Gondolatmenet

A legfőbb állításra, a legfontosabb feladatra tekintve rendezze el gondolatait, alakítsa ki írása szerkezetét. Törekedjék arra, hogy követhető legyen a gondolatmenete. Legyen összefüggő, ugrások és lyukak ne szakítsák meg, elvarratlan szálak lehetőleg ne maradjanak benne.

A főszöveg töretlen egységét őrizze meg! A szerkesztés során kimaradnak nyersfogalmazványok, kisebb, önmagukban kerek gondolatok, amelyek a tárgyhoz tartoznak, amelyek a gondolatmenet valamiképp fontos vagy hasznos járulékai. Ezeket kiegészítő szövegrészekként (jegyzetként, exkurzusként, függelékként) csatolja a főszöveghez, ha engedik ezt az elágazást a publikálás formai megkötései.

1. olvasmány. Az olvasmányok szigorúan arra törekednek, hogy kortárs esszékből válasszanak. Ezért némiképp meglepetést kelthet, ha ez egyszer rendhagyó módon Aquinói Tamás művének részlete következik. A szerkesztés klasszikus mintáját nyújtja, tájékozódási pont. Olvassa el Summa theologiae előszavát és első három kérdésének bevezetését! (Tamás 1990  : 104. sk., 111., 117. sk. old.)

"Előszó

Mivel az Apostol eme mondása szerint: "úgyis mint kicsinyeknek a Krisztusban tejet adtam néktek innotok, nem szilárd ételt" (1 Cor. 3,1), a katolikus igazság tanítójának nemcsak a haladókat kell tanáccsal ellátnia, de az ő dolga a kezdőket is kiművelnie, a jelen munkában ezért az a szándékunk, hogy a keresztény vallás tanításait oly módon adjuk elő, amint az a kezdők kiművelésének megfelel.

Úgy találtuk ugyanis, hogy a teológushallgatókat a különböző szerzők írásaiban számos tényező hátráltathatja a tanítás elsajátításában: részint a haszontalan kérdések, artikulusok és argumentumok sokasága; részint az, hogy a kezdők számára szükséges tudnivalókat nem didaktikus rendben adják elő, hanem úgy, ahogy azt a könyvek kommentálása, vagy épp egy-egy disputa megkövetelte; részint pedig az, hogy ugyanezek gyakori ismételgetése csömört és zavart támasztott a hallgatók lelkében.

Az ilyen és effajta nehézségeket elkerülni igyekezvén tehát, Isten segítségébe vetett bizalommal, megkíséreljük tehetségünkhöz mérten röviden és világosan előadni mindazt, ami a szent tanításhoz tartozik.

Első kérdés a szent tanításról, hogy milyen, és mikre terjed ki.

Hogy szándékunk megvalósításának meghatározott keretet adjunk, először is magát a szent tanítást kell megvizsgálnunk; tudniillik, hogy milyen és hogy mikre terjed ki. Ezzel kapcsolatban tíz kérdésünk van:

Először: eme tanítás szükségességéről.
Másodszor: vajon tudomány-e?
Harmadszor: vajon egy vagy több-e?
Negyedszer: vajon elméleti vagy gyakorlati-e?
Ötödször: a többi tudományhoz való viszonyáról.
Hatodszor: vajon bölcsesség-e?
Hetedszer: mi a tárgya?
Nyolcadszor: vajon argumentatív-e?
Kilencedszer: vajon kell-e használnia metaforákat vagy szimbólumokat?
Tizedszer: vajon a Szentírást többféle értelemben kell-e magyarázni?"

"Második kérdés Istenről, arról, hogy vajon van-e Isten.

Mivel pedig eme szent tanítás elsődleges feladata, hogy Isten ismeretét nyújtsa, és nem csupán önmagában, hanem amennyiben a dolgok kezdete és célja, s kiváltképp az eszes teremtményeké, miként az a mondottakból nyilvánvaló; ezért eme tanítás kifejtésében először is Istenről értekezünk; másodszor az eszes teremtmények Isten felé történő mozgásáról, harmadszor Krisztusról, aki, mint ember, az Istenhez valómozgásunk útja.

