Studium   PISA-Studie   Projekte   Literarische Texte  
1 >  2 >  3 >  4 >  5 >  6 >  7

3. Aufgabe

Sie kennen bestimmt einige Trends im Schulwesen  in Ungarn, die in den letzten Jahren auch in der Presse diskutiert wurden. Der kurze Text  „Közoktatás” beschäftigt sich mit den Änderungen  in den vergangenen 15 Jahren, seit der Wende. Fassen Sie die wichtigsten Informationen für einen Ausländer in deutscher Sprache zusammen und erklären Sie dabei auch einige Begriffe (z.B. Nemzeti Alaptanterv, rugalmas beiskolázás, szakmunkásképzés, szakiskola).

Közoktatás

Az elmúlt tizenöt évben az iskolai életutak rugalmasabbá váltak a közoktatásban, sokszínűvé vált az intézményi kínálat. Többféle tanterv szerint folyik az oktatás: a Nemzeti Alap Tanterv (1995) bevezetését követően az iskolák helyi tanterveket készítettek, majd ezeket egységesebb keretbe (2000) foglalták. Az állam mellett az egyházak, alapítványok, gazdasági szervezetek is fenntartanak közoktatási intézményeket. A tankötelezettséget először a 16. évre (1993), majd a 18. évre (2004) hosszabbították.

Az óvodás gyermekek és az általános iskolások száma a csökkenő élveszületésekből következően jelentősen visszaesett. Ugyanakkor jelenleg – az 1990. évi 82%-hoz képest – a 3 és 5 éves kor közötti gyermekeknek már 87%-a kap óvodai nevelést, és 2003-tól 5 éves kor felett kötelező az iskolai előkészítés. Fokozatosan elterjedt a rugalmas beiskolázás, egyre több gyermek csak 7 éves kortól kezdi az általános iskolát. Az általános iskola alsó tagozatán minden második tanuló tanul valamilyen idegen nyelvet. Később a felső tagozaton és a szakközépiskolákban egy, a gimnáziumokban két idegen nyelv tanulása kötelező.

A 14-17 évesek száma 1990 és 2005 között egyötödével csökkent. Ám míg 1990-ben a 14-17 évesek 84%-a vett részt, jelenleg már 97%-a részesül közoktatásban. A hagyományos három éves szakmunkásképzés megszűnt, helyét a négyéves szakiskola vette át. A munkaerőpiac elvárásaival összhangban új szakmák jelentek meg, a szakmaszerkezet jelenleg átalakulóban van.

A kilencvenes évek folyamán a középiskolai oktatás eltolódott az érettségit adó képzés felé. Bővült a gimnáziumok és a szakközépiskolák száma, emellett 2004-ig a középiskolai tanulók száma közel másfélszeresére nőtt, és a verseny is fokozódott az oktatási intézmények között. A hagyományos és jelenleg is túlnyomórészt uralkodó 8+4 osztály elvégzését magában foglaló iskolai életút mellett 1990-től lehetővé vált a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumok elvégzése, ahol a készségek egymásra épülő kialakítását hangsúlyozzák. A kilencvenes évek közepén a gimnáziumi tanulók 14%-a tanult ebben a formában, jelenleg 34%-uk. Míg az általános iskolai felnőttoktatás jelenleg már nem számottevő, a változó munkáltatói igényekkel is összefüggésben az egész életen át tartó tanulás egyre fontosabbá válik, és a középiskolai felnőttoktatásban résztvevők köre három tizedével 90 ezerre bővült. A közoktatási kiadások bruttó hazai termékhez viszonyított aránya 1992 és 2000 között 5, 24%-ról 3,41%-ra csökkent, az ezredforduló óta ismét emelkedik, 2003-ban 4,17% volt. Emellett a háztartások oktatási célokra fordított kiadásainak hányada kis mértékben emelkedett. A pedagóguspálya kilencvenes évekre jellemző romló anyagi elismertsége az ezredfordulót követően némileg javult.
(KSH, 2005)

4. Aufgabe

Interpretieren Sie die Statistiken, die zum Bericht gehören. Womit können diese Tendenzen (Rückgang der Zahl der Kinder im Kindergarten und an verschiedenen Schultypen, Anteil der Englischlerner an verschiedenen Schultypen, Zahl der Schüler an verschiedenen Mittelschulen bzw. an nicht staatlichen Schulen) erklärt werden? Nennen Sie einige Gründe. Informieren Sie sich darüber, ob es eine ähnliche Entwicklung auch in anderen Ländern gibt.

Óvodások és iskolai tanulók számának alakulása

Oktatási és nevelési szint

1995

2000

2004

1990 = 100

Ezer fő

Óvoda

102

90

83

326

Általános iskola

84

82

76

891

Szakiskola

79

56

60

135

Középiskola

125

142

147

529

Közoktatás összesen

94

90

87

1 881

Zahl der Kinder im Kindergarten und an verschiedenen  Schultypen

Zahl der Schüler mit Fremdsprache Englisch

Zahl der Mittelschüler

Zahl der Schüler an nicht staatlichen Schulen

(KSH, 2005)
1 >  2 >  3 >  4 >  5 >  6 >  7
Kontakt Impressum