|
Témák » Ismeretelmélet, Tanulás- és nevelésfelfogás
|
A különböző reformpedagógiai koncepciók tanulás- és nevelésfelfogásának főbb jellemzői
A különböző reformpedagógiai koncepciók tanulás- és nevelésfelfogásának főbb jellemzői
| Tanulás- és nevelésfelfogás | Waldorf-pedagógia | A nevelés során a magasabb rendű “lényegi rész” hatása az alacsonyabb rendűre. A nevelés során a cél és a temperamentum figyelembe vétele, ezek harmonizálása. A tanulás a “testek” kifejlődése során történik, szakaszai: 1. utánzás; 2. követés; 3. tényszerű gondolkodás; 4. az ‘én’ segítségével történő önnevelés.
| Montessori-pedagógia | A nevelés és oktatás = gyermeki öntevékenységhez nyújtott optimális segítségnyújtás. Az akadályok elhárítása gyermek fejlődése elől, a gyermeki szükségletek és szellemi élete spontán kibontakozásának feltételeinek bizosítása, hogy a gyermek mindent, amire, képes önállóan is elvégezhesse: "Segíts nekem, hogy egyedül dolgozhassak!"
| Dalton Plan | A nevelés = demokratikus orientáció, a társadalom "egységeként" való tevékenységre történő felkészítés, a morális és szociális képességek elsajátítása a másokkal való érintkezés során, Alapelvek: szabadság és felelősség, együttműködés, a saját tanulási idő feletti önrendelkezés. A tanulás során a kognitív területek fejlesztése: individuális, szabad, kooperatív tanulás pontosan megfogalmazott, képességhez szabott feladatok alapján. A szociális területek fejlesztése: a tevékenységet kísérő szociális tanulás során.
| Freinet-pedagógia | A nevelés az önálló életvezetés feltételeinek megteremtése egy igazságos - (azaz Freinet számára: osztályok nélküli) társadalomban. Természetes tanulás, kísérletező tapogatózás, funkcionális munka, lehetőség az önálló tanulásra és ennek támogatása, Mottó: "Pour la vie, par la vie, par le travail" (Tevekenységgel az életre az élet által). | Jenaplan- pedagógia | A nevelés a közösségben és a közösség számára történik. Célja: a gyermeki individualitás közösségi személyiséggé formálása. Tanulás a művelődési alapformák (beszélgetés, játék, munka és ünnep) rendjében; ezek megvalósítása pedagógiai helyzetek keretében történik. Alapelv a természetes, öntevékeny tanulás.
|
| |