Közép-Amerika történelmének
az Kr. u. 300–900 közötti szakaszát klasszikus korszaknak nevezik. Bár ekkor
nem egy birodalom uralta a térséget, de kulturális értelemben (azonos
istenvilág, rituális labdajátékok, lépcsős piramisok, leporellószerűen
hajtogatott könyvek) mégis egységként kezelhetjük a területet. Kr. u. 400–600
között a mexikói Teotihuacán városa volt a maják központja, amely azonban
inkább kulturális és gazdasági kapcsolatai révén hatott Közép-Amerika népeire,
mintsem hogy politikai értelemben egyetlen birodalomba tömörítette volna őket.
800 körül azonban a maja városok elnéptelenedtek, nem állítottak több feliratot
az uralkodóknak, felhagytak a templomok kijavításával a vallási központok
lehanyatlottak. Hogy erre a drámai változásra mi okból került sor, arra a
kutatók még nem tudtak minden kétséget kizáró választ adni. Valószínűleg a
városi lakosság számának növekedése és a termőterületek kimerülése a központok
lakosságának élelmiszerrel való ellátását megroppantotta. Az ebből adódó
belpolitikai problémák és az ezeket kihasználó külső támadások pedig együttesen
vezethettek a városok bukásához.
A maja társadalom élén az egyes városok uralkodói álltak,
akiknek hatalmát családtagjai és a nemesség katonai illetve vallási vezetői
támogatták. A maja uralkodócsaládok isteni eredettel büszkélkedtek. Az uralkodó
és felesége a testükön ejtett sebből származó vérrel mutattak be áldozatot
bizonyos alkalmakon. A városokban nagyszámú kézműves dolgozott elsősorban az
uralkodók és a templomok igényeinek kielégítésére. A köznép falvakban élt és az
irtásos-égetéses műveléssel, vagy mesterséges úton öntözött és tápanyaggal
ellátott földeken gazdálkodott, illetve az uralkodó parancsára közmunkákat
(épületek és víztározók építése, bányászat) végzett. A maják fejlett
írásbeliséggel rendelkeztek, amely kép- és fonetikus elemekből állt, és ami
révén jelentős mennyiségű belső keletkezésű történelmi dokumentumot – jórészt
uralkodóknak állított feliratokat – hoztak létre. A húszas számrendszeren
alapuló sokrétű matematikai ismereteiket bonyolult csillagászati
megfigyelésekre is felhasználták. Építészetükre a lépcsős stukkókkal borított
templompiramisok, az álboltozatok felhasználásával épített paloták, a rituális
labdajátékpályák és a városokat összekötő kövezett utak voltak jellemzőek. A
majak állandó háborúkat folytattak, amelyeknek célja a fogolyszerzés volt,
akiket – minél magasabb rangúak voltak, annál inkább – az isteneknek áldoztak
fel.
A maja városok hanyatlását kihasználva 7. században az
Oaxaca-völgy nyugati peremén feltűnő mixtékek hatalmukat kiterjesztették a
völgy északi részére, Mexikó középső részén pedig a toltékoknak sikerült erős
államot alapítaniuk Tula központtal. A toltékok 900 körül jelentek meg ezen a
területen Mixcoatl nevű főnökük vezetésével, majd utódának, Topoltzinnak az
uralma idején a 10. század második felében alapították meg fővárosukat Tulát.
Amikor azonban az uralkodó Quetzalcoatl isten (Tollas Kígyó) nevét vette fel,
és összeütközésbe került a harcosok és a varázslók istenének tartott
Tezkatlipoca híveivel, vereséget szenvedett. A legenda szerint a Mexikói-öböl
partjára menekült a bukott uralkodó, ahonnan hajókkal keletre távozott, de
megígérte, hogy egyszer még visszatér. Ez a legendás történet nagyban
befolyásolta Közép-Amerika későbbi urait az aztékokat abban, hogy amikor
keletről spanyol kalandorok érkeztek meg államuk határára, őket kapcsolatba
hozzák a mitikus Quetzalcoatl uralkodóval, illetve az ő visszatérésével.
A toltékok presztízse oly nagy volt, hogy a spanyol hódításig
Közép-Amerika azték és maja uralkodói családjaik tolték eredetét vallották. A
maják központi területein bekövetkezett politikai és gazdasági összeomlás után
a maja civilizáció súlypontja a Yucatán-félszigetre helyeződött át. A maja
legendák szerint 987-ben egy Kukulkan (Tollas Kígyó) nevű vezér vándorolt ide
népével és uralma alá hajtotta a területet, megalapítva fővárosát Chichén
Itzát. A jövevények minden bizonnyal toltékok voltak. A 13. század elejére a
toltékok hatalma lehanyatlott, és a Yucatán-félsziget északi részén lévő
területeiket az itzák népe foglalta el, amely megalapította Mayapán városát. A
16. század elején a spanyol hódítók már az egymással harcoló tizenhat maja
fejedelemséggel vették fel a harcot.
