A tanári pálya egyik nehéz kérdése, mit
kezdjen a tanár a diákok iránt érzett személyes érzelmeivel. Van-e értelme
annak a kijelentésnek, hogy „szeretem a gyerekeket”? Vajon lehetséges-e,
hogy mindenkit egyformán szeressünk? Természetesen nem, hiszen a gyerekek
nem futószalagon készült tömegtermékek, mindegyik egy külön világ – hogyan
is viszonyulhatnánk tanárként mindegyikükhöz ugyanúgy? Más kérdés, hogy
mennyire mutassuk ki akár pozitív, akár negatív érzelmeinket. Sok diáknak
jelent hosszú ideig meghatározó, fájdalmas élményt az iskolában elszenvedett
megkülönböztetés. Nem kell ennek feltétlenül az osztályzatokban is megjelenni.
Ne feledjük, hogy a tanár figyelme, mosolya, támogatása is jutalomértékű
a diák számára. Bár apró jelekből a gyerekek mindig kitalálják, kit szeret
a tanár jobban és kit kevésbé, mégis arra kell törekednünk, hogy negatív
és pozitív érzéseinket tudatosítsuk magunkban, de minden diákkal azonos
módon bánjunk.
Előfordulhat, hogy tanárként érzelmi szükségleteinket a diákok körében
próbáljuk kielégíteni. Ragaszkodást, szeretetet, hálát várunk tőlük. Vagy
éppen hatalmat szeretnénk gyakorolni felettük, irányítani szeretnénk őket,
befolyásolni a döntéseiket, az életüket… Fontos kérdés, hogy vajon ez-e
a tanár dolga!
Természetes, hogy a legjobb, ha szeretjük a gyerekeket. De veszélyes,
ha elsősorban nekünk, tanároknak van erre szükségünk. És vajon milyen
szeretetre van szüksége a diákoknak? Vagy másképpen: lehet-e rosszul szeretni?
|