Kezdőlap | Tartalomjegyzék | Listius László | |
Mohách mezején történt veszedelemnek emlékezete Az Nemes Magyarország Státussihoz
Sunt duo, quae faciunt ut Rex in honore sit, Ars, Mars: Macedo Philep Király nagy Sándornak Attya, egész országában való Bölcheket Tánáchban hivatván szorgalmátossán tudakozók tölök, hogy s miként chelekedhesse ö azt, hogy mivel éltében jo hire, neve vagyon, holta után-is annak emlékezeti fön-maradgyon, azt találák azon Bölchek föl sok tanáchkozások után, hogy ha a' Király magának holta után-is jo hirt és nevet akar nyerni, éltében viselt dolgait históriákban be irassa, és a' szerént az széles világra ki-bochássa, bizony helyes Tanách ugyan s bölch emberekhez illendő volt holot a' jo hirnél névnél és jo chelekedeteknél egyebet ebbül a' mulandó világbúi holtunk után el nem vihetünk. Ugyán-is midőn a' megh őszült öregh emberek házakat és egyéb derekas epületeket tesznek, vagy kertekben jo izö gyümölch fáknak ágachkáit plantállyák, magok-is nem reménlik azt, hogy azok alat kedvek szerént nyugodhassanak, avagy oltót gyümölch fa-againak termésiben ehessenek, hanem maradekjokat nézvén, ök sem akarnak henyélöbbek lenni az ö elöttök valóinál, a' kiktül ök-is hasonló jókat vettek, a' bölchnek mondása szerént; Non mihi condo nemus sed gratius posteritati, Marcus Aurelius Chászár midőn sullyos betegségben esvén megh gondolta volná az emberi gyarlóságnak mivoltát, hogy halála közelget, Commodust a' fiat (a' kit successornak hagyot utánna, a' birodalomban) eleyben hivatván, töb kegyes Attyai intesi közöt az kiket fiának elö-számlalt, azt hagyá néki, hogy ha Marcus Aurelius fiának akar az Attya holta után-is neveztetni, elsöben-is ugy visellye magát, hogy ne az henyélök tarsáságában, hanem bölch, tudós Philosophusok conventiculumjában legh gyakrabban találtassék: másodszor, hogy soha addigh ellenségh ellen hadat ne-inditchon valameddigh asztot Bölch Tanáchádok-által megh nem visgáltáttya: harmadszor, hogy nemzetéhez kegyes, ellensegihez rettenetesseb legyen. Es végtére három ékéssen chinalt táblát elö-hozátván, illyen képpen szólt a' Fiának; Fiam úgymond, ez három táblánál én tenéked drágáb marhát nem hagyhatok holtom után; mivel az eggyikre maga éltében viselt nevezetes dolgai valának le-irva, a' masikon a' Fiának halála óráján tett szép intési, az harmadika penigh tizta és minden irástol üres valá és viszont: Fiam Commode hogy jo Attyának jo fia mondassál, ugy viseld magadat, hogy valamint én éltemben viselt dolgaimat Táblára Írattam; és a' következendöknek emlékezetekre hattam, te-is oly dolgokat chelekedgy éltedben, az kiket ezen ékessen le-faragot Táblára méltán föl iradhasd, és utánnad valóknak örökké való dichiretedre emlékezetül hagyhasd, ezt pedigh ugy nyered-megh, ha gyakrabban eggyik kezedben könyv, a' másikban szablya, és ához hasonló fegyver forogh. Ugyán-is az Respublica, és országok megh maradása e' kettőben vagyon kiváltképpen helyheztetve, amaz bölch mondás szerént, Artibus, & Armis ab utrisque ego Caesar in orbe A' régi Pogány Romai Chászárok közzül Néró nem utolsó, midőn egykor házában magányossán sokáigh chendessen maradót volna, be menvén baráti hazában, az asztalán könyve előtte lévén irva találák tudakozván tőle, hogy mi ok viselte, hogy szokása kivül ennyi ideigh az házban maradván illy szorgalmatossan az Írásban és olvasásban volna foglalatos, megh-felelvén