3. Aufgabe
Sie kennen bestimmt einige Trends im Schulwesen in Ungarn, die in den
letzten Jahren auch in der Presse diskutiert wurden. Der kurze Text
„Közoktatás” beschäftigt sich mit den Änderungen in den vergangenen 15
Jahren, seit der Wende. Fassen Sie die wichtigsten Informationen für einen
Ausländer in deutscher Sprache zusammen und erklären Sie dabei auch einige
Begriffe (z.B. Nemzeti Alaptanterv, rugalmas beiskolázás, szakmunkásképzés,
szakiskola).
Közoktatás
Az elmúlt
tizenöt évben az iskolai életutak rugalmasabbá váltak a közoktatásban,
sokszínűvé vált az intézményi kínálat. Többféle tanterv szerint folyik az
oktatás: a Nemzeti Alap Tanterv (1995) bevezetését követően az iskolák helyi
tanterveket készítettek, majd ezeket egységesebb keretbe (2000) foglalták. Az
állam mellett az egyházak, alapítványok, gazdasági szervezetek is fenntartanak
közoktatási intézményeket. A tankötelezettséget először a 16. évre (1993), majd a 18.
évre (2004) hosszabbították.
Az óvodás gyermekek és az általános iskolások száma a csökkenő
élveszületésekből következően jelentősen visszaesett. Ugyanakkor jelenleg – az
1990. évi 82%-hoz képest – a 3 és 5 éves kor közötti gyermekeknek már 87%-a kap
óvodai nevelést, és 2003-tól 5 éves kor felett kötelező az iskolai előkészítés.
Fokozatosan elterjedt a rugalmas beiskolázás, egyre több gyermek csak 7 éves
kortól kezdi az általános iskolát. Az általános iskola alsó tagozatán minden
második tanuló tanul valamilyen idegen nyelvet. Később a felső tagozaton és a
szakközépiskolákban egy, a gimnáziumokban két idegen nyelv tanulása kötelező.
A 14-17 évesek száma 1990 és 2005 között egyötödével csökkent. Ám míg 1990-ben a 14-17 évesek
84%-a vett részt, jelenleg már 97%-a részesül közoktatásban. A hagyományos
három éves szakmunkásképzés megszűnt, helyét a négyéves szakiskola vette át. A
munkaerőpiac elvárásaival összhangban új szakmák jelentek meg, a
szakmaszerkezet jelenleg átalakulóban van.
A kilencvenes évek folyamán a középiskolai oktatás eltolódott az érettségit adó képzés felé.
Bővült a gimnáziumok és a szakközépiskolák száma, emellett 2004-ig a
középiskolai tanulók száma közel másfélszeresére nőtt, és a verseny is
fokozódott az oktatási intézmények között. A hagyományos és jelenleg is
túlnyomórészt uralkodó 8+4 osztály elvégzését magában foglaló iskolai életút
mellett 1990-től lehetővé vált a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumok elvégzése, ahol
a készségek egymásra épülő kialakítását hangsúlyozzák. A kilencvenes évek
közepén a gimnáziumi tanulók 14%-a tanult ebben a formában, jelenleg 34%-uk.
Míg az általános iskolai felnőttoktatás jelenleg már nem számottevő, a változó
munkáltatói igényekkel is összefüggésben az egész életen át
tartó tanulás egyre fontosabbá válik, és a középiskolai
felnőttoktatásban résztvevők köre három tizedével 90 ezerre bővült. A
közoktatási kiadások bruttó hazai termékhez viszonyított aránya 1992 és 2000
között 5, 24%-ról 3,41%-ra csökkent, az ezredforduló óta ismét emelkedik, 2003-ban 4,17% volt.
Emellett a háztartások oktatási célokra fordított kiadásainak hányada kis
mértékben emelkedett. A pedagóguspálya kilencvenes évekre jellemző romló anyagi
elismertsége az ezredfordulót követően némileg javult.
(KSH, 2005)
4. Aufgabe
Interpretieren Sie die Statistiken, die zum Bericht gehören. Womit können diese
Tendenzen (Rückgang der Zahl der Kinder im Kindergarten und an verschiedenen
Schultypen, Anteil der Englischlerner an verschiedenen Schultypen, Zahl der
Schüler an verschiedenen Mittelschulen bzw. an nicht staatlichen Schulen)
erklärt werden? Nennen Sie einige Gründe. Informieren Sie sich darüber, ob es
eine ähnliche Entwicklung auch in anderen Ländern gibt.
Óvodások és iskolai tanulók számának alakulása |
Oktatási és nevelési szint |
1995 |
2000 |
2004 |
1990 = 100 |
Ezer fő |
Óvoda |
102 |
90 |
83 |
326 |
Általános iskola |
84 |
82 |
76 |
891 |
Szakiskola |
79 |
56 |
60 |
135 |
Középiskola |
125 |
142 |
147 |
529 |
Közoktatás összesen |
94 |
90 |
87 |
1 881 |
(KSH, 2005)
|