Témák » Gyermekkép, gyermeki szükségletek, gyermeki sajátosságok az egyes koncepciókban

Gyermekkép

 

Gyermekkép

Waldorf-pedagógia

Antropozófia: az ember a kozmosz tükörképe és ebben előre meghatározott fejlődési fokokon keresztül halad a szellemi lét irányába; a “szellemivé válás” útján közvetlen lehetősége van a “magasabb” “érzékek feletti világba” való belépésre.
Az ember négy “testből” áll, amelyek hétéves szakaszokból álló ritmus keretében fejlődnek ki. A testeken keresztül összeköttetésben van minden létezővel: az ásványvilággal, a növényekkel, az állatokkal, és szellemi létezőkkel: a fizikai-, éter-, asztrál és ’én’- testeken keresztül.

A gyermekek individualitását a négy temperamentum: kolerikus, szangvinikus, melankolikus flegmatikus “keveredése” adja.

Montessori-pedagógia A gyermek rendelkezik azzal a képességgel, hogy személyiségét belső fejlődésén alapuló terv alapján önmaga építse fel (önmaga építőmestere) - a fejlődés ún. szenzibilis fázisok – intenzív, irreverzibilis időszakok – során valósul meg, főbb szakaszai:
1. 0-6 év:
a) 0-3 év az érzékszervi tapasztalatok ösztönös befogadása (abszorbeálása)
b) 4 - 6. éves kor: A tudat fejlődése, az én és az akaraterő megjelenése;
2. 7-12 éves kor: "szociális embrió"- "extrovertáló intelligencia" időszaka ( tudományos ismeretek alapjai, közösségi és erkölcsi fogékonyság);
3. 12-18. év: "szociális újszülöttkor": (önálló döntések, védelem és biztonság szükséglete, fogékonyság a felnőttkor társadalmi szerepe, az igazság és az emberi méltóság iránt)
Dalton Plan  A gyermek alapvető szükséglete az önállóság, az elismerés, a pozitív szociális kapcsolatok és tapasztalatok megszerzése, a konkrét célok alapján történő természetes tanulási készenlét; három fejlődési szakasz: gyermekkor, korai serdülőkor, serdülőkor.
Freinet-pedagógia A gyermek aktív organizmus, aki a saját aktivitásával határozza meg saját fejlődése ütemét; "Psychologie sensible" (Az érzékszervek és a kifejezés fejlődésének pszichológiája); a felnőtt és a gyermek között nincs semmilyen lényegi különbség.
Freinet-pedagógia A gyermek aktív organizmus, aki a saját aktivitásával határozza meg saját fejlődése ütemét; "Psychologie sensible" (Az érzékszervek és a kifejezés fejlődésének pszichológiája); a felnőtt és a gyermek között nincs semmilyen lényegi különbség.
Jenaplan- pedagógia A gyermek alapvető erői: mozgásvágy, tevékenységvágy, társas ösztön, tanulási ösztön.
A gyermeki szükségletek: biztonság, a másokhoz való tartozás és szeretet, az elismerés és megbecsültség, a tudás és megértés, az esztétikai élmény, az önmegvalósítás szükséglete.