ügyelve alkalmazott olyan megtorlási eszközöket, amelyet még Kádárék is nehezményeztek, hiszen november 4-i rádióbeszédében maga a kommunista vezető ígérte meg, hogy nem lépnek fel a forradalmi eseményekben részt vett munkásság stb. ellen. A szovjet belbiztonsági csoport tömeges letartóztatásokat hajtott végre, a 3608 letartóztatottból 1074 embert szovjet területre szállíttatott. A rendészeti intézkedéseken kívül az új belső államvédelem megszervezésében is részt vett a szovjet belbiztonsági csoport, noha erre nem volt felhatalmazása, november 8-án több száz ÁVH-s tiszt, Szerov alakulatainak fedezete mellett Budapesten bázisként elfoglalta a Hatóság volt József Attila utcai épületét és aktív tevékenységbe kezdett. A dolog komikuma, hogy Münnich Ferenc miniszterelnök-helyettes az előző napon mondta ki véglegesen az ÁVH feloszlatását, s új államvédelmi alakulat megalakítására még nem készült új jogszabály.

A szovjet kontroll harmadik fajtája a politikai ellenőrzés volt. E célból szovjet megbízottak érkeztek Moszkvából, november 11-én M. A. Szuszlov, és A. B. Arisztov szovjet KB titkárok, november 15-én G. M. Malenkov miniszterelnök-helyettes és KB elnökségi tag, akik széleskörű felhatalmazással érkeztek, nekik rendelték alá a Magyarországon tartózkodó szovjet katonai, belbiztonsági erőt, és a diplomáciai kart, beszámolási kötelezettséggel csak az SZKP KB Elnökségének (tehát nem a szovjet kormánynak) tartoztak. A szovjet megbízottak Kádárékat erőteljes politikai nyomás alá helyezték a proletárdiktatúra intézményeinek restaurációja érdekében, és tevékenységét ellenőrizték. A szovjet követelések Kádárék mozgásterét, konszolidációra törekvésének hatékonyságát jelentősen csökkentették. Az ellenőrzés, bár Malenkovék december elején visszatértek Moszkvába, egyre csökkenő mértékben a kádári hatalom megszilárdulásáig tartott.