Feladatok
1.,
2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11.
1. feladat
A feladat egyénileg, páros
munkában és csoportban is megoldató. Egyik tantárgyuk valamely témaköréhez,
annak tanulásához fogalmazzanak meg a tanulás folyamatát jól szolgáló
problémákat! Egy-két esetben vigyék végig a problémamegoldást! Rögzítsék a
közben elsajátított ismereteket, és elemezzék, hogy milyen előnyét tapasztalták
folyamat közben ennek a tanulási tevékenységtípusnak!
2. feladat
Keressen egy olyan, középiskolában tanított tantárgyat, amelyben – úgy érzi – kellően jól megalapozott tudása van, s amely tantárgy olyan jellegű, hogy benne sok feladat megfogalmazható, és ezek közül nagyon sokat lehet olvasni tankönyvekben, feladatgyűjteményekben, munkafüzetekben! Jelölje ki az így olvasható feladatok egy részhalmazát valamelyik forrásban, és elemezze a következők szerint az itt található feladatokat: (1) Melyek lehetnek inkább „igazi problémák”, s melyek azok, amelyek valószínűleg a legtöbb tanuló számára „csak” feladatok? (2) Alkalmasak-e az áttekintett feladatok arra, hogy a tanulók érdemben gyakorolhassák az algoritmusok, és más tudáselemek kiválasztását a megoldások érdekében? (3) Kellően motiválónak tartja a feladatokat? Próbáljon meg felvázolni néhány ötletet, mivel tudná izgalmasabbá, érdekesebbé tenni az adott területen a feladatokkal való gyakorlást! Természetesen ez a feladat is alkalmas páros-, valamint csoportmunkában való megoldásra.
3. feladat
Képzeljék el, hogy a megfelelő
pedagógiai tantárgy keretében éppen az esélyegyenlőtlenségek témaköréről
tanulnak! Fogalmazzanak meg legalább 10 problémát és 10 feladatot e témában,
ehhez természetesen használjanak valamilyen megfelelő forrást az alapvető
tájékozódás érdekében! E feladatot elsősorban csoportmunka keretében érdemes
megoldani (de természetesen az egyéni feladatmegoldás sem lehetetlen),
tekintve, hogy érdemes alaposan megvitatni, vajon milyen tudásbeli nehézségeket
tükröznek a megfogalmazott problémák, milyen alapvető tanulnivalókat jeleznek
szinte előre.
4. feladat
Csoportmunka keretében válasszák ki egy éppen tanult tantárgyukat, annak valamely még soron következő témáját! Megbeszélés módszerével állapítsák meg, hogy a kiscsoportban a témával összefüggő előzetes tudás milyen jól elkülöníthető változatai léteznek! Mondunk egy konkrét témát is segítségként, ha nehezen választanának. Beszéljék meg, hogy milyen előzetes elképzelésekkel, milyen előzetes tudással rendelkeznek az iskolarendszerben tapasztalható szelekcióval kapcsolatban! Vitassák meg, hogy Magyarországon milyen mértékű, milyen hatású lehet a különböző iskolai teljesítményt felmutató gyerekek külön iskolákban vagy legalábbis külön tanulócsoportokban való nevelése, a válogatás a gyerekek között! Ki hogyan viszonyul ehhez a gyakorlathoz? Kellene-e ezen változtatni? A különböző értelmezések, véleményalkotások rögzítése után nézzenek utána a szakirodalomban, milyen álláspontok léteznek, hasonlítsák össze az Önök által megállapítottakkal!
5. feladat
Sok nemzetközi pedagógiai felmérésben tapasztalták, hogy vannak bizonyos országok, amelyek rendszerint magas szintű eredményeket érnek el például az olvasásvizsgálatokban, a matematikai vagy a természettudományi műveltséget mérő tesztekben. A legtöbbször a következő két országcsoport fordul elő: skandináv országok, angol anyanyelvű országok. A szakirodalom felkutatása nélkül, csak a meglévő ismereteikre támaszkodva, milyen magyarázatát tudják elképzelni e jelenségnek? Alkossanak legalább két „elméletet”! Ezek rövid megfogalmazása után nézzenek utána a szakirodalomban, hogy a pedagógiai kutatók milyen magyarázatokat adnak! Elsősorban a 2000-ben és 2003-ban lebonyolított PISA vizsgálatok eredményeit közlő, azokat értelmező tanulmányokra támaszkodhatnak (az Interneten könnyen találnak megfelelő forrásokat). Hasonlítsák össze eredeti elképzeléseiket azzal, amit a szakirodalomban találtak!
