Az rtf-változat letölthető innen

 

A történeti összehasonlító módszer

 

Forrás: BG: 29–35., illetve Az alapnyelv kialakulásának történeti modellje c. rész esetében lásd Klima László: Az uráli őshaza kutatásának története c. tanulmány utolsó négy bekezdését: http://ludens.elte.hu/~briseis/finnugor/ostort/oshazakut.html

 

Nyelvrokonságot nem bizonyító lexikális egyezések

 

véletlen egyezések

 

a nyelvek hangrendszere korlátozott (30–40 fonéma)

 

a kapcsolódási lehetőségek is korlátozottak

 

így véletlenszerűen egész távoli nyelvekben is ugyanaz vagy hasonló hangsorok ugyanazzal vagy hasonló jelentéssel párosulhatnak:

m. ~ kínai

m. fiú ~ román fiu

m. fogoly (madár) ~ ném. Vogel 'madár'

 

kevés ilyen egyezés van, nem csoportosíthatók jelentésük szerint, ezért nem nevezhetők alapszókincsnek

 

 

hangutánzó és hangfestő szavak

 

ezen szavak hangalakja szorosan kapcsolódik jelentésükhöz, ezért gyakran nem érvényesek rájuk a szabályos hangmegfelelés törvényszerűségei

 

etimológiai sorokba ezért veszélyes beilleszteni őket

m. kakukk ~ ném. Kukuck

m. pici ~ román puţin ~ vtj. pi)i

 

 

gyermeknyelvi szavak

 

a beszélőképesség kialakulásakor a baba csak néhány hangot tud kiejteni, ezért első szavai minden nyelven nagyon hasonlóak a baba, papa, mama stb. szavak különböző változatai nem bizonyítanak nyelvrokonságot

 

 

 

 

A nyelvrokonság bizonyítása

 

közös eredetű szavak az alapszókincsben, melyek a következő csoportokba rendezhetők: névmások, számnevek, testrésznevek, természeti jelenségek nevei, rokonsági terminológia, az őshazában honos növények, állatok nevei − ez az alapszókincs

 

közös alaktani elemek

 

közös mondattani sajátosságok: vannak ilyenek, habár a mondatalkotás érzékeny az idegen hatásokra

 

fonotaktikai sajátosságok: pl. szókezdő mássalhangzó-kapcsolat kerülése

 

 

 

A szavak és alaktani elemek közös eredete a megfigyelt hangtani törvényszerűségekből állapítható meg, ezek ismeretében rekonstruálható a vizsgált nyelvek közös őse, az alapnyelv

 

az alapnyelv fogalma

 

a létezett alapnyelv:

1.         az őshazában alakult ki

2.         korábbi kisebb nyelvekből (B. G.)

3.         az első, a mai értelemben vett beszélt nyelve volt a népességnek (K. L.)

4.         nagy nyelvjárási különbségek lehettek

5.         teljes nyelv volt, annak minden ismérvével

 

a rekonstruált alapnyelv:

1.         a nyelvcsalád megmaradt közös eredetű elemeit vezetik vissza rekonstruált ősi alakokra

2.         a nyelvek az évezredek folyamán változnak, egyes elemek kivesznek ® a rekonstruált alapnyelv nem teljes

3.         a rekonstruált alak általában nem veszi figyelembe az alapnyelv nyelvjárási eltéréseit

4.         előfordulhat egy alapnyelvi szó vagy alaktani jelenség több rekonstrukciója is (nyelvjárási eltérések az alapnyelvben?)

5.         a rekonstrukciót segíti, hogy a nyelvcsaládon belül a nyelvek különbözőképpen fejlődtek: egyes nyelvek egy bizonyos területen őriznek archaikus vonásokat, míg másnyelvek más területen

 

később felfedezett nyelvemlékek a latin és a görög nyelvterületen már igazolták a módszer helyességét

 

a legfontosabb a fonémarendszer rekonstrukciója, ezt segítik az univerzálé-kutatások (mely hangok feltételezik, melyek zárják ki egymást)

 

az összehasonlító módszer relatív kronológiát ad, megállapítható a nyelvi változások sorrendje

 

a nyelvi változások megtörténtének bizonyítására használják az analógiákat

 

 

az alapnyelv kialakulásának történeti modellje

 

az emberiség leghosszabb időszaka az őskor ® az információközvetítő jelrendszer tökéletlensége

 

a nyelv lassú kialakulása az információátadás nehézségei

 

a fejlődés folyamatos gyorsulása az információátadás hatékonyságának növekedése

 

az eurázsiai földrajzi-éghajlati viszonyok változása: a tundraéghajlat hatása az életmódra (nagy területen sokat mozgó kis közösségek)

 

a sok mozgás és kapcsolat hatására a nyelvi fejlődés egy irányba tart, l. a tundrán élő nyenyeceket: nincsenek nyelvjárási eltéréseik, ez modellértékű

 

® a tundraéghajlatból következő életmód hatására nagy területen nagyjából egységes nyelvek jönnek létre (uráli, altaji, indoeurópai alapnyelvek)

 

 

nyelvészeti tipológia

 

a nyelvek általános jellemzőit vizsgálja és csoportosítja

 

a nyelv különböző szintjein lehetségesek a tipológiai egybevetések: a nyelv alapvető vonásaitól (pl. agglutináló, flektáló) az egyes mondattani, alaktani elemeken át a hangtani jelenségekig

 

segíti az összehasonlító történeti nyelvtudományt a történeti kutatások megalapozásában, a kutatási irányok megmutatásában

 

 

areális nyelvészet

 

az egymással nem rokon nyelvek érintkezése nyomán kialakuló nyelvi jelenségeket vizsgálja

 

areális egyezések esetén nem a nyelvi jelenségek pontos egyezése jellemző, hanem a nyelvtani kategória megléte az egy areába tartozó nyelveknél (balti finn nyelvek indoeurópai kapcsolatai, permi, volgai finnugor nyelvek török kapcsolatai)

 

 

a szubsztrátum

 

egymásra települő népességek esetén a dominanciáját és nyelvét elveszítő népesség nyelvi emléke a szubsztrátum (átvett szavak, hangtani, szerkezeti sajátosságok az uralkodóvá vált nyelvben)

 

a betelepülők által beolvasztott csoport a szubsztrátumnépesség