A 13. században a
Mexikói-völgy területére azték törzsek hatoltak be. Az eleinte az itt lévő
államok zsoldosaiként harcoló jövevények a 14. század első felében a Texcoco-tó
egyik szigetén megalapították fővárosukat, Tenochtitlánt. 1428-ban az aztékok –
szövetkezve Texcoco és Tiacopan városával – legyőzték korábbi uraikat,
Atzcapotzalco városának lakóit, és függetlenné váltak. A politikai változások
megkövetelték, hogy a korábbi fővárost igazi metropilisszá építsék át.
Megkezdték a mocsaras terület lecsapolását, a várost csatornákkal szelték át és
fonott sövényfalak közé töltött nád és iszap segítségével megerősített
szigeteket tettek lakhatóvá és művelhetővé. Hogy a város számára a lehető
legkisebb fenyegetést jelentsenek az áradások, a település védelmét a víz
mennyiségét mesterségesen szabályozni képes gáttal biztosították. A város
szívében álltak Tlaloc az esőisten, és Huitzlipochtli a hadisten és egyben az
aztékok törzsi istenének templomai. A közelükben helyezkedett el még Quetzalcoatl
isten temploma, a vallási rendeltetéssel is bíró azték labdajáték pályák és az uralkodók
palotái.
Az aztékok hadisikerei megerősítették azt a felfogásukat, hogy
ezeket az istenek, főképpen pedig Huitzilopochti kegyének köszönhették. Annak
érdekében, hogy ezt fenntartsák, évente hozzávetőlegesen 10–50 000 embert –
hadifoglyokat, rabszolgákat, gyerekeket – áldoztak fel. Ennek a megdöbbentő
méreteket öltő emberáldozatnak fő célja, hogy Huitzilopochtlinak a sötétség
elleni harcát az áldozatok vérével és szívével segítsék. A spanyol
konkvisztádorok megérkezésekor egy több mint 136 000 koponyából álló
emelvényt találtak Huitzlipochtli templomának közelében.
A terjeszkedés eredményeképpen a társadalom jelentős
csoportjainak egyetlen feladata az újabb hódítás lett, aminek
következményeképpen a 16. század elejére az aztékok Közép-Amerika rettegett
uraivá váltak, de ezzel egyidőben gazdaságuk jelentős mértékben
kiszolgáltatottá vált a meghódított államokból adó gyanánt megszerzett
termékeknek. Az aztékok számára azonban a legfontosabbá céllá az
emberáldozatokhoz szükséges fogolysereg megszerzése vált, ezért rákényszerítették
a szomszédos városállamokat, Tlaxcallant és Huexotzincot, hogy rendszeresen
folytassanak harcot az aztékok ellen, hogy azok ez által hadifoglyokat tudjanak
ejteni közülük, akiket fel tudtak áldozni isteneiknek. Az aztékok élén két
uralkodó állt: a tlatoani a külkapcsolatokat, míg a cihuacoatl az
állam belügyeit intézte. Alattuk helyezkedett el az örökletes nemesség. A
közemberek helyhez kötött rokonsági csoportokban éltek. A nemesek földjeit
szolgák művelték, a háztartásokban rabszolgák dolgoztak. A hadsereg vezetői a
sok hadifoglyot ejtett katonák lettek. A kiemelkedő képességű harcosokat a
jaguár- illetve a sas-„lovagok” közé válogatták be. A katonák
obszidiánpengékkel ellátott buzogányokkal, dárdákkal és nyilakkal harcoltak. A
legyőzött városokba azték helyőrség került.
Hernando Cortes egy spanyol kalandor, néhány száz fős
csapatával partra szállt a Mexikói-öbölben és megtámadta az Azték Birodalmat
1519-ben. Előrenyomulását látván a tlaxcallaiak elsőnek megkísérelték megállítani,
de amikor vereséget szenvedtek átálltak az oldalára. A spanyolok sikereit
látván az eseményekről jó információkkal rendelkező Motecuhzoma Xocoyotzin
azték uralkodó követséget menesztett hozzájuk, de még nagy ajándékokkal sem
sikerült rábírnia őket a visszavonulásra. Az eddig azték ellenőrzés alatt lévő
városok a spanyolokat megmentőikként fogadták, és szövetséget kötöttek velük.
