1. feladat
Gyűjtsön (gyűjtsön a csoport) olyan filmalkotásokat, melyek középpontjában valamilyen nevelési/nevelődési kérdés áll! Versenyszerűen is lehet játszani: ki tud több művet felsorolni.
Szerző (rendező) |
Mű címe |
A pedagógiai szempontból elemezhető hős neve |
Mely tulajdonsága, jellemvonása, képessége stb. változott |
Mi vagy ki, mi vagy kik váltották ki a hatást, a változást? |
Milyen pedagógiai „tárgyszót” rendelne hozzá a mű legfőbb történéseihez |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. feladat
Minden hallgató válasszon egy-egy drámai, filmbéli hőst magának! Képzelje el ennek életútját a legfontosabb változással, változásokkal a középpontban! Készítse el gondolatban ennek a hősnek a változásairól szóló monológját! E monológot kell előadnia, bemutatnia a csoport előtt úgy, hogy nem árulhatja el a szerző nevét és a mű címét. A többiek feladata legyen ezt kitalálni!
A játékos vetélkedő folytatásaként dialógusok is rögtönözhetők hasonló sorsú vagy éppen ellentétes sorsú
§ szüleihez, testvéreikhez fűződő viszonyáról
§ korai gyermekkori élményeiről
§ az iskolakezdés élményeiről
§ kortárscsoportjáról
§ fejlődésére nagy hatást gyakorló személyekről, mesterekről és „mesterekről”
§ a kamaszkor kríziseiről, kísértéseiről
§ a meghatározó nagy változásról életükben.
3. feladat
Műveletek a „Veszélyes kölykök” motívumaira
A. Melyek lennének egy „magyar változat” jellegzetes jegyei?
Készítsen „filmforgatókönyvet” mai magyar helyzetre a film nyomán:
- szereplők:
- helyzetek, konfliktusok
- megoldás
B. Képzelje el, hogy Ön a valóságban az egyik diákja a maga választotta forgatókönyv valamelyik pedagógiai helyzetének
Mesélje el, írja le az ő szemével a történteket!
C. Képzelje el, hogy Ön a valóságban a főszereplő tanár a maga választotta forgatókönyv valamelyik pedagógiai helyzetének!
Mesélje el, írja le az ő szemével a történteket!
D. Képzelje el, hogy Ön az iskolaigazgató a maga választotta forgatókönyv valamelyik pedagógiai helyzetében!
Mesélje el, írja le az ő szemével a történteket!
E. Képzelje el, hogy Ön a valóságban szakértője, tanácsadója a maga választotta forgatókönyv valamelyik pedagógiai helyzetének!
Mesélje el, írja le az ő szemével a történteket!
F. Képzelje el, hogy Ön a valóságban pedagógiai kutatója a maga választotta forgatókönyv valamelyik pedagógiai helyzetének!
Mesélje el, írja le az ő szemével a történteket!
G. Találjon ki további mesélőket (pl. szülő, polgármester, miniszter stb.)!
H. Tartalomelemzés
Melyek voltak az előadott szövegekben előforduló közös szavak, kifejezések?
Melyek voltak az F. pontban megjelölt szereplő ( pedagógiai kutató ) által egyedül
használt, alkalmazott szavak, kifejezések?
Keresse ki ezen kifejezések értelmezését a Pedagógiai Lexikonban (vagy más pedagógiai,
neveléslélektani, nevelésszociológiai kézikönyv tárgymutatójában) (Egy lehetséges megoldás: hasonlítsa össze az 1967-ben, illetve az 1997-ben kiadott pedagógiai lexikon (vagy más különböző korokban készült pedagógiai szakmű) vonatkozó definícióit, értelmezéseit!
4.feladat
Más választott filmmel kapcsolatban is gondolják át a fenti folyamatot!