Az rtf-változat letölthető innen

 

Nyelvrokonság-elméletek

 

Forrás: R-TA: 91–102, 123–124.

Szakirodalom:

 

Nyelvrokonság-ábrák → képtár

 

Az elméletek a 19. század 2. felében születnek, az összehasonlító történeti nyelvészet nagy korszakában.

 

 

1.

August Schleicher (1821−1868) − családfaelmélet

 

1859: Darwin: A fajok eredete

A mű nagy hatást gyakorol a korabeli gondolkodásra, mivel összefüggésekre mutat rá, a dolgok között fejlődési sort feltételez.

 

1860: Darwin műve németül is megjelenik. Schleicher olvassa, a német nyelvről és az indoeurópai nyelvekről 1859-ben és 1861-62-ben írt műveiben már hangsúlyozza, hogy a nyelvtudomány természettudományos jellegű. Nagyra értékeli Darwin művét, megpróbálja gondolatmenetét átvenni.

 

1863: August Schleicher: A darwini elmélet és a nyelvtudomány (magyar kiadása: Darwin és a nyelvtudomány címen, 1878)

 

Elméletét maga Darwin kapcsolja össze a nyelvekkel: „Megérdemli, hogy az osztályozásról elfogadott ezen nézetet a nyelvek által is világosítsuk. Ha az embernek egy teljes leszármazási táblázata, vagyis családfája állana előttünk: az emberi válfajoknak geneológiai beosztása a legjobb osztályozást szolgáltatná az egész világon ma használatban levő különböző nyelvekre nézve… Az is lehetséges azonban, hogy valamely régi nyelv igen keveset változott, és csak kevés új nyelvnek adott létet; míg ellenben más nyelvek, az elterjedés, elszigeteltség és a különböző közös eredetű rasszok műveltségi állapota következtében nagyban megváltoztak, és így számos új tájszólás- és nyelvnek adtak létet. Az ugyanazon törzsből származott nyelvek közötti különbség különböző foka az egymásnak alárendelt csoportok által volna kifejezhető; azonban a leghelyesebb, sőt egyedül lehetséges berendezés mégiscsak a geneológiai lehetne; ez pedig szigorúan természetes lenne, amennyiben az valamennyi, már kihalt, és még élő újabb nyelveket a legközelebbi rokonság útján kötne össze egymással, és mindenik nyelvnek kifejlődési menbetét és eredetét is kimutatná.” (Darwin: A fajok eredete. Bp. 1873. II. 246−247.)

 

Schleicher gondolatai Darwin nyomán:

 

Schleicher alkalmazza a darwini leszármazási ábrát az indoeurópai nyelvekre, megalkotja ezen nyelvek családfáját, ezzel megszületik a családfaelmélet.

 

Schleicher vezeti be a nyelvészetben ma is használatos metaforákat: nyelvcsalád, rokonság, nyelvfejlődés, nyelvi leszármazás

 

Családfaábrák

 

 

2.

Johannes Schmidt − hullámelmélet

 

Schmidt 1872-ben megjelent művében (Az indogermán nyelvek rokonsági viszonyairól) tárgyalja azokat a nyelvi jelenségeket, amelyek szerinte szétfeszítik a családfaelmélet kereteit. A problémára szinte vele egyidőben felfigyelt Pictet és Schuchardt is, mégis a hullámelméletet Schmidthez kapcsolják, ő volt legalaposabb kifejtője.

 

Az elmélethez tartozó metafora Schuchardt megfogalmazásában: „Egy kép teheti érzékletessé ezeket a bonyolult viszonyokat. Képzeljük el magunknak a nyelvet mint egy vizet lapos tükörrel; ez úgy kerül mozgásba, hogy különböző helyeken hullámközpontok képződnek, amelyeknek rendszere, a bennük ható kisebb vagy nagyobb erők intenzivitásának mértéke szerint keresztezi egymást.”

 

Schmidt elméletének fő vonásai:

 

 

3.

Hugo Schuchardt (1842−1927) − szivárványelmélet

 

Schmidthez hasonlóan ő is Schleicher tanítványa

 

1870: habilitációs előadás a román nyelvjárások (= neolatin nyelvek) osztályozásáról (nyomtatásban csak 1900-ban jelenik meg)

 

Schuchardt elméletének fő vonásai:

 

Az elmélethez tartozó metafora: „A román nyelvek egész területe fehér volt, amely különböző árnyalatokon, átmeneteken keresztül felvette a szivárvány összes színeit, ahogy a fehér szín is felbomlik összetevőire. Ha Dél-Olaszországból elindulnánk, eljuthatunk úgy Észak-Franciaországba, hogy sohasem érintünk két olyan szomszédos falut, amelyek egymást nem értenék. A szivárvány színei is ugrás nélkül mennek át egymásba.”

 

 

Az elméletek értékelése:

 

  1. Nem azonos történeti mélységek megjelenítésére alkalmasak: a családfaelmélet hosszabb időtartamot fog át, nagyobb vonalakban tekinti át a nyelvi fejlődést, míg a másik kettő a mikrojelenségekre próbál figyelni. A Saussure-i terminológiával a családfaelmélet szinkron, a másik kettő diakron nyelvi folyamatokat ábrázol.
  2. A szivárványelmélet a megfogalmazott metaforában nevezhető lineáris hullámelméletnek is, hiszen nem egy területet kell össze-vissza bejárnunk, s úgy érzékelnünk a nyelvi összefüggéskete, hanem határozottan haladunk valahonnan valahová (Dél-Olaszországból Észak-Franciaországba).
  3. Az igazi a családfa- és a hullámmodell összedolgozása lenne (van példa ilyen kísérletre).