MRÁZIK JULIANNA
MÉDIUMPEDAGÓGIA - A MÉDIUMOK
ALKALMAZÁSA AZ OKTATÁSBAN
Bevezetés
A tankönyv
Taneszközként alkalmazható audiovizuális eszközök
A digitális fényképezés
Digitális fényképezés az iskolában
Az oktatófilm
Számítógépek az oktatásban
Médiapedagógia
Multimédia
Internet
A távoktatás (e-learning)
A médiumpedagógia tanártól elvárandó és elvárható kompetenciák
Zárszó
Bibliográfia
További irodalom
Internet
Jegyzetek
Fejezetünk célja, hogy átfogó képet adjon a médium(ok)ról, közelebbről a
médium(ok) lehetséges alkalmazási módjairól a pedagógia világában, valamint
összefoglalja a témával kapcsolatos szakirodalmat. Különbséget kell tennünk -
a fogalom szintjén is - a médiumpedagógia- és a médiapedagógia tartalmai
között. Médiumpedagógia 1 alatt azt fogjuk érteni, hogy -
az egyébként a mindennapi életben létező - eszközöket hogyan alkalmazhatjuk
a pedagógiai tevékenységekben. A médiapedagógia2 pedig a
média alkalmazását, az arról való ismeret oktatását fogja jelölni. Ennek
kapcsán a következőkben taneszközökről3, tankönyvről,
audiovizuális taneszközökről4, közvetítő eszközökről, a
digitális fényképezésről, a számítógépről az oktatásban, a média, a
multimédia és a pedagógia kapcsolatáról, az internetről az oktatásban,
a távoktatásról, az e-learning-ről valamint a médiumpedagógia-tanári
kompetenciákról fogunk szót ejteni.
BEVEZETÉS
Azokról a közvetítő eszközökről (médium) szólunk tehát, amelyek egyrészt
kiegészítik, kiteljesítik a tankönyveket, másrészt akár önállóan is
"elektronikus tankönyvvé" válhatnak. Ilyenek az audiovizuális, illetve
elektronikus szatellitek (hangkazetták, diafilmek, videofilmek, CD-k,
számítógépes floppylemezek, internetes közlemények). Az utóbbi évtizedekben
gyors gyarapodáson estek át mennyiségben és minőségben egyaránt, és fejlődésük
illetve egymásba kapcsolódásuk napjainkban is tart. Terjeszkedésüknek korábban
még gátat szabott a hozzáférés és elérhetőség nehézkessége (különösen a
számítógéppel és a digitális technikával kapcsolatos eszközöknél) és
használatuk individuális jellege, valamint viszonylag magas áruk. Mára
ez utóbbi szempont csaknem teljesen eltűnőben van, azonban a korábbi
problémák helyét újabbak foglalták el.
A hagyományos közvetítő eszközök között elsősorban a nyomtatott taneszközökre
(könyvek, feladatlapok, munkafüzetek, tanári segédletek) valamint nyomtatott
grafikai eszközökre (fényképek, faliképek) gondolunk. További eszközcsoportot
képeznek az auditív információhordozók (hanglemez, hangszalag, hangkazetta,
iskolarádió), a vizuális információhordozók (diafilm, keretezett dia,
transzparens, átvetíthető modell, némafilm, diaporáma, hologram), valamint
az audiovizuális információhordozók (mint a hangosfilm, a hangosított dia,
TV, videokazetta).
A hagyományos, oktatásban alkalmazott közvetítő eszközök közé sorolhatók a
tanulókísérleti eszközök (kísérleti felszerelés, logikai készlet, modellek)
és a tanári demonstrációs eszközök (a kísérleti eszközök, modellek, természeti
tárgyak, gyűjtemények). A mába és a jövőbe egyaránt mutatnak az
oktatócsomagok: egyéni és csoportos tanuláshoz szerkesztett
multimédia-rendszerek illetve a különféle oktatástechnikai eszközök
(episzkóp, dianéző, diavetítő, filmvetítő, magnetofon, lemezjátszó, tv,
rádió, nyelvi labor, projektor, számítógép).
A TANKÖNYV
A tankönyv az oktatás fontos (legfontosabb) eszköze. Hosszabb időre szóló
tantervi-tantárgyi tananyagot tartalmaz, közöl: informatív dokumentum, a tudás
forrása, de készség- és képességfejlesztő hatása is kiemelkedő. A tananyagot
didaktikus feldolgozásban, a használók életkorának, fejlettségi szintjének
megfelelően nyújtja, tanulhatóvá-taníthatóvá teszi. Elsősorban a tanulók,
de a tanár munkáját is - a teljes oktatási folyamatot - megalapozza, segíti.
Egy tanévre (félévre vagy rövidebb időszakra is) szólhat e tantervre épülő
taneszköz (Karlovitz, 2000).
A tankönyv különféle funkciókat tölt be: információs, transzformációs,
nevelési, irányító, kutatási-önképzési és egyéb szerepeket (az egyes
definíciók eltérő alkalmazásokat részesítenek előnyben). A tankönyv fogalmán
kívül a tankönyv-konstellációkat is meg kell említenünk, hiszen ma már a
különféle médiumok között egyre nagyobb az átjárhatóság, s egyik médium
ismerete nélkül nehezen megérthető egy másik. A különféle
tankönyv-konstellációk között említést kell tenni például a
tankönyvcsaládról.5 Maga az alaptankönyv (a tankönyvcsalád
"feje") elsősorban a megtanulandó ismeretanyag rögzítésére, közlésére,
magyarázatára, s a feldolgozást segítő feladatok megfogalmazására vállalkozik.
Hozzá csatlakoznak az olyan forrás-jellegű "szatellitek", mint az irodalmi
szöveggyűjtemény, a matematikai, fizikai példatár, idegen nyelvi szótár, a
földrajzi és történelmi atlasz, továbbá a tananyag feldolgozásához,
begyakorlásához, a készség- és képességfejlesztéshez szükséges, illetve
a visszacsatolásához használható munkafüzet, feladatlap,
forrásszemelvény-gyűjtemény, példatár. A tankönyvi (tanulói, illetve tanári)
segédlet 6 könyvszerű nyomtatvány, elektronikus és egyéb
eszköz egyaránt lehet, amely a tanulást, tanítást segíti.
A modul-rendszerű tankönyvek, tankönyv-modulok 7 általában -
a tankönyvcsaládokhoz hasonlóan - egy "alaptankönyv" köré csoportosulnak, a
modul-rendszerű füzetek csupán a szükséges példányszámban készülnek. A
középiskolai tankönyvek információgazdagsága, magasabb szintű, elvontabb
tárgyalásmódja, szakszerűbb karaktere szembetűnő jellegzetesség más
közoktatási szintek tankönyveivel összehasonlítva, de nagy különbség van a
közismereti és a szakképzési tankönyvek között.
A felsőoktatás tankönyveire - a magasabb (bonyolultabb) szint, tudományos
jelleg mellett - jellemző az alternatív megoldások, a hipotézisek gyarapodása,
a formai elemek alárendelése a tartalmi követelményeknek. A szakirodalomban
és a napi gyakorlatban többen sajátos, a többitől jól megkülönböztethető
tankönyvcsoportnak tekintik a felnőttoktatás tankönyveit, amelyeknek
jellegzetességei közé sorolják többek között a feldolgozás tanmenetének
(tantervi hátterének, követelményrendszerének stb.) közlését, a tananyag
gyakorlatias megközelítését, a gyakorlati alkalmazás kiemelését, az egyszerűbb
megfogalmazást, a kiemelt közlemények, összefoglalások nagyobb mennyiségét.
