A TANKÖNYV CÉLJA ÉS FELÉPÍTÉSE
A tankönyv célja és felépítése
Nevelés- és művelődéstörténet a képzésben
Curriculumelméleti alapozás és pedagógiai nézetek szerepe a képzésben
Sajátos képzési területek
Ajánlás
A TANKÖNYV CÉLJA ÉS FELÉPÍTÉSE
A tankönyv összeállítása során abból indultunk ki, hogy a neveléstudomány
mindegyik nagy egyetemi műhelyének vannak olyan sajátos területei,
amelyeket ott dolgoztak ki, ott művelnek legmagasabb szinten vagy -
szerényebben fogalmazva - ott terjesztik ki a képzést leghatározottabban
az adott irányban. Úgy véljük, hogy a lineáris képzés bevezetését
megelőző, az ország különböző neveléstudományi tanszékeivel és szakjaival
történő egyeztetéseknek, az e munkát támogató szervezetek és anyagi
források alapján létrejövő tananyagok kidolgozásának közös célja lehet,
hogy az oktatásban valamennyi, így készült tananyagot fel tudjuk majd
használni saját szakunk oktatói munkájában is. Tehát nem törekedünk a
teljességre, hanem csupán néhány ránk jellemző, a szakunkon oktatott
terület bemutatására és tananyagként történő felhasználására.
A neveléstudomány "pécsi műhelye" meggyőződésünk szerint
rendelkezik olyan sajátos profillal, amely megfelel a fenti célkitűzésnek.
Kötetünkben nem az oktatók-kutatók új tudományos eredményeit adjuk közre -
tehát nem tanulmánygyűjteményt állítunk össze -, hanem olyan széles
szakirodalmi bázison nyugvó áttekintéseket, amelyeket a hallgatók
használni és alkalmazni tudnak tanulmányaik során, illetve az alapozó
képzésről a munka piacára kilépve gyakorlatuk során is. Az
irodalomjegyzékeket úgy állítottuk össze, hogy az érdeklődő diák további
tanulmányaihoz felhasználható anyagokat is találjon.
A tananyagok szerzői maguk is sokéves tapasztalattal rendelkező
oktatók, akik ismerik a hallgatóságot, ismerik azokat a lehetőségeket,
amelyek a továbbtanulásban és a munkapiacon hasznosíthatók.
A széles szakirodalmi bázison építkező bevezető, alapozó,
alapértelmezéseket, rendszer-összefüggéseket felmutató tananyagok
felhasználhatók az alábbi területeken:
- a pedagógia alapképzési (bachelor, Ba) szak szakmai
törzsképzésében,
- a pedagógia alapképzési (bachelor, Ba) szak differenciált
szakmai képzésében,
- valamennyi olyan alapképzési szaknál, ahol a hallgató
tanári mesterszakra orientáló pedagógiai, pszichológiai stúdiumokat
választ, és
- a neveléstudományi mesterszakon folytatott tanulmányok
megalapozásához.
A tankönyv egyes anyagai inkább az általánosabb, mások inkább a
differenciált szakmai képzést szolgálják, ugyanakkor hasznosítani lehet
őket egyéb képzési területeken is, törekvésünk szerint a hallgatók, a
leendő értelmiségiek széleskörű műveltségének megalapozásához.
Célunk volt az is, hogy a hallgatók a megszerzett elméleti
ismereteketelmélyíthessék,ezértmindentanulmányhoz
fogalom-magyarázatokat, kérdéseket és feladatokat fűztünk. A kérdések és
tesztfeladatok részint az önellenőrzést szolgálják, részint az elméleti
ismeretek gyakorlati alkalmazásához adnak segítséget.
A tankönyvi szövegeket, a fogalom-magyarázatokat ("forrószavak"),
a kérdéseket és feladatokat elektronikus formában a tankönyvhöz csatolt
CD-lemezen is közreadjuk. Ily módon tankönyvünk alkalmas lehet a levelező
és a távoktatásban való felhasználáshoz is. Ráépülve az egyes egyetemek
belső internetes rendszereire, a hallgatókkal való elektronikus
kommunikáció lehetőségével élve egyéni konzultációk, illetve az
önellenőrzés és a számonkérés egyéni elektronikus formái is lehetővé
válnak. Az egyes tananyagokhoz készült irodalomjegyzékek és
feladatgyűjtemények tehát lehetővé teszik mind az elmélyültebb ismeretek
megszerzését, mind pedig a tananyag, ezzel együtt a számítógépes technika
módszereinek alaposabb begyakorlását.
Mindegyik tananyag diszciplinárisan is elhelyezhető a szak
főtárgyainak körében, azonban mindegyiknek van olyan sajátossága, amely az
egyes diszciplínákon belül egy-egy területre helyezi a hangsúlyt. Az első,
három tanulmányból álló blokk a legújabb törekvéseket és eredményeket
mutatja be a nevelés- és művelődéstörténet területén: az egyik az
összehasonlító kultúra-kutatással, a másik a világképek kialakulásának,
formálódásának bemutatása révén a filozófiával, a harmadik az
oktatáspolitikával teremt összefüggést.
