Későbbi kapcsolataink alapmintáját édesanyánkkal
való kapcsolatunk adja. A vele - és később az édesapával - való érzelmi
azonosulás teszi lehetővé, hogy elfogadjuk és beépítsük a szabályokat,
normákat, elvárásokat. Az életünkben megjelenő első pedagógusok (az óvónők
és a tanítók) még szülő-pótlékok: hasonlóan szoros és érzelemteli kapcsolatra
vágyunk velük, mint a szüleinkkel, és csalódottak vagyunk, ha ezt nem
kapjuk meg.
8-9 éves kor körül változás megy végbe: családon kívüli társas életünk
legfontosabb személye már nem a pedagógus; a kortársak, a barátok veszik
át a szerepét. Átalakul a felnőttekhez való viszonyunk. Elfogadásunk már
nem magától értetődő, a bizalmunkat már el lehet játszani. De továbbra
is keressük identitásunk felépítéséhez a mintát, a követésre méltó személyeket.
Modort és viselkedést, normákat, értékeket csak attól tanulunk, akit elfogadunk.
Az elutasítás vagy a közöny gyakorlatilag kizárja a szociális tanulást.
A tanár számára tehát - ha a nevelésben hatékony szeretne lenni - fontos,
hogy jó kapcsolatot építsen ki a diákokkal, hogy megnyerje a bizalmukat,
együttműködési készségüket. Ezt sokféleképpen el lehet érni, de bármilyen
tanárszerepet valósítsunk is meg, a működőképes kapcsolathoz mindenképpen
szükség van a következetességre, őszinteségre, hitelességre.
Mára már megváltozott az iskola világa. A tanár hatalma már nem magától
értetődő. A diktatúra mint társas működési mód az iskolában sem tartható
fenn. Tanár és diák viszonyában ezért ma már több a kölcsönösség, mint
akár néhány évtizede. Ha elfogadást és bizalmat szeretnénk, nekünk kell
ezt megelőlegeznünk a diákok felé. Ha támogatást és együttműködést szeretnénk,
nekünk kell ezt kezdeményeznünk.
|