azt monda; Hadgyatok békét úgymond, mert az örökke-valóságnák tanólok és magam éltemben viselt dolgaimat irom, következendöknek emlékezetemre hagyván: nem-is tudom mi lehet Fejedelmeknek kedvesseb, hajelessen viselt dolgok mind éltekben, s mind holtok után dichirtetnek; mivel az halál áltál minden meghemésztettetik, de a' jo hir, nev főn marad világh végezetigh amaz vers szerént. Disce bonas artes, & opes contemne caducas, Azon féllyül megh-nevezet Nagy Sándornak idejében élt amaz igasságh lámpással keresöje-is Bölch Diogenes Philosophus, kinek midőn hirét halván Nagy Sándor (az mint mindenkor szeretője, és böchüllöje-is volt az Bölch embereknek) látnya ment volna, látván hogy megh-vonta magát, chak az Írásban és olvasásban foglalatos, nem hogy eleyben ment volna illy Nagy Fejedelemnek, avagy helyébül fel költ volna, de chak reá sem tekénte, kére azon Alexander, hogy a' töb Bölchekkel eggyüt küvetné táborát, felelvén Diogenes im-igyen szólla: Midőn úgymond Alexander ezt kívánod tőlem, hogy dolgomat félben hadgyam, téged kövesselek, azt te sem kívánhatod, és én sem chelekeszem, mivel a' te hadakozasidnál (a' ki a' széles világot magad ala haytod) hasznossab és köllemetesseb dologban fáradok az örökké valóságnak irván, te pedigh chak az el-mulandoságnak szolgálz, mert a' világot, a' kit el-gyöztel mayd ki-hülsz belőle. El chudálkozék az hatalmas Fejedelem Alexander a' bölchnek okos feleletin, és tekéntvén az környül-állokhoz azt monda ugy segéllyen úgymond a' Mars vitészségnek Istene, a' kinek szenteltem minden Triumphusimat, hogy kész volnék nem lenni Alexander chak Diogenes lehetnek, mivel itiletem szerént ninch nagyob jo e' világon mint ha valaki Alexander lehet, a' ki mindennek, s néki senki ne paranczolhasson, avagy Diogenes, a' ki az örökké-valoságnak tanolhasson. Es annira fél-indétatot Alexander ezen Diogenes bölch intő feleletitül, hogy az után midőn ágyában nyugodnék-is egy felöl a' fegyvere, más felöl a' szokot olváso könyve volt mellette. Isten veletek,
Az Olvasóhoz. Második Lajos Király töb régi Eleinkéi Mohách Mezején történt el-esetekröl irok kedves olvasom, noha fel-forgatván elejtül fogvást való Magyar Historikusokat, de kiválképpen a' Bomphiniust töb régi hires, neves, nagy Gyözödelmü Királyoknak viselt dolgokat-is vékony értelmem szerént el-olvásván elégséges okokat találtam, kiket méltán írásomban foglalhattam volna, de mind azok közöt-is ezt találtam méltobnak lenni, mivel legh nagyob siralmas emlékezetre való el-veszése ot történek édes Hazánknak, az hol Magyarságnak sengéje annyira el-töröltetet, hogy még-most-is lábra nem alhatunk utánna. Végén munkámnak irok keveset az töb Magyar Országi régi Királyinkról és Gubernatorinkrol-is, az kik noha el multak s utánnok más szerenchétlennyeb üdök következtek, méltók még-is jo emlékezetre, mivel azt szoktak a' Deák példa beszédekben mondani; Foelix praeteritorum memória, Boldogh az elmúlt dolgoknak emlékezeti. Az szerenchének pedigh álhatatlanságárol nem egyébért irtam, hanem hogy hive lévén édes Eleinknek ötöd-fél száz estendeigh őket szárnyán hordozván hiven szolgálta, de végtére forgó kereke alá ezen harczon taszittotta. Ved kedvéssen azért kedves olvasom ezen erőtlen gyümölchömnek vékony fayzását, és ha mi vétket ismersz benne okos itileted szerént corrigáld, és mivel jo szibül nyújtom te-is jónak tulaydonichd. |