Feladatok
@ : elemző képesség, lényeglátás fejlesztése
† : problémamegoldó gondolkodás, kreativitás
fejlesztése
— : kritikai gondolkodás, verbális képességek fejlesztése
" : logikai gondolkodás, szintetizáló képesség fejlesztése
J : önismeret,
együttműködési készségek fejlesztése
1. feladat @
Készítsen interjút egy tetszőlegesen kiválasztott tanulóval arról, hogy milyen (sikeres, kudarcos) tanulástörténetet mondhat magáénak! Kérdezzen rá a miértekre, hogyanokra, állapítson meg az összefüggéseket! Az interjú elemzésekor gondoljon vissza saját tanulástörténetére, s vesse össze azt a kapott interjú-eredményekkel!
2. feladat —, "
Hasonlítsa össze az alábbi veszélyeztetettség-definíciókat! Keresse meg a közös vonásokat és a különbségeket! Válassza ki azt, amelyik az Ön álláspontjához legközelebb van, vagy alakítson ki saját álláspontot; indokolja választását!
· Filó Erika: „Veszélyeztetett az a gyermek, akinek gondozását, nevelését, tartását, testi, értelmi és erkölcsi fejlődését bármilyen ok károsan befolyásolja vagy akadályozza.”
· Andorka Rudolf: Veszélyeztetettnek tekintjük azokat a fiatalokat, akiknek nevelése, oktatása, testi, értelmi és erkölcsi fejlődése nincs megfelelően biztosítva.”
· „..a veszélyeztetettség: olyan – magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében kialakul – állapot, amely a gyermek testi, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését gátolja vagy akadályozza.” (1997. évi XXXI. Tv. 5§ n. pont)
· d.) Családsegítő Központ: „Az a gyermek vagy fiatal, aki családjában vagy környezetében ismétlődő vagy tartós fizikai és/vagy lelki bántalmazásnak és/vagy szexuális zaklatásnak, erőszaknak és/vagy elhanyagolásnak van kitéve, valamint fejlődésében családja és/vagy közvetlen környezete károsan befolyásolja, és ezt nem ellensúlyozza semmi.” Közvetlen környezet lehet: iskola, kortárs csoport, lakókörnyezet, stb. (Sárik, 2001).
3. feladat —, †, J
Az alábbi táblázat segítségével készítsenek párokban tablót a kábítószerekről! A párok mutassák be a tablót a csoportnak, majd egy előre kiválasztott problémáról folytassanak vitát! Lezárásképpen az egyik pár adjon tájékoztatást a legjelentősebb iskolai drog-prevenciós projektektől! Például:
Név |
Előállítás |
Fajták |
Történet |
Hatás |
Túladagolás |
Elvonás |
Cannabis |
indiai
kender |
Marihuana
Ganja Hasis |
India
Kína Germánok Hippik |
szájszárasság
szédülés feldobottság nevetés mozgáskényszer egyensúlyzavar szexuális
érzékenységhallucináció illúziók |
hányinger
álmosság szívműködés vérnyomás ingadozása |
pszichikai
függés élet és kötelezettségek iránti közömbösség |