Külön csoportot alkotnak a közismereti és szakképzési tankönyvek. A
közismeretiek évszázados történeti hagyományokkal rendelkeznek, meglehetősen
kiforrottan, éppen ezért némileg lassúbb fejlődést mutatva dolgozzák fel és
oktatják az ismereteket. A könyvnyomtatás előtti időszakban lényegében kézzel
írt jegyzeteket8 használtak az oktatás minden szintjén. A
mai jegyzetek nyomtatottak, de szerzőik fenntartják a változtatás, a
"véglegesítés" jogát. A jegyzetek jellemzői közé tartozik, hogy gyakoribb
bennük az eltérő nézetek, ütköző elméletek, sőt hipotézisek ismertetése, a
"képlékeny" tananyag. A korszerű technika lehetővé teszi, hogy ne csak
nyomtatásban, hanem elektronikus információhordozók formájában is
megvalósítsuk a tananyag kifejtését, közvetítését (elektronikus
tankönyv9) Az iskolai könyv vagy iskoláskönyv a tankönyv
szinonimájaként használatos, de egyre önállóbb jelentéstartalommal felruházott
kifejezés. A tankönyv nagyon sokáig egyedüli könyv volt az iskolai oktatás és
tanulás folyamatában, így az "iskolai könyv" fogalma egyenlő volt a
tankönyvvel. Újabban kiszélesedett a fogalom, mivel a tankönyv nem
kizárólagos, hanem egy a sok iskolai könyv közül. A tanulók használnak
például munkafüzeteket és feladatlapokat, szöveggyűjteményeket és
példatárakat, földrajzi és/vagy történelmi atlaszokat, kézikönyveket,
lexikonokat, kötelező vagy ajánlott olvasmányokat, tudományos-ismeretterjesztő
irodalmat. Az iskolai könyvek egyre sokrétűbbek, távolodnak a korábbi mereven
didaktikus iskoláskönyvektől - a népszerű ismeretterjesztő könyvek irányába.
Újabban gyakran használt fogalom a tartós tankönyv10, melyet
gyakran csak takarékossági okokkal hoznak összefüggésbe. A tartósságnak
azonban a tartalomra és a kivitelezésre egyaránt vonatkoznia kell. Tartalmilag
tartós tankönyvek csak stabil (tartós) tantervek esetén születhetnek. A formai
tartósság egyik lehetséges, de korántsem egyetlen változata a kemény fedelű
megjelentetés (a technikai fejlődés lehetővé tette a fóliázott kartonfedelű,
mégis tartósnak bizonyuló könyvek, kiadását is). A tartós tankönyveket
iskolai könyvtárakban nagyobb mennyiségben tárolják, s akár egész évi
használatra kölcsönzik a tanulóknak, illetve a diákok átadják (értékesítik)
azokat a következő évfolyamok tanulóinak.
1. feladat: A fent vizsgált szempontok alapján elemezzen egy választott
tankönyvet!
TANESZKÖZKÉNT ALKALMAZHATÓ AUDIOVIZUÁLIS ESZKÖZÖK
Az állóképek közül a fényképet11 ismerjük legjobban, vagy
leggyakrabban alkalmazzuk. Legfontosabb eszköze a képi kompozíció: ezen a
képet alkotó részek egymáshoz és a képfelület határát alkotó síkidomhoz való
viszonyát, arányát értjük. A kompozíciótól függően különböző hatást keltenek
a képen ábrázolt dolgok közti viszonyok. Pedagógiailag éppen ez a hatás az,
amely jól kiaknázható. A diaképnek12 a frontális munka
során egyszerű és kényelmes kezelhetőségén kívül jó figyelemirányító hatására
is számíthatunk, de hasznos eszköznek mutatkozik a differenciált vagy
individualizált munkában is. Ilyenkor a hangosított diasorozat irányíthatja
a tanulók munkáját. A diaképek fajtái az élő felvétel, a diagram és a
táblázat. Az írásvetítő13 által kivetíthető anyagok köre
széles, itt csupán a transzparensről (fólia) szólunk. Az egylapos
transzparens egyetlen átlátszó fóliából áll. A takarásos transzparens
vetítésekor a kép egyes részeiben is mutatható. A segédtranszparens lehet
négyzetháló, négyzetrács; a többlapos transzparens az alapfóliára tehető
kiegészítő lapokból áll. (Takács, 1997).
A DIGITÁLIS FÉNYKÉPEZÉS
A fényképezésben, a fényképek feldolgozásában, tárolásában és gondozásában
egyre nagyobb teret hódít a digitális technika. Magyarországon még többen
dolgoznak hagyományos filmre, mint digitális kamerával, de az ő képeiket is
egyre inkább digitális laborok dolgozzák ki: számítógépes rendszerek állítják
elő a megfelelően korrigált, szűrőzött, méretre vágott papírképeket. Az
iskolai szertárakban is egyre gyakrabban találkozhatunk kisebb, amatőr vagy
félprofesszionális digitális kamerákkal. A digitális fényképezéssel
kapcsolatban azonban meg kell jegyeznünk, hogy külön kategóriaként kell
kezelni a stilizált képkészítést és a dokumentumkészítést (Buckingham,
2005, 178.). Itt is igaz - ami a médiumhasználat egészére -, hogy a különféle
eljárások, eszközök alkalmazásával a hatás manipulálható. Ilyen manipuláció
lehet például a méret növelése vagy csökkentése, a kép egyes tulajdonságainak
kihangsúlyozása, képélesítés, panorámaképek készítéséhez képkockák egymáshoz
illesztése, animációs célból több kép egymás után fűzése, a képfényesség,
kontraszt igazítása, egy másik, digitális formába való konvertálás.
Digitális fényképezés az iskolában
A digitális fotótechnika előnyeit sokan, sokféle szempont szerint vetették már
össze a hagyományos fényképezés lehetőségeivel. Az iskolai használatban a
legfontosabb talán az, hogy az elkészített felvétel azonnal megtekinthető a
legtöbb kamerán megtalálható kis monitoron. A kapott digitális kép
univerzálisan felhasználható médium. Áttölthető egy számítógépbe,
beilleszthető szövegszerkesztőbe, e-mailben küldhető vagy az internetre
alkalmazható. Az iskolai felhasználásban fontos szempont, hogy költségkímélő,
hisz nem kell fizetni a negatívokért és a költséges előhívásokért. Mivel a
digitális fényképezőgépek azonnal mutatják az elkészített képet, rögtön látjuk
a jó vagy rossz eredményt, nincs az a hosszú várakozás a képek előhívásakor.
Nyomtatás előtt (ha szükség van erre) a hibák észlelhetőek és javíthatóak.
Környezetkímélő, mivel nem használja a hagyományos feldolgozás során igényelt
vegyi anyagokat.
Egy további lehetséges alkalmazási terület az oktatóanyagok készítése. A
digitális fényképezőgép segítségével bármelyik tantárgyhoz készíthetünk
ábrákat, képeket. Némelyik gép rövid filmfelvételek készítésére is alkalmas.
A kamera segítségével egyes kísérletek szemléletesebben vagy egyszerűbben
végezhetők el. A diákok saját munkáikat színesíthetik saját képeik
segítségével. Ennek rendkívüli motiváló ereje van, mivel lehet a munka
nyomtatott házi feladat, elektronikus dokumentum, az iskolaújság képekkel
támogatása vagy fotózás iskolai rendezvényeken, osztálykiránduláson. A
digitális fényképezéssel megkapjuk azt a kreatív szabadságot, hogy akármit
fényképezhetünk, akárhányszor, tetszőleges beállítással bármilyen
következmény nélkül.
A közelmúltban megjelentek a digitális fényképek készítésére is alkalmas
mobiltelefonok. A készülékek egyelőre szerény képességekkel rendelkeznek a
fényképezés terén, de valószínűleg egy új technológia első hírnökeiről van
szó. A sajtófotósok számra mindennapos szükséglet a digitális felvételek
továbbítása, olykor percekkel a fényképezett esemény után. Az üzleti
szférában is hasznos, ha valaki a mobiltelefonján képi információkat tud
küldeni.
Digitális képet nemcsak digitális kamerával készíthetünk, hanem hagyományos
fényképből is előállítható szkenner segítségével. A digitális fénykép
életciklusa három részre tagolható: a kép előállítására, valamilyen
transzformáció végrehajtására és végül az eredmény tárolására. A kép
előállítása úgy történik, hogy valamilyen beviteli eszközzel létrehozzuk
egy számítógépes rendszerben a fényképet. A képi információ bevitelére
legalkalmasabbak a következők: a digitális fényképezőgép, a kézi szkenner,
digitális videó kamerák. A digitális fénykép megjelenítésére, arra, hogy
mások számára elérhetővé és érthetővé tegyük, sokféle lehetőségünk van, ilyen
például a kép kinyomtatása vagy szövegszerkesztőbe,
weblapba14 illesztése valamint
e-mail-ben15 való elküldése.
A televízió16, a (videó)projektor17, a
videórendszerek18, a digitális
videorendszerek19 mindegyike taneszközként, közelebbről a
mozgókép megjelenítésének eszközei, s ez a mozgókép nyelvének megértési
problémáit veti fel. Vagyis az általuk közvetített üzenetek és értékek
megértését, feldolgozását és befogadását. Ennek elérése céljából néhány
alapvető feladattal kell megbirkóznia a befogadónak (Buckingham, 2005. 49).
