|
Témák » Pedagóguskép, tanári munka sajátosságai, tanárokkal szembeni követelmények
|
Pedagóguskép összehasonlító táblázat
A különböző reformpedagógiai koncepciók pedagógus-felfogásának főbb jellemzői
| A pedagógus szerepe | Waldorf-pedagógia | A saját személyisége és a környezet alakítása által hat, valamint a temperamentumok művészi-szuverén kezelése által: 1. példakép; 2. tekintély; 3. Szakrendszerű oktatás; 4. a szaktárgyi képzés ideje. | Montessori-pedagógia | Nem kizárólagos “tudásközvetítő”, hanem a tanulók önművelődési folyamatának hátterében tevékenykedő indirekt “szervező-irányító”:előkészíti a taneszközöket, újakat tervez, készít, ellenőrző feladatlapokat szerkeszt, megfigyeli növendékeit, és ennek alapján személyre szabott segítséget nyújt, tanácsokat ad a témaválasztáshoz. Anélkül, hogy osztályozna ellenőriz, figyelmeztet, és korrigálja a tévedéseket.
| Dalton Plan | A nevelő hatású környezet és a feladatok kialakítója, az önállóan tevékenykedő és magukat szabadnak érző tanulók kísérője-tanácsadója, bátorítója, a szaktanteremben: a tantárgy szakembere | Freinet-pedagógia | A pedagógiai kooperáció szervezője és vezetője, a gyermeki tanulási folyamat kísérője
| Jenaplan- pedagógia | Szervező (előzetesen meghatározott elvek szellemében), és a gyermeki tanulási folyamatok irányítója. Személyiségének, pedagógiai tudatosságának fontossága, elengedhetetlen tulajdonsága a folyamatok követésének képessége |
| |