Témák » A hagyományos osztálytermet felváltó többfunkciós iskolai tér kialakítása. Az osztályterem, mint segítő környezet. Esztétikai nevelés és iskolai tér.

Az iskolai tér jellemzői, sajátos elemei

Az iskolai tér jellemzői, sajátos elemei
 

Iskolai tér

Waldorf-pedagógia Sajátos építészeti megoldások, organikus építészeti alapelvek. Kizárólag természetes alapanyagok használata. Sajátos színvilág, Goethe színelméletére alapozva. A tér esztétikai funkciója domináns, melyben fontos szerepet kapnak a gyermekek munkái. A terem elrendezése frontális (ld. Tanári tekintély)
Montessori-pedagógia A gyermek fejlődésének szenzibilis szakaszaira alapozott átfogó eszközrendszer, mely a tanulást vezeti, segíti, irányítja. „Előkészített környezet” fontossága.
Dalton Plan "Tanuló-sarkok" (szaktárgyi sarkok, műtermek) laboratóriumok (szaktantermek), strukturált taneszköz-csomag az egyéni munka irányítására, "bulletin" (a teljesítményeket bemutató faliújság)
Freinet-pedagógia Műhelyek a mezőgazdasági munkák, a kézműves foglalkozások és a háztartás, kereskedelem, a természettudomány, a művészet, a formázás, a kommunikáció köré szervezve; munkakönyvtár; technikai eszközök fontossága (írásvetítő, magnetofon, film, számítógépes tanulási programok) iskolai nyomda; munka szervezése faliújság segítségével.
Jenaplan- pedagógia  A tanterem iskolai lakószoba és munkaterem különböző tevékenységterekkel (műhelyek, beszélgetősarok, könyvtár). Munkaeszközök választása, elhelyezésük szabad polcokon. Didaktikai játékok. Faliújság.