Fel kell ismernie a realizmus különféle szintjeit (realitás-problémák), a
filmnyelvi elemeket, mégpedig azért, hogy indokolni tudja személyes reakcióit,
fel kell ismernie a mozgóképi eszközöket. Azzal az érdekes jelenséggel
szembesülünk, hogy azokhoz a kompetenciákhoz, melyek a befogadásra tesznek
alkalmassá bennünket, éppen ezeknek az eszközöknek a segítségével jutunk el,
azaz a televízió és az egyéb eszközök lassanként megtanítanak a használatukra.
Többek között éppen ezt a hatást lehet kiaknázni az oktatófilm esetében, e
speciális mozgókép-nyelvi formációban.
AZ OKTATÓFILM
Az oktatófilm20 elsősorban a tanítás vizuális eszköze
(Takács, 1997). Alapvető hatása a látványon, a vizualitáson alapul, ezért nem
mondhat le a játékfilmek által elfogadott értelemre és érzelemre egyaránt
ható manipulációs mechanizmusokról. Pedagógiai szempontból központi kérdés,
hogy milyen szerepe van az oktatófilmnek a tanítás-tanulás folyamatában. Az
oktatófilm egy előzetesen elkészített terv szerinti tanítási rendszer egyik
szemléltető eszköze, amely a kiválasztott tananyagrészt a film alapvető
filmtechnikai és filmnyelvi eszközeivel és általános esztétikai követelmények
érvényesítésével valósítja meg. Az oktatófilm jellemzője, hogy tanítási
órához készül, a tantervhez igazodva, tehát tartalmi, nyelvi szempontból is
kötött. Különleges technikai hatásokkal dolgozik: időszűkítés, idősűrítés,
röntgenkép, mikroszkopikus felvételek, animáció. A figyelem irányítása a
lényeg kiemelésével (ismételhető képsorok, kicsinyítés, nagyítás) történik.
A nézőnek nincs közvetlen kapcsolata a bemutatott anyaggal (leküzdhető térbeli
és időbeli korlátok), a filmek megismételhetők. A kamera21
térbeli mozgása irányítja a figyelmet. Logikailag rendszerezett, optimálisan
kialakított a kötött témájú képek rögzített sorrendje. Az időtartam is
meghatározott, s az oktatófilm a térbeliség illúzióját keltheti. Korlátja,
hogy a filmes eszközöknek csak információközvetítő szerepük van, és az
ismertetésre szánt, az intellektus segítségével egyértelműen rögzíthető
információra koncentrál. A cselekvés, történés hiányzik, a dramaturgiai
erő maga a közlendő információ. A felvételek természetes környezetben
történnek, a kreáció csak a szükséges vizualitás igényeit elégíti ki. A
komplex oktatófilm fogalomalkotó, problémakifejtő, rendszerező, összefoglaló
tulajdonságokkal bír.
Léteznek úgynevezett egyes kódoltságú oktatófilmek, melyek csak képszöveget
tartalmaznak. Ezeknek a használata akkor célszerű, ha a megértéshez és
feldolgozáshoz nem szükséges előzetesen kidolgozott tudásstruktúra,
ismeretanyag. Ekkor alapvető ismereteket közlünk, vagy a már megszerzett
ismeretek felszínre hozása a cél. A kettős kódoltságú oktatófilmek esetén
a képi információt nyelviekkel erősítjük meg. Sokak véleménye, hogy azokról
a jelenségekről kell oktatófilmet készíteni, amelyek az órán nem bemutathatók.
A képi kiemelések, a figyelem koncentrálása bizonyos kiválasztott dologra és
az érzelmi azonosulás az alkalmazott filmtechnikai eszközök révén olyan
nevelési lehetőségeket nyújt, amelyeket bármely téma esetén érdemes
kihasználni. A tanítandó fogalom minél nagyobb méretű képi megjelenítésének
a kognitív szférára való hatásáról is szólni kell: létezik képi
fogalomalkotás, mely megelőzheti az absztrakt fogalom kialakulását. Ehhez
hozzájárul az impresszív filmkép. A legjobban azokat a jelenségeket ismerjük,
amelyek szemmagasságban zajlanak le, és amelyeket a tiszta látás távolságából
látunk. A szokatlan látószög és horizont a nézőre kényszerítő erővel hat,
kénytelen a kamerával azonosulva nézni az eseményeket, így maga is részesévé
válik. Ez a szubjektív kamera módszere, amelyet az oktatófilm készítésben is
alkalmazunk. A szubjektív kamera használata, a kameramozgás22
a nézőben érzelmi hatást kelt.
2. feladat: Említsen példákat a digitális és audiovizuális taneszközök
alkalmazására a hagyományos oktatás keretei között!
SZÁMÍTÓGÉPEK AZ OKTATÁSBAN
A nemzeti (központilag kidolgozott, az egész országban kötelező) tanterv
nagyban befolyásolja, mennyit tudnak a tanulók, és hogyan használják a
tanárok az informatikai eszközöket (Kárpáti, 2004.). Ahol a tanterv, a
kötelező oktatási feladatok az egész iskolai időt lefedik, de a
számítástechnika nem kötelező tárgy, a tanároknak nagy nehézséget okoz
időt találni az informatikai ismeretek tanítására. Számos országban az
informatikai alapismeretek valamennyi tantárgy tantervébe beépültek, itt a
tanároknak kötelezően előírt, a szaktárgyukhoz kapcsolódó informatikai
alapismeretek23 oktatására szolgáló óraszám és tervezett
tananyag áll rendelkezésére, hogy az alapismereteket megtanítsák. A harmadik
modell szerint az informatika iskolai tantárgy - itt a tanulók megfelelő
alapismeretekkel rendelkeznek, de más tantárgyak oktatása gyakran nem
tartalmazza a számítógéppel 24 segített alkalmazásokat,
tanulási módszereket. A más szakos tanárok úgy vélik, ez az informatika
oktatójának feladata. Van olyan ország, ahol az iskolák választhatnak:
tantárgyi keretek között vagy interdiszciplináris módon oktatják a
számítógépes ismereteket. Nyilvánvaló, hogy ez a rendszer iskolaváltáskor
komoly nehézségeket okoz, és egyébként sem garantálja az egységes informatikai
műveltséget. Úgy tűnik, a szervezeti megoldások hatnak a tartalomra: ahol
valamennyi tantárgy oktatója köteles számítógépes módszereket alkalmazni,
ott a diákok praktikus, felhasználói ismereteket szereznek, ahol pedig külön
tantárgy a számítástechnika, ott a gépek történetéről, a programozás elméleti
alapjairól szól a tananyag jelentős része.
Az egyes országok oktatási céljai az IKT25 területén nagyon
különbözőek. Az USA-ban például a számítógéppel segített tanulás legfontosabb
funkciója a hatékonyabb ismeretátadás, a matematika, az írás-olvasás vagy a
természettudományos alapismeretek személyre szabott közvetítése. Norvégia és
Luxemburg oktatáspolitikusai pedagógiai reformokat várnak a nagyarányú iskolai
számítógépesítéstől - szerintük a diákok önálló ismeretszerzésében az internet
és a digitális taneszközök kulcsszerepet kapnak. Görögországban az IKT
alapvető technikáinak elsajátítása a cél oly módon, hogy a technikai tudást
a tanulók minél több, a munka világában fontos célra használhassák. Számos,
nagy regionális autonómiával rendelkező országban (Németország, Olaszország)
helyi célok határozzák meg az IKT terjedését.
A hosszú távú, kiszámítható és finanszírozható országos és helyi (iskolai)
fejlesztési elképzelések nélkül az oktatási informatika inkább megnehezíti,
mint megkönnyíti a pedagógusok munkáját. Az informatikai kultúra
kulcsszereplői a tanárok. A számítógépesítésben legsikeresebb észak-európai,
amerikai és távol-keleti országokban a tanárokat erkölcsi és anyagi
ösztönzőkkel (óraszám-kedvezmények, számítógép-vásárlási-, ajándékozási
akciók) igyekeznek érdekeltté tenni az informatikai ismeretek elsajátításában
és alkalmazásában. Mindenütt probléma a szakképzett rendszergazdák hiánya, de
ahol központi szerviz-gyorsszolgálat, az iskolába rendszeresen beérkező
szakértő van, ott jelentősen nő az IKT oktatási felhasználása. Ahol ezt nem
oldják meg, ott csak az a tanár használ digitális taneszközöket, aki a gépek
karbantartásához is ért, s ilyen sokoldalú szakember az OECD országok
iskoláiban is csak elvétve akad.