Ezt a tankönyvrészt követően az intézményes oktatás belső
világához kerülünk közelebb. Előbb a tantervelmélet és tantervfejlesztés
lehetőségeit, szabályait, kutatásának kérdéseit tárgyaljuk, a következő
fejezet pedig a "felhasználók", a diákok felől közelít: megismerjük a
felsőoktatásba belépő, illetőleg a tanárnak készülő hallgatók igényeit,
elvárásait, nézeteit, attitűdjeit a tanulással és a tanárokkal
kapcsolatban.
A következő rész négy speciális területet tárgyal. A
nevelésszociológia sajátossága, hogy a tudományterület a romológiai
tanulmányokkal van összefüggésben, azaz a cigány, roma népesség
kultúrájának, szociális helyzetének, valamint az ezzel kapcsolatos
kutatásoknak a nevelésszociológiai értelmezésére kerül sor. Az
egészségneveléssel foglalkozó tananyag összekapcsolja a jelen problémáira
való reagálást és a jövő életminőségét megalapozó tevékenységeket, ezért
is indokolt szerepeltetése a pedagógiai alapképzésben. Hasonlóan kiemelt
szerepe van az integrált nevelés lehetőségeinek, feladatainak, törvényi
kereteinek is a képzés szempontjából, ezt mutatja be a következő rész.
Időszerű és fontos a kötet utolsó írása, amely a médiumpedagógiával
kapcsolatos legújabb ismereteket, fogalmakat foglalja össze.
Az egyes fejezetek felépítése és tartalmi kibontása, a hozzájuk
kapcsolódó feladatok, példák köre bizonyára meggyőzi az olvasót, a
felhasználót arról, hogy az alkotók könyvüket nem a hagyományos értelemben
vett "betanulásra - levizsgázásra - elfelejtésre mozgósító" jegyzetként
céltételezik. Sokkal inkább olyan forrásként, mely az egyes fejezetekben
testet öltő tananyagtartalmakhoz (ezzel összefüggésben a feladatok,
példák, kiegészítő irodalmak tartalmához) kapcsolódóan kíván alapozást
nyújtani az értelmes, értő tanuláshoz, és ösztönözni, mozgósítani a
továbbgondolásra, az alkotó alkalmazásra.
Könyvünkkel ahhoz szeretnénk hozzájárulni, hogy az egyes
fejezeteket tanulmányozók,aforrószavakalattelérhető
fogalomértelmezéseket, jelentéseket, példákat feldolgozók, a feladatokat
megoldók:
- felismerhessék, megérthessék az alapismeretek mögött a
mélyebb, szélesebb összefüggéseket,
- előzetes tudásukat mozgósítva kerülhessenek "élő
kapcsolatba", párbeszédbe, vitába az egyes fejezetek üzenetével,
- az egyes fejezetek (témakibontások, fogalomértelmezések,
példák, ábrák, feladatok, ajánlott irodalmak) értő, értelmező, reflektáló,
rendszerező, továbbgondoló, újrastrukturáló feldolgozásával teremtsék meg
saját jelentésüket.
A tananyagtartalmak kibontásánál, a feladatok megtervezésénél
szándékaink szerint külön is hangsúlyt fektetünk az interdiszciplinaritás,
a komplexitás, a produktivitás, az elmélet és gyakorlat integritása, az
elméletileg megalapozott gyakorlati irányultság értéktételezésére és
lehetőség szerinti érvényesítésére. Az egyes fejezetek széles szakirodalmi
bázison építkező, rendszerösszefüggéseket felmutató pedagógiai (nevelés-
és oktatásszociológiai, oktatáspolitikai, nevelés- és művelődéstörténeti,
oktatás- és tantervelméleti, alkalmazott pedagógiai, médiumpedagógiai) tananyagtartalmakat
foglalnak magukba. A tananyaghoz - megértést könnyítő, egyúttal a tananyag
(az egyes fejezetek) mondanivalóját kiterjesztő, elmélyítő, esetenként a
gyakorlatban való alkalmazás, felhasználás mikéntjét is felmutató -
"forrószavas" példák, fogalomértelmezések is kapcsolódnak. A feladatok
pedig a tananyaghoz, az egyes fejezetek témáihoz kötődő elméleti ismeretek
elmélyítését, alkalmazását, alkotó felhasználását igénylik, saját
produktumok létrehozására, kisebb kutatásokra, vizsgálódásra, fejlesztésre
mozgósítanak.
A feladatok jelentős része, különösképpen a feladatok
eredményének megosztása igényli természetesen a közös tanulási
szituációkat, a kontaktórákat is. A megoldott feladatok, a kész
produktumok közzététele, megvitatása, elemzése és értékelése a tanulás
hatékonyságának növeléséhez, az "alkotások" továbbfejlesztéséhez,
kiterjesztettebb szakmai kompetenciák mozgósításához járul(hat) hozzá.
NEVELÉS- ÉS MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET A KÉPZÉSBEN
Ahogyan fentebb már jeleztük, e témakör bemutatásának,
elemzésének pécsi sajátosságait jelenítik meg a tanulmányok. Melyek ezek a
sajátosságok?
