|
Témák » Gyermekkép, gyermeki szükségletek, gyermeki sajátosságok az egyes koncepciókban
|
Gyermekkép
| Gyermekkép | Waldorf-pedagógia | Antropozófia: az ember a kozmosz tükörképe és ebben előre meghatározott fejlődési fokokon keresztül halad a szellemi lét irányába; a “szellemivé válás” útján közvetlen lehetősége van a “magasabb” “érzékek feletti világba” való belépésre. Az ember négy “testből” áll, amelyek hétéves szakaszokból álló ritmus keretében fejlődnek ki. A testeken keresztül összeköttetésben van minden létezővel: az ásványvilággal, a növényekkel, az állatokkal, és szellemi létezőkkel: a fizikai-, éter-, asztrál és ’én’- testeken keresztül. A gyermekek individualitását a négy temperamentum: kolerikus, szangvinikus, melankolikus flegmatikus “keveredése” adja. | Montessori-pedagógia | A gyermek rendelkezik azzal a képességgel, hogy személyiségét belső fejlődésén alapuló terv alapján önmaga építse fel (önmaga építőmestere) - a fejlődés ún. szenzibilis fázisok – intenzív, irreverzibilis időszakok – során valósul meg, főbb szakaszai: 1. 0-6 év: a) 0-3 év az érzékszervi tapasztalatok ösztönös befogadása (abszorbeálása) b) 4 - 6. éves kor: A tudat fejlődése, az én és az akaraterő megjelenése; 2. 7-12 éves kor: "szociális embrió"- "extrovertáló intelligencia" időszaka ( tudományos ismeretek alapjai, közösségi és erkölcsi fogékonyság); 3. 12-18. év: "szociális újszülöttkor": (önálló döntések, védelem és biztonság szükséglete, fogékonyság a felnőttkor társadalmi szerepe, az igazság és az emberi méltóság iránt)
| Dalton Plan | A gyermek alapvető szükséglete az önállóság, az elismerés, a pozitív szociális kapcsolatok és tapasztalatok megszerzése, a konkrét célok alapján történő természetes tanulási készenlét; három fejlődési szakasz: gyermekkor, korai serdülőkor, serdülőkor. Freinet-pedagógia A gyermek aktív organizmus, aki a saját aktivitásával határozza meg saját fejlődése ütemét; "Psychologie sensible" (Az érzékszervek és a kifejezés fejlődésének pszichológiája); a felnőtt és a gyermek között nincs semmilyen lényegi különbség. | Freinet-pedagógia | A gyermek aktív organizmus, aki a saját aktivitásával határozza meg saját fejlődése ütemét; "Psychologie sensible" (Az érzékszervek és a kifejezés fejlődésének pszichológiája); a felnőtt és a gyermek között nincs semmilyen lényegi különbség. | Jenaplan- pedagógia | A gyermek alapvető erői: mozgásvágy, tevékenységvágy, társas ösztön, tanulási ösztön. A gyermeki szükségletek: biztonság, a másokhoz való tartozás és szeretet, az elismerés és megbecsültség, a tudás és megértés, az esztétikai élmény, az önmegvalósítás szükséglete.
|
| |