3. feladat: Milyen újabb, eddig még nem ismert területen lehet a
számítógépet alkalmazni az oktatásban?
MÉDIAPEDAGÓGIA26
Milyen médiumok tartoznak a médiapedagógia27 területéhez? A
mozgóképkultúra és a médiaismeret követelményei által meghatározott terület
már önmagában heterogén. Szinte valamennyi kommunikációs médium ide sorolható:
a televízió, a mozi, videó, a rádió, a fényképészet, a reklám, a nyomtatott
sajtó, a zenei felvételek, a számítógépes játékok és az internet,
összefoglalva tehát a különféle médiaszövegek (Buckingham, 2005. 12.).
Hatásmechanizmusuk a televízió által sugárzott műsor példáján keresztül jól
illusztrálható: a (kép) és az általa bemutatott világ (valóság) között mind
a műsor alkotói, mind a műsor nézői hajlamosak azonosságot feltételezni.
Természetesen valamennyien tudjuk, hogy csak képet látunk, ráadásul emberek
által létrehozott mesterséges képet, de a gyakorlatban mégis az érzésünk az,
hogy a televízió (a média) segítségével meghódítottuk a valóságot. A televízió
műsorai egyfajta közösséget hoznak létre, illetve erősítik a műsorok által
létrehozott közösség összetartozását. A szappanoperák nézői, a különböző,
ifjúsági szubkultúrák, zenekarok rajongói akár egymástól földrésznyi
távolságban is összetartozónak érezhetik magukat; a sztárokat utánzó ruha
és hajviselet, a munkahelyen megbeszélt előző napi tévéműsor pedig korábban
egymást nem ismerő embereket is összekapcsolhat. Igaz, hogy a média által
létrehozott emberi közösségek nem közvetlenek és sokoldalúak, hanem
virtuálisak, de funkciójukat tekintve döntő fontosságúak, hiszen ma - ha
valaki tudatosan kivonja magát a tömegkommunikáció rendszeréből (nincs
telefonja, nem olvas újságot, nem hallgat rádiót, nem néz televíziót) -
szükségszerűen kimarad a tágabb környezetből, a közösségből.
A média műsorai, képei mögött az ember meglehetősen kiszolgáltatottnak
érzi magát: az információ, a kép, az üzenet égi csatornákon érkezik. A
különböző médiumokat működtető érdekcsoportok igyekeznek befolyásolni az
emberek értékrendjét, gondolkodásmódját, s az emberek a közösséghez való
tartozás érdekében többnyire el is fogadják ezt a helyzetet. Milyen hatást
gyakorol a média, tömegkommunikáció28 a fogyasztóra? A
média oldaláról megfogalmazható, hogy manipulál, erőszakot közvetít,
eltorzítja a valóságot, de az, hogy mindez a legkülönbözőbb emberek,
illetve csoportok életére valójában hogyan hat, már más kérdés. A
horrorfilmeket ugyan el lehet ítélni, hogy erőszakot gerjesztenek, sokan
azonban arra esküsznek, hogy az emberek ily módon élik ki feszültségeiket,
szorongásaikat, rejtett agresszióikat. A diákokkal kapcsolatban óhatatlanul
felmerül a szülő mellett a pedagógus felelőssége is. A tömegkommunikáció
rendszere ugyanis olyan nagymértékben igyekszik befolyásolni a diákok életét,
hogy igazából sem a diáknak, sem a tanárnak nincsen lehetősége a tudatos
kontrollra. A média ma már a diákok életének minden területén meghatározó
szerepet játszik: meghatározza, hogyan strukturálják az időt, fölgyorsítják
az érzékelésüket, ezért a valóságos szituációkat sokszor lassúnak, unalmasnak
találják. Meghatározza életmódjukat, hatással van a beszédkultúrára, a
kommunikációs kultúrára és a kapcsolati mintákra. Meghatározó lehet az
értékrendben, az értékhierarchiában, az erkölcsi rend sajátosságaiban, az
erőszak értelmezésében. A médiatartalmak befolyásolják a gondolkodásmódot,
célokat sugallnak, világnézetet, eszményeket, jövőképet adnak és
meghatározzák, hogy egy bizonyos dologról, milyen vonatkoztatási rendszerben,
keretben gondolkodjunk.
Alapvető veszélyforrás az, hogy a diákok sok olyan információhoz jutnak,
amelyeket nem tudnak földolgozni, értelmezni, amelyeket aztán
félreértelmezhetnek. Szorosan ehhez tartozik, hogy a média nagyon hamar
elveszi a gyerekkort a diákoktól. A felnőtt filmeket korán néző gyermeknek
bonyolult helyzeteket kell értelmeznie, a tömegkommunikáció által sugárzott
erőszakkal, pornográfiával kell megbirkóznia, miközben személyisége többnyire
még nem elég érett ezeknek a terheknek a viseléséhez. A fiataloknak szóló
filmek többsége (klipek, rajzfilmek, reklámok) olyan felfokozott tempójú,
hogy befogadásuk során nincs is idő tudati kontrollra - ezek az információk
tehát tudati ellenőrzés nélkül hatnak. A tömegkommunikációs rendszer a
könnyebb érthetőség és nagyobb nézőszám kedvéért szükségképpen sematizál,
uniformizál. Mindez szükségképpen befolyásolja a nézők világképét is.
Komoly veszélyforrást jelent, hogy a tömegkommunikációval folytatott emberi
kommunikáció általában egyirányú - ez még akkor is igaz, ha az utóbbi időben
egyre nagyobb szerephez jutnak az interaktív médiumok. Ez egyrészt jelentheti
a befogadó passzivitását az aktív televízió előtt, másrészt viszont jelentheti
az aktív számítógép-kezelőt a passzív számítógép előtt. Mindkét forma
egyirányú kommunikációt eredményezhet: a számítógép-használó megszokja,
hogy szinte korlátlanul uralkodhat a gép fölött, s a valóságban már nem
tudja elviselni az "önálló partnereket", miközben a passzív televíziónéző
teljes mértékben önállótlanná válik. A tömegkommunikációs rendszerek
üzeneteiben nagyon gyakran összemosódnak az értékek, értelmezhetetlenné
válnak a hagyományos erkölcsi rend kategóriái. Nagyon sokszor összemosódik a
média által kreált világ és a diákok valóságos élete. Ebben az esetben az a
fő veszély, hogy a két világ kontrollálhatatlanul összekeveredik.
4. feladat: Sorolja fel és elemezze a média által kiváltott hatásokat!
MULTIMÉDIA
A multimédia-rendszer29 az írott, hallott és látott
információk együttes megjelenítésére szolgál, ami számítógép segítségével
megvalósítható. A multimédia oktatásban betöltött szerepe forradalmi változást
eredményezett: lehetővé vált a programozott oktatás30
kiteljesítése, és olyan feladatok elvégzése, melyek a hagyományos pedagógiai
megközelítésben szinte elképzelhetetlenek.
A multimédiával szemben elvárás, hogy minél több médiumot jelenítsen meg
(text, hang, álló-, és mozgókép, hypertext31, animáció).
Ezen belül sok igény fogalmazható meg. Szükséges, hogy a kép nagysága és
minősége kiváló legyen. A szöveg mennyiségének a monitor méretével arányosnak
kell lennie, s a betűnagyság könnyen olvasható, a hangminőség élvezhető, a
narrátor hangja érthető, szövege világos, a beszéd sebessége megfelelő legyen.
Tartalmilag fontos követelmény, hogy a program tűzzön ki olyan célokat, melyek
egybeesnek a hallgató céljaival és igényeivel. Fontos a didaktikai és nevelési
célok meghatározása és megvalósítása a programon keresztül. Alapvető, hogy az
induló (a felhasználó) szint határozott legyen: jártasságot és készséget kell
biztosítania a tananyagban, ugyanakkor motiváló hatást kell kifejtenie: keltse
fel és tartsa fenn az érdeklődést. Az elkészült tananyagnak biztosítania kell
a tanuláshoz az önálló tanulás lehetőségét a tanuló részére. Jó, ha sok példát
tartalmaz a hatalmas adatbázisokban, és minden lehetséges módon nyújtson
segítséget. A tananyag legyen korszerű, tehát tartalmaznia kell szemléltetést,
szimulációt. A programnak - a gondolkodás fejlesztése érdekében -
elágazásosnak kell lennie, biztosítva a magas szintű navigálást, a helyes
utakat a felhasználónak avégett, hogy tudja elemezni és értékelni az
eredményeket.