Ennek a tankönyvi blokknak az első fejezete egy olyan tananyag - és a témához
kapcsolódó részletes, nyomtatott és elektronikus munkák adatait tartalmazó
bibliográfia -, amely támpontokat nyújt a diákok számára az európai
kultúrkörhöz tartozó és az Európán kívüli népek, kultúrák
neveléstörténetének tanulmányozásához. Ennek a témának a feldolgozása az
1990-es évek közepe óta kifejezetten a pécsi neveléstudományi képzés és
kutatás megújító törekvéseihez tartozik, ám feltehetően széleskörű
érdeklődésre is számot tarthat. A kérdéskör bemutatásában különös hangsúly
kerül a muszlim kultúra, értékrend tárgyalására. Az iszlám kultúrájának
ismerete egyre fontosabbá válik nálunk is, hiszen az "Európán kívüli"
világnak ez a szegmense fokozódó mértékben válik Európa belső ügyévé,
amint ezt a közelmúlt politikai fejleményei is mutatják. E hatások alól
Magyarország az Európai Unió tagjaként már nem vonhatja ki magát. A
muszlim kultúra megismerése azért is nagyon aktuális feladata a pedagógiai
alapképzésnek, mert feltételezhető, hogy az alapképzést végzett hallgatók
egy része már gyakorlati munkája során is találkozik e kultúra tagjaival.
A könyvfejezet azzal a céllal íródott, hogy a pedagógia szakos
diákok számára segítséget nyújtson - összhangban a mai magyar oktatásügy
célkitűzéseivel - más kultúrák, vallások, szokások nevelés- és
művelődéstörténeti értelemben vett megismeréséhez. Ehhez szükséges az
egyetemes neveléstörténet kereteinek újragondolása, tágítása, új
forrástípusok és elemző módszerek beemelése.
A tanulmány áttekintést ad arról, hogy a neveléstörténet a 19.
század elejétől milyen témák, kiemelt területek vizsgálatával foglalkozik.
A historiográfiai áttekintés háttér-anyagaként vázlatosan bemutatásra
kerül a történettudomány irányzatainak elmúlt két évszázadra jellemző
alakulása valamint az összehasonlító történeti módszer és a komparatív
pedagógia szemléleti módjainak rövid leírása.
Az erősségeket kiemelő, ugyanakkor a hiányosságokra is utaló
áttekintés vezeti be az olvasót a külföldi egyetemes neveléstörténeti
szakmunkák sajátosságaiba. Ezt kiegészíti egy részletesebb, a szerző
önálló forráskutató munkáján nyugvó áttekintés, amely a 19-20. század
fordulóján keletkezett néhány magyar neveléstörténeti munka tartalmi
elemzéséhez ad szempontokat a téma vonatkozásában.
A diákok önálló tanulását, forrásfeltáró- és elemző munkáját
megkönnyítendő került a tananyagba az az alfejezet, amely szempontokat,
értelmezési keretet nyújt más országok, népek nevelési múltjának a
feltárásához. Ezt követve, saját szempontjaikkal kiegészítve vagy akár
gyökeresen átformálva a tanulók képessé válnak a sok szempontú
forráselemzésre, a kultúrközi kapcsolatok és konfliktusok felismerésére, a
másság tolerálására; a kitágított tér- és időfogalom révén a globális
történeti gondolkodásra, a holisztikus látásmód kialakítására és
alkalmazására.
A fejezet végén a szerző saját, többéves kutatásaira támaszkodó
(ugyanakkor ehelyütt csupán vázlatos) áttekintést nyújt (mintegy
példaként) az iszlám nevelésügy múltjáról. Emellett a diákok számára
segítséget adhat még az a válogatott irodalomjegyzék, amely egyrészt a
fejezet alrészeihez igazítottan, másrészt pedig néhány földrajzi terület
(ország) vonatkozásában bőséges magyar és idegen nyelvű műcímet tartalmaz:
könyvek és tanulmányok adatait.
A nem intézményes nevelés kérdéseinek előtérbe állítása paradox
módon nem a korszakok komplex megközelítésével foglalkozó tudományok
részéről történt meg, a másféle hozzáállást a neveléstudomány egyik erős
irányzata, a kognitív pedagógia szorgalmazza. A kognitív pedagógia ugyanis
az ellenőrizhető keretek, azaz az iskolában lezajló gondolkodási műveletek és
képességek fejlesztésének, a tanulási potenciált befolyásoló
lehetőségeknek, azoknak az értékeknek a fejlesztésével foglalkozik,
amelyek a tudással és tanulással kapcsolatban állnak.
A fejezetben áttekintjük, hogy néhány alapvető kérdésben -
diszciplína, világkép-képzés és intézményfenntartás, műveltségkép - milyen
előzményekre építhetünk, s mely felismerések segítették elő a nem
intézményes nevelés kérdéskörének tematizálódását. Felsorakoztatjuk a
horizont megrajzolásához szükséges aspektusokat: az európai kulturális
mintázatok kialakulását, a tudásátadás két kitüntetett technológiáját, és
ezek következményeit a világképek és műveltségképek alakulására.
Úgy véljük, az alapképzés szakmaiságának erősítése mellett a
hallgatók általános műveltségi szintjének növeléséhez is hozzájárulunk
azzal, hogy tárgyaljuk a világképek alakulását-fejlődését az ókori világ
nagy korszakaiban, nagy gondolkodók műveiben az ókortól a felvilágosodás
koráig. Végigkövetjük az írás megjelenésének hatását a műveltség, a
tudások átörökítési technikáira, ezzel pedig az egyes történelmi korok
műveltségképének és intézményeinek formálódását is.