6. feladat
Csoportmunka keretében keressenek éppen tanult tantárgyaik témái közül olyanokat, amelyek esetében úgy látják, hasznos lehet a többféle megközelítés alkalmazása! Válasszanak ki ezek közül egyet, és állapítsák meg, hogy a témától, valamint a csoportban lévők érdeklődésétől függően melyek lehetnek azok a megközelítések, azok az utak, amelyeken a tanulási folyamat sikeresen végigvihető lenne! Ha éppen egy olyan témát választottak, amelyben valóban van tanulási feladatuk, akkor vigyék is végbe a folyamatot!
7. feladat
Csoportmunkában tervezzék meg egy
tanulási feladatukat a tanítva tanulás tevékenységtípusának alkalmazásával!
Vigyék végbe a tanulást, majd csoportmegbeszélés keretében értékeljék a
történteket! A tanítást, a tutor szerepet vállaló hallgató számoljon be
részletesen arról, mennyiben volt más ez a fajta tanulás az ő számára,
összehasonlítva más tanulási tevékenységekkel, milyen problémákkal került
szembe, és hogyan igyekezett azokat megoldani!
8. feladat
Válasszanak ki egy témát az éppen tanult tantárgyaikat alapul véve, olyat, amelyben használhatónak tűnik a vita! Tervezzenek meg, és bonyolítsanak le egy vitát a felsorolt három forma közül választva, vagy akár Önök által ismert más változatokat felhasználva, esetleg egészen új strukturált vitaszervezési módot kitalálva! A vita lebonyolítása után beszéljék meg a tapasztalataikat! Milyennek tartották ezt a tanulási tevékenységtípust a tanulási hatékonyság szempontjából, milyen volt a motivációs hatása, milyen tanulási célok elérése szempontjából látják a gyakorlati tapasztalat megszerzése után hatékonynak ezt a formát? Ötletroham keretében állítsanak össze egy listát, hogy a közoktatás tantárgyaiban mely pontokon lenne érdemes alkalmazni ezt a módszert!
9. feladat
Ötletroham keretében (vagy ha
egyedül tanul, akkor gyűjtőmunkával) állítsanak (állítson) össze egy listát a saját
tanulmányaik keretében elképzelhető gyakorlati feladatokból! Válasszanak ki
néhányat az ötletek közül, és gondolják végig, milyen szervezései
teendők ellátására lenne szükség a feladatok kivitelezése során, milyen
tanulási eredmények várhatók a feladatoktól!
10. feladat
Beszéljék meg kiscsoportban, hogy
a pszichológia és a pedagógia tanulása során hogyan élték meg eddig fogalmi
váltási folyamataikat! Mint jeleztük, a pedagógusjelöltek, illetve a pedagógia
szakosok is előzetes elképzelésekkel, létező „pedagógiaképpel” kezdik meg a
felsőoktatási intézményekben a tanulmányaikat, hiszen 12 éven keresztül
valójában tanulták a pedagógiát, természetesen olyat, amit ma a közoktatásban
el lehet sajátítani (el lehet lesni). Ez a pedagógia az esetek többségében
olyan sajátosságokkal rendelkezik, amelyek nem teszik kellően adaptívvá az
iskolai nevelés előtt álló új feladatok megoldásában. Vagyis az Önök
pedagógiai, pszichológiai képzése során egy fogalmi váltási folyamat játszódik
le, persze szerencsés esetben. Látják-e ennek a folyamatnak az elemeit? Mi
várható e tekintetben a további képzésük során? Mennyire következetes Önök
szerint ebből a szempontból a képzés? Hol tart ez a folyamat, és személyesen ki
hol látja magát egy elképzelt skálán?
11. feladat
Gyűjtsenek össze néhány,
gyermekkorukban vagy akár még ma is szívesen játszott játékot! Melyeket lehetne
ezek közül felhasználni nevelési, tanítási célokra? Részletesebben is
beszéljenek meg egy-két ötletet, írják le a játék alkalmazásának körülményeit!