INTERNET23
Az internetes taneszközök esetében olyan megfontolásokat kell szem előtt
tartani, mint például az oktatási design minősége: az internetes stílus
interaktív, kooperatív és nyitott, lehetővé teszi távoli csoportok rendszeres,
monitorozott együttműködését. Az internetes taneszköznek a tantervre kell
épülnie: világosan hivatkozni az alap- és kerettanterv tartalmára és céljaira.
Ugyanakkor interdiszciplinárisnak kell lennie: nem lineáris szerkezete segíti
a tantárgyközi kapcsolatok kialakítását. Lehetővé válik az oktatási tartalom,
a különböző előképzettségi szinteknek és életkoroknak megfelelő, eltérő
mélységű tananyag-feldolgozása. Ugyanígy jó alkalom a tanulót segítő
információs források beépítése: magyarázó jegyzeteket, ábrákat, grafikonokat,
térképeket lehet elhelyezni az internetes felületeken, melyek szükség szerint
megjeleníthetők. Helyet kaphat az oktatási program leírása, az ötletek az
óravezetéshez, háttér-információk adhatók, feltüntethető a szükséges anyagok
és eszközök listája - a beszerzési lehetőséggel - az időterv, azaz egyfajta
online segítő szolgálat is beépíthető a tananyagba. Ami az internetes
tartalmak esetén az egyik legproblémásabb területet illeti, az a hozzáférés
kérdése. Hozzáférés alatt értjük, hogy a letöltés lehetséges-e, annak
könnyűségét, időigényét; azt, hogy azonnal hozzáférhető-e az információ,
valamint az oldal méreteit, a használt képi és szövegformátumokat, a
használathoz szükséges browsert33, a tananyag érthetőségét.
A "digitális szakadék" (Buckingham, 2005), azaz az eltérő társadalmi-gazdasági
hátterű, az iskolában egyébként együtt tanulók számára miképpen oldható meg,
hogy ezeken a tartalmakon keresztül szerezzék meg ismereteiket? A hozzáférés
ezen kívül nem csupán a technikai eszközök rendelkezésre állását, hanem
azoknak a kommunikációs formáknak, kifejezésmódnak és kompetenciáknak a
meglétét is jelenti, amelyek ezeknek a kezelését teszik lehetővé.
A TÁVOKTATÁS34 (E-LEARNING)
A távoktatási formára legjellemzőbb eltérés a hagyományos tanulási módszertől,
hogy a képzés sokkal inkább résztvevő-központú, az egész képzés egyetlen
rendszert alkot, személytelenebbé válik az oktatás, de szervezés kérdése
lehet, hogy a személytelennek mondott oktatást sokkal személyre szabottabban,
egyre több egyéni konzultációval és csoportos vitákkal lehet hatékonyabbá
tenni. Napjaink egyik vezérlőelve a hatékonyság, az oktatás is idő- és
pénzigényes tevékenység, ezért törekedni kell a képzés leghatékonyabb
(leggyorsabb és legolcsóbb) megvalósítására. Különösen fontos szempont
az oktatás hatékonysága a reálterületeken, ahol a megszerzett tudás
áltagosan maximum 3-4 év alatt elavul. A képzés hagyományos formája a
klasszikus tantermi képzés: a teljes értékű kommunikáció, a frontális módszer.
Jelentős hátránya a költségessége (utazási, szállás, terembérleti költségek)
és időigényessége.
A távoktatás (e-learning lényege), hogy a tananyag elektronikus formában jut
el a hallgatókhoz. Az e-learning átviteli közegei az Internet és
intranet35 hálózatok. A szinkron e-learning esetében a tanár
és a hallgatók egy időben vesznek részt a képzésen. A hallgatók interaktívan
részt vehetnek az órán. Ez azt jelenti, hogy a tudástartalmak közvetítése
során olyan hatásrendszert hozunk létre, mely alkalmazkodik az emberi agy
információ-felvevő és rögzítő mechanizmusához (Sovány, 2002). Az aszinkron
e-learning lényege, hogy a tananyag online formában áll a hallgatóság
rendelkezésére, a tanár és hallgatóság között a kommunikáció is intenzív,
az oktatás időben azonban nincs szinkronizálva, azaz a tananyag tetszőleges
ütemben sajátítható el. A kommunikációt és interaktivitást a képzés során
elvégzendő különféle tesztek és feladatok jelentik. Az e-learning technikai
feltétele a számítógépes ellátottság, a széleskörű internet/intranet elérés
és az e-learning szerver-infrastruktúra. A felhasználói oldalon az e-learning
alkalmazások szinte mindegyike csak ingyenes szoftvereket igényel (MS
Explorer, Netscape Navigator). Az e-learning szerverek biztosítják a szinkron
és aszinkron távoktatás lebonyolítását. Az e-learning egyre nagyobb teret
hódít (alacsony költsége, rugalmassága miatt), azonban nő a módszerrel
elégedetlenek száma.
5. feladat: Hasonlítson össze egy hagyományos és egy távoktatási tananyagot!
A MÉDIUMPEDAGÓGIA TANÁRTÓL ELVÁRANDÓ
ÉS ELVÁRHATÓ KOMPETENCIÁK36
A médiapedagógia műveléséhez a hagyományostól eltérő tanári szerep, tanári
felfogás szükséges. A tanár itt nem "mindentudó", hanem valódi gyermekvezető,
aki irányítja, szervezi a diákok kreatív tanulását. Akik nem kész tananyagot
akarnak leadni, hanem elfogadják, hogy a tananyag állandóan változik, akik
partnerként kezelik a diákokat, s igyekeznek beépíteni a tananyagba a diákok
tapasztalatait és tudását. "A tanár szerepe módosul, a tudásrendszert átadó,
frontális információ-közvetítő tevékenységéről áttevődik a hangsúly a tanulási
környezet, a tanulási folyamat időbeli és térbeli valamint szociális
tervezésére, vagyis felerősödik a humán-humán interakciók jelentősége: a
tanár egyrészt motivál és segít, másrészt értéket, normát, stílust és
módszert jelenít meg és ad át. Az "új tanulás" koncepciója szerint
megváltozott a tanár-diák viszony" (Sovány, 2002. 10). A megváltozott
tanárszerep kapcsán nyilvánvalóan nem lehet elvárni egyetlen pedagógustól
sem, hogy egy ennyire heterogén ismeret- és tudásegyüttes (médiumpedagógia)
valamennyi területén (film, fotó, rádió, televízió, videó stb.) otthonosan
mozogjon szakmailag. Ebből a szempontból nagyon fontos azonban, hogy legalább
egy-két területen rendelkezzen magas szintű szakmai felkészültséggel. A többi
területen pedig tudja eredményesen felhasználni a különböző segédanyagokat,
eszközöket, illetve álljon kapcsolatban az adott - számára kevésbé ismert -
részterület szakemberével, akit időről időre meghívhat az iskolába, illetve,
akikhez (pl. helyi televíziós stúdió stb.) elviheti szakmai gyakorlatra a
diákokat. A médiumok ismeretével kapcsolatos részterületet nagyon sok
országban szemléletként, módszerként tanítják, méghozzá nem a közoktatásban,
hanem a felsőoktatásban, a tanárképzésben. Minden leendő tanár módszertani
felkészítést kap arra, hogy intelligens, tudatos, értelmiségi fogyasztója
legyen a különböző audiovizuális üzeneteknek; képes legyen arra, hogy bármely
szaktárgyi órán reagáljon a diákokat foglalkoztató kérdésekre, problémákra,
amelyek a különböző médiumok felől érkeznek. A leendő továbbképzéseknek tehát
ezeket a módszertani segítségeket kell megadniuk egyrészt a médiumok felől
érkező üzenetek elemzése révén, másrészt a filmnyelvi elemek elsajátítása
révén, harmadrészt a gyakorlatok, az ún. kreatív médiapedagógia révén. A
terület bármely formájú oktatásához nyitott tanári személyiség szükségeltetik,
aki elfogadja a partneri viszonyt diákjaival, azt, hogy állandóan változó
ismereteket kell tanítania, azt, hogy a diákjai időnként több élménnyel,
több ismerettel rendelkeznek egy-egy konkrét területen, mint a tanár, azt,
hogy sokkal személyesebbnek, "életszerűbbnek" kell lennie, mint a hagyományos
tárgyak esetében.