A tudást ígérő helyszínek között az intézményes oktatást nyújtó
iskola (és ennek történelmi előzményei) szerepe a 21. századra alaposan
megváltozott. Az iskolában szerzett tudás mennyiségénél többet biztosít
szinte valamennyi, a tanulók által kitöltött színtér. Egyenként is több
felhasznált információt kap a tanuló a kortárs csoportból, a családból, a
médiumokból és a nem iskolai intézményekből - múzeumtól, könyvtártól,
vallási közösségtől stb. -, mint az iskolai oktatás folyamatában. Emellett
az iskoláztatás előtti tudás mértéke megnövekedett, így az iskolába
behozott ismeretek és az iskolaiak is egyeztetésre várnak. Nem véletlen,
hogy ez a fejezet Rousseau Emil-jének bemutatásával kezdődik, és ide is
kanyarodik vissza: e szép, gondozott kertben a nevelődésnek legfontosabb
forrása maga a környezet, a természet és a saját tapasztalat.
A tudományterülettel kapcsolatos harmadik tanulmány a nevelés történetét
oktatáspolitikai szempontból vizsgálja meg. Azt mutatja be, hogyan válnak
az uralkodó neveléselméletek oktatáspolitikává, milyen érdekeket
képviselnek, milyenekkel szállnak szembe, s legitimitásukat hogyan
teremtik meg. A hangsúly a 20. századra összpontosul, főként a két
világháború közötti Magyarországra, ahol különösen érzékletesen fejeződtek
ki az érdek- és értékviszonyok. Az fejezetben figyelemmel
kísérhetjük, hogy történt az
egyház és az állam szétválása az oktatás intézményrendszerében a 20.
század első felének magyar viszonyai között, éspedig éppen
a hatalmi viszonyokkal való összefüggésben.
Fontos cél az, hogy a hallgatók megismerjék és megértsék, hogy a
mai magyar oktatásügynek, oktatáspolitikának milyen történeti hagyományai
vannak, és ennek birtokában lássák meg az eredményeket és problémákat. A
fejezet bemutatja azokat az oktatáspolitikai folyamatokat, amelyek az
országterületielhelyezkedéséből,gazdaságiszerkezetéből
következnek.
Mindhárom írást főként olyan feladatok egészítik ki, amelyek
elsősorban a források értő tanulmányozását, elemzését segítik.
CURRICULUMELMÉLETI ALAPOZÁS ÉS
PEDAGÓGIAI NÉZETEK SZEREPE A KÉPZÉSBEN
A pécsi neveléstudományi műhely egyik progresszív hagyományának
tekinthető az oktató, kutató, fejlesztő munkára befolyást gyakorló
interdiszciplináris megközelítés, az iskola- és személyközpontú szemlélet,
valamint az elméleti (diszciplinárisan alapozott) és gyakorlati (szakma-
és fejlesztésorientált) kérdések integratív kezelése. Ezen irányultság
egyik sajátos területét jelenti a curriculumelméleti és
curriculumfejlesztési orientáció, mely a pécsi pedagógia szakos képzés
programjának is - több mint húsz éve - szerves részét képezi. E tantárgyak
a vonatkozó kutatások, elméleti ismeretek feltárásán túl tantervelemzések,
tantervfejlesztések, tantervi adaptációk, helyi tantervi munkálatok
elvégzéséhez is kiindulópontokat nyújtanak, felhasználva a pécsi műhelyhez
kapcsolódó iskola- és programfejlesztések tapasztalatait, kritikus
pontjait, eredményeit.
A fejezetben összefoglalt tananyag arra a kölcsönös
meghatározottságra mutat rá, ami a curriculumelmélet és a
curriculumfejlesztés között fennáll. Annak átgondolására is invitálja az
olvasót, mi indokolja a curriculumelméleti háttértudás és a
curriculumfejlesztési kompetencia iskolakultúrába, pedagógiai kultúrába
való szervesülését.
A fejezetben rögzített tananyag konceptuális kiindulópontjait az
értéktételezi, hogy az oktatás, képzés tartalmi tervezésében világszerte a
kommunikációs és kooperációs funkciók erősödtek fel, hogy a tartalmi
szabályozásra, az oktatás, képzés programjainak fejlesztésére ható
társadalmi, helyi, intézményi szintű tényezők és feltételek jelentősége
megnőtt. A fejezet rávilágít arra, hogy az egyik legfontosabb tényező a
programfejlesztésekben közreműködő szakemberek szakmai tudásának
kérdésköre. A fejezet tananyagának összeállítója az olvasók - a
tanárjelöltek, a pedagógia szakos hallgatók, a pedagógus szakemberek -
vonatkozó szakmai tudásának orientálását, alapozását, mozgósítását,
kiterjesztését tekinti feladatának.
A fejezet tartalmi kibontása két nagy problémakör mentén
építkezik. A miként járulhat hozzá a curriculumelmélet a
curriculum-fejlesztéshez kapcsolódó szakmai tudás alapozásához és
mozgósításához kérdésköre - miután a tanterv és a curriculum
alapértelmezéséhez nyújt fogalmi kereteivel és kapcsolódó példáival
fogódzókat - három kérdés lehetséges válaszait veszi sorra. Egyrészt azt
vizsgálja, hogy a curriculumelmélet (mint nyitott, más diszciplínákkal
interdiszciplináris kérdésfeltevések közös megválaszolásában együttműködő
rendszer) milyen kérdéseket emel be kutatásának fókuszába, s milyen
tudományterületek támogatják ebben. Másrészt - tematikus csomópontok
mentén - azt foglalja össze, milyen kutatások, eredmények vezettek a
tantervelmélet curriculumelméletté bővüléséhez. Harmadrészt arra világít
rá, milyen kutatások, fejlesztések hatnak napjaink curriculum-elméletére
és curriculum-fejlesztésére.
