2.1.4.1. Egyéni tanulási
mintázat és a tanulás eredményessége
A tanulásról alkotott elképzelés, a tanulási orientáció, a tanulás szabályozása és a feldolgozó stratégia egyes típusainak kapcsolata alapján a következő négy, jól elkülöníthető egyéni tanulási mintázat rajzolódik ki (ld. 4. táblázat): értelmezésre, alkalmazásra, reprodukcióra irányuló, illetve nem irányított. Az egyes mintázatok esetében jellemző, tanuláshoz kötődő érdeklődéseket és érzelmeket is megjelöltünk. Bár ezek nem mindig kötődnek az adott stílushoz, ugyanakkor fontosnak tartjuk érzékeltetni, hogy a tanulás kognitív és erőteljes metakognitív oldala mellett a motiváció és az érzelmek kérdése is jelentős, bár szerepüket még nem magyarázták meg egyértelműen. A fejezet korábbi részeiben már érintettük az első három tanulási stílusra jellemző tényezőket. A nem irányított tanulási stílusú hallgatókra pedig leginkább a többi stílushoz viszonyított negatív meghatározás jellemző: tehát nem jellemző a saját tanulással kapcsolatos elképzelés megléte, helyette inkább csak az oktatásra, illetve a társaktól kapott segítségre fókuszálnak; s ugyanígy nem jellemző a tanulás szabályozása, és a feldolgozó stratégiák meglétéről is alig számolnak be. A felsőoktatási tanulmányok választásával, a tanulással kapcsolatban pedig leginkább a bizonytalanság, a negatív érzelmek jellemzik őket.
|
TANULÁSI
MINTÁZAT/STÍLUS |
|||
ÖSSZETEVŐK |
Értelmezésre
irányuló |
Alkalmazásra
irányuló |
Reprodukcióra
irányuló |
Nem
irányított |
Tanulási
elképzelés |
tudáskonstruálás,
tudásalakítás, -átalakítás (pl.: Nekem a tanulás azt jelenti, hogy megpróbálom a
problémát több szemszögből megközelíteni, olyanokból is, amelyek korábban
ismeretlenek voltak számomra.) |
a
tudás alkalmazása (pl.: A tanulás számomra azt jelenti, hogy olyan
tudásra teszek szert, amelyet a mindennapi életben tudok hasznosítani.) |
tudásreprodukció
(pl.: Számomra
a tanulás azt jelenti, hogy megbizonyosodom afelől, hogy a kurzuson
bemutatott tényeket fel tudom-e idézni.) |
a
tanulás mint az oktatás vagy a hallgatótársak által serkentett tevékenység
(pl.: A
tanárnak motiválnia és bátorítania kell engem.; Szeretem, ha a többi tanuló
arra bátorít, hogy a tananyagot egy bizonyos
tempómban sajátítsam el.) |
Tanulási
orientáció |
személyes
érdeklődésből (pl.: Tanulmányaimat tisztán a téma iránti
érdeklődésből végzem.) |
szakmai
orientáció (pl.: Tanulmányaim során a legfőbb célom, hogy
felkészüljek egy szakmára.) |
bizonyítványért
tanuló, önellenőrzésre orientált (pl.: Meg akarom mutatni másoknak, hogy képes vagyok
sikeresen a elvégezni a felsőfokú tanulmányaimat.) |
ambivalens
(pl.: Kétségeim
vannak afelől, hogy ez a terület a megfelelő számomra.) |
A tanulás
szabályozása |
többnyire
önszabályozott tanulás (pl.: Amikor először olvasok egy új fejezetet vagy
cikket, már elkezdem végiggondolni, hogy hogyan lehetne a legjobban
megtanulni.) |
külső
szabályozás és önszabályozott tanulás |
többnyire
külső szabályozás (pl.: Mindent
pontosan úgy tanulok meg, ahogyan a tankönyvekben található.) |
a
szabályozás hiánya |
Kognitív
feldolgozás |
mélyreható
feldolgozás (pl.: Megpróbálom egy egységes egésszé összekapcsolni
azokat a témákat, amelyekkel a kurzuson külön-külön foglalkoztunk.; Igyekszem
kritikusan viszonyulni a szakértők értelmezéseihez.) |
konkretizáló
feldolgozás (pl.:
Igyekszem
a mindennapi élet eseményeit a kurzuson szerzett tudásom segítségével
értelmezni.) |
lépésről
lépésre történő/felszínes feldolgozás (pl.: A legfontosabb tényekből listát
készítek és azt kívülről megtanulom.; Az egyes elméletek minden részét
lépésről lépésre elemzem.) |
alig
történik valamilyen feldolgozás |
Érzelmek és
érdeklődés a tanulás során |
belső
érdeklődés |
gyakorlati
érdeklődés |
a
felejtéstől való félelem |
alacsony
önértékelés, kudarcok várása |
4. táblázat: A hallgatók tanulási mintázata/stílusa
(Vermunt, 1998)
A felsőoktatásban folyó kutatások
(Vermunt és Vermetten, 2004) alapján megállapítható, hogy az értelmezésre irányuló tanulási stílusú hallgatók a legsikeresebbek tanulmányaik
során: jobban teljesítenek a vizsgákon és jobb eredményeket érnek el az olyan
aktív, az önszabályozott tanulást elősegítő feladatokban is, mint
a portfóliókészítés (ld. a Portfólió
és tanulás című fejezet). E stílus esetében ráadásul a hallgatók nemcsak a
gondolkodtató, főként esszékérdéseket tartalmazó vizsgákon szerepelnek jobban
társaiknál, hanem az olyan teszteken is, ahol jórészt tényekre vonatkozó,
illetve feleletválasztós kérdéseket kapnak. Úgy tűnik tehát, hogy a
felsőoktatás és a hallgatók szempontjából is ez a tanulási stílus a
legkívánatosabb, melyet bizonyítottan elő lehet segíteni olyan innovatív
oktatással, amely elsősorban a hallgatók tanulási tevékenységének támogatására
helyezi a hangsúlyt (ld. részletesebben e fejezet 2.1.2.3. pontját A tanulásról alkotott
elképzelések és hatásuk a tanulás módjára címmel). E kívánatos
tanulási stílus tehát az oktatás támogatásával elérhető a tanulók számára, de
érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy az ilyen pozitív jellegű változások
átmenetileg csökkentik a hallgatók tanulási tempóját.
A legsikertelenebbek a felsőoktatásban azok, akikre a nem irányított tanulási stílus jellemző, ugyanakkor a reprodukcióra irányuló tanulási stílus esetében is rosszabbul teljesítenek a hallgatók, mint az értelmezésre irányuló stílus esetében. Az alkalmazásra irányuló stílusú tanulóknál nem találtak ilyen jellegű összefüggéseket a vizsgaeredményekkel. Elképzelhető, hogy ez összefügg azzal, hogy a felsőoktatásban még mindig kevéssé díjazzák a tanulás tudásalkotó, gyakorlati alkalmazásának elképzelését.