|
Témák » A tananyag kiválasztásának, felépítésének sajátosságai
|
Az egyes koncepciók tananyaga
Tananyag, tanterv sajátosságai az egyes koncepciókban | tananyag, tanterv | Waldorf-pedagógia | Minden hagyományos tárgy megmarad, de specifikus antropozófiai orientációval és epochális rendszerbe szervezve; az oktatás művészeti jellegű alakítása; az idegen nyelvek és a hangszeres zene tanulásának korai kezdete (1. osztálytól) a kézműves tevékenység és a praktikus ismeretek fontossága, többek között különböző szakmai jellegű gyakorlatok a felsőbb osztályokban; euritmia mind a 12 osztályban. Alapelvek: kultúrtörténeti fokozatok; tanterv, mint fejlesztési terv; koncentráció, azaz összefüggő tanítás és tanulás az osztály-tanító és a főtárgyak epochális oktatásán keresztül. | Montessori-pedagógia | A gyermek fejlődésének szenzibilis szakaszaira alapozott "univerzális tanterv", amelynek műveltségtartalmai magukba foglalják a földi élet és az emberi kultúra evolúciójára, valamint a kozmikus tervre vonatkozó fontos ismereteket. | Dalton Plan | Tájékozódás az előre megadott tanterv alapján, minimum – közepes – maximum szint meghatározása a tantárgyakon belül; választható tárgyak fontossága; fő- és melléktárgyak megkülönböztetése. | Freinet-pedagógia | Nincsenek hagyományos értelemben vett tantárgyak, tantervi orientáció az "édeklődési komplexumok" alapján; az élet meghódítása, fenntartása és továbbadása ("Plan general du travail" a "funkcionális aktivitás" a "technikák" és az "ismeretek" fejlesztésének céljából) | Jenaplan- pedagógia | A tantárgyi kereteket meghaladó tanulás hangsúlyozása. A tantárgyi tartalmakat az emberi élet főbb területei: Isten, természet, emberi világ alapján csoportosítja. Nem tantárgyak, hanem tevékenységek alapján szervezi az oktatást: ezek a művelődési alapformák: beszélgetés: körbeszélgetés, beszámolókör, előadás ; játék: szabad játék, tanulójáték ; munka: csoportmunka, kurzus ; ünnep: reggeli, hétzáró, születésnapi, iskolai ünnepek stb. |
| |