Keresés

Gyakorlatok

 

1. Ki kinek a kicsodája? Határozza meg!

Például: Menšlaoj (`Elšnh)¥nhr `Elšnhj

 

pat»r m»thr, uƒÒj qug£thr, ¢delfÒj ¢delf», qe‹oj qe…a, ¥nhr gun»

 


“Ektwr (Pr…amoj)

“Ektwr ('Alšxandroj)

'Androm£ch (“Ektwr)

K£stwr (L»da)

K£stwr (PoludeÚkhj -eoj)

ZeÚj (K£stwr)

“Aidhj (L»da)

“Hra (ZeÚj)

Dhm»thr -troj (PersefÒnh)

`HraklÁj (PersefÒnh)

Moàsai (MnhmosÚnh)

O„d…pouj ('AntigÒnh)


 

2. Tegye a megfelelő optativus-i alakba, és egészítse ki egy tetszőleges szóval! Például œcw œcoimi ¢delfÒn.

 


fšreij

Ñrg…zei

lanq£nousin

tin£ssete

t…ktw

kom…zeij


 

3. Tegye med-pass.-ba! Például pepa…deuka pepa…deumai

 


pepo…hmen

pepo…hkaj

pepoi»kate

lšluka

kekÒsmhke

lelÚkasin


 

4. Nézzen utána Kerényi Károly: Görög mitológiájában, sikerül-e Héphaisztosznak elrabolnia és feleségül vennie Athénét?

 

5. Írja be a zárójelben álló ige optativusát a megadott számban!

 

E‡qe me p£ntej ..................... (blšpw, P/3)

E‡qe ..................... kuoàsa (lanq£nw, S/2)

E‡qe m¾ .................... tÕn patšra (Ñrg…zw, P/1)

E‡qe tr…a sèmata .................... (œcw, S/1)

E‡q' ™m ¹ m»thr prÕj qe‹on .................... (pšmpw, S/3)

 

6. Az alábbi mondatokból a következő esetben álló melléknevek hiányoznak: bracša, brace‹, bracšwn,

bracšoj, bracÚ, brace‹j (nom), brace‹j (acc), meg£lhn, meg£la, ÑxÚ, Ñxšsi. Illessze be őket!

 

T¾n mn kefal¾n ...................... œcei, toÝj d pÒdaj ..................... .

 

¢ll' o† g' ™ggÚqen ƒst£menoi ›na qumÕn œcontej

......................  d¾ pelškessi ... m£conto.

 

......................  d' œti prÕj Øm©j de‹ e„pe‹n, ð ¥ndrej dikasta….

 

Kršwn:          ð poll¦ lšxaj ™n ......................  lÒgJ kak£.

Teiršsiaj:      so… g', ¢ll¦ patr…di ......................  kaˆ swt»ria.

 

“Oti mn ......................  toÝj lÒgouj ™poi»santo, oÙ qaum£zw aÙtîn·

 

Tîn tecnîn aƒ mn lÒgou  ......................  dšontai, aƒ d oÙdenÒj.

 

'ApÒkrina… moi, ð M…nwj· ...................... g£r ti lšxw soi.

 

Peirîmai di¦ ......................  e„pe‹n.

 

QeÒpompÒj fhsi perˆ tÕn 'Erigîna potamÕn ......................  enai Ûdwr.

 

 

7. Fordítsa le a zárójelben szereplő szavakat, ügyelve az igék vonzataira!

 

(két édes almára ) .............. ................... ...................... ™rî.

(az édes almákat négy részre = ”négyre”) .............. ............... ................... ...................... diair»sw.

(három hatalmas dárdát) .............. ................... ...................... p£llei.

(a bor savanyú) .......... .................. ...................... gegšnhtai.

Mi´ plhgÍ (két éles követ) ................... ...................... ................... dištemon.

(öt hatalmas kígyóval) .................. ...................... ................... ™netÚcomen.

 


édes    glukÚj -ke‹a -kÚ

savanyú     ÑxÚj, Ñxe‹a, ÑxÚ


 

8. Fordítsa le az alábbi mondatokat a megadott igeidőkben! Ügyeljen az igék vonzataira!

Az apa a vendégbarátjával jegyzi el (praes imp + fut) a lányát.

