Gyakorlatok
1. Változtassa meg a következő jelzős kifejezések számát!
tù genna
J ¢ndr
tÁj leukÁj gastrÒj
tÕ qnhtÕn brfoj
t¾n ¥kairon ¹don»n
toj kaloj tesin
2. Adja meg a kért alakokat az alábbi igékből!
manq£nw →aor. imperativus. act. sing./2.:………………………
cw →praet. impf. act. plur./1..:………………………
ntugc£nw →aor. ind. act. plur./2.:…………………………………….
noclw →praes. impf. act. sing./2.:…………………………………….
prosaggllw →aor. imperativus act. sing./3.:…………………………………….
t
ktw →praes. perf. act. sing./1.:…………………………….
pishma
nw →part. impf. med-pass. nominativus.:………………………
kaqor£w →fut. med. plur./3.:………………………(!)
3. (a) Melyik igének szerepelnek itt a praesens perfectumai? (b) Változtassa meg a megadott alakok számát!
ºsk»kate
gegnnhke(n)
pepoi»kamen
ttoka
kekeleÚkate
wr£kasin
4. Fordítsa le az alábbi mondatokat a következő példa szerint:
(a) laqe ¹m©j ¢ndrÒgunoj ên =
Rejtve maradt (állítmány) előttünk (acc) /
nem vettük észre, hogy kétnemű (participium nom-ban).
Más fordításban (ha a szövegösszefüggésből kiderül, hogy ki előtt titokban): Te titokban kétnemű voltál.
Nem vettem észre, hogy zavarom a babát (dat).
Nem vettük észre, hogy az istennők terhesek.
Anakreón nem vette észre, hogy kihullott a haja.
A nők viszont észrevették, hogy kopasz.
Zeusz előtt nem marad rejtve Héra féltékenysége.
Észre sem vettem, hogy itthon (= bent) vagy.
(b) Hasonló participiumos szerkezetekkel áll az ascÚnomai és ca
rw is.
AscÚnomai toàto ¢ggllwn. Szégyenkezve adom hírül.
Ca
rw se Ðrîsa. Örömmel / szívesen látlak.
Ezekben a szerkezetekben az ige tulajdonképpen a határozó szerepét látja el: „szégyenkezve”, „örömmel” (ahogyan a lanq£nw-t is lehetséges olykor „észrevétlenül” vagy „titokban” szavakkal visszaadni), a tényleges állítmányt pedig a participium fejezi ki: „hírül adom”, „látlak”.
Az ascÚnomai a participium helyett infinitivusszal is állhat, ennek a szerkezetnek viszont eltér a jelentése:
AscÚnomai toàto ¢ggllein. Szégyelle(né)m / húzódózom ezt hírül adni (és nem is adom hírül).
AscÚnomai epen. Szégyelle(né)m megmondani (és Poszeidón nem is folytatja).
Ez alapján fordítsa le a következő mondatokat:
'AkoÚsaj toÚtou lÒgou ca
rei.
AscÚnetai kak¦ dr©n.
AscÚnetai kak¦ drîn.
TÕ mÁlon lamb£nousai oÙk ascÚnete;
Onon p
nontej p£ntej ca
romen.
`Um©j Ðrîntej oÙc ca
rousin.
5. Szövegértés. Olvassa el a filozófus Diogenészről szóló alábbi anekdotát, majd válassza ki a szövegnek megfelelő tartalmú állítást!
`O Diognhj qeas£menÒj pote paid
on taj cers pnon xrriye tÁj p»raj t¾n kotÚlhn, epèn, “paid
on me nen
khken eÙtele
v.”
qe£omai néz, szemlél; meglepetéssel/csodálattal néz
pot egykor, egyszer (simulószó)
tÕ paid
on, ou gyerek, kisgyerek
¹ ce
r, ceirÒj kéz
p
nw iszik
kr
ptw kidob vhonnan (gen)
¹ p»ra, aj tarisznya
¹ kotÚlh, hj kis pohár, csésze
epèn lgw-ból
¹ eÙtele
a, aj egyszerűség, takarékosság
Miért dobta el Diogenész a kotüléjét?
a) Mert egy gyereket a kezéből látott inni, és rájött, hogy a kotülé haszontalan tárgy.
b) Mert egy gyerek kezében látott egy kotülét, ami az övénél egyszerűbb volt.
c) Mert egy gyerek kezében látott egy kotülét, és úgy vélte, hogy a gyerek legyőzte őt egyszerűségben.
d) Mert egy gyereket a kezéből látott inni, és úgy vélte, hogy a gyerek legyőzte őt egyszerűségben.
5. Szövegértés. Olvassa el Szapphó alábbi költeményét, majd válassza ki a szövegnek megfelelő tartalmú állítást!
dduke mn ¡ sel£nna
ka Plh£dej, msai d
nÚktej, par¦ d' rceq' éra·
gë d mÒna kateÚdw.
dÚw alámerül, lebukik
¹ sel£nna (aiól)= ¹ sel»nh, hj hold
a Plh£dej = Plei£dej, wn Fiastyúk (csillagkép)
msoj, h, on középső, közép
nÚktej éjszaka
msai nÚktej éjfél
par¦ d' rceq' = par¦ d' rcetai = parrcetai
parrcomai elmegy/elhalad/elvonul mellette
mÒna (aiól) = mÒnh
kateÚdw = kaqeÚdw lefekszik, alszik
A Fiastyúk csillagkép mikor nyugszik le a versben?
a) hajnalban
b) az éjszaka első felében
c) a hold felkelte után
d) az éjszaka közepén
6. Fordítsa le az alábbi mondatokat a megadott példa szerint:
Estin ntucen tù Di
; Lehet Zeusszal találkozni?