Az aztékok számára azonban a spanyolok feltűnése nem csak egy új támadó
megjelenését jelentette. Hitük szerint a világ történelme olyan nagy
kataklizmákkal és az adott világ pusztulásával járó szakaszokra bontható,
amelyek 104 évente ismétlődnek. A spanyolok megjelenésekor csak néhány év volt
már az adott ciklus végéig. 1519 novemberében a konkvisztádorok elérték
Tenochtitlánt. Miután Corteznek csellel sikerült Motecuhzoma Xocoyotzint
fogságba ejteni, a jól szervezett birodalom irányítását a spanyolok szerezték
meg. Az önkényeskedések, az azték vallás elleni fellépések és a nemesfémtárgyak
mértéktelen elrablása azonban az azték közvéleményt a hódítók ellen hangolta.
1520 áprilisában Cortez kénytelen volt elhagyni a fővárost, mert értesült
arról, hogy Kubából elfogására egy spanyol sereg kelt útra, amely már partra is
szállt Mexikói-öbölben. Amikor azonban – az ellene küldött csapatot a maga
oldalára állítva – visszatért az azték fővárosba, ott a spanyol helyőrség már
harcban állt.
Cortez távollétében egy a Huitzlipochtli isten tiszteletére
rendezett ünnepség résztvevőit – akiknek szertartásait támadó szándéknak vélték
– a pattanásig feszült idegállapotban lévő spanyolok legyilkolták. Amikor
Cortez még Motecuhzoma Xocoyotzin segítségével sem volt képes lecsendesíteni az
aztékokat, a spanyolok megölték az uralkodót, majd 1520. június 30-án óriási
veszteségeket szenvedve kitörtek a városból. Cortez seregének maradványaival egészen
Tlaxcalláig vonult vissza, ahol újjászervezte erőit, majd támadást indított
Tenochtitlán ellen, és 75 napi ostrom után a spanyolok bevették a várost,
lakóit pedig lemészárolták.
Az Inka Birodalom az 1430-as
évekre Dél-Amerika egyik regionális hatalmából a térség vezető államává vált. A
legendák szerint a dinasztia alapítója, – a Nap fia – Manco Capac három
fivérével és feleségeikkel – akik egyben nővéreik is voltak – 10 nemzetég élén
egy barlangból jött elő. A Nap azt parancsolta nekik, hogy azon a helyen, ahol
egy aranyrúd belefúrható a földbe, alapítsanak várost. Ez a későbbi Cuzco
területén történt meg, de a vándorlás során Manco Capac valószínűleg addigra
már megölte fivéreit. Az inka állam megalapításától kezdve terjeszkedni
kezdett, és ennek legfontosabb lépése volt, hogy a nyolcadik inka uralkodó,
Viracocha egyik fia, Yupanqui meghódította a szomszédos Chancha államot. A
siker hatására apját és idősebb testvérét, a trónörököst félreállítva Yupanqui
az állam uralkodójává nyilvánította magát, és felvette a Pachacuti nevet. Eddig
az Inka Birodalom egyes tartományait az uralkodó családtagjai irányították. A
területi növekedés azonban ezen a rendszeren túllépett, és így Pachacuti
megalapította a tiszteletbeli inkák csoportját, akik közé rátermett, de nem az
uralkodó dinasztiába tartozó személyek kerültek. Őket nevezte ki az egyes
tartományok helytartóinak, akik társadalmi pozíciójuk alátámasztására földbirtokokat
is kaptak.
Cuzco jelentős építkezések színterévé vált, a régi település
átépítése is megkezdődött, amelynek része volt a város védelmét ellátó
Sachahuaman erőd felépítése. Az inka haderő meghódította Collát és a Lupaqa
államot, és ezzel befejeződött a hegyvidéknek az inka kezében való egyesítése.
Pachacuti fia, Topa tovább folytatta a hódítást. Elfoglalta Ecuadort, Chimut,
Chinchát és megszerezte a Csendes-óceáni partvidék déli részét egészen
Pachacamacig. 1471-ben Topa lett az inka Birodalom uralkodója. Leverte a Titicaca
tartományok felkelését, majd hadat vezetett délre, ahol csapatai egészen a
Maule-folyóig nyomultak előre.