A második nagy egység a curriculumfejlesztés aktuális kérdései
köré szerveződik. Ezen belül kerül sor a kétpólusú tartalmi szabályozás
jelentésének, jelentőségének megfogalmazására a curriculumfejlesztés
szempontjából. Itt foglalkozik a tananyag azzal a kérdéssel is, vajon mire
irányul(hat) a pedagógusok curriculum-fejlesztési (tanulástervezési)
hozzáértése és felelőssége.
Ehhez a tananyaghoz megértést könnyítő, egyúttal a tananyag
mondanivalóját kitágító, elmélyítő fogalomértelmezések és példák
kapcsolódnak. Az egyes szövegegységekhez szervesen kapcsolódó feladatok a
vonatkozó tudásanyag alkalmazását igénylő, az olvasottakat tovább gondoló,
a saját produktumok létrehozására mozgósító kihívást jelentenek.
A személyközpontú szemlélet, az elméleti (diszciplinárisan
alapozott) és gyakorlati (szakma- és fejlődésorientált) megközelítés másik
területét jelenti a pedagógia szakosok, a tanárjelöltek szakmára, iskolára
vonatkozó nézeteinek, s ezek képzésbe való mozgósításának, alakításának
kérdésköre a szakmai fejlődés megalapozása érdekében.
A felsőoktatásba - a pedagógia szakos alapképzésbe - belépő,
illetőleg a tanári mesterképzésre készülő hallgatók nézeteinek tárgyalásához
kiindulópontokat azok a képzési tapasztalatok és kutatási eredmények
jelentettek, amelyek szerint a képzés hatékonysága érdekében szükséges és
lehetséges a tanulóként szerzett élmények feldolgozása, és az ezek
eredményeképpen kialakult belépő nézetek (vélekedések, hitek,
meggyőződések) feltárása. Szükséges azért, mert a hallgatók nincsenek
tudatában annak, hogy magukkal hozzák a képzésbe személyes és iskolai
élményeik nyomán kialakult nézeteiket. Mint ahogyan annak sem, hogy a
többnyire implicit jellegű nézetek befolyásolják tanulmányaikat a képzés
során, és csak azokat az ismereteket képesek a meglévő
gondolkodási-fogalmi kereteikbe beilleszteni, amelyek nézeteikkel
egybeesnek.
"A belépő nézetek feltárása" megfogalmazás arra utal, hogy
nemcsak szükséges, de lehetséges is a hallgatók képzést megelőző
iskolázási tapasztalatainak elemzése és reflektálása, vannak alkalmas
módszerek a képzésbe belépéskor már kialakult "saját pedagógia", a képzés
eredményességének kulcsát jelentő belépő nézetek megismerésére.
Először összefoglaljuk a nézetek fogalmának értelmezésére, a
nézetek jelentőségére, képzésben betöltött funkciójára vonatkozó
szakirodalom eredményeit. A széles körű szakirodalmi jegyzék arra is
szolgál, hogy az érdeklődő hallgatók elmélyüljenek egyes kérdésekben,
illetve segíti a neveléstudományi vagy tanári mesterképzésre készülőket az
elméletigényesebb feladatok elvégzésében, Ezután bemutatjuk a nézetek
feltárására felhasználható módszereket. A módszertannak az ad különös
fontosságot, hogy hasonló eszközökkel nemcsak ez a konkrét téma
vizsgálható, hanem felhasználható más foglalkozások körében is. A belépő
nézetek vizsgálatára irányuló tanárképzés-kutatások fontosabb
tapasztalatainak összefoglalása arról törekszik meggyőzni az olvasót, hogy
szükséges, lehetséges és érdemes is elvégezni a nézetek ilyen vizsgálatát.
A fejezet végül tartalmazza a belépő hallgatók képzést megelőző
élményeinek reflexiójára, a nézetek, a személyes elméletek feltárására
alkalmas - egyéni munkában és együttműködésen alapuló (kooperatív)
tanulásban megoldható - feladatokat, amelyek megoldásához a példák is
segítséget nyújtanak.
A kérdések megválaszolása, a feladatok megoldása ad esélyt arra,
hogy az új hallgató a saját helyzetével, addigi s további fejlődésével
értelmező, értékelő, felelős viszonyba kerüljön, ismereteket szerezzen és
módszereket, eszközöket kapjon tanulóként szerzett korábbi élményeinek
feldolgozására, saját nézeteinek megismerésére és tudatosítására. A belépő
nézetekre vonatkozó kutatási eredményeknek a megismerése és a saját
feltárt nézetekkel való összehasonlítása a reflektív tanári gondolkodás és
gyakorlat kialakulását is szolgálja, segítve a hallgatót a "saját
pedagógiájába" való bevezetésben, a neveléstudomány szakra, a tanári
szakmára való sikeres felkészülésben.
SAJÁTOS KÉPZÉSI TERÜLETEK
E körbe négy tananyagunk - témakörünk - tartozik: a romológia és
nevelésszociológia együttese, az egészségnevelés, az integrált nevelés és
a médiumpedagógia.
