Varázserejű
személyek világunk minden ősi kultúrájában előfordulnak, ilyen különleges
képességekkel megáldott emberek létezéséről a 21. századi modern világ
forgatagában élő népek folklórhagyományai is tudósítanak. E kiválasztottak – a
sámánok – feladata a szellemvilággal való kapcsolattartás.
A
sámánok az obi-ugorok és a szamojédok körében ma is tevékenykednek, a közösségi
élet fontos szereplői. Az uráli sámánhit egy-két elemében sajátos vonásokat
mutat. Ezek a jelenségek a finnugor és szamojéd nyelvrokonságnál tágabb körre
terjednek ki: Eurázsia altaji és paleoszibériai népeire is jellemzők. Ennek
alapján feltételezhetjük, hogy az uráli népek sámánizmusa nagyon ősi kulturális
jelenség, a nyelvrokonságnál, az uráli alapnyelvi egységnél korábbi időkre
vezethető vissza.
A
magyar folklórhagyományban megtalálhatók a hajdani sámánhiedelmek emlékei. Ez
fontos összekötő kapocs a magyar népi kultúra és az ősi finnugor világ között.
Az Ural vidéki őshazából a sztyeppövezetbe költöző magyarság etnikai
összetétele jelentős változásokon ment keresztül, mire a vándorlás végeztével
elődeink megtelepedtek a Kárpát-medencében. Új hazájukban is keveredtek más
népekkel: leginkább a korábban betelepült avarok maradékaival. A magyar
sámánhit ősi elemei azonban az etnikai keveredés és kulturális
kapcsolatteremtés után is továbbéltek. Ez azzal magyarázható, hogy a finnugor
eredetű magyarság főleg török népekkel került kapcsolatba, amelyek a sámánizmusnak
ugyanazt a speciális Eurázsia változatát őrizték. E hagyomány olyan erősen
épült be a magyar kultúrába, hogy a kereszténység évszázadai alatt is
fennmaradt.
Az
eurázsiai sámánizmus közös jellemzőit DIÓSZEGI Vilmos
több tanulmányában és könyvében tárgyalta. E művek nemcsak tudományos
érdeklődést keltettek, hanem a szélesebb olvasóközönség figyelmét is
felkeltették. DIÓSZEGI Vilmos műveit rendszeresen kiadják, folyamatosan
szerepelnek a könyvesboltok kínálatában. A sámánhit napjainkban reneszánszát
éli.
A
magyar sámánizmusról és eurázsiai gyökereiről a tudományos kutatás több
forráscsoportból is tájékozódhat:
A
magyar sámán neve a néphitben táltos, tudós vagy garabonciás. A táltos szó
végén egy -s, denominális melléknévképző található. Az eredeti tőnek
obi-ugor megfelelései vannak, rekonstruált jelentése ’varázserő, varázslat’.[2] Nők is
lehettek sámánok, a magyar néphit őket tudósasszonyoknak nevezi. A garabonciás
elnevezés a vándordiákok (garabonciás diákok) körül kialakult hiedelmekből
eredeztethető.[3] A szó talán a németalföldi Brabant tartomány
nevéből származik.
A
magyar hagyományok és az eurázsiai párhuzamok segítségével DIÓSZEGI Vilmos A
pogány magyarok hitvilága című könyvében mutatta be, hogyan válhatott
valaki sámánná, miként és milyen célból zajlott egy szertartás.
A
magyar táltoshit meglepő eleme, hogy a táltos nem tanulással szerzi meg
tudását, hanem már születésekor testi jegyek mutatják, hogy neki táltossá kell
lennie. Néhány példa ezekre a hiedelmekre:
·
Lovászpatona (Veszprém
megye): a „táltossal vele született a tudománya”,
·
Békés megye: „a
táltosságra születni kell”,
·
Tiszaigar
(Jász-Nagykun-Szolnok megye): „Pézásó Pista” táltosról mesélték: „a jó isten
ütet úgy teremtette”,
·
Bodony (Heves megye): „a
tudósasszonyok az istentől kapják a tudományt”.[4]
A
felsőbb elrendeltetés az újszülött testi jegyeiben látszik: foggal vagy több
ujjal születik:
·
„a foggal született
gyermek táltos lesz”,
·
„a foggal született
gyermekből lesz a barboncás”
(=garabonciás),
·
„ha a gyermek foggal
születik, az barboncás lesz”.[5]
A
családi környezet mindig megrettent attól, ha ilyen csecsemő született. A
gyerek nevelése során igyekeztek megakadályozni, hogy táltos legyen belőle. A
fölösleges ujjat elkötötték, hogy elsorvadjon. Ez történt Ady Endrével is.
