Feladatok
@ : elemző képesség, lényeglátás fejlesztése
† : problémamegoldó gondolkodás, kreativitás
fejlesztése
— : kritikai gondolkodás, verbális képességek fejlesztése
" : logikus gondolkodás, szintetizáló képesség fejlesztése
J : együttműködési készség fejlesztése
1. feladat @
Mutasson be egy-egy fontosabb tevékenységet, projektet az UNESCO, UNICEF, UNI, ILO vagy a WHO aktuális honlapja segítségével.
2. feladat @, —
Mutassa be egy-egy híres tudós, feltaláló, művész, sportoló életútját! Kezelje hangsúlyosan a pedagógiával, az iskolával kapcsolatos szempontokat!
vagy
Életrajzi művek bemutatásával igazolja az előzőekben a tehetséggel kapcsolatos leírásokat, például,
· Munkácsy élete: Aranyecset;
· Puccini élete: Bohémek és Pillangók;
· Michelangelo élete: Kőbezárt fájdalom)
3. feladat †, ", —, J
Képzelje el, hogy három fiatal tanár megbízást kap egy elfogadó (inkluzív) iskola alapítására. Gyűjtsön maga köré még két embert és közösen készítsenek szülőknek szóló prospektust, megjelölve, hogy miben, hogyan képviselnék az iskolában a különleges bánásmódot. Helyezzék el az iskolát földrajzilag, tervezzék meg a belső tereket, adjanak neki nevet, készítsenek saját emblémát, jelvényt, zászlót, stb. Tegyék színessé a prospektust képekkel, majd mutassák be a tervet a tantestületnek (azaz a csoportnak).
4. lezáró feladat
Az alábbiak az Esélyegyenlőtlenség
és méltányos pedagógia című fejezet megértésének önellenőrzésére
szolgálnak. Ne csak egyszerű igennel vagy nemmel
válaszoljon a kérdésekre, hanem próbálja meg szövegszerűen megfogalmazni
válaszát.
A.) Ismerem az alábbi fogalmakat?
1. Hátrányos helyzet
2.
Szocioökonómiai státusz
3.
Szociokulturális státusz
4.
Kultúra
5.
Szocializáció
6.
Deviancia
7.
Szelektív iskolarendszer
8.
Komprehenzív iskolarendszer
9.
Különleges bánásmód
10.
Integráció
11.
Inklúzió
12.
Méltányos pedagógia
B.) A pedagógiai tudásom alapján, a kötetben megismert törvényszerűségek felhasználásával felismerem a következők főbb jellemzőit?
1.
Egy tanuló
szocikökonómiai státusza
2.
Egy tanuló
szociokulturális státusza
3.
Esélyeikben
egyenlőtlen tanulók
4.
Deviáns
magatartás
5.
Veszélyeztetettség
6.
A szelektív
iskolarendszer
7.
A komprehenzív iskolarendszer
8.
Különleges
bánásmódot igénylő gyermekek csoportjai
9.
Inkluzív iskola
10. Méltányos pedagógia
C.) Értem a következő összefüggéseket?
1.
A szocioökonómiai
és szociokultúrális státusz
2.
Szocializáció és
deviancia
3.
Iskolarendszer és
esélyegyenlőtlenség
4.
A tanulók
megismerése és a különleges bánásmód
5.
A különleges
bánásmód és a méltányos pedagógia
6.
A méltányos
pedagógia és az esélyegyenlőség