6. feladat: Egészítse ki a tanári kompetenciák sorát az Ön által még
hiányzónak ítélt komponensekkel!
ZÁRSZÓ
Látható tehát, hogy a médiumpedagógia tárgya széles ismeret- és
tudásterületeket foglal magába, melyek folyamatosan bővülnek, újabb elemekkel
egészülnek ki. A mozgókép-, és médiaismeret tanártól elvárható kompetenciák
köre - ebből következően - igen széles. Megkockáztathatjuk, hogy napjainkig
teljességgel még nem feltárt, illetőleg szinte napi gyakorisággal újabb és
újabb komponensekkel egészülhet ki a pedagógiának e tartománya. További
megoldandó feladat, hogy ezeket a további tudáselemeket és az azokhoz
szükséges kompetenciákat hol lehet megszerezni és a meglévőket milyen
intézményesült keretek között lehet fejleszteni, képezni. A jövő
médiaismeret-tanárai előtt már nem az a kihívás áll, hogy válasszák-e média
kínálta lehetőségeket, hanem az, hogy melyik stratégia vagy elgondolás mentén
tegyék azt. A média mindent átható jellegétől az iskola sem függetlenedhet, a
kérdés az, hogy a pedagógia világa ezt a médiakörnyezetet hogyan tudja saját
viszonyaira alkalmazni és lehetőségeit minél nagyobb hatékonysággal kiaknázni.
Reméljük, fejezetünk hozzájárult a médiumpedagógiára vonatkozó ismeretek és az
azok használatához szükséges tanári jártasságok szélesebb körben való
megismeréséhez.
BIBLIOGRÁFIA
David Buckingham (2005): Médiaoktatás. Kommunikáció és média. HSA-UMK-ZSKF,
Budapest.
Sovány István (2002): A multimédia alkalmazása az oktatásban. OKKER, Budapest.
Takács Viola (1997): AVATÁS. PSZM Projekt, Budapest.
TOVÁBBI IRODALOM
Balázs Géza (1988): Médiaműfajok. ELTE BTK, Budapest.
Barta Tamás (2005): A média hatása az egyéni arculat építésére. Felnőttképzés,
3. évf., 1. sz., 15.
Bell, Allan (1991): The language of news media. Blackwell.
Bényei Judit - Szíjártó Imre (1999): Média, erőszak - médiaerőszak. Educatio,
8. évf., 4. sz., 843-849.
Bényei Judit (2000): A média az angol oktatási rendszerben. Új Pedagógiai
Szemle, 50. évf., 9. sz., 81-83.
Ch. Spanik - H. Rügheimer (1995): A multimédia alapjai. Kossuth, Budapest.
Cseh G. - Enyedi N. M. - Solténszky T. (szerk.) (1998): Médiakönyv 1998.
Budapest.
Dárdai Ágnes (2002): A tankönyvkutatás alapjai. Dialóg Campus Kiadó,
Budapest - Pécs.
Dárdai Ágnes (2000): Az összehasonlító tankönyvkutatás nemzetközi
tapasztalatai. Educatio, 9. 3. 498-508.
Gálik, M. (1995): Média gazdaságtan. Aula, Budapest.
Hartai László (1999): Média- és filmoktatás Angliában és Skóciában. Új
Pedagógiai Szemle, 49. évf., 6. sz., 99-108.
Jakab György (1998): A média mágikus természete. Új Pedagógiai Szemle, 48.
évf., 2. sz., 129-132.
Jong, Ton de (2002): Tudáskonstrukció és -megosztás média-alapú
alkalmazásokkal. Magyar Pedagógia, 102. évf., 4. sz., 445-457.
Kapócsy Eszter (2004): Gyermekek, etika, média. Család, gyermek, ifjúság,
13. évf., 1. sz., 11-20.
Karlovitz János: (2001) Tankönyv. Elmélet és gyakorlat, Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest.
Komenczi Bertalan (2004): Médium vagy módszer? Iskolakultúra, 14. évf.,
12. sz., 49.
Komenczi Bertalan (1997): Orbis sensualium pictus, Multimédia az iskolában.
Iskolakultúra, 1997/1.
Krippendorf, Klaus (1995): A tartalomelemzés módszertanának alapjai. Balassi,
Budapest.
Markovics Ferenc (2003): Infokrónika: Internet - távközlés - média. Interjú
Bella István költő és műfordítóval. Könyv és nevelés, 5. évf., 2. sz., 13.
Mozgó Világ 1997, 6. sz., 3-50.
Rasmussen, Terje (2000): Az új és régi média kapcsolatai. Magyar Felsőoktatás,
7. sz., 33-36.
Rivers, W. L. - Mathews, C. (1993): Médiaetika. Bagolyvár, Budapest.
Síklaki István (szerk.) (1990): A szóbeli befolyásolás alapjai.
Tankönyvkiadó, Budapest.
Steinmetz, Ralf (1995): Multimédia. Springer Hungarica Kiadó Kft., Budapest.
Tankönyv, Educatio 1994 tél.
Tankönyv, Educatio 2000 ősz.
Terestyéni Tamás (szerk.) (1997): Médiakritika. Osiris - MTA - ELTE KK,
Budapest.
Vass Vilmos (1998): Arccal a média felé, avagy "múlnak a gyermekévek". Új
Pedagógiai Szemle, 48. évf., 4. sz., 129-132.
INTERNET
Források: http://www.c3.hu/~mediaokt/tanes.htm;
Takács Viola anyagai: médiumpedagógia szak MAB-előterjesztése (1999) (a szerző
hozzájárulásával)
Kárpáti Andrea: Sulinet - Pedagógia Világszerte - Tananyag Az Önálló
Tanuláshoz. ELTE TTK Multimédiapedagógia és Oktatástechnológia Központ
Budapest, Pázmány P. sétány 1.
Forrás: http://www.apertus.hu (2004)
Számítógép
Tarcsi Ádám: Oktatási informatika. Irodai programcsomagok lehetősége,
használatuk az oktatásban.
Forrás: http://www.apertus.hu (2004)
Film és videó
Szabó Sóki László - Maros Gábor: Film és videotechnika az oktatásban.
ELTE TTK Multimédiapedagógia és Oktatástechnológia Központ Budapest,
Pázmány P. sétány 1.
Forrás: http://www.apertus.hu (2004)
Szabó-Sóki László: Kamerakezelés.
Forrás: http://www.apertus.hu (2004)
Pethő Balázs: Digitális fényképezés. ELTE TTK Multimédiapedagógia és
Oktatástechnológia Központ Budapest, Pázmány P. sétány 1.
Forrás: http://www.apertus.hu (2004)
Taneszköz, tankönyv
Karlovitz János: Tankönyvi, tankönyvelméleti alapfogalmak. (2000)
Forrás: http://www.opkm.hu/konyvesneveles/2000/2/cikk7.html
Médiapedagógia
Jakab György: A médiapedagógiáról.
Forrás: http://www.sulinet.hu/media/medped-3.htm. (évszám nélkül)
Multimédia
Hassan Elsayed Ali: Multimédia minősítésének szempont rendszere (pedagógiai -
pszichológiai szempontok alapján)
Forrás: http://beri7.freeweb.hu/50_multimedia.htm (évszám nélkül)
Távoktatás
Kádár Anita és Kiss Magdolna Brigitta: Távoktatás és az EDE Hungary cég
Forrás: http://www.econ.klte.hu/tarnoczi/donttam/ede_tavoktatas.ppt (2003.)
Tankönyv
Fischerné Dárdai Ágnes: Tankönyvelmélet és -elemzés kurzus leírása. - Útmutató
a PTE BTK levelező tagozatos pedagógia szakos hallgatók számára.
Forrás: http://www.nti.pte.hu/Képzés/Levelező képzés/7. félév)
A fogalommagyarázatok - a külön megjelöltektől eltekintve - az Online
Pedagógiai Lexikonból származnak.
Forrás: http://human.kando.hu/pedlex/
JEGYZETEK
1
Az egyébként a mindennapi életben létező eszközöket miképpen alkalmazhatjuk a
pedagógiai tevékenységekben.
2
A média, a tömegkommunikáció jelenlétét fogja jelölni és annak bevonását
a pedagógia világába.
3
A taneszköz az oktatás folyamatában az oktatás céljainak elérését segítő
tárgy. Fontos tulajdonság a dokumentumszerűség: a fotók, filmek, videók,
hanganyagok a valóságot örökítik meg. Az audiovizuális eszközök manipulálhatók
és ezek asz eszközök sokszorosíthatók - a felhasználók köre korlátlanul
bővíthető.
4
Az állókép, a fénykép, a diakép, a transzparens, a televízió, a
videóprojektor, a videórendszerek, az oktatófilm, a kamera.
5
Tankönyvcsalád: több, egymással szorosan összetartozó tagból áll, s tagjai
között feladatmegosztás van.
6
Tankönyvi segédlet: hangkazetta vagy hanglemez is (nyelvek, ének-zene), film
vagy mikrofilm (művészeti oktatás, természettudományos tárgyak), önálló
irodalmi alkotás, történelmi forrásanyag vagy számítógépes lemez, CD-ROM.
7
Modul-rendszerű tankönyvek, tankönyv-modulok: kisebb egységekre bontott
füzetek, könyvek, amelyek "alternatív" (választható) modulokban kínálják a
tananyagot a használók számára.
8
Jegyzet: ideiglenes (kéziratnak tekinthető) tankönyv, amely elsősorban a
felsőoktatásban használatos.
9
Elektronikus tankönyv: a tankönyv tartalmi kritériumainak megfelelő tananyag
elektronikus információ-hordozókon (számítógépes floppylemez, internet, CD-ROM
videofilm) jelenik meg.
10
Tartós tankönyv: amelynek tananyaga és kivitelezése egyaránt lehetővé teszi, hogy a tanulók több évig - illetve egymásnak átadva - használni tudják.
11
Fénykép: a fénykép a fényképezett dolog kétdimenziós ábrázolása. Adott
pillanatban a dolgok térbeli viszonyait képen rögzítő képessége miatt a
fénykép dokumentális érvényű.
12
Átlátszó kép, átvilágítható kép: 1. fényképészeti úton előállított, általában
vetítés útján jól láthatóvá tehető kép. A film nyersanyagától függően
készülhet színes vagy fekete-fehér kivitelben. Ez utóbbinak a jelentősége ma
egyre csökkenőben van, bár bizonyos művészi hatások elérése éppen a
fekete-fehér képek segítségével lehetséges. A csoportos megtekintésre, a
kivetítéshez a diavetítő valamilyen fajtájára és vetítőfelületre, vagy az
egyéni szemléléshez a rendszerint kis nagyítást lehetővé tevő dianézőre van
szükség. Az előállított képméret és a kép hűsége az elmúlt évtizedekben nagyot
fejlődött.
13
A tábla mellett leggyakrabban használt vizuális bemutatóeszköz, az
állóképvetítők családjába tartozó optikai készülék. Alkalmas előre
elkészített, átvilágítható pozitív képek (fóliaképek, transzparensek),
átlátszó síkmodellek, mozgást bemutató fóliák vetítésére, ill. üres fólián
történő vázlatírásra, rajzolásra. A vetítendő felület mérete a legtöbb
típusnál 25 cm x 25 cm-es. Az írásvetítő nagy fényereje (2000-8000 lumen)
miatt a tanteremben sötétítés nélkül használható. Az írásvetítőre helyezett
LCD panel segítségével számítógépes ábrák, videofelvételek nagy méretűre
vetíthetők. A különböző megoldású írásvetítő transzparensek arra adnak
lehetőséget, hogy a bemutatás megfelelő sorrendben és didaktikai struktúrában
történjék. A tanárok által készített ábrákon túl, a taneszköz-gyártók által
készített és forgalmazott tematikus sorozatok, tantárgyanként és témakörönként
rendezett, módszertani ajánlásokkal, esetenként feladatlapokkal kiegészített
kötetek is elérhetők.
14
Weblap: a WWW (Word Wide Web) egy országra, intézményre, személyre stb.
vonatkozó információcsokrának lapja, amely a többi információ elérésére is
tartalmazhat utalást.
15
e-mail: elektronikus hálózaton keresztül teszi lehetővé a levél- vagy
üzenetváltást, amely kiválthatja a postai szolgáltatásokat, helyettesítve a
telefont vagy a telefaxot. Az e-mail rendszerek fő jellemzői: a) az üzenet
vagy válasz törzsének összeállítása, b) az üzenet továbbítása a vevőig, c)
jelentés az üzenet sorsáról: megérkezett-e, olvasható-e; hibás-e, d) az
üzenet olyan formájúvá alakítása, amelyet a fogadó a saját rendszerében
kezelni tud, e) rendelkezés: a fogadó dönt az üzenet sorsáról, "eldobja-e",
tárolja-e még. Ezt egy postaláda-rendszer segíti, ezekben gyűlnek a
felhasználónak szánt üzenetek. Az e-mail rendszerek legnagyobb előnye, hogy
nem igénylik egy időben a két fél jelenlétét, és nagy mennyiségű információ
átadására alkalmasak viszonylag gyorsan és hamarosan olcsóbban, mint a
jelenlegi postai szolgáltatás.
16
A hőskorban fekete-fehér televíziózás volt, a mainál kisebb átlóval. Színes
televíziózás az ötvenes-hatvanas évektől, hazánkban a hetvenes évektől van. A
TV feladata, hogy a kábelen az antenna bemenetére vezetett jelből látható
képet és hallható hangot állítson elő. (Szabó Sóki László - Maros Gábor,
2004).
17
Nagyobb létszámú közönségnek túl kis képet szolgáltatnak a televíziók. A
projektornál egy LCD (liquid cristal display) panelt világítunk át nagyon
egyenletesen, igen jó minőségű, nagy fényerejű izzóval. Fehér felületen
felfogva az objektíven keresztül kivetített tévéjelet, nagyobb méretű képet
kapunk. A projektorokat természetesen nem csak videó, hanem számítógép
megjelenítésére is használjuk. Legfontosabb jellemzőjük a fényerejük: minél
nagyobb ez az érték, annál kevésbé kell használatukhoz elsötétíteni.
18
Az első vidóomagnók orsóra feltekert mágnesszalagra rögzítettek.
Szélességük 2 coll, később 1 coll volt. Ilyenek voltak az ötvenes, hatvanas
években használt videomagnók. Később helyeztek szalagot kazettába. Az első
kazettás rendszer a U-matic rendszer volt, 1973-ban jelent meg. Amatőr
célokra 1978-ban egyidejűleg került a piacra a SONY által fejlesztett Betamax
és a JVC által fejlesztett VHS rendszer.
19
A digitális rendszerek 1995-től kerültek a piacra. "DV rendszer" azt jelenti,
hogy digitalizált jelet rögzítünk.
20
Oktatófilm: a taneszközök, azon belül az audiovizuális eszközök és anyagok
azon eleme, amely elsősorban folyamatok, események, jelenségek
dokumentálására, mozgásban való bemutatására alkalmas. Mint ilyen a
komplex tanulási környezet része, pedagógiai eszköz, amely a filmművészet
kifejezési eszközeit és a speciális filmtechnikai eszközöket pedagógiai
célkitűzések megvalósítása érdekében az oktatási folyamat szerkezetétől
meghatározott módon alkalmazza. Az oktatófilmek kezdetben hosszúak (45
perc körüli időtartamúak), majd egyre lényegre törőbbek, rövidebbek lettek.
Magyarországon az oktatófilmek vetítése nagy múltra tekint vissza. A
videotechnika megjelenése az oktatófilm alkalmazásának gyakoriságát és
súlyát csökkentette, az oktatófilm készítésének technikai eszköztárát
gazdagította.
21
Kamera: képek rögzítésére alkalmas berendezések gyűjtőneve. Idetartozik a
fényképezőgép, a filmfelvevő gép vagy televíziós kamera (videókamera). Ma
elsősorban a televízió-jeleket előállító berendezést nevezik kamerának, amely
a képinformációt a televíziós stúdiólánchoz biztosítja. A kamera főbb részei:
az objektív, a képbontó, az erősítő, az áramkörök, illetve a kereső. Az
objektív gyújtótávolsága határozza meg a kamera látószögét, vagyis azt, hogy
a kiválasztott térből mi és milyen méretben legyen a felvett képen. A képbontó
feladata a jelátalakítás. A képbontó által előállított jeleket a videóerősítő
alakítja a további videóeszközök működtetését biztosító szintre. A kamera
keresője rendszerint egy mini monitor, amelyben a felvétel készítője azt a
képet látja, amit a vevőkészülék is mutat majd a lejátszáskor. Az amatőr
felhasználásra gyártott kamerák általában beépített mikrofonnal a képet
kísérő hang felvételére is alkalmasak.
