Feladatok

 

1., 2., 3., 4.

 

1. feladat

Gyűjtsön (gyűjtsön a csoport) olyan filmalkotásokat, melyek középpontjában valamilyen nevelési/nevelődési kérdés áll! Versenyszerűen is lehet játszani: ki tud több művet felsorolni.

 

Szerző

(rendező)

Mű címe

A pedagógiai szempontból elemezhető hős neve

Mely tulajdonsága, jellemvonása, képessége stb. változott

Mi vagy ki, mi vagy kik váltották ki a hatást, a változást?

Milyen pedagógiai „tárgyszót” rendelne hozzá a mű legfőbb történéseihez

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. feladat

Minden hallgató válasszon egy-egy drámai, filmbéli hőst magának! Képzelje el ennek életútját a legfontosabb változással, változásokkal a középpontban! Készítse el gondolatban ennek a hősnek a változásairól szóló monológját! E monológot kell előadnia, bemutatnia a csoport előtt úgy, hogy nem árulhatja el a szerző nevét és a mű címét. A többiek feladata legyen ezt kitalálni!

A játékos vetélkedő folytatásaként dialógusok is rögtönözhetők hasonló sorsú vagy éppen ellentétes sorsú

§           szüleihez, testvéreikhez fűződő viszonyáról

§           korai gyermekkori élményeiről

§           az iskolakezdés élményeiről

§           kortárscsoportjáról

§           fejlődésére nagy hatást gyakorló személyekről, mesterekről és „mesterekről”

§           a kamaszkor kríziseiről, kísértéseiről

§           a meghatározó nagy változásról életükben.

 

3. feladat

Műveletek a „Veszélyes kölykök” motívumaira

 

A. Melyek lennének egy „magyar változat”  jellegzetes jegyei?

Készítsen „filmforgatókönyvet” mai magyar helyzetre a film nyomán:

-           szereplők:

-           helyzetek, konfliktusok

-           megoldás

 

B. Képzelje el, hogy Ön a valóságban az egyik diákja a maga választotta forgatókönyv valamelyik pedagógiai helyzetének

Mesélje el, írja le az ő szemével a történteket!

 

C. Képzelje el, hogy Ön a valóságban a főszereplő tanár a maga választotta forgatókönyv valamelyik pedagógiai helyzetének!

Mesélje el, írja le az ő szemével a történteket!

 

D. Képzelje el, hogy Ön az iskolaigazgató a maga választotta forgatókönyv valamelyik pedagógiai helyzetében!

Mesélje el, írja le az ő szemével a történteket!

 

E. Képzelje el, hogy Ön a valóságban szakértője, tanácsadója a maga választotta forgatókönyv valamelyik pedagógiai helyzetének!

Mesélje el, írja le az ő szemével a történteket!

 

F. Képzelje el, hogy Ön a valóságban pedagógiai kutatója a maga választotta forgatókönyv valamelyik pedagógiai helyzetének!

Mesélje el, írja le az ő szemével a történteket!

 

G. Találjon ki további mesélőket (pl. szülő, polgármester, miniszter stb.)!

 

H. Tartalomelemzés

Melyek voltak az előadott szövegekben előforduló közös szavak, kifejezések?

Melyek voltak az F. pontban  megjelölt szereplő ( pedagógiai kutató ) által egyedül

használt, alkalmazott szavak, kifejezések?

Keresse ki ezen kifejezések értelmezését a Pedagógiai Lexikonban (vagy más pedagógiai, 

neveléslélektani, nevelésszociológiai kézikönyv tárgymutatójában) (Egy lehetséges megoldás: hasonlítsa össze az 1967-ben, illetve az 1997-ben kiadott pedagógiai lexikon (vagy más különböző korokban készült pedagógiai szakmű) vonatkozó definícióit, értelmezéseit!

 

4.feladat

Más választott filmmel kapcsolatban is gondolják át a fenti folyamatot!