El lehet vinni (aor) azokat az almákat?
Az öregeknek szabad itthon maradniuk (imp).
Nem lehet haragudni (imp) rád.
Minket/téged meg lehet győzni (aor).
Ezt a tükröt nem lehet megtalálni (aor).
Meg lehet vizsgálni a hattyúkat?
7. Illessze be az ¢podhmw megfelelő participiumát, és fordítsa le az esetlegesen még hiányzó szavakat!
(ha külföldre mész, aor) ÔyV tÕn ¥ndra sou. → 'Apodhm»sasa ÔyV tÕn ¥ndra sou.
………………………… (amikor a férje külföldre ment, aor) ¹ gun¾ sunhkolouqeto.
………………………… (amikor a felesége külföldre ment, aor) Ð ¥nhr sunhkolouqeto.
………………………… (azután, hogy külföldre mentek, aor) o b£rbaroi malakîj econ.
………………………… (amikor külföldön voltak, imp) o b£rbaroi malakîj econ.
………………………… (a fiút, aki külföldre távozott, aor) oÙk oda.
………………………… (nagybátyámmal, mivel külföldre ment, aor) oÙk ¢p»nthsa.
8. Alkosson participium coniunctumos szerkezetet a zárójelben megadott mondatból illetve szószerkezetből! Az utolsó három mondatot fejezze be saját ötlete alapján!
Pose
dwn oÙk ntuce tù Di
……………………………… (mert gyengélkedett).
………………………………. (mert a bocikat nézte).
………………………………. (mert Hérával volt együtt).
………………………………. (amikor éppen szült).
………………………………. (a szülés után).
………………………………. (amikor koszorút font).
……………………………….
……………………………….
……………………………….
9. Fordítsa görögre!
Ti mit mondtok?
Te mit mondasz?
Ők mit mondanak?
Mondom, hogy gyenge vagyok.
A bölcs embert mondjuk jónak.
Lüsziasz azt mondja, Szolón írta a törvényt.
Ð Lus
aj Ð SÒlwn SÒlwnoj Ð nÒmoj törvény
10. Fordítsa le az alábbi mondatokat a megadott igéket és igeneveket aoristosba téve!
imperfectum
|
igető
|
aor
|
kte
nw
(kten + j)
|
kten-
|
¢pkteina
(kten- + s)
|
¢ggllw
(¢ggel-+ j)
|
¢ggel-
|
½ggeila
(¢ggel-+ s)
|
mnw
|
men-
|
meina
(men-+s)
|
ascÚnw
(ascun-+ j)
|
ascun-
|
Éscuna
(ascun-+ s)
|
shma
nw
(shman-+ j)
|
shman-
|
s»mhna
(shman-+ s)
|
¢pokte
nw:
Öld meg (aor.)!
A pásztor leölte a nyájat.
Megölték a kecskéket.
(proj-) ¢ggllw:
Ne a lány jelentse be a vendéget (xnoj)!
Jó híreket vittem (= jókat jelentettem) nekik.
Ez nem a megfelelő alkalom (= alkalmatlan) a hírt közölni.
Haragszom rátok, amiért mindezt jelentettétek a bíráknak.
mnw
Maradjatok bent!
Az ott maradtak győztek.
ascÚnw /-omai
A lány elcsúfította a haját.
A barbárok megbecstelenítették az asszonyokat.
Nem hoztam szégyent apámra.
shma
nw
Jelezd, ha nem érted (manq£nw, coniunctummal) a szavakat!
Az isten nem a fejével jelzett.
Mindenkinek jeleztük, hogy (æj) megváltoztattuk a nevünket.
11. Tegye át perfectumba az alábbi mondatok állítmányát, és fordítsa magyarra! Hogyan változott meg a mondat jelentése?
'Egë d ka t¾n Idhn Ðrî.
ZeÝj keleÚei d se dik£zein t¾n eÙmorf
an aÙtîn.
LÚw t¾n gunaka.
Ð d' Imeroj mertÒn te poi»sei se ka r£smion.
12. Teszt
1. Melyik a helyes kiegészítés?
Menlaoj .... laqe parèn.
a) moà b) mo c) m d) gë
2. Melyik a kakukktojás?
a) ð PÒseidon b) ð '/Anakreon c) ð ZeÚj d) ð `ErmÁj
3. Melyik a nyelvtanilag helytelen mondat?
a) M¾ nÒclei tÕn ZeÚj: b) M¾ nÒclhson tÕn D
a: c) M¾ noclete tÕn D
a: d) M¾ nÒclei tÕn D
a:
4. Melyik a mondat helyes kiegészítése?
OÙdej .... qeoÝj ponhr¦ poiîn. (ponhrÒj, £, Òn ’rossz’, ’gonosz’)
a) lanq£neij b) lanq£nei c) lanq£nousin d) laqon
5. Melyik a kakukktojás?
a) ece b) pes»mhne c) pros»ggelle d) netÚgcane
6. Hogyan hangzik görögül: 'szégyellem kimondani'?
a) ascÚnomai lgein b) ascÚnomai lgwn c) ascÚnomai epen d) ascÚnomai epèn
7. Az alábbi igék közül melyik nem mássalhangzós tövű?
a) xet£zw b) lgw c) pipmpw d) ¢pokte
nw |