22
Kameramozgás: a képi kifejezés egyik eszköze. Egy cselekményt, egy helyszínt
többféleképpen lehet a képernyőn bemutatni. (Alulról, fölülről, közelről,
távolról stb.) A panorámázás (svenk) a kamera függőleges tengelye körüli
forgása. A vízszintes tengely körüli forgás a döntés. Az emelés és a
süllyesztés a kamera függőleges irányú mozgatása. Az előre- és a
hátrakocsizáskor a kamerának a szereplőkhöz, tárgyakhoz viszonyított
távolságát változtatják meg. Oldalkocsizáskor a kamera egyenes vonalú
mozgást végez a tárgyak, illetve szereplők helyzetével párhuzamosan.
Sok esetben a kamera a tárgyat körbejárja, ezt körbekocsikázásnak nevezik.
A variózás optikai mozgás, amelynél a kamera egészének elmozdítása nélkül
optikai eszköz (varioobjektív) segítségével a látószög és a képméret (közeli,
totál stb.) folyamatosan változnak, így látszólag a néző közeledik a felvétel
tárgyához vagy távolodik attól.
23
A számítógép egyéb felhasználási lehetőségei: (szövegszerkesztő) írásos
dokumentumok elektronikus előállítása: dolgozatok, jegyzőkönyvek, tananyagok,
képi-, hang vagy mozgóképes segédanyagok készítése. Folyamatok modellezése,
szimulálása, mérések, kísérletek kiértékelése, számítógépes tudásmérés,
tesztelés, információszerzés. Rutinfeladatok gyakoroltatása: számolás, idegen
szavak, Iskolai dolgozatok elkészítése, oktatási segédanyagok készítése,
iskolai újság szerkesztése, oklevelek elkészítése, szórólapok, meghívók
megtervezése és kivitelezése, tantervek, tanmenetek elkészítése,
(táblázatkezelő) szemléltető diagramok elkészítése, tanulmányi eredmények
nyilvántartása, osztálykirándulás költségvetésének elkészítése.
Több alkalmazásban is használhatók: diagram-készítés (pl. szervezeti),
rajzos illusztrációk készítése és weblapkészítés, prezentációk készítése.
24
IKT: Az információtároló és -feldolgozó műszaki eszközök (számítógépek,
szoftverek, kommunikációs csatornák stb.) népszerű összefoglaló neve.
25
A médiapedagógia a neveléstudomány azon ága, amely a médiumoknak
(taneszközöknek, illetve a tömegkommunikációs eszközöknek) a nevelésben
betöltött szerepét vizsgálja. A médiumok jelenthetik mind az oktatás eszközét,
mind pedig a tárgyát.
26
A médiapedagógia felöleli a hagyományos értelemben felfogott filmkultúrát
(filmtörténetet, filmesztétikát stb.), az írott sajtó legkülönbözőbb formáit,
illetve produktumait, a különböző audiovizuális médiumokat (fotó, plakát,
képregény, rádió, televízió, videó, interaktív médiumok különböző
számítógépes rendszerek, hálózatok).
27
Tömegközlés: a társas kommunikáció folyamatainak, ezek között jelesül a
köznapi kommunikációnak az egyik sajátos formája, amely mind a személyes,
mind a csoportközi kommunikációtól viszonylag tisztán megkülönböztethető.
Legfontosabb jellegzetességei: a tömegesség, a heterogenitás és a
közvetítettség. A tömegesség három szempontból jellemzi a tömegközlési
folyamatokat. Tömeges méretekben továbbítanak tájékoztató, kulturális és
szórakoztató tartalmakat, másrészt ezeket a közönség széles tömegeihez
juttatják el. A továbbított kommunikációs tartalmak előállítási, produkciós
folyamatának technikai-technológiai menete nagymértékben hasonlít az ipari
tömegtermelés technológiai folyamatához. A tömegközlés mind tartalma, mind
közönsége vonatkozásában heterogén: formájában, minőségében, műfajában,
jelrendszerében, funkciójában különböző objektivációkat közvetít egy időben
a társadalom osztály-, réteg-, csoport-hovatartozását illetően, műveltségi
szintjét, érdeklődési körét, életmódját tekintve különböző tagjainak.
28
Multimédia: 1. Eredetileg a több érzékszervi csatornára ható
információhordozók gyűjtőneve. Az oktatástechnológiai szemlélet - amelynek
egyik megalapozója az audiovizuális szemléltetés, igazolta a többcsatornás
ismeretközlés oktatási célú alkalmazásának eredményességét. A verbális
(auditív; hang) információval párhuzamosan megjelenő vizuális információ
(rajz, álló- és mozgófénykép) a technikai megoldástól függetlenül
gazdagította a tanítás-tanulás módszer- és eszköztárát. 2. A multimédia a
technikai médiumok (információhordozók és -közvetítők) rendszerbe állított,
a tananyagot tartalmazó együttese, amely a tanár és a tanulók számára
egyaránt használható. A rádióvíziós oktatóprogram, a hangosított diasorozat,
az oktatócsomag lényegében multimédia-rendszer.
29
Számítógépes programozott oktatás: a nyomtatott szövegre épülő oktatással
szemben a visszacsatolás, az előrehaladás az objektíven ellenőrző számítógép
ellenőrzése alatt folyik. A számítógép képes a tanulót egész munkája alapján
folyamatosan értékelve a sok irányba elágazó program megfelelő részeire
vezetni (Sovány, 2002. 14.)
30
A hypertext olyan interaktív dokumentum, mely linkeket biztosít az olvasónak
a szövegek közti átjárhatóság céljából. Ezeken a linkeken tovább lehet haladni
más szövegek felé
(forrás: http://magyar-irodalom.elte.hu/vita/szuts/02.html).
31
Internet: olyan elektronikus hálózati rendszer, amely összeköti a térben
különböző helyeken működő elektronikus hálózatokat, biztosítva ezzel
(megfelelő jelszórendszer használatával) az azokban levő információk
elérhetőségét. Fontos eszköz az elektronikus levelezés szervezéséhez,
kezeléséhez. Segítségével az iskolák számos demonstrációs anyaghoz,
esetleg új tantervekhez, új koncepciótervekhez, mások tapasztalataihoz
juthatnak, rendkívül gyorsan bővítve ezzel saját tudásukat.
32
Browser: a webet alkotó weboldalak és más dokumentumok megjelenítésére, és az
azok közötti navigációra alkalmas böngésző.
(Forrás: http://pcforum.hu/szotar/webb%F6ng%E9sz%F5.html)
33
A távoktatás olyan oktatási forma, amelyben lehetőség van arra, hogy az
oktató és a hallgató (térben és időben) aszinkron módon kerüljön kapcsolatba.
Előnye, hogy nagyobb hallgatóságot lehet egyszerre elérni, a hallgató a saját
időbeosztása szerinti ütemben haladhat, jóval olcsóbb, rendelkezésre áll a
legújabb tudásanyag, és lehetőség van a folyamatos visszacsatolásra.
34
Intranet: Web technológiák speciális alkalmazása egy szervezet keretein
belül.
(Forrás: http://www.otk.hu/cd9198/1997/nyuligabor.htm)
35
A média- és kommunikációs kultúra közvetítéséből adódó kompetenciák köre
(Hubay József nyomán)
I. Szocializációs tevékenységek, illetve szerepek kezeléséhez szükséges
kompetenciák
II. Perszonalizációs teendők ellátásához szükséges kompetenciák
III. Az iskolai szervezet életéből következő kapcsolattartási kompetenciák
IV. Az ügykezelés, információszolgáltatás kompetenciái
V. Érdekképviseleti kompetenciák
VI. Az önmegvalósítás kompetenciái
A dokumentum forrása:
Tananyagok a pedagógia szakos alapképzéshez
Szerkesztette: Bárdossy Ildikó - Forray R. Katalin - Kéri Katalin
PTE BTK Neveléstudományi Intézet
HEFOP 3 3 1 P 2004 09 01 34 / 1 0 jelű projekt
Pécs, 2006. május 31.
Pécsi Tudományegyetem - Bölcsészettudományi Kar - Neveléstudományi Intézet - http://nti.btk.pte.hu/
H-7624 Pécs, Ifjúság u. 6. Tel: (72) 503-600 / 4555, 4221 Fax: (72) 213-418 / 4003
Az elektronikus változatot készítette:
Ambrus Attila József
()