Az rtf-változat letölthető innen
Nyelvrokonság-elméletek
Forrás: R-TA: 91–102, 123–124.
Szakirodalom:
Nyelvrokonság-ábrák →
képtár
Az elméletek a 19. század 2. felében születnek, az összehasonlító történeti nyelvészet nagy korszakában.
1.
August Schleicher
(1821−1868) − családfaelmélet
1859: Darwin: A fajok eredete
A mű nagy hatást gyakorol a korabeli gondolkodásra, mivel összefüggésekre mutat rá, a dolgok között fejlődési sort feltételez.
1860: Darwin műve németül is megjelenik. Schleicher olvassa, a német nyelvről és az indoeurópai nyelvekről 1859-ben és 1861-62-ben írt műveiben már hangsúlyozza, hogy a nyelvtudomány természettudományos jellegű. Nagyra értékeli Darwin művét, megpróbálja gondolatmenetét átvenni.
1863: August Schleicher: A darwini elmélet és a nyelvtudomány (magyar kiadása: Darwin és a nyelvtudomány címen, 1878)
Elméletét maga Darwin kapcsolja össze a nyelvekkel: „Megérdemli, hogy az osztályozásról elfogadott ezen nézetet a nyelvek által is világosítsuk. Ha az embernek egy teljes leszármazási táblázata, vagyis családfája állana előttünk: az emberi válfajoknak geneológiai beosztása a legjobb osztályozást szolgáltatná az egész világon ma használatban levő különböző nyelvekre nézve… Az is lehetséges azonban, hogy valamely régi nyelv igen keveset változott, és csak kevés új nyelvnek adott létet; míg ellenben más nyelvek, az elterjedés, elszigeteltség és a különböző közös eredetű rasszok műveltségi állapota következtében nagyban megváltoztak, és így számos új tájszólás- és nyelvnek adtak létet. Az ugyanazon törzsből származott nyelvek közötti különbség különböző foka az egymásnak alárendelt csoportok által volna kifejezhető; azonban a leghelyesebb, sőt egyedül lehetséges berendezés mégiscsak a geneológiai lehetne; ez pedig szigorúan természetes lenne, amennyiben az valamennyi, már kihalt, és még élő újabb nyelveket a legközelebbi rokonság útján kötne össze egymással, és mindenik nyelvnek kifejlődési menbetét és eredetét is kimutatná.” (Darwin: A fajok eredete. Bp. 1873. II. 246−247.)
Schleicher gondolatai Darwin nyomán:
Schleicher alkalmazza a darwini
leszármazási ábrát az indoeurópai nyelvekre, megalkotja ezen nyelvek
családfáját, ezzel megszületik a családfaelmélet.
Schleicher vezeti be a nyelvészetben ma is használatos metaforákat: nyelvcsalád, rokonság, nyelvfejlődés, nyelvi leszármazás
2.
Johannes Schmidt −
hullámelmélet
Schmidt 1872-ben megjelent művében (Az indogermán nyelvek rokonsági viszonyairól) tárgyalja azokat a nyelvi jelenségeket, amelyek szerinte szétfeszítik a családfaelmélet kereteit. A problémára szinte vele egyidőben felfigyelt Pictet és Schuchardt is, mégis a hullámelméletet Schmidthez kapcsolják, ő volt legalaposabb kifejtője.
Az elmélethez tartozó metafora Schuchardt megfogalmazásában: „Egy kép teheti érzékletessé ezeket a bonyolult viszonyokat. Képzeljük el magunknak a nyelvet mint egy vizet lapos tükörrel; ez úgy kerül mozgásba, hogy különböző helyeken hullámközpontok képződnek, amelyeknek rendszere, a bennük ható kisebb vagy nagyobb erők intenzivitásának mértéke szerint keresztezi egymást.”
Schmidt elméletének fő vonásai:
3.
Hugo Schuchardt (1842−1927)
− szivárványelmélet
Schmidthez hasonlóan ő is Schleicher tanítványa
1870: habilitációs előadás a román nyelvjárások (= neolatin nyelvek) osztályozásáról (nyomtatásban csak 1900-ban jelenik meg)
Schuchardt elméletének fő vonásai:
Az elmélethez tartozó metafora: „A román nyelvek egész területe fehér volt, amely különböző árnyalatokon, átmeneteken keresztül felvette a szivárvány összes színeit, ahogy a fehér szín is felbomlik összetevőire. Ha Dél-Olaszországból elindulnánk, eljuthatunk úgy Észak-Franciaországba, hogy sohasem érintünk két olyan szomszédos falut, amelyek egymást nem értenék. A szivárvány színei is ugrás nélkül mennek át egymásba.”
Az elméletek értékelése: