Gyakorlatok
1. Ki kinek a kicsodája? Határozza meg!
Például: Menlaoj (`Elnh)→ ¥nhr `Elnhj
pat»r – m»thr, uÒj– qug£thr, ¢delfÒj – ¢delf», qeoj – qe
a, ¥nhr – gun»
Ektwr (Pr
amoj)→
Ektwr ('Alxandroj)→
'Androm£ch (Ektwr)→
K£stwr (L»da)→
K£stwr (PoludeÚkhj -eoj)→
ZeÚj (K£stwr)→
Aidhj (L»da)→
Hra (ZeÚj)→
Dhm»thr -troj (PersefÒnh)→
`HraklÁj (PersefÒnh)→
Moàsai (MnhmosÚnh)→
Od
pouj ('AntigÒnh)→
2. Tegye a megfelelő optativus-i alakba, és egészítse ki egy tetszőleges szóval! Például cw → coimi ¢delfÒn.
freij →
Ñrg
zei
lanq£nousin
tin£ssete
t
ktw
kom
zeij
3. Tegye med-pass.-ba! Például pepa
deuka → pepa
deumai
pepo
hmen →
pepo
hkaj
pepoi»kate
lluka
kekÒsmhke
lelÚkasin
4. Nézzen utána Kerényi Károly: Görög mitológiájában, sikerül-e Héphaisztosznak elrabolnia és feleségül vennie Athénét?
5. Írja be a zárójelben álló ige optativusát a megadott számban!
Eqe me p£ntej ..................... (blpw, P/3)
Eqe ..................... kuoàsa (lanq£nw, S/2)
Eqe m¾ .................... tÕn patra (Ñrg
zw, P/1)
Eqe tr
a sèmata .................... (cw, S/1)
Eq' m ¹ m»thr prÕj qeon .................... (pmpw, S/3)
6. Az alábbi mondatokból a következő esetben álló melléknevek hiányoznak: braca, brace, bracwn,
bracoj, bracÚ, bracej (nom), bracej (acc), meg£lhn, meg£la, ÑxÚ, Ñxsi. Illessze be őket!
T¾n mn kefal¾n ...................... cei, toÝj d pÒdaj ..................... .
¢ll' o g' ggÚqen st£menoi na qumÕn contej
...................... d¾ pelkessi ... m£conto.
...................... d' ti prÕj Øm©j de epen, ð ¥ndrej dikasta
.
Krwn: ð poll¦ lxaj n ...................... lÒgJ kak£.
Teirsiaj: so
g', ¢ll¦ patr
di ...................... ka swt»ria.
Oti mn ...................... toÝj lÒgouj poi»santo, oÙ qaum£zw aÙtîn·
Tîn tecnîn a mn lÒgou ...................... dontai, a d oÙdenÒj.
'ApÒkrina
moi, ð M
nwj· ...................... g£r ti lxw soi.
Peirîmai di¦ ...................... epen.
QeÒpompÒj fhsi per tÕn 'Erigîna potamÕn ...................... enai Ûdwr.
7. Fordítsa le a zárójelben szereplő szavakat, ügyelve az igék vonzataira!
(két édes almára ) .............. ................... ...................... rî.
(az édes almákat négy részre = ”négyre”) .............. ............... ................... ...................... diair»sw.
(három hatalmas dárdát) .............. ................... ...................... p£llei.
(a bor savanyú) .......... .................. ...................... gegnhtai.
Mi´ plhgÍ (két éles követ) ................... ...................... ................... ditemon.
(öt hatalmas kígyóval) .................. ...................... ................... netÚcomen.
édes glukÚj -kea -kÚ
savanyú ÑxÚj, Ñxea, ÑxÚ
8. Fordítsa le az alábbi mondatokat a megadott igeidőkben! Ügyeljen az igék vonzataira!
Az apa a vendégbarátjával jegyzi el (praes imp + fut) a lányát.
Az anya segítette (aor) lányát a szülésben.
