előző tartalom következő
A jóléti fejlődés meghatározói
Egyes szerzők a jóléti intézmények terjedését egyfajta
nemzetközi diffúziós folyamatnak tekintik. Feltűnő ugyanis, hogy a bismarcki
elveken alapuló társadalombiztosítás más országokban milyen gyorsan elterjedt,
s a társadalombiztosítás Németország környezetében még a kevésbé fejlett országok
körében is fejlettebb formát öltött, mint távolabb tőle. Több országból
delegációk is érkeztek Németországba a társadalombiztosítás tanulmányozására.
Ugyanakkor megállapítható, hogy e gondolatok jelenléte önmagában nyilvánvalóan
nem elegendő a jóléti programok kialakulásához.
Az interpretációk egy másik jellegzetes, gyakran
funkcionalistának is nevezett irányzata a jóléti állam kialakulását és
fejlődését a szocioökonómiai változásoknak, az „indusztrializmus logikájának”
tulajdonítja. Ezen irányzat
képviselőinek érvelése szerint egyrészt az iparosodás eredményeként
megváltozott életkörülmények igényelték, másrészt pedig az iparosodás által
teremtett javak lehetővé tették, hogy a 19. század végétől állami jóléti
rendszereket vezessenek be.
Egyes
szerzők kiemelik, hogy a gazdasági fejlődés hatásait mindenekelőtt a
demográfiai tényezők közvetítik a jóléti rendszerek felé, hiszen az iparosodás
nyomán csökken a halandóság és a születések aránya is, s az elöregedő népesség
egyre nagyobb igényeket támaszt a jóléti szolgáltatások iránt. Szintén
felmerült, hogy a programok kora is pozitív összefüggésben van azok
kiterjedtségével, mivel az egyszer már létrejött programok tehetetlenségi
erővel rendelkeznek, s ennek folytán törvényszerűen bővülnek.
Valamilyen fokú összefüggés a szocioökonómiai
fejlődés és az állam jóléti tevékenysége között nyilvánvaló. Ugyanakkor a
jóléti állam történetéről folytatott nemzetközi kutatások összességében cáfolni
látszanak ezeket az elképzeléseket. Nyugat-Európa társadalmai a szocioökonómiai
fejlődés különböző fokán vezették be a jóléti rendszereiket. Az első modern
társadalombiztosítási rendszerek az 1880-as években nem a
legiparosodottabb-legurbanizáltabb Angliában jöttek létre, hanem éppen az ekkor
még lényegesen elmaradottabb Németországban és Ausztriában. Az állami
szociálpolitika kiterjedésére, expanziójára ugyanez érvényes.
Száz év jóléti expanzió után, az 1980-as években nem
Skandináviában kérdőjelezték meg leghevesebben az állami szociális rendszerek
szükségességét, ahol azok a legkiterjedtebbek voltak, hanem Nagy-Britanniában,
ahol a jóléti kiadások egyébként is relatíve alacsonynak számítottak.
A
politikai tényezők meghatározó szerepét hangsúlyozza egy másik, az ún.
konfliktuselméleti interpretációs irányzat. E szerint mind az első állami
jóléti programok bevezetésében, mind pedig azok továbbfejlesztésében döntő
szerepük volt a társadalmi mozgalmaknak. Döntő változást hozott a politikai
demokrácia kiteljesedése, a parlamentarizmus és a választójog kiterjesztése.
Valóban fontos érvek szólnak a politikai tényezők fontossága
mellett a jóléti állam kialakulásában és fejlődésében. Ezek a tényezők azonban
közel sem csupán a szociáldemokrata mozgalmat jelentik.
Nyilvánvaló
empirikus összefüggés látható ugyanakkor a kormányzati rendszerek jellege és a
korai társadalombiztosítási törvények között. Az autoriter – vagy inkább nem
parlamentáris – rendszerek korábban bevezették ezeket, mint a parlamentáris
demokráciák. Különösen a kötelező biztosítások terén volt nagy a különbség. Ezek
a legitimációs hiánnyal küszködő politikai elitek szükségét érezték annak, hogy
a társadalombiztosítással legitimálják magukat. Ráadásul ezek az országok erős
bürokráciájuk révén képesek is voltak a vele járó jelentős
szervezési-adminisztrációs feladatokat jó hatékonysággal megoldani.
A későbbiekben sem igazolható, hogy a szociáldemokrata
– vagy más – politikai erők vezető szerepet töltöttek volna be a jóléti állam
fejlődésében. A századforduló és az első világháború közötti időszakban a
liberális vezetésű demokratikus rendszerek fejlődtek a legdinamikusabban e
téren. A két világháború között ismét változott a helyzet: ekkor érezhetően ott
és akkor volt a leggyorsabb a fejlődés, ahol és amikor a szociáldemokrata
pártok sikeresen szerepeltek a választásokon. A kronologikusan egymást követő
konzervatív–liberális–szociáldemokrata dominancia/vezetés után a második
világháború utáni évtizedekben – legalábbis a 70-es évek közepéig terjedően –,
a jóléti állam legnagyobb növekedési periódusában egyik nagy politikai irányzat
vezetése sem mutatható ki ilyen téren Nyugat-Európában.
G. Esping-Andersen szerint kiterjedt jóléti állam csak ott
jöhetett létre, s ott maradhatott szilárd mindmáig, ahol a szociálpolitikára
leginkább rászorult munkásrétegek mellett az új középosztályt – vagyis a nem
tulajdonából élő, hanem alkalmazotti középréteget – is egészében sikerült
bevonni a jóléti rendszer juttatásaiból részesedők és így a támogatók közé. Így
volt ez a skandináviai szociáldemokrata jóléti modellben, de a Németország
mellett legjellemzőbb formában Franciaországban, Ausztriában megtalálható
konzervatív jóléti rendszerben is. Ahol ellenben – mint Nagy-Britanniában – a
politikai koalíciókötés gyakran bonyolult feltételei nem voltak adva, s csak a
legalacsonyabb jövedelműek részesedtek a juttatások jelentős részében, ott
gyenge volt a jóléti rendszerek támogatása, s különösen a 20. század utolsó
harmadában hevesen megkérdőjelezték a jóléti programok létjogosultságát.
Összességében
mondhatjuk tehát, hogy a szociáldemokrata vagy konzervatív politikai irányzatok
befolyása a jóléti államok kialakulását és kiterjedtségét önmagában nem
határozta meg. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a különböző politikai irányzatok
eltérő preferenciákkal rendelkeztek a rendszerek fejlesztésében: míg a
szociáldemokrata pártok inkább jeleskedtek a juttatásban részesülők körének
kiterjesztésében, ami általában csekélyebb juttatási színvonalat eredményezett,
addig a konzervatív pártok a munkavégzést tartották a juttatások alapjának, s
így jobban differenciálták a jóléti juttatásokat. (Lásd: 5.2.
ábra.)
Minden meggyőző erejük ellenére azonban a politikai
mozgalmakra koncentráló értelmezések sem képesek megfelelően magyarázni minden
a jóléti fejlődéssel összefüggő jelenséget. Az egyik legfontosabb kritikai pont
valószínűleg az lehet, hogy számos politikai folyamat mögött eleve
gazdasági–társadalmi változások húzódnak meg. Vannak olyan jóléti programok,
melyek ugyan kezdetben politikai döntésekhez kapcsolódnak, de később már inkább
a gazdasági-társadalmi fejlődés határozza meg alakulásukat. (Pl. a népesség
elöregedésével a nyugdíjra fordított kiadások automatikusan nőttek.)
Összességében azt mondhatjuk tehát, hogy a jóléti állam
széleskörű európai kialakulását és elterjedését leginkább a szocioökonómiai
fejlődésre koncentráló funkcionalista iskola képes magyarázni. Az egyes
országok jóléti fejlődése közötti eltérések okait ellenben már inkább a
politikai-intézményi tényezőkkel foglalkozó megközelítések tudják megragadni. Ezért
nem meglepő, hogy az irodalomban
szintézistörekvésekkel is találkozhatunk.
előző tartalom következő