Az Istenről való elmélkedés pedig három részből fog állni. Először is ugyanis azokat a dolgokat vesszük fontolóra, amelyek az isteni esszenciához tartoznak: másodszor azokat, melyek az isteni személyek elkülönüléséhez; harmadszor azokat, amelyek a teremtményeknek Istentől való származásához tartoznak.

Az isteni esszenciával kapcsolatban pedig először is meg kell vizsgálnunk, vajon van-e Isten; másodszor, hogy mi módon van, vagy inkább, hogy mi módon nincs; harmadszor meg kell vizsgálnunk azokat a dolgokat, melyek a tevékenységéhez tartoznak, tudniillik a tudásához, akaratához és hatalmához.

Az elsővel kapcsolatban három kérdésünk van.
Először: vajon Isten léte magától értetődő-e?
Másodszor: vajon bizonyítható-e?
Harmadszor: vajon van-e Isten?"

"Harmadik kérdés Isten egyszerűségéről.

Miután megtudtuk valamiről, hogy van-e, azt kell megvizsgálnunk, mi módon van, hogy megtudhassuk, mi is ez a dolog. De mivel Istenről nem tudhatjuk, hogy mi ő, ezért nem azt vizsgálhatjuk, mi módon van, hanem inkább, hogy mi módon nincs. Először is tehát meg kell vizsgálnunk, hogy mi módon nincs; másodszor, hogy mi módon ismerjük meg; harmadszor, hogy mi módon nevezzük meg.

Mármost úgy mutathatjuk meg Istenről, mi módon nincs, hogy tagadjuk róla azokat az attribútumokat, amelyek nem illetik meg, mint például az összetételt, a mozgást és hasonlókat. Először tehát az egyszerűségét vizsgáljuk meg, mely általtagadjuk az összetettségét. És mivel a testi dolgok körében az egyszerűek tökéletleneke, és az összetettek részei, ezért másodszor Isten tökéletességét kutatjuk; harmadszor a végtelenségét; negyedszer a változhatatlanságát; ötödször az egységét.

Az elsővel kapcsolatban nyolc kérdésünk van.
Először: vajon Isten test-e?
Másodszor: vajon formából és anyagból összetett-e?
Harmadszor: vajon megvan-e benne a mibenlét, azaz lényeg, vagy természet és szubjektum összetétele?
Negyedszer: vajon megvan-e benne lényeg és létezés összetétele?
Ötödször: vajon megvan-e benne a nem és a differencia összetétele?
Hatodszor: vajon megvan-e benne a szubjektum és az akcidens összetétele?
Hetedszer: vajon bármilyen módon összetett-e vagy pedig teljességgel egyszerű?
Nyolcadszor: vajon más dolgokkal összetételbe lép-e?"

Feladatok az 1. olvasmányhoz.

Milyen követelményeket állít a tanító jellegű művek számára az előszó? Miből szűrte le ezeket a követelményeket?
Az első három kérdés felépítésének ismeretében vizsgálja meg, hogyan, milyen eszközökkel teljesíti a munka saját követelményeit?
Készítsen ágrajzot, a műnek a három kérdés bevezetőjében leírt felépítéséről. Hogyan kapcsolódnak ehhez az egyes cikkelyek kérdései?
Ön szerint mi a jelentősége annak, hogy kérdések formájában fogalmazza meg mondandóját Tamás?
Olvassa az el az első kérdés kifejtésének részleteit (Tamás 1990  : 105-110. old.)! Olvassa el Arisztotelész Nikomakhoszi etikájának hatodik könyvét! Miben kapcsolódik Tamás gondolatmenete Arisztotelészéhez és miben tér el attól?
Olvassa el a harmadik kérdés kifejtését (Tamás 1990  : 118-130. old.)! A nyolc cikkely kérdéseinek mi a jelentősége ön szerint? Hogyan tenné értelmessé, hozzáférhetővé ezeket a kérdéseket napjaink olvasója számára?