Egész életére, költészetére kihatott, hogy táltosok ivadékának tudta magát.[6]
A
család, a rokonság védekezése azonban sokszor hatástalan, a gyereken látszik
különös természete, elhivatottsága:
·
Lovászpatona (Veszprém
megye): [a táltosgyermeknek] „hét esztendeig mindig bolyongani kell”,
·
Mezőkövesd
(Borsod-Abaúj-Zemplén megye): [a táltosgyermekek] „mindig olyanok voltak,
hogy mindig mentek”,
·
Borsodszemere (Heves
megye): „Amék [amelyik] barboncás [= garabonciás] lesz, az
megy mindig, annak sosincs nyugodalma”.[7]
A
serdülő gyermekért a szellemek többször is eljönnek, csalogatják:
·
Bősárkány
(Győr-Moson-Sopron megye): „A felső faluba emlegették, hogy ott egy gyerek
született, s foga vót. Amikor hétéves lett, akkor gyütt érte egy ló.”
·
Istensegíts (Bukovina): „édesapám
mesélte, hogy az ű apjáék meséték. Ez lány volt, székely, istensegítsi. Ez
foggal született … Akkor mondták neki, hogy tátos lesz, vigyázzon rá, mikor
hétéves lesz, akkor el akarják vinni. Akkor a lány valóban észrevette, hogy az
ablakon át hívja valaki.”[8]
Egy
alkalommal rejtélyes módon elveszíti eszméletét, s több óráig, esetleg több
napig öntudatlan állapotban van. Ekkor a szellemek átadják neki tudományukat:
·
Szuha (Nógrád megye): „Sok
asszony volt olyan, elragadtatódott, azt amikor fölérzett, akkor mondta, hogy a
halottakról tud beszélni.”
·
Padány (Csallóköz): „Aludt
öt-hat napig, egy hétig is aludt. Akkor felébredt, tudománya lett neki.”[9]
A
jelöltek tudományuk megszerzése során láthatóan szenvednek. Szenvedésük oka,
hogy ekkor bejárják az alsó és felső világot is, útjuk során pedig a szellemek
szétszedik testüket, megszámolják csontjaikat, hogy megállapítsák, a jelölt
rendelkezik-e fölösleges csonttal, lehet-e táltos:
·
Tápé (Csongrád megye): „Bödő
Róza, az a maroslelei asszony, az elvót rejtőzve, úgy, hogy mindent csináltak
az ágyáná, azt semmirül nem tudott. … Azt hitték meg van halva, de szuszogott.
… Három éjjel, három nap arról mindig olyan véres víz folyt.”
·
Padány (Csallóköz): „Az
álmában szerezte meg a tudományát. A test aludt, de a lelke az másutt járt, a
túlvilágon is, fönt is, lent is, mindenfelé meg tudott jelenni. A test olyan
volt, mintha halott lett volna, de olyan fekete lett, mert vér borította be.”