Az első írás a Pécsi Tudományegyetem neveléstudományi műhelyének
azt a sajátos vonását jeleníti meg, amely a neveléstudományba a romológiát
is szervesen beépíti. Ez egyrészt a kisebbségi ismereteknek a
nevelésszociológiába való beágyazását jelenti, másrészt annak a sajátos
nevelési-oktatási, oktatáspolitikai környezetnek a leírását, amely a
cigány, roma közösségekből érkezett gyermekeket és fiatalokat körülveszi.
A népcsoportra irányuló kutatási előzmények bemutatása, az etnikai és
szociológiai jellemzőknek megismertetése képezi az anyag központi részét.
Áttekintjük az oktatáspolitikának azt a sajátos vonulatát, amely a cigány,
roma közösséget előbb asszimilálandó "vadembernek" tekintette, majd
negligálta, aztán mint szociokulturálisan hátrányos helyzetűeket kétes
sikerű támogatásban részesítette. Bemutatjuk a rendszerváltás utáni
oktatáspolitikának azt a vonulatát, amely a nemzetiségi oktatás mintájára
próbálta megszervezni a cigányság oktatását is. A tananyag nemcsak
elméleti ismereteket, hanem a gyakorlatban is alkalmazható készségeket és
jártasságokat, kompetenciákat törekszik átadni a hallgatóknak.
A leírás azt célozza, hogy érzékelhetővé váljon: a
nevelésszociológia alapkérdései jelennek meg akkor is, amikor e népcsoport
helyzetét vizsgáljuk. A tananyag elméleti része a cigány, roma közösség,
valamint a többség-kisebbség viszony leírására vállalkozik, kitekintve a
magyar tudományosságra és az európai fejleményekre.
Előbb történetileg tekintjük át a cigánysággal kapcsolatos
magyar és nemzetközi kutatásokat, különös tekintettel a korábbi - a 19.
századi, 20. század eleji - magyar tudományosság kiemelkedő
teljesítményeire a cigánykutatásban. A modern kutatások csoportosításában
bemutatjuk a szociológiai vizsgálatokat, és azok eredményeit a hátrányos
és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskolai problémáinak
feltárásában. Ezután az etnikus kultúrát középpontba helyező
vizsgálódásokat foglaljuk össze, rámutatva e kutatásoknak az iskolai
gyakorlatban megjelent eredményeire (a cigány kisebbségi oktatás
bevezetésére, a bölcsészeti és a pedagógusképzésben megjelenő
szakirányokban, szakokban tett jelentős lépésekre). A cigányság életforma-csoportként való
értelmezésének vizsgálata vezet el az egyéni és kulturális különbségekre
egyaránt reflektáló iskolai gyakorlathoz. Az utolsó alfejezet a cigányságra
irányuló oktatáspolitikákat tárgyalja a hatvanas évektől napjainkig.
A fejezethez kapcsolódó kérdések, feladatok további információt
adnak a magyarországi cigányságról, a kisebbség és többség kapcsolatáról,
az iskolázás és munkaerőpiac összefüggéseiről. Az önálló gondolkodás és
elemzés erősítését, az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazhatóságát is
célul tűzik ki ezek a feladatok, különös tekintettel arra, hogy a
mesterképzésben tovább nem tanuló hallgatóink a munkaerőpiac sok
szegmensében fognak találkozni a cigány, roma népcsoport tagjaival, és a
velük való kommunikációban hasznukra válnak ezek az ismeretek, készségek,
kompetenciák.
A következő írás az iskolai egészségnevelés koncepcionális
kereteit dolgozza ki. A pécsi neveléstudományi oktatás és kutatás egyik
sajátossága az egészségnevelésnek a bekapcsolása az elméletbe és a
gyakorlatba. Olyan kérdés ez, amely hallatlanul aktuális ma
Magyarországon, és nemcsak az iskolai gyakorlatban, hanem az életünk
minden területén.
A társadalmi-kulturális jelentést is hordozó egészségtartalmak
szemléletmódbeli változásai a társadalmi-történeti idő lenyomatai, melynek
során a holisztikus szemléletmódtól eljutunk az elemeire bomlott, a
biológiai és a társadalmi tényezőknek más-más hangsúlyt adó
egészségfelfogásokhoz. A tanulók egészségmagatartásának pedagógiai
stratégiákkal, módszerekkel és eszközökkel történő befolyásolásához az
egészség fogalmát alkotó tartalmak feltárása és a neveléstudomány számára
is elfogadható értelmezése szükséges. Ehhez több szempont együttes
figyelembevételével juthatunk el.
Az egészséges életvitel azon az (egészséget is magában foglaló)
értékrendszeren alapul, mellyel a bennünket körülvevő szűkebb és tágabb
világhoz viszonyulunk. Ezért az intézményes egészségnevelés
újragondolásakor nem elégséges csupán az egészség érték-mivoltára
koncentrálnunk, hanem meg kell keresnünk az egészségességhez szükséges
támogató értékeket is. Az életminőséget meghatározó legfontosabb tényezők
egyike a mentálhigiénével, az interperszonális kapcsolatok minőségével, a
problémamegoldással, a konfliktuskezelés flexibilitásával összefüggő
értékrendszer, mely az egészségérték beágyazódásának függvényében
társadalmi csoportonként elkülöníthető egészségmagatartásokat eredményez.
