b) A tanulással kapcsolatos önértékelés,
elképzelések, attitűdök
Az, hogy mit gondolunk saját magunkról, életünk minden területére hatással van. Nincs ez másként a tanulás tekintetében sem: az, hogy mit gondolunk saját tanulási képességeinkről és készségeinkről, vagyis, hogy milyen a tanulással kapcsolatos önértékelésünk, meghatározza, hogy hogyan és milyen eredményesen tanulunk. Ha elégedettek vagyunk eddigi eredményeinkkel, és úgy érezzük, tanulási szokásaink rendszerint sikeresek, az egyértelműen kedvező hatást gyakorol a későbbi tanulási teljesítményünkre is. A tanulással kapcsolatos önértékelésünk is tapasztalatainkon alapul, tanulástörténetünk tehát jelentős szerepet játszik sikerélményeinkben. Tanuló és tanuló – önértékelése alakulását tekintve – három dologban különbözik egymástól: (a) korábbi siker- és kudarcélményeinek arányában, (b) a sikernek és kudarcnak tulajdonított okok természetében, valamint (c) a sikerre és a kudarcra való reagálás érzékenységében. Önmagában egyik tényező sem döntő a tanulással kapcsolatos önértékelés alakulásában, hiszen mindannyian ismerünk olyan embereket, akár barátaink között is, akiket életük során viszonylag kevés kudarc ért, de mégis majd’ minden alkalommal romokban hevertek egy-egy ilyen esemény után. És vannak bizony olyan emberek is, akiknél azt látjuk, nincs az a siker, amivel megelégednének, amitől úgy éreznék, hogy ők igenis jól tudnak tanulni.
A sikernek és
a kudarcnak egyaránt különböző okokat tulajdoníthatunk. Az attribúciónak (így hívjuk az
oktulajdonítást) alapvetően három dimenzióját szokták elkülöníteni:
belső-külső, stabil-instabil, kontrollálható-kontrollálhatatlan. Jelen keretek
között nincs módunk a teljesítményattribúciók működési
mechanizmusának alaposabb ismertetésére, de a rendelkezésünkre álló vizsgálati
eredmények (Kozéki, 1990; Weiner, 1993) arra utalnak, hogy az önértékelésre
elsősorban a kontrollálható okok gyakorolnak kedvező hatást: siker esetén a
stabil, belső és kontrollálható okok (pl. jónak tartott képességek),
kudarc esetén pedig a stabil, belső vagy külső, kontrollálható okok (pl. kevés
befektetett idő, energia vagy a feladat túlzott nehézsége). Az olyan
kontrollálhatatlan és ezért bejósolhatatlan tényezők, mint a szerencse vagy a
tanár jóindulata, akár siker, akár kudarc esetén azt az érzetet keltik a
tanulóban, hogy nincs befolyása tanulása eredményére, ezért kedvező hatást még
sikerek esetén sem idéznek elő, kudarcélmény esetében pedig kifejezetten
negatív következményekkel járnak az önértékelés alakulására nézve. A tanulással
kapcsolatos negatív önértékelésnek az a legnagyobb veszélye, hogy önmagát beteljesítő
jóslattá válhat, azaz a tanulással kapcsolatos kedvezőtlen
tapasztalataink és érzéseink olyannyira markánsakká válhatnak életünkben, hogy
egyre több kudarcélményhez vezethetnek (ld. erről A tanulásról és magunkról mint
tanulóról alkotott elképzelések című fejezet 2.1.3.1. pontja).
A tanulással kapcsolatban mindannyian rendelkezünk bizonyos elképzelésekkel és érzelmi viszonyulásokkal. Előbbieket tanulással kapcsolatos elképzeléseknek, utóbbiakat tanulással kapcsolatos attitűdöknek nevezzük. Tanulással kapcsolatos elképzeléseink a tanulás folyamatára vonatkozó saját nézeteinket foglalják magukban, valamint azt, hogy mit gondolunk magunkról mint tanuló egyénről (ld. erről részletesebben A tanulásról és magunkról mint tanulóról alkotott elképzelések című fejezetet). A tanuláshoz való viszonyulásunk, tehát attitűdjeink pedig olyan területekre terjedhetnek ki, mint például az egyes tantárgyak kedveltsége, a tantárgyat tanító tanár személyisége és szakmaisága, a tantárgyat velünk együtt tanuló társakhoz fűződő érzelmeink, az órák légköre stb. A tanulással kapcsolatos attitűdök hatását és szerepét elemezve viszonylag könnyű dolgunk van, hiszen bátran állíthatjuk, hogy minél több pozitív attitűddel rendelkezünk a tanulással kapcsolatban, annál nagyobb az esélyünk arra, hogy tanulásunk sikeres legyen. A tanulásra vonatkozó nézeteink azonban ennél jóval bonyolultabb hatást gyakorolnak a tanulási folyamatra és annak kimenetelére: hiszen mivel a tanulási elméletek szubjektívek, tehát minden tanuló egyénnek sajátjai, ezért objektíven, külső szemmel lehetetlen megítélni, hogy kié „jobb” vagy „rosszabb”. Vélhetően nem is a jó-rossz dimenzión kellene értékelni ezeket a nézeteket… (Ld. 2. feladat!)