Két csecsemőről is gondoskodni fognak a szülők (aor part. -mal).
A fivérek nem engedelmeskedtek (praet imp + aor) a nagybácsinak.
Amikor meghallotta férjét (aor part), a feleség már nem habozott (aor).
Öt drachmát (¹ dracm») kért (aor + perf) a fiától.
Ha képes vagy, akadályozd meg (aor + imp) a tüzet!
Csapjatok (aor + imp) a kígyóra, ahogy csak tudtok!
9. A mediális alak gyakran szűkebb, átvitt jelentést fejez ki a kevésbé speciális értelmű aktív alakhoz képest, például: ¢pod
dwmi ’visszaadom’, ’megadom’ – ¢pid
domai ’eladom’. Ennek figyelembe vételével, olvassa és fordítsa!
Tr
wn Ñbolîn ¢pod
domai t¦ ·Òda.
Tr
wn Ñbolîn oÙ dÚnamai ¢pod
dosqai t¦ ·Òda.
Mîn pnte dracmîn t¾n Ólhn ¢glhn ¢pod
dosqe;
Tttaraj agaj cr¾ ¹m©j n br£cei ¢pod
dosqai.
T»nde pada ¢pod
dwm
soi.
OÙkoàn ¢pod
dosai ¹mn t¦ dÒrata taàta;
DracmÁj ¢pod
dontai t¾n pÒlin.
OÙk ¢pod
domen Ømn t¦j plhg¦j.
DÚo ¢sp
daj ¢pod
donta aÙtoj.
T¦j dÚo ¢sp
daj ¢podidÒasin aÙtoj.
`O nÒmoj aÙtÕj ¢pod
dwsi tù uù t¦ toà patrÒj.
T¦ toà patrÕj oÙden ¢pod
domai.
10. Hányan vannak, hányan voltak? Írja be a megfelelő számnevet!
............................. sofo
............................ C£ritej
............................ Moàsai
............................. p Q»baj
Zînai p tÁj gÁj esi ............................. .
M
a dracm» sti .............................. Ôboloi.
Esodoi d esin ej t¦ dikast»ria ............................ , m
a tÍ fulÍ k£stV.
'ArcÒntwn tîn 'Aq»nhsin ÑnÒmata o ............................ ¥rcontej. `O mn 'AnaxagÒraj fhs pàr ka Ûdwr ka ¢ra ka gÁn stoicea ............................ enai.
dikast»rion, tÒ bíróság
ful», ¹ phülé, “törzs”
¥rcwn, ontoj, Ð tisztségviselő
¢»r, ¢roj, Ð levegő
kastoj, h, on mindegyik
stoiceon, tÒ elem
11. Ismételje át az eddig tanult hangsúlyozási szabályokat (lásd az 1., 2., 4., 5., és 8. olvasmány Nyelvtanát), majd írja le mondatokra és szavakra tagolva, valamint ékezetekkel és hehezeti jelekkel ellátva a következő részletet, melyet egy „szigorúbb” ókori írásmódnak megfelelően bármiféle elválasztó- és írásjel nélkül nagybetűkkel közlünk! Ha elkészült, hasonlítsa össze a nyomtatott változattal! Ha hibátlan, eÜ ge. Ha valahol hibázott, próbáljon rájönni, melyik szabályt nem vette figyelembe!
TIMEWZEUDEIPOIEINHKWGARWSE
KELEUSASECWNTONPELEKUNOX
UTATONEIKAILIQOUSDEOIMIAIPL
HGHIDIATEMEINEUGEWHFAISTEA
LLADIELEMOUTHNKEFALHNEISD
UOKATENEGKWNPEIRAIMOUEIME
MHNAPROSTATTEDOUNTALHQESO
PERQELEISSOIGENESQAITOYTOA
UTODIAIREQHNAIMOITOKRANIONE
IDEAPEIQHSEISOUNUNPRWTONOR
GIZOMENOUPEIRASHIMOU. |