Az életminőség romlásához vezető korai jelenségek felismerésében
és a beavatkozás kontrollálhatóságában kitüntetett szerepet játszik a
tanköteles korosztályokat befogadó iskolarendszer. Ezért az
egészségnevelést az iskola oktatási-nevelési rendszerét átfogó feladatként
és koordináló szemléletmódként értelmezzük, mely akkor felel meg a vele
szemben elvárt követelményeknek, ha a neveléstudomány által felkínált
egészségfogalmat értelmezi és nevelési feladattá alakítja.
Az egészségfogalom résztartalmai egymástól független pályákon
futnak, azonban a lelki egészségtartalmakon keresztül megtörténhet az
összekapcsolódás. A lelki egészség kedvező folyamatai valamennyi dimenzió
esetében az egészségesség irányába mutató törekvéseket hívnak elő, míg a
lelki egészség megbomlása a többi dimenzióban is az egészség szempontjából
kedvezőtlen tüneteket vagy tünetegyütteseket eredményez.
A lelki egészség integráló, a teljes személyiséget és életvitelét
befolyásoló szerepe teremt lehetőséget az iskolai egészségnevelés
újrafogalmazásához, a feladat intézményi szintre emeléséhez. A lelki
egészség tartalma ugyanis nem engedi meg a tantárgyiasítást, ellenben
felkínálja az egész iskolát átfogó nevelési rendszerbe való integrálás
lehetőségét. Az iskolai egészségnevelés alapvető előfeltétele a
pedagógusok egymás közötti valamint a tanulókkal és szüleikkel való
együttműködő attitűdje, saját magukra és másokra vonatkoztatott
mentálhigiénés felkészültsége, pedagógusi szerepük újraértelmezése.
Az iskolai egészségnevelés egyidejűleg kétfajta időszemléletet
igénylő feladatot lát el. Egyrészt a jövőre irányuló és ezért
szükségképpen az iskoláztatás éveitől időben jóval távolabb eső eredmény
érdekében stratégiai feladatként kezeli az egészségnevelést, másrészt a
jelen rizikófaktorainak ismeretében a napi problémákra azonnal reagálva
kellene eredményes választ adnia. Míg a jelen problémáira való reagálás
korrekcióban és ismeretadásban realizálódik, addig a jövőt szem előtt
tartó egészségnevelés más perspektívában, a felnövekvő korosztályok
életminőségében gondolkodik. Az életminőséget szem előtt tartó
egészségmagatartás formálásának a jelen problémáival való szembenézés is
részét képezi. Hogy e problémák megfelelő helyen és megfelelő súllyal
szerepeljenek, ahhoz az iskolai egészségnevelés jövőre irányuló teljes
rendszerének a kidolgozása szükséges, mely a közeli és távoli célok
megvalósításának szinkronba hozatalának a garanciája.
A tankönyvfejezet esetében széles szakirodalmi áttekintés és a
gyakorlatot segítő kérdések, feladatok teszik teljessé a fontos terület
bemutatását.
A közoktatási intézmények közül egyre többnek a pedagógiai
programjában célmegjelölésként szerepel, hogy az intézmény befogadja és
képezi sajátos nevelési igényei szerint a részképesség-zavarral vagy
fogyatékossággal küzdő gyermekeket, fiatalokat: erről szól az integrált
nevelés kérdéseit néhány szempontból megvilágító összefoglaló fejezet.
A sajátos nevelési igényű gyermekek integrált nevelése olyan
törekvés, amely az Európai Unió tagállamainak dokumentumaiban is szerepel,
a pedagógiai feladatvállalások közt tartalmi, módszertani szempontból
gyakran elsődlegesnek tűnik. A magyarországi intézményi fogadókészség még
nem forrta ki magát, a gyógypedagógiai ismeretek, speciális fejlesztések,
ezek eszközei általában még nem állnak rendelkezésre.
A pedagógusképzés feladatai között azonban már megjelent az
integrált nevelés. Az Oktatási Minisztérium 2005 márciusa óta
fogyatékossági területenként rendelettel szabályozza a fejlesztő
feladatokat.
A könyvfejezet a hallgatók képzésének részeként a sajátos
nevelési igénnyel élő gyermekek helyzetét, a kapcsolódó nemzetközi
dokumentumokat és a hazai oktatáspolitikai intézkedéseket mutatja be
elsőként.
Az óvodapedagógusok fogadókészsége példás, a közoktatási
intézményekben a "tagozatok" határvonalai mentén a pedagógusok részéről
fokozatosan visszaszoruló fogadási készség mutatkozik.
A fogyatékkal élő fiatalok speciális képzésének területenkénti
eltérései a testi, szellemi hiányosságok, akadályok figyelembe vételét
követeli meg. Szempontjukból kiemelt fontosságú az akadálymentesítés is,
ezen a területen nagy elmaradásokkal kell még számolnunk.
A fejezet kiemelten foglalkozik a kommunikációban gátolt
gyermekek, ifjak képzésével, a pedagógusképzés sajátos nevelési igényű
tanulókkal kapcsolatos teendőivel, a megújuló szaktudás tartalmi elemei
közül néhánnyal. A fejezet tartalmát néhány kapcsolódó törvény, rendelet,
nemzetközi dokumentumból kiemelt részek egészítik ki, melyek támogatják a
feladatok megoldását.