Az Inka Birodalom Amerika legnagyobb területű állmává vált,
fejlett gazdálkodás folyt területén az Andok hegyláncai között. A földművelés
mesterséges teraszokra tagolt és öntözőcsatornákkal ellátott földeken zajlott,
a gondosan válogatott és nemesített haszonnövények (kukorica, burgonya stb.)
termesztéséhez nem volt szükség ekés földművelésre. Az amerikai kultúrák
sajátos vonása, hogy képesek voltak az ásóbotos, illetve kapás földművelési
eljárásokkal olyan jelentős terméktöbbletet előállítani, amely lehetővé tette a
hadsereg, a papi csoport és az uralkodó fenntartását, a birodalmak
megszervezését. Az amerikai kultúrák sajátos vonása, hogy nem rendelkeztek
nagytestű igavonó állatokkal, az Andok indián népei az alpakát, lámát és
vikunyát csak kisebb terhek hordozására alkalmazták. Az észak-amerikai Préri
indián törzsei a spanyolok által betelepített lovakat fogták be. Amerikában
őshonos igavonó állatok hiányában nem terjedt el az ekés földművelés és
szállítás óvilágban megszokott számos módja.
A technikai adottságokra jellemző, hogy az inka arany és
rézművesség fejlett volt, de a vas használata nem terjedt el, ezzel szemben az
obszidiánt széles körben alkalmazták, a kőeszközök használata általános volt a
társadalom köreiben. Az építkezések monumentális mérete a hatalmas kőtömbök
pontos faragása és illesztése, a kő megmunkálásának magas színvonaláról
tanúskodik, ugyanakkor az óvilágban általánosan elterjedt falazási eljárás
(mész és habarcs alkalmazása) Amerikában nem terjedt el.
Az
Inka Birodalom területi beosztása
A birodalom egységének
fenntartását szolgálták azok az intézkedései, amelyek eredményeképpen állama
minden részén helyőrségeket hozott létre, amelyeket kisebb út menti
szállásokkal ellátott jó minőségű utak kötöttek össze. A birodalom egységének
fenntartását szolgálták azok az intézkedései, amelyek eredményeképpen állama
minden részén helyőrségeket hozott létre, amelyeket kisebb út menti
szállásokkal ellátott jó minőségű utak kötöttek össze.
Huayna Capac lett a birodalom uralkodója 1493-ban, és új
fővárost építtetett északon, Quitót, 1527-ben bekövetkezett halála után azonban
az Inka Birodalmat trónviszály rázta meg. Egyik fia, Huascar Cuzcóban
trónralépett, de egy másik fia, Atahuallpa megszerezte magának Quitót. A
kettőjük közötti – rendkívül véres – harc győztese végül Athauallpa lett, aki
az egész Inka Birodalom urává vált. Az állam élén az inka állt, akit a Nap
fiának és földi képviselőjének tekintettek. Az uralkodók főfeleségnek saját
nővéreiket emelték maguk mellé. A dinasztia többi tagjai jelentős
földbirtokokat kaptak, illetve egyes tartományok vezetői lettek. A többi
tartományt a tiszteletbeli inkák és a helyi – az inkához mindenkor hű – főnökök irányították. A tartományok
fővárosát igyekeztek a birodalmi igényeknek és ízlésnek megfelelően felépíteni.
A közmunkákat az egyes tartományok lakossága végezte, de szükség esetén a
hadseregbe is kellett küldeniük alakulatokat. A megbízhatatlan területek
lakosságát az inka más tartományokba telepítette át, és helyükre hozzá mű
lakosokat helyezett. A birodalom stabilitását szolgálta a karbantartott
úthálózat, amelyen – lévén kerekes járműveket nem használtak – a futárok
szállították az információkat Cuzcóba. A helyi természetbeni adókat az adott
tartomány raktáraiba gyűjtötték be, és szükség esetén abból élelmezték a
lakosságot.
Francisco Pizarro spanyol kalandor másfélszáz katonájával
megtámadta az Inka Birodalmat 1532-ben. Az inka uralkodó, Atahuallpa
ellentmondásos híreket kapott a spanyolokról, így jobbnak látta, ha lehetővé
teszi számukra, hogy harc nélkül előrenyomuljanak Cajamarcáig. 1532
novemberében a spanyolok elérték a várost, ahol Athauallpa inka fogadta őket.
Pizarro számolva azzal, hogy a birodalom stabilitását az inka személye
nagymértékben befolyásolja, fogságba ejtette Atahuallpát. Pizzaro
rákényszerítette az inkát, hogy szabadulása érdekében hatalmas
nemesfémmennyiséget adjon át a hódítóknak. Ezt azonban csak az inka templomok
kifosztása révén lehetett előteremteni, amely a lakosság körében komoly
ellenálláshoz vezetett. Amikor Athauallpa értesült arról, hogy a bebörtönzött
Huascar egyezséget ajánlott a spanyoloknak, megölette testvérét. Miután az inka
a kiszabott nemesfémmennyiséget átadta a spanyoloknak, személye már
fölöslegessé ált, így 1533. augusztus 29-én Athauallpa inkát Pizarro parancsára
– testvérgyilkosságért, bálványimádásért és többnejűségért – halálbüntetésre
ítélték és megfojtották. Halálának hírére az uralkodócsalád egyes tagjai
illetve az inka seregek vezetői egymás ellen fordultak, és az Inka Birodalom
szétesett.
