Az
uráli népek hiedelemrendszere több olyan vonást őrzött meg az elmúlt
évszázadok, évezredek során, amelyek közös eredetűek. E jelenségek valaha
minden uráli nép hitvilágára jellemzők voltak, de ennél nagyobb körre is kiterjedtek.
Az uráli nyelvcsalád népein túl az altaji és paleoszibériai népeknél is
fellelhetjük a sámánizmus sajátos jegyeit, a medvekultusz pedig az uráli és
paleoszibériai népek körében mutat közös jellegzetességeket.
A
magyar mitológiai kutatások úttörője Otrokocsi
Fóris Ferenc (1648–1718) volt. A magyarság őstörténete (Origines
Hungaricae) című munkájában már vizsgálta egyes mitológiai szereplők nevét.
A jelentősebb mitológia összefoglalások
Európában a 18. században készültek, a mitológiakutatás kibontakozása azonban
már a 19. század eseményei közé tartozik. A magyar hitvilág korai kutatói és
összefoglalásaik felsorolásszerűen:[1]
·
Cornides Dániel (1732–1787): Értekezés a
régi magyarok vallásáról (Commentatio de religione veterum Hungarorum).
Bécs, 1791.
·
Horváth János (1769–1835): A régi
magyaroknak vallásbéli’ s erkölcsi állapottyokról. Tudományos Gyűjtemény,
II. 1817.
·
KÁLLAY Ferenc (1790–1861): A pogány magyarok
vallása. Pest, 1861.
·
Ipolyi
Arnold (1823–1886): Magyar Mythológia.
Pest, 1854.
·
Csengery Antal (1822–1880): Az altaji népek
ősvallása, tekintettel a magyar ős vallásra. Buda, 1857.
·
Kandra Kabos (1843–1905): Magyar
Mithologia. Eger, 1897.
A
19. századi magyar mitológiakutatás párhuzamosan haladt a finn- és oroszországi
kutatásokkal. Horváth János
finnugor és szamojéd példákat hoz párhuzamként, feltehetőleg egyetlen szerző, Engel után; Kállay Ferenc azonban már rendkívül széles olvasottsággal
rendelkezik, ismeri a teljes finnugrisztikai szakirodalmat. Ipolyi Arnold is tájékozott a finnugor
mitológiában, de művének alapkoncepciója miatt a finnugor adatok elvesznek az
egyéb párhuzamok tengerében. Csengery
Antal már hasznosította Castrén korszakos művét,
[2]
s felismerte, hogy az urál-altaji népek ősvallása a sámánizmus volt. Kandra Kabos a magyar mitológia
rekonstruálásában ugyan a Kalevalát tekintette iránymutató forrásnak, de a
finnugor nyelvrokonság kérdésében az „ugor–török háború” vitái miatt mégis
bizonytalanabb, mint elődei.
A 20. század hajnalán Finnországban Julius Krohn ír tanulmányt a finnugor népek
pogány istentiszteletéről,[3]
Oroszországban pedig I. Ny. Szmirnovnak
jelennek meg összefoglalásai a permi és volgai népekről, amelyek szintén
tartalmaznak a hitvilágra vonatkozó adatokat.[4]
Magyarországon
a 20. század 2. felében az uráli népek hitvilágának kiemelkedő kutatója volt DIÓSZEGI Vilmos (1923–1972). Az obi-ugor népek
folklórjával foglalkozott Schmidt Éva (1948–2002).
A sámánizmus finnugor sajátosságait és általános vonásait is kutatja HOPPÁL Mihály
(1942–). Az obi-ugor és udmurt hitvilág egyes kérdéseiről KEREZSI Ágnes (1954–)
publikált tanulmányokat. Szibériai nyelvrokonaink hitvilágáról a kutatók által
gyűjtött szövegek alapján VÉRTES Edit
(1919–2002) írt könyvet (Szibériai nyelvrokonaink hitvilága. Bp. 1990.).
[1] A szerzők
életrajza és műveikből vett részletek olvashatók a Diószegi Vilmos által szerkesztett Az ősi magyar hitvilág
című kötetben. (Bp. 1971.)
[2] Castrén, Mathias Aleksanteri:
Vorlesungen über die finnische Mythologie. Sankt-Petersburg, 1853. (A könyvet
már a szerző halála után állították össze egyetemi előadásaiból.)