Az anya segítette (aor) lányát a szülésben.

Két csecsemőről is gondoskodni fognak a szülők (aor part. -mal).

A fivérek nem engedelmeskedtek (praet imp + aor) a nagybácsinak.

Amikor meghallotta férjét (aor part), a feleség már nem habozott (aor).

Öt drachmát (¹ dracm») kért (aor + perf) a fiától.

Ha képes vagy, akadályozd meg (aor + imp) a tüzet!

Csapjatok (aor + imp) a kígyóra, ahogy csak tudtok!

 

9. A mediális alak gyakran szűkebb, átvitt jelentést fejez ki a kevésbé speciális értelmű aktív alakhoz képest, például:  ¢pod…dwmi ’visszaadom’, ’megadom’ –  ¢pid…domai ’eladom’. Ennek figyelembe vételével, olvassa és fordítsa!

 

Tr…wn Ñbolîn ¢pod…domai t¦ ·Òda.

Tr…wn Ñbolîn oÙ dÚnamai ¢pod…dosqai t¦ ·Òda.

Mîn pšnte dracmîn t¾n Ólhn ¢gšlhn ¢pod…dosqe;

Tšttaraj agaj cr¾ ¹m©j ™n br£cei ¢pod…dosqai.

T»nde pa‹da ¢pod…dwm… soi.

OÙkoàn ¢pod…dosai ¹m‹n t¦ dÒrata taàta;

DracmÁj ¢pod…dontai t¾n pÒlin.

OÙk ¢pod…domen Øm‹n t¦j plhg¦j.

DÚo ¢sp…daj ¢pod…dontaˆ aÙto‹j.

T¦j dÚo ¢sp…daj ¢podidÒasin aÙto‹j.

`O nÒmoj aÙtÕj ¢pod…dwsi tù uƒù t¦ toà patrÒj.

T¦ toà patrÕj oÙdenˆ ¢pod…domai.

 

10. Hányan vannak, hányan voltak? Írja be a megfelelő számnevet!


............................. sofo…

............................ C£ritej

............................ Moàsai

............................. ™pˆ Q»baj


Zînai ™pˆ tÁj gÁj e„si ............................. .

M…a dracm» ™sti .............................. Ôboloi.

E‡sodoi dš e„sin e„j t¦ dikast»ria ............................ , m…a tÍ fulÍ ˜k£stV.

'ArcÒntwn tîn 'Aq»nhsin ÑnÒmata oƒ  ............................ ¥rcontej.  `O mn 'AnaxagÒraj fhsˆ pàr kaˆ Ûdwr kaˆ ¢šra kaˆ gÁn stoice‹a  ............................ enai.

 


dikast»rion, tÒ   bíróság

ful», ¹   phülé, “törzs”

¥rcwn, ontoj, Ð  tisztségviselő

¢»r, ¢šroj, Ð   levegő


›kastoj, h, on  mindegyik

stoice‹on, tÒ   elem


 

11. Ismételje át az eddig tanult hangsúlyozási szabályokat (lásd az 1., 2., 4., 5., és 8. olvasmány Nyelvtanát), majd írja le mondatokra és szavakra tagolva, valamint ékezetekkel és hehezeti jelekkel ellátva a következő részletet, melyet egy „szigorúbb” ókori írásmódnak megfelelően bármiféle elválasztó- és írásjel nélkül nagybetűkkel közlünk! Ha elkészült, hasonlítsa össze a nyomtatott változattal! Ha hibátlan, eÜ ge. Ha valahol hibázott, próbáljon rájönni, melyik szabályt nem vette figyelembe!

 

TIMEWZEUDEIPOIEINHKWGARWSE

KELEUSASECWNTONPELEKUNOX

UTATONEIKAILIQOUSDEOIMIAIPL

HGHIDIATEMEINEUGEWHFAISTEA

LLADIELEMOUTHNKEFALHNEISD

UOKATENEGKWNPEIRAIMOUEIME

MHNAPROSTATTEDOUNTALHQESO

PERQELEISSOIGENESQAITOYTOA

UTODIAIREQHNAIMOITOKRANIONE

IDEAPEIQHSEISOUNUNPRWTONOR

GIZOMENOUPEIRASHIMOU.