·
Borsodszemere (Heves
megye): „Egyszer, amint hazament [az egri tudósasszony], végtelen sok hót
[halott] ment be utána. Annyira, hogy szét akarták őt tépni. – A férjének azt
mondta, hogy menjen el hazulról, mert őt majd széjjel tépik a holtak. Egy hét
múlva ment haza a férje, akkor ő már megkapta a látást.”[10]
Mindezek
a motívumok Eurázsia különböző vidékeiről ismertek. Diószegi Vilmos térképéről láthatjuk,
hogy az uráli népek közül a lappok, az ugor és a szamojéd csoport tagjai
körében éltek a rendkívüli képességekkel rendelkező személy születéséről és
sámánná válásának passzív módjáról szóló hiedelmek.[11]
A lappok és az osztjákok is úgy tudják,
hogy a sámán foggal születik. Egyes adatok szerint a burokban születés is
figyelmeztető jel. Diószegi
Vilmos szerint egy nganaszan sámán azt állította magáról, hogy burokban
született. A sámángyerek különleges tulajdonságairól, szokásairól is hasonló
hiedelmek élnek, mint a magyaroknál: a vogulok szerint az ilyen gyerek, éles
eszű, ugyanakkor érzékenyebb. A csukcsok szerint a kiválasztott gyerek
tekintete árulkodó: mintha valami olyat nézne, amit a többiek nem láthatnak. A
szölkupok úgy vélik, hogy a sámángyerek tekintete éles, fejebúbján világosabb a
haja.[12]
A gyerekkori huzamos alvás és az
eszméletvesztéses állapotok általában serdülőkorban jelentkeznek, de például a
sór Kujuga sámánasszony azt állította, hogy hatéves korában jelentkeztek érte
először a szellemek. Egy gilják sámánfinál tizenkét éves korában figyelték meg,
hogy ébredése után örjöngő rohamot kapott. Mint mondta, álmában két szellemet
látott.[13] Pápai Károly a Vaszjugan melléki
osztjákoknál hallotta, hogy a sámán, mielőtt megszerezte tudását, három napig
aludt.[14]
Az első rejtezés alkalmával megszerzett
tudományról egy szagáj sámán így számolt be Diószegi
Vilmosnak: „Amikor beteg voltam, álmokat láttam. Álmomban elvittek és
darabokra vagdaltak egy fekete asztalon. Miután feldaraboltak, egy katlanba
tettek és főztek. Mindezt láttam. Amikor darabokra vagdaltak és főztek, a borda
körül találtak egy középütt lyukas csontot. Ez volt a fölösszámú csont. Az
emberek csak akkor válhatnak sámánná, ha találnak náluk ilyen csontot.”[15]
Miután
a táltos megszerezte tudományát, egy avatási szertartáson kell igazolnia
képességeit. Ennek a szertartásnak az emléke az égigérő fa típusú
mesékben is megtalálható. Mint arra később kitérünk, a három világot összekötő
fára való jelképes felmászás az eurázsiai sámánszertartások csúcspontja. Az
égigérő fa típusú mesékben azonban nem egy szokványos sámánszertartás maradt
fenn, hanem az első, az avatási szertartás. Ezt árulják el a különböző
változatok azon közös motívumai, amelyek a fára mászás próba jellegét őrzik: A
fára többen is fel kívánnak jutni, a fa tetején pedig változatos feladatokat
kell végrehajtani. Csak egyetlen jelentkezőnek sikerül teljesítenie minden
feladatot. Ő általában a király legkisebb gyermeke, vagy a király kondásának,
juhászának legkisebb gyermeke. A táltoshit felé vezető gyökereket mutatja, hogy
a próbát sikerrel teljesítő fiú különös teremtmény, egyes népmesékben bolond,
együgyű, esetleg lusta, mihaszna, tehát az átlagtól mindenképpen eltérő.
A fa tetején végrehajtandó feladatok: a
fiatalító gyümölcs megszerzése, vagy a sárkány által elragadott királylány
lehozása, valamint a feladat során bekövetkező események: a legény időszakos
halála, majd feltámadása a dualisztikus világmagyarázó mítoszból, a jó és a
rossz örök küzdelméből veszik motívumaikat.
És
mi van azzal, akinek nem sikerült a táltosvizsgája? „Féltátos vót a vín
Nímet János is a Füveskertbe. A vín Nímet Jankó bácsit azír nevezték
féltátosnak, mer nem tudott levizsgázni az ördöngős mesterségbül, … leesett a
kattankóró létrárúl. Aszongyák, hogy mikor a kattankóró létrárú leesett, akkor
lett sánta, mert eltörte mind a két lábát.”[16]
A
sikeres avatási szertartás után a táltos megkezdhette tevékenységét. Ehhez
azonban össze kellett állítania felszerelését. A felszerelés részei: a dob,
a fejdísz, a ruha és végül a legfontosabb, a táltos fája, amelyre fellépve
elindul világokat összekötő, titokzatos útjára.
A dob a szertartás során gyakorlati
szerepet kap: a monoton ritmusú dobolás segíti a táltost, hogy révületbe essen.
A dob azonban jelkép is: a dobolás során a táltos valójában táltosparipáján
ülve közlekedik a világok között. A dob maga a táltosparipa. A szertartás előtt
a dobot jelképesen felélesztik, közben tűz fölött melegítik, hogy a bőr
ráfeszüljön a keretre, lehessen vele dobolni. A magyar néphitből gyűjthetők
olyan hagyományok, amelyek a ló–dob azonosságra utalnak. Az is megfigyelhető,
hogy később egy másik kerek tárgy, a szita vette át a dob szerepét – számtalan
varázslás, kuruzslás során használtak szitát.
A táltos fejviselete a hiedelmek
szerint kétféle lehetett: agancsos és madártollas. Mind a két változat az égi
erőkkel való kapcsolattartásra utalt: az agancs az égben lakó csodaszarvasra,
amelynek létezéséről a magyar eredetmonda is tudósít, a tollas fejdíszek közül
a nagyragadozóktól származó tollak az ég felső régiói, a nap felé mutatnak (a
ragadozó madarak sok, egymástól távoli kultúrában szerepelnek
napszimbólumként), a bagolytollas fejdíszek pedig az elhunytak lelkével
fenntartott kapcsolatokra utalnak (a bagoly a magyar hiedelmek szerint is
halálmadár).
A magyar táltosok ruháját
elképzelhetjük az eurázsiai sámánok ruhája alapján. Diószegi Vilmos már többször idézett könyveiben több sámán
fotóján is tanulmányozhatjuk a sámánok ruházatát, de dobjaikat és fejdíszeiket
is. A képeken enyec és jakut sámánruhára varrt hatujjas kesztyűt ábrázoló
rátétdíszeket is láthatunk.[17]
A sámánok vagy táltosok szertartásaik
során egy fán vagy létrán néhány lépést tettek fölfelé, ezzel jelképezvén a
világfán megtett útjukat. A magyar néphitből számtalan történetet jegyeztek
fel, amelyek időröl-időre a kertjükben álló magas fára felmászó, és ott éneklő
öregekről szólnak:
·
„A vín Árva Gyurka
szalontaji tátos vót.… Hallám olyanoktul, akik abba az időbe ott jártak el a
tanyája előtt, hogy látták, amint a vín Gyurka bácsi a nagy testivel ott ugrált
egyik fáról a másikra, mint a madár.”[18]
A
táltos, illetve sámán képességei révülése vagy másként rejtezése
során bontakozhattak ki. A révülésekre a szertartások betetőzéseként került
sor. Az egész szertartás azt célozta, hogy a sámán elérje ezt az állapotot. A
szertartásra általában a sámán környezetének megrendelésére került sor.
Szertartást több célból is megrendelhettek a közösség tagjai: távoli
személyekről és eseményekről szereztek ily módon tudomást, elhunyt
családtagjaik felől érdeklődhettek, beteg emberek gyógyulását kívánták elérni
vagy az időjárást szerették volna befolyásolni. A sámán ezt a feladatot a
szellemekkel való érintkezés révén teljesítette. A révületbe esést szolgálta a
dobolás, az éneklés és a tánc. Ezek után következett a fán vagy létrán néhány
jelképes lépés megtétele az ég felé, majd az eszméletvesztés, a tulajdonképpeni
révülés, rejtezés. Ebből az állapotból visszatérve a sámán az őt körülvevő és
izgatottan faggató emberek kérdéseire megadta a választ.
A
dobolás, táncolás közben a sámánok énekeltek is. A magyar táltosok énekéből
fennmaradt töredéknek tartják a különböző szertartások (kiszehajtás, villőzés,
karácsonyi regölés) során mondott, énekelt haj, regö rejtem refrént. Pais Dezső tanulmánya szerint a regö és
a rejtem ugyanazon tőből származó szavak. Az összetétel jelentése: ’varázzsal
varázsolom’.[19] Diószegi
Vilmos szerint a sor jelentését akkor értjük meg igazán, ha úgy olvassuk, hogy
’révüléssel révülök’.[20]
A refrén első szava, a haj pedig
valószínűleg a magyarok régi istenhívó kiáltása. Liudprand, cremonai püspök Antapodosis
című művében említi, hogy a kalandozó magyarok huj, huj! kiáltással támadtak
ellenfeleikre.[21] A szónak finnugor és szamojéd megfelelői is
vannak, de valószínűleg kiterjed az egész eurázsiai sámán-kultúrkörre: a
jakutoknál a hij szót, a grönlandi eszkimóknál pedig a hoj szót
jegyezték fel ilyen jelentésben.[22]
A
magyar hiedelmek szerint a táltosok révülésük alkalmával megküzdenek egymással.