Pizarro II. Manco Capac herceget helyezte a megroppant állam
trónjára, aki azonban támogatója ellen fordult. Csapatai azonban vereséget
szenvedtek, ő maga pedig Vilcapampa hegyeibe vonult vissza, ahol 1545-ben
megölték. Pizarro II. Manco Capac lázadása után testvérét Paullut tette meg
inkának, aki azonban már csak mint a Spanyol Birodalom egyik hűbérese
irányíthatta a volt Inka Birodalom egy töredékét.
A skandináv területekről a 9.
században kirajzó vikingek nem csak Nyugat- és Kelet- Európát járták be kiváló
hajóik segítségével, hanem kísérletet tettek az Atlanti-óceán északi szigeteinek
kolonizációjára is. A 9. század közepén megtelepedtek a Feröer-szigeteken, és
elérték Izlandot. Mindkét területen rendkívül zord időjárási viszonyok voltak,
amit súlyosbított a fák teljes hiánya és a termőterületek csekély volta.
980-ban Izlandról gyilkosságért száműztek egy vikinget, Vörös Eriket, aki
nyugat felé hajózva elérte Grönlandot, amelynek eddig pusztán a léte volt
ismert. Visszatérvén Izlandra telepeseket hozott magával, akik megtelepedtek
ott.
Bjarni Herjólfsson, aki szüleit kívánta felkeresni Grönlandon
985-ben, hajójával messze nyugatra sodródott. Amikor végre szárazfőldet
pillantott meg, az ismeretlen volt számára, és ezért elnevezte az erdőkkel
borított területet Marklandnak (Erdősföld). Nem kötött ki azonban itt, hanem
északi irányba hajózott, ahol először a szintén általa elnevezett Helluland
(Laposkőföld) mentén vitorlázott el, majd ez után megérkezett Grönlandra.
A grönlandi viking kolónia vezetőjének a fia, Szerencsés Leif
értesülvén az eddig ismeretlen földek létezéséről, hajóra szállt és nyugat felé
vitorlázott. Útja során érintette Hellulandot, Marklandot, majd eljutott egy
olyan területre, amelyet a partraszállók az ott talált szőlőhöz hasonló
növényről Vinlandnak (Szőlőföld) neveztek el. Őt követve Leif bátyja, Thorvald
is elindult nyugatra, de megérkezvén fegyveres harcba keveredett a terület
lakóival, akik lenyilazták. Őt követte Thorfirm Karlsefni – akinek skandináv
források szerint – sikerült habár rövid életű, de mégis állandó települést
létrehozni Vinlandon, bár a kolónia újra és újra ki volt téve a bennszülött
indiánok támadásának. A viking felfedezők ezen útjai kétségtelenül Észak-Amerika
keleti partvidékén zajlottak.
Egy Új-Foundland északkeleti részén található kis település,
L’Anse-aux-Meadows közelében az 1960-as években a viking települések mintájára
épített – tőzegtéglákból készített házakból és gazdasági épületből álló –
település nyomaira bukkantak, amelyekről bebizonyosodott, hogy a valamikor 10–11.
században viking hajósok lakhelye volt. Ez a lelőhely tekinthető az első
egyértelmű régészeti bizonyítéknak, amely megerősíti a viking kolóniák
észak-amerikai létezését. A vikingek észak-amerikai jelenléte azonban nem volt
hosszú életű. Az időjárás, a bennszülöttekkel való összeütközések és az
anyaországgal való nehézkes kapcsolattartás a kolóniák felszámolásához
vezetett. Az itt lakók egy része valószínűleg visszatért Grönlandra, mások
talán beleolvadtak a helyi lakosságba. Hogy a vikingek Észak-Amerika keleti
partvidékén déli irányban folytattak-e újabb expedíciókat, azt egzakt módon
egyelőre nem lehet eldönteni, bár – a már említett felfedezőutakról szóló
beszámolóknak az éghajlatra és növénytakaróra vonatkozó adatai alapján – néhány
kutató azzal számol, hogy vikingek Új-Foundlandtól délre is hajtottak végre
ilyen vállalkozásokat.