A fejezet feldolgozásakor mód van arra is, hogy a szakkifejezések
kifejtésére rákapcsolódjon az olvasó. A szakirodalom listáját a témából
fakadóan fontos internetes források egészítik ki. Fontosnak tartjuk azt
is, hogy a hallgatók megismerkedjenek a törvényi szabályozás azon
pontjaival, amelyek a sajátos nevelési igényű gyermekek, fiatalok
meghatározását, illetve az őket illető jogokat tartalmazzák.
A kötet utolsó fejezete olyan tanárok képzéséhez nyújt segítséget, akik a
nyomtatott, képi és auditív rendszerek elméletét és gyakorlatát ismerik,
alkalmazásukra felkészültek, a médiumokhoz tudatosan kulturáltan viszonyulnak,
akik magas szinten művelik az informatikát. Képesek az audiovizuális vagy
nyomtatott taneszközök megtervezésére is: mindezeket alkotó módon alkalmazzák.
Rendkívüli fontosságú, hogy minden tanár, szakjától függetlenül, ismerje,
használni tudja munkájában a médiumokat. Az ezredfordulón műveltségünk, sőt
egész életünk szerves része a rádió, a televízió, az újságok, a számítógép
illetve az Internet-használat, s hatásuk életvitelünkre, viselkedésünkre.
Ily módon elképzelhetetlen, hogy a közoktatás nélkülözze a médiumokat, az
informatikai ismereteket. Használatuknak a tanításba kell beépülnie, mégpedig
hozzáértő, e területen művelt, tudatos tanáregyéniségek révén.
Itt valójában szinte egy hagyomány nélküli műveltségi részterületről van,
ezért itt az alapvető feltételek megteremtése elemi kérdés. A médiumpedagógia
minimális, elengedhetetlen, feltételei a következők: Szakképzett és érdeklődő
a tanár; tanterv - akár az önálló tantárgyi forma számára, akár az integrált,
ill. komplex formák számára, ne váljanak ötletszerű beszélgetésekké az órák.
Tankönyvek, segédanyagok - segédkönyvek, oktatási videó- és
audiokazetták, filmek (celluloidon és videón).
A Mozgóképkultúra és médiaismeret műveltségi részterületet nagyon sok
országban szemléletként, módszerként tanítják, méghozzá nem a közoktatásban,
hanem a felsőoktatásban, a tanárképzésben. A leendő tanár módszertani
felkészítést kap arra, hogy intelligens (tudatos értelmiségi) fogyasztója
legyen a különböző audiovizuális üzeneteknek; képes legyen arra, hogy bármely
szaktárgyi órán reagáljon a diákokat foglalkoztató kérdésekre, problémákra,
amelyek a különböző médiumok felől érkeznek. A leendő képzéseknek tehát ezeket
a módszertani segítségeket kell megadniuk egyrészt a médiumok felől érkező
üzenetek elemzése révén, másrészt a filmnyelvi elemek elsajátítása révén,
harmadrészt a gyakorlatok, az ún. alkotó médiapedagógia révén. Ehhez kíván
segítséget nyújtani a kötet Médiumpedagógia - A médiumok alkalmazása az
oktatásban című fejezete.
AJÁNLÁS
Mivel Ön, kedves Hallgató ebben a - Tananyagok a pedagógia szakos
alapképzéshez című - könyvben a neveléstudományok több területéről kaphat
információt egy kötetbe rendezve, ezért ezt "sajátos kézikönyvként" is
forgathatja a legkülönfélébb pedagógiai tantárgyak tanulása, alkotó
feladatmegoldásai, tanulmányi tevékenysége, továbbá a vizsgákra, a
szigorlatokra, a szakdolgozati témaválasztására, a záróvizsgára való
felkészülése során. Reméljük, hasznosnak találja az elektronikus formát
is, mindenekelőtt az egyes fejezetekhez kapcsolódó feladatokat,
kérdéseket.
A tankönyvben foglalt ismereteket tanulása során jól kiegészítheti
néhány olyan tanulmánnyal, amelyek a Forray R. Katalin által szerkesztett
Ismeretek a romológia alapképzési szakhoz című kötetben találhatók.
Kiemelten figyelmébe ajánljuk ebből a társ-tankönyvből Varga Aranka: Multikulturalizmus, inkluzív
oktatási rendszer című írását és Cserti Csapó Tibor: Szociológiai, szociális
tényezők a cigány népesség vizsgálatában című tanulmányának iskolázottsággal
kapcsolatos fejezetét.
Tanulmányaihoz sok sikert kívánunk!
Pécs, 2006. május 31.
A szerkesztők
A dokumentum forrása:
Tananyagok a pedagógia szakos alapképzéshez
Szerkesztette: Bárdossy Ildikó - Forray R. Katalin - Kéri Katalin
PTE BTK Neveléstudományi Intézet
HEFOP 3 3 1 P 2004 09 01 34 / 1 0 jelű projekt
Pécs, 2006. május 31.
Pécsi Tudományegyetem - Bölcsészettudományi Kar - Neveléstudományi Intézet - http://nti.btk.pte.hu/
H-7624 Pécs, Ifjúság u. 6. Tel: (72) 503-600 / 4555, 4221 Fax: (72) 213-418 / 4003
Az elektronikus változatot készítette:
Ambrus Attila József
()