Témák » Pedagóguskép, tanári munka sajátosságai, tanárokkal szembeni követelmények

Pedagóguskép összehasonlító táblázat


A különböző reformpedagógiai koncepciók pedagógus-felfogásának főbb jellemzői

 

A pedagógus szerepe

Waldorf-pedagógia

A saját személyisége és a környezet alakítása által hat, valamint a temperamentumok művészi-szuverén kezelése által: 1. példakép; 2. tekintély; 3. Szakrendszerű oktatás; 4. a szaktárgyi képzés ideje.

Montessori-pedagógia Nem kizárólagos “tudásközvetítő”, hanem a tanulók önművelődési folyamatának hátterében tevé­kenykedő indirekt “szervező-irányító”:előkészíti a taneszközöket, újakat tervez, készít, ellenőrző fela­datlapokat szerkeszt, megfigyeli növendékeit, és ennek alapján személyre szabott segítsé­get nyújt, tanácsokat ad a témaválasztáshoz. Anélkül, hogy osztályozna ellenőriz, figyelmeztet, és korrigálja a tévedéseket.
Dalton Plan A nevelő hatású környezet és a feladatok kialakítója, az önállóan tevékenykedő és magukat szabadnak érző tanulók kísérője-tanácsadója, bátorítója, a szaktanteremben: a tantárgy szakembere
 Freinet-pedagógia A pedagógiai kooperáció szervezője és vezetője, a gyermeki tanulási folyamat kísérője
Jenaplan- pedagógia Szervező (előzetesen meghatározott elvek szellemében), és a gyermeki tanulási folyamatok irányítója. Személyiségének, pedagógiai tudatosságának fontossága, elengedhetetlen tulajdonsága a folyamatok követésének képessége