Általában állatalakban csapnak össze. Sok helyen úgy vélték, viharos időjárás
esetén a táltosok viaskodnak egymással. A küzdelemben a jó és a rossz táltost a
dualisztikus mítoszokban szokásos szimbólumokkal jelölték, például a fehér
magyar bika volt a jó táltos, a tarka bika pedig a gonosz német táltos. Szintén
e mítoszokból származik, hogy a jó táltos csak külső segítséggel győzhet. A jó
és a rossz örök küzdelméhez és a táltos lovakhoz kapcsolódó hiedelmek
fennmaradtak a Szent László legendában is, abban a történetben, amelyben László
herceg a leányrabló kun vitézzel párbajozik (és csak a leány segítségével tud
győzni). E küzdelmet templomi freskókon és kódexek miniatúráin is ábrázolták.
Az egyik freskón az előtérben a két vitéz küzd egymással, a háttérben pedig
táltos lovaik viaskodnak.[23]
A
táltoshit elemei ma is jelen vannak a magyarság kultúrájában: vannak emberek,
akik rendkívüli képességek birtokosának hiszik magukat, s e tudásukat
környezetük is elismeri. Az 1970-es években működött putnoki halottlátó
asszonyról Moldován Domokos
készített dokumentumfilmet. Soós
Jóska táltosról a Magyar Nemzet 1990. november 12.-i számában jelent meg cikk,
filmet pedig Hoppál Mihály
rendezett róla, The Shamanic Painter (A
sámánfestő) címmel (1995.).
(Klima László)
[1] Ha valakit boszorkánysággal vádoltak meg, s
kínvallatásnak vetették alá, csak olyanokat tudott mondani, amelyeket családja,
lakóhelye hagyományaiból ismert, tehát a sámánhit magyar elemeit adta elő mint
boszorkányságának bizonyítékait.
[2] A magyar szókészlet finnugor elemei, III. Bp. 1978.
610–611.
[3] Az Európa különböző egyetemein tanuló, legfőképpen
gyalogosan közlekedő, parasztoknál szállást kérő tréfás kedvű diákok nyilván
bemutattak egy-két bűvésztrükköt, esetleg valamilyen kémiai, fizikai
kísérletet, amelyeket az egyetemeken vagy a mellettük lévő kocsmákban, vidám
társaságban sajátítottak el. Így kerültek varázsló, csodatévő emberek hírébe.
[4] Idézi Diószegi
Vilmos: A pogány magyarok hitvilága. Bp. 1967. 30.
[5] Idézi Diószegi
Vilmos: i. m. 1967. 31.
[6] Ezt az adatot a középiskolai magyar irodalmi
tankönyvek is említik. A történelemkönyvek azonban nem írják, hogy Sztálinnak
eggyel több lábujja volt, mivel különleges képességeit – ha voltak neki –
gonosz célokra használta.
[7] Idézi Diószegi
Vilmos: i. m. 1967. 30–31.
[8] Idézi Diószegi
Vilmos: i. m. 1967. 32.
[9] Idézi Diószegi
Vilmos: i. m. 1967. 38., 45.
[10] Idézi Diószegi
Vilmos: i. m. 1967. 44–45.
[11] Diószegi
Vilmos: i. m. 1967. 22. kép
[12] Diószegi
Vilmos: Samanizmus. Bp. 19982. 32–33.
[13] Diószegi
Vilmos: i. m. 19982. 33.
[14] Diószegi
Vilmos: i. m. 1967. 41.
[15] Diószegi
Vilmos: i. m. 19982. 36.
[16] Fazekas
Ferenc: A „lidérc” és a „táltos” a szalontai nép hiedelmében. Ethnographia,
XXXVII(1926): 39. Idézi Diószegi
Vilmos: i. m. 1967. 61.
[17] Diószegi
Vilmos: i. m. 1967. 26., 29. kép
[18] Fazekas
Ferenc: i. m. Ethnographia, XXXVII(1926): 38. Idézi Diószegi Vilmos: i. m. 1967. 87.
[19] Pais
Dezső: Reg: A régi magyarság szellemi életének kérdésköréből. A Magyar
Nyelvtudományi Társaaság Kiadványai, 75. Bp. 1949.
[20] Diószegi
Vilmos: i. m. 1967. 127.
[21] „…a keresztények oldalán gyakran hallatszik a
szent és csodálatos Kyrie eleison, ’Isten irgalmazz’ kiáltás, míg amazok
oldalán az ocsmány és ördögi hui, hui.” In: A magyarok elődeiről és a
honfoglalásról. Szerk. Györffy György. Bp. 19752. 230.
[22] Diószegi
Vilmos: i. m. 1967. 130–131.
[23] Jankovics Marcell: Csillagok között
fényességes csillag. Bp. 1987. 111. 8. kép