2. olvasmány. Olvassa el Kis János A politika mint erkölcsi probléma kötetéből az előszó részletét (Kis 2004  )! Miután Kis előzetesen meghatározta az elválasztás tézisét, majd megmutatta, miért kell választ keresnünk a tézis kihívására, röviden áttekinti a kötet gondolatmenetét.


Feladatok a 2. olvasmányhoz.

Az Előszó ismeretében keressen saját tapasztalataiból példát a piszkos kezek dilemmájának ábrázolására!
Törekedjék kifejteni a hét fejezet és a három függelék közötti kapcsolatokat! A függelékek fogalmisága (és a fogalmiságban kifejeződő problematika) hogyan vonatkoztatható a hét fejezetben tárgyalt dilemmákra?
Olvassa el a teljes Előszót! Értelmezze a kötetet bemutató két bekezdést! Mérlegelje, az előrebocsátott gondolatmenet közelebb visz-e az előszóban kijelölt szűkebb és tágabb célokhoz?

3. olvasmány. Olvassa el Tengelyi László Kant-bevezetését (Tengelyi 1998  : 2-14. old.)!

Feladatok a 3. olvasmányhoz.

Hogyan teszi könnyen érthetővé a gondolatmenet szerkezetét a Bevezetés? Egy lehetséges válasz.)


Állítsa fel a bevezetés szerkezetét! Egy lehetséges megoldás.)


Mutassa meg, hogyan bővíti és tagolja ez a felépítés azt a fő állítást, amelyet ön a Bevezetésnek tulajdonított!

4. olvasmány. Olvassa el a Bevezetést Fehér M. István Heidegger és a szkepticizmus kötetéből (Fehér M 1998  : 11-13. old., a könnyebb feldolgozás érdekében első olvasáskor csak a kövér betűs szakaszokat, másodszorra már az egész szöveget)!


Feladatok a 4. olvasmányhoz.

Írja le, milyen mozgást végez az értelmezés? (Mi az a szó szorosabb értelmében vett értelmezői feladat, amely Fehér M. vállalkozása középpontjában áll? Honnan indul el az értelmezés? Hogyan bővíti az elemzés körét a kötet? Milyen összefüggésekben, milyen nézőszögekből, gondolati környezetekben, filozófiai problematikák vonatkozásában elemzik a Lét és idő kiválasztott szövegét az egyes fejezetek?)
A kétely, a kétségbeesés hányféle értelmét jelzi a Bevezetés? (Milyen filozófiák és irányzatok összefüggésében tárja föl ezek többféle jelentését?)
A szkepticizmus hányféle jelenését, értelmét jelzi a Bevezetés?
A hermeneutika és a szkepticizmus hányféle összekapcsolódását jelzi a Bevezetés?

5. olvasmány. Olvassa el Márton László Kiválasztottak és elvegyülők írásának első felét (Márton 1989  : 5-49. old.)!

Feladatok az 5. olvasmányhoz.

Röviden jelezze, vázolja azt az utat, amelyen Márton gondolatmenete halad! Egy lehetséges válasz.)


Az egymás után következő kérdések hogyan kapcsolódnak a korábbiakhoz, hogyan következnek belőlük?
Rajzolja meg a gondolatmenetet!
Lát-e benne szerzői szándékot, hogy nem ad áttekintést az egészről írása elején Márton? Ha igen, fogalmazza meg, mi az!
Értelmezze a Márton-írás címében szereplő "töprengés" szót? (Milyen viselkedést vár olvasójától a töprengés? Ön szerint miért nem "esszéként", vagy "tanulmányként", vagy "értekezésként" érti és kínálja magát az írás? Lát-e kapcsolatot az írás felépítése és önmeghatározása - "töprengés" - között?)
Keressen Márton-írásokat, amelyek "